Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Franskt
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#31 Skrivet: 13 Feb 2016 23:55

I franskt är det särklassigt vanligaste 3.Sc3 följt överraskande nog av 3.Sd2 därefter kommer förstås 3.e5 och därefter 3.exd5, på min nivå förkommer den dock betydligt oftare än 3.Sd2. Men naturligtvis så har man efter några år blivit ganska van att möta den.

Men jag säger inte att den är dålig på något sätt, och en bra spelare kan ju vinna med den också. Spelar vit den för att uppnå remi är det inte så mycket man kan göra åt det som svart, men jag upplever inte det som något speciellt problem.

Svettigare är det ju om man får möta exempelvis 3.Sc3 oavsett om man spelar winaver eller klassikt franskt. Då får man vara beredd på att utstå diverse attacker. Men den ökända dåliga löparen för svart (vitfältaren) har jag lyckats bra med att få i spel på senare år. Även framskjutningsvarianten är ju problematisk för svart. Men det är ju så det ska vara, vit strävar ju efter fördel i öppningen och svart efter utjämning, så jag skulle rekommendera 3.Sc3 eller 3.e5 som båda två inbjuder till intressant spel.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 14 Feb 2016 00:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #31:
så jag skulle rekommendera 3.Sc3 eller 3.e5 som båda två inbjuder till intressant spel.

Ja om man är påläst så är set säkert mycket bra.
Men är man inte så bra i öppningar (som jag ) så är nog det säkraste att spela avbytesvarianten.Man får solitt spel.
Lätt att få remi även mot bättre spelare om man skulle vara på det humöret

Men det finns rätt vassa spel även i avbytesvarianten om man vill spela lite tuffare.

Och man behöver inte kunna en massa teori,nog så viktigt om man inte är lagd åt det hållet.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 14 Feb 2016 01:24

Citerar: sture_lindberg, #32:
Ja om man är påläst så är set säkert mycket bra.

Det stämmer nog säkert det du skriver i det här inlägget, men jag är fortfarande förvånad att du upplever att svartspelaren blir överraskad av avbytesvarianten, det övergår mitt förstånd helt enkelt.

hypermodernist
Medlem
#34 Skrivet: 14 Feb 2016 08:37 - Redigerad av: hypermodernist

Jag blir aldrig överraskad av avbytesvarianten. Däremot börjar jag ofta tänka tidigt på hur jag ska undvika de mest remibetonade varianterna. Tyvärr leder det ibland till omotiverad aggression från min sida, som kan få tråkiga konsekvenser.
Framskjutningsvarianten gillar jag nog mest att spela mot. Svart har många intressanta manövrar att ta till. Senast jag mötte den i ett långparti fick jag in en av Kortjnojs idéer med en springare på h8!

gubbengrå
Medlem
#35 Skrivet: 14 Feb 2016 08:41

Citerar: hypermodernist, #34:
Senast jag mötte den i ett långparti fick jag in en av Kortjnojs idéer med en springare på h8!

Skulle vara kul att få se det partiet, om så är möjligt...snälla!

hypermodernist
Medlem
#36 Skrivet: 14 Feb 2016 08:53

Jag vet inte riktigt var jag lagt protokollet, men här kommer originalet. Det är mycket bättre!
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10834 63

gubbengrå
Medlem
#37 Skrivet: 14 Feb 2016 10:09

Tack för partiet hypermodernist! Visst är Kortjnoj en fantastisk "fransos"

IvarBlå1
#38 Skrivet: 14 Feb 2016 10:46 - Redigerad av: IvarBlå1

Petrosian var också en fantastisk fransos. Det var inte många partier han förlorade

sture_lindberg
Medlem
#39 Skrivet: 14 Feb 2016 11:14

Citerar: LNO1, #33:
Det stämmer nog säkert det du skriver i det här inlägget, men jag är fortfarande förvånad att du upplever att svartspelaren blir överraskad av avbytesvarianten, det övergår mitt förstånd helt enkelt.

Då har vi mött olika spelare helt enkelt
Jag kan inte hitta någon annan anledning till din förvåning.

LNO1
Medlem
#40 Skrivet: 14 Feb 2016 16:05

Citerar: sture_lindberg, #39:
Då har vi mött olika spelare helt enkelt

Nej det kan inte vara förklaringen eftersom jag aldrig spelar avbytesvarianten som vit, däremot har jag mött den ett otal gånger ute på turneringar (jag spelar alltså franskt själv som du förstår), senast nu i Dala Open, och jag vet inte hur många gånger online på FICS.

Alltså, avbytesvarianten är inte ovanlig på något sätt så jag förvånas av att mina franskspelande kollegor inte skulle ha något vapen mot den. Själv slår jag alltid med bonden på d5 (huvudvarianten). Hoppas att du förstår att jag är förvånad, men jag ifrågasätter inte din upplevelse på något sätt.

Frankiboy
Medlem
#41 Skrivet: 14 Feb 2016 16:09

.
Se Tal og Fischer i en fransk opning. -
De fik sat gang i Fransk. !!
.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 14 Feb 2016 16:12

Citerar: LNO1, #40:
Nej det kan inte vara förklaringen eftersom jag aldrig spelar avbytesvarianten som vit, däremot har jag mött den ett otal gånger ute på turneringar (jag spelar alltså franskt själv som du förstår), senast nu i Dala Open, och jag vet inte hur många gånger online på FICS.

Alltså, avbytesvarianten är inte ovanlig på något sätt så jag förvånas av att mina franskspelande kollegor inte skulle ha något vapen mot den. Själv slår jag alltid med bonden på d5 (huvudvarianten). Hoppas att du förstår att jag är förvånad, men jag ifrågasätter inte din upplevelse på något sätt.

Nej men JAG spelar avbytesvarianten som vit. Och det är naturligtvis på mina EGNA partier jag bygger mitt "tyckande ". Jag har aldrig påstått att de inte har några "vapen " mot detta.men de verkar rätt handfallna när man (jag ) spelar avbytesvarianten.
Och det är vad jag tycker..men jag kan naturligtvis inte bekräfta detta vetenskapligt..Alltså bara ett normalt tyckande från min sida..Hoppas att det går bra.

PeterTrsavec
Medlem
#43 Skrivet: 14 Feb 2016 16:16

Men går vit in i avbytesvarianten så är väl det i grunden ett plus för svart?! Att slippa gå in i djupa varianter och spela en mer "avkopplad" schack?! Jag har spelat avbytesvarianten och förlorat många partier som svart då jag inte har riktiga förkunskaper kring varianten. När man ska spela Se7 eller Sf6 tex. Gillar att ha tornet på f7, är det en bra idé i varianten?!

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 14 Feb 2016 16:26

[quote=PeterTrsavec, #43:]Men går vit in i avbytesvarianten så är väl det i grunden ett plus för svart?! Att slippa gå in i djupa varianter och spela en mer "avkopplad" schack?! Jag har spelat avbytesvarianten och förlorat många partier som svart då jag inte har riktiga förkunskaper kring varianten. När man ska spela Se7 eller Sf6 tex. Gillar att ha tornet på f7, är det en bra idé i varianten?!

Det behöver inte nödvändigtvis vara något "plus för svart".
Svartspelaren kanske har studerat franskt mycket noga och så får han plötsligt inte chans att få spela sina "specialare ".
och du skriver ju att du själv har gått bet i många partier när de har spelat avbytesvarianten.
Och blir det "avkopplad schack " om man får spela en variant som man inte har studerat ?

PeterTrsavec
Medlem
#45 Skrivet: 14 Feb 2016 16:52

Citerar: sture_lindberg, #44:
Det behöver inte nödvändigtvis vara något "plus för svart".
Svartspelaren kanske har studerat franskt mycket noga och så får han plötsligt inte chans att få spela sina "specialare ".
och du skriver ju att du själv har gått bet i många partier när de har spelat avbytesvarianten.
Och blir det "avkopplad schack " om man får spela en variant som man inte har studerat ?

Om man ska ha Franskt med bland sina öppningar tror jag att man måste ha lite förkunskaper i avbytesvarianten, den kan uppkomma oftare än vad man tror. Ska börja fördjupa mig i den så jag har lite kött på benen

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 14 Feb 2016 16:57

Citerar: PeterTrsavec, #45:
Om man ska ha Franskt med bland sina öppningar tror jag att man måste ha lite förkunskaper i avbytesvarianten, den kan uppkomma oftare än vad man tror. Ska börja fördjupa mig i den så jag har lite kött på benen

Jo helt rätt. men de flesta som spelar franskt har inte detta..Då Vitspelaren efter avböjandet, mer är den som väljer "färdväg" i det fortsatta spelet efter slaget på d5.

Lycka till i dina möten med avbytesvarianten !

LNO1
Medlem
#47 Skrivet: 14 Feb 2016 17:16

Citerar: sture_lindberg, #42:
Alltså bara ett normalt tyckande från min sida..Hoppas att det går bra.

Givetvis!

LNO1
Medlem
#48 Skrivet: 14 Feb 2016 17:22 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #42:
Och det är naturligtvis på mina EGNA partier jag bygger mitt "tyckande ". Jag har aldrig påstått att de inte har några "vapen " mot detta.men de verkar rätt handfallna när man (jag ) spelar avbytesvarianten.

Måhända blir de frustrerade och blir desperata i sina försök att skapa en obalans om vit nu är på remihumör, så där finns en verklig poäng med avbytesvarianten. Svart bör hålla sig lugn om han vill vinna och vänta på något misstag i senare skeden av partiet. Så, det vill jag noga poängtera, jag tycker inte vit gör fel på något sätt som spelar den. Men om vit vill vara säker på att få ett spel med mer obalans i är Sc3, Sd2 eller e5 valet.

sture_lindberg
Medlem
#49 Skrivet: 14 Feb 2016 17:27

Citerar: LNO1, #48:
är Sc3, Sd2 eller e5 valet.

Jag har spelat alla dessa 3 varianter.Speciellt då Sd2.
Och JAG siktar inte på obalans i ställningarna .Utan jag siktar på bra slutspel. (där jag är som bäst ).
Beror alltså hur man är som spelare vilken variant man föredrar ,inte sant ?

LNO1
Medlem
#50 Skrivet: 14 Feb 2016 17:54 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #49:
Beror alltså hur man är som spelare vilken variant man föredrar ,inte sant ?

Ja det håller jag med om. Det verkar som du tolkade mitt inlägg som att det var riktat speciellt till dig, men svaret till dig var ämnat att vara mer generellt, som jag skrev: om man vill ha ett obalanserat spel så väljer man kanske Sc3,Sd2 eller e5 framför avbytesvarianten. Om man vill ha balanserade ställningar väljer man avbytesvarianten. Allt detta är förstås teoriserande som kanske är mer applicerbart på en högre nivå än din och min, Sture, för de facto är det ju så att vi spelare kring 18-1900 klantar oss rejält med jämna mellanrum så partierna får långt ifrån alltid sitt logiska förlopp utifrån öppningen.

PeterTrsavec
Medlem
#51 Skrivet: 14 Feb 2016 22:18

Citerar: LNO1, #50:
skrev: om man vill ha ett obalanserat spel så väljer man kanske Sc3,Sd2 eller e5

Man kanske ska fokusera på framskjutningsvarienten, bonden på e5 är stark men efter studier så är den även ett angreppsmål. Frågan jag ställer mig, varför spelar inte vit på att slå bort den starka springaren på c6? Kanske är värt att byta bort löparparet för den?! Spelat en hel del Sh6 mit e5, tycker det blir ett komplicerat spel med en hel del dynamik i

sture_lindberg
Medlem
#52 Skrivet: 14 Feb 2016 22:36

Citerar: LNO1, #50:
för de facto är det ju så att vi spelare kring 18-1900 klantar oss rejält med jämna mellanrum så partierna får långt ifrån alltid sitt logiska förlopp utifrån öppningen.

Men i princip så blir det ju lugnare ställningar (oftast ) efter avbytesvarianten.
Och det passar mej perfekt då jag söker lugnt spel.

LNO1
Medlem
#53 Skrivet: 14 Feb 2016 22:46 - Redigerad av: LNO1

Citerar: PeterTrsavec, #51:
Man kanske ska fokusera på framskjutningsvarienten, bonden på e5 är stark men efter studier så är den även ett angreppsmål. Frågan jag ställer mig, varför spelar inte vit på att slå bort den starka springaren på c6? Kanske är värt att byta bort löparparet för den?! Spelat en hel del Sh6 mit e5, tycker det blir ett komplicerat spel med en hel del dynamik i

Naturligtvis så har svart bra alternativ, men det kommer vit aldrig undan, väljer vit avbytesvarianten så har ju svart lika spel och enligt den teori jag känner till så måste det anses som en lyckad öppning av svart. Sh6 i framskjutningsvarianten syftar säkert på 5... Sh6 och den ger trevligt spel, antagligen har väl vit sin vanliga öppningsfördel där, som vanligt vinner den spelare som känner till varianten bäst eller den spelare som är bättre.

Prova även Sc3 Peter den borde passa dig bra som vill ha dynamiskt spel. det kan bli klassiskt franskt eller winaver som du får möta då. Du har spelat starkt ett tag nu, nu är det bara att du blir lite mer blodtörstig om du förstår vad jag menar

HSK_Andreas
Moderator
#54 Skrivet: 14 Feb 2016 23:17

Citerar: PeterTrsavec, #51:
Frågan jag ställer mig, varför spelar inte vit på att slå bort den starka springaren på c6? Kanske är värt att byta bort löparparet för den?!

Jag har spelat franskt i många år och jag älskar när vit spelar Lb5 för att slå springaren på c6. Man tillbaks med b-bonden och kan spela c5 två gånger(!) och svarts jobbiga vitfältare får en trevlig diagonal på a6-f1

LNO1
Medlem
#55 Skrivet: 14 Feb 2016 23:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: HSK_Andreas, #54:
Jag har spelat franskt i många år och jag älskar när vit spelar Lb5 för att slå springaren på c6

Jag klassar Lb5 näst intill som ett feldrag av vit. Spelar man den är man troligen ovetande om idéerna i franskt och inte alltför sällan blir vit av med e5-bonden utan någon som helst kompensation. Och ja, man slår med b-bonden om vit slår på c6, en underbart stark dubbelbonde som rätar ut sig av sig självt på det sätt du beskriver!

LNO1
Medlem
#56 Skrivet: 14 Feb 2016 23:36

Citerar: HSK_Andreas, #54:
svarts jobbiga vitfältare får en trevlig diagonal på a6-f1

Den är inte så jobbig/dålig som många säger, den är bara lite missförstådd

HSK_Andreas
Moderator
#57 Skrivet: 14 Feb 2016 23:54

Citerar: LNO1, #56:
Den är inte så jobbig/dålig som många säger, den är bara lite missförstådd

Haha, efter 15 år eller så med franskt så vågar jag nog påstå att den ibland blir riktigt usel.

LNO1
Medlem
#58 Skrivet: 15 Feb 2016 06:32

Citerar: HSK_Andreas, #57:
Haha, efter 15 år eller så med franskt så vågar jag nog påstå att den ibland blir riktigt usel.

Min erfarenhet är att så fort man får chansen ska man aktivera den. Det innebär inte att jag tycker man ska spela b6-varianten nödvändigtvis för den sakens skull. Det går väl antagligen för vit att preppa mot franskt men det är inte det lättaste heller. Så jag tycker fördelarna med franskt överväger nackdelen med löparen. Du nämnde ju Lb5 där vit blir av med den, svarts kollega blir då ofta väldigt bra enligt min erfarenhet.

G_arvid
Medlem
#59 Skrivet: 15 Feb 2016 10:25

Citerar: LNO1, #58:
Min erfarenhet är att så fort man får chansen ska man aktivera den. Det innebär inte att jag tycker man ska spela b6-varianten nödvändigtvis för den sakens skull. Det går väl antagligen för vit att preppa mot franskt men det är inte det lättaste heller. Så jag tycker fördelarna med franskt överväger nackdelen med löparen. Du nämnde ju Lb5 där vit blir av med den, svarts kollega blir då ofta väldigt bra enligt min erfarenhet.

Jag tycker generellt att man överdriver nackdelarna med denna löpare. Om man inte har öppet centrum så är det ju nästan ofrånkomligt att den ena löparen blir sämre än den andra eftersom majoriteten av bönderna oftast står på antingen svarta eller vita fält. Öppnar man en löpardiagonal sluter man ofta till för den andra. Eller ta Stonewall i Holländskt. Svarts vitfältare räknas som problembarn - men vad uträttar egentligen vits löpare på g2?

PeterTrsavec
Medlem
#60 Skrivet: 15 Feb 2016 10:42

Citerar: G_arvid, #59:

Jag tycker generellt att man överdriver nackdelarna med denna löpare. Om man inte har öppet centrum så är det ju nästan ofrånkomligt att den ena löparen blir sämre än den andra eftersom majoriteten av bönderna oftast står på antingen svarta eller vita fält. Öppnar man en löpardiagonal sluter man ofta till för den andra. Eller ta Stonewall i Holländskt. Svarts vitfältare räknas som problembarn - men vad uträttar egentligen vits löpare på g2?

Kul med såna här diskussionsinlägg, för en nybörjare som undertecknad så lär man sig mycket. Det jag lärt mig nu är var inte rädd för Lb5 och var inte orolig över den vita löparen som svart

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!