Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Franskt
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
PeterTrsavec
Medlem
#1 Skrivet: 13 Feb 2016 19:22

Tänkte starta en tråd kring Franskt. Jag är en inbiten siciliansk spelare, men vill inte binda upp mig till bara en öppning vilket begränsar mitt spel. Köpt Watsons 4:edition Play The chess, en fantastisk bok och så grundligt förklarad. Tänkte lägga ut lite frågor kring Franskt.
1) är Sh6 ett bra svar mot framskjutningsvarienten?
2) winawer är en dynamisk öppning, ska man gå in i den som "nybörjare" eller är det lugnare med Da5 - Da4?

Spedicken
Medlem
#2 Skrivet: 13 Feb 2016 19:26

Franskt är bra tills dom börjat spela avbytesvarianten, ungefär lika tråkigt som Ryskt.

PeterTrsavec
Medlem
#3 Skrivet: 13 Feb 2016 19:31

Citerar: PeterTrsavec, #1:
avbytesvarianten

Den verkar svår tycker jag. Fick möta den varianten med Björn Gillefalk där han spelade c5 - Lxc5 - Se4, tyckte det var väldigt svårt att möta?

Spedicken
Medlem
#4 Skrivet: 13 Feb 2016 19:34

Den blir så förenklad, vilket gynnar den sämre. c5 är säkert bra, brukar spelas om vit gör ett tidigt Ld3.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 13 Feb 2016 21:16

Citerar: Spedicken, #4:
Den blir så förenklad, vilket gynnar den sämre

Där har vi olika åsikter Spedicken, se mitt inlägg i förlora tråden.

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 13 Feb 2016 21:19

Citerar: PeterTrsavec, #1:
1) är Sh6 ett bra svar mot framskjutningsvarienten?
2) winawer är en dynamisk öppning, ska man gå in i den som "nybörjare" eller är det lugnare med Da5 - Da4?

1. Ja
2 Da5 - a4 är väl en variant i just winaver om du syftar på samma variant som vi provade här. Och svar ja, den är dynamisk, men det är ju knappast i det dynamiska spelet din svaghet ligger om jag får drista mig till en ytterst amatörmässig bedömning av ditt spel.

PeterTrsavec
Medlem
#7 Skrivet: 13 Feb 2016 21:23

Citerar: LNO1, #6:
din svaghet ligger om jag får drista mig till en ytterst amatörmässig bedömning av ditt sp

Skulle vara intressant och få reda på ens svagheter. Ni som mött mig, breefa gärna så jag vet lite vad jag ska jobba hårdare med, förutom mina remier

HSK_Andreas
Moderator
#8 Skrivet: 13 Feb 2016 21:33

Sh6 är en variant mot framskjutningsvarianten. Något jag tror man ofta missar som svart är f6 följt av g5! det är inte alltid g5 är spelbart såklart, men oftare än man tror och jag tror att många inte ens tittar på draget.

Vad gäller avbytesvarianten så har jag själv spelat den i SM för många år sedan. Min motståndare hade högre ranking och när jag valde avbytesvarianten så trodde alla att jag var nöjd med remi, men min tanke med avbytesvarianten var att spela på vinst. Eftersom jag själv spelat franskt mycket så vet jag en svaghet jag hade i avbytesvarianten, var att försöka vara överkreativ. Min motståndare i ovan nämnda parti gjorde exakt det misstaget som jag ofta gjorde, så jag vann, helt enligt min plan. Det är dock sällan jag väljer avbytesvarianten som vit.

PeterTrsavec
Medlem
#9 Skrivet: 13 Feb 2016 21:37

Citerar: HSK_Andreas, #8:
Sh6 är en variant mot framskjutningsvarianten. Något jag tror man ofta missar som svart är f6 följt av g5! det är inte alltid g5 är spelbart såklart, men oftare än man tror och jag tror att många inte ens tittar på draget.

Jag har faktiskt sett G5 just i varianten Sh6 efter Sf7-f6-G5, ett riktigt lurigt drag trots att man öppnar sig vid kungen.

IvarBlå1
#10 Skrivet: 13 Feb 2016 21:37

Jag njuter när jag får in Mac Cutheonvarianten med Kf8 efter Dg4, har bra resultat med den, mer i långpartier än i blixt. Brynell spelar g6 istället för Kf8. Mer svårspelad

sture_lindberg
Medlem
#11 Skrivet: 13 Feb 2016 21:37

Citerar: HSK_Andreas, #8:
Det är dock sällan jag väljer avbytesvarianten som vit.

Jag spelar den rätt ofta..Alltid lika roligt att se när svartspelaren blir förbryllad och måste börja tänka själv redan i 3e draget !

LNO1
Medlem
#12 Skrivet: 13 Feb 2016 21:48

Citerar: IvarBlå1, #10:
Jag njuter när jag får in Mac Cutheonvarianten med Kf8 efter Dg4, har bra resultat med den, mer i långpartier än i blixt. Brynell spelar g6 istället för Kf8. Mer svårspelad

Så upplevde jag också g6 men jag tror att jag ska ta en dust med g6 varianten också.

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 13 Feb 2016 21:51

Citerar: sture_lindberg, #11:
Jag spelar den rätt ofta..Alltid lika roligt att se när svartspelaren blir förbryllad och måste börja tänka själv redan i 3e draget !

Med tanke på att svart ser den så ofta så bör han inte bli förbryllad över avbytesvarianten om han har över 1600 i rating. Man kan dock konstatera att när vit är 1800 och däröver så blir den alltmer sällsynt, vit vill ju inte slösa bort sin spelöppningsfördel i onödan.

LNO1
Medlem
#14 Skrivet: 13 Feb 2016 21:56

Citerar: PeterTrsavec, #7:
förutom mina remier

Det vet jag hur du ska komma tillrätta med Peter, köp ett par sådana här gula öronproppar och använd dem så behöver du inte bli frestad av remianbuden och framför allt bjud inte remi själv om ställningen verkligen inte är död, död ,död. För kom ihåg, en remi är oftast en halv förlust

PeterTrsavec
Medlem
#15 Skrivet: 13 Feb 2016 22:00

Citerar: LNO1, #12:
ska ta en dust med g6 varianten också.

Man kan komma in i Kf8 eller g6 i varianter med Da5 - Da4 också. Kf8 ser konstigt men är ett starkt försvarsdrag, men g6, blir man inte svag på fälten h6 och f6?!

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 13 Feb 2016 22:03

Citerar: PeterTrsavec, #15:
men g6, blir man inte svag på fälten h6 och f6?!

Det blir ett hål där ja, men vad gör man inte för nöjet att försvara sig från vits angrepp och sedan nöta ner honom i slutspelet?

HSK_Andreas
Moderator
#17 Skrivet: 13 Feb 2016 22:03

Citerar: LNO1, #13:
Med tanke på att svart ser den så ofta så bör han inte bli förbryllad över avbytesvarianten om han har över 1600 i rating. Man kan dock konstatera att när vit är 1800 och däröver så blir den alltmer sällsynt, vit vill ju inte slösa bort sin spelöppningsfördel i onödan.

Börjar man fundera i 3e draget som svart (man kan välja mellan Dxd5 och exd5) så är det rätt illa.
Jag vet inte vad jag hade för ranking i SM 2001 i Linköping, men kanske 2100?
Håller dock med om att det är ett undantag att man spelar avbytesvarianten.

PeterTrsavec
Medlem
#18 Skrivet: 13 Feb 2016 22:04

vit vill ju inte slösa bort sin spelöppningsfördel i onödan.

Funderat mycket på detta med avbytesvarianten som vit, tappar man sin fördel vid slaget?! Jag brukar spela 1.e4 e6 2.d4 d5 3.exd5 exd5 4. Sf3 Ld6 5.c4 tycker man får ett ganska spel, eller är jag helt ute och cyklar?!

hypermodernist
Medlem
#19 Skrivet: 13 Feb 2016 22:07

Håll dig borta från franskt! Det är en beroendeframkallande öppning. Jag har försökt sluta med den flera gånger utan att lyckas.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 13 Feb 2016 22:07

jag har mött spelare med över 2000 i rating..och de har haft stora problem mot avbytesvarianten..Tänk att inte ha hjälp längre av sina inövade teorikunskaper..=)

HSK_Andreas
Moderator
#21 Skrivet: 13 Feb 2016 22:07

Citerar: PeterTrsavec, #15:
Man kan komma in i Kf8 eller g6 i varianter med Da5 - Da4 också. Kf8 ser konstigt men är ett starkt försvarsdrag, men g6, blir man inte svag på fälten h6 och f6?!

Delvis, men det var i McCutecheon som g6 dök upp, och när har man spelat h6 som svart.
Jag har provat både g6 och Kf8, men nu nästa helt övergett McCutechoen.

PeterTrsavec
Medlem
#22 Skrivet: 13 Feb 2016 22:09

Citerar: LNO1, #16:

Det blir ett hål där ja, men vad gör man inte för nöjet att försvara sig från vits angrepp och sedan nöta ner honom i slutspelet

Aldrig spelat varianten, men i en översyn i Watsons bok är den väldigt dynamisk som jag fattade det?! Såg någon variant istället för att spela Ld2 eller Lc1 kunde man spela Lh4, vid G5 Lg3 och sedan spela h4, är det något någon av Er provat?

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 13 Feb 2016 22:15

Citerar: PeterTrsavec, #18:
Funderat mycket på detta med avbytesvarianten som vit, tappar man sin fördel vid slaget?!

Det är väl den allmänna uppfattningen , ja

PeterTrsavec
Medlem
#24 Skrivet: 13 Feb 2016 22:15

Citerar: sture_lindberg, #20:

jag har mött spelare med över 2000 i rating..och de har haft stora problem mot avbytesvarianten..Tänk att inte ha hjälp längre av sina inövade teorikunskaper..=)

Men om man som fransk spelare börjar tänka efter drag 3 är man lite dåligt förberedd tycker jag. Har mött avbytesvarianten i många partier när jag spelar turneringar, tycker den är ganska skön att spela som svart, upp till vit att leverera. Har en förkärlek för Tf7 för att sedan spela G5 och Tg7. Lite lurig uppställning.

PeterTrsavec
Medlem
#25 Skrivet: 13 Feb 2016 22:18

Citerar: LNO1, #23:
Det är väl den allmänna uppfattningen , ja

Rekommenderar Du som känner till min spelstil, vad passar mig bäst?! I en intervju med Bologan ansåg han att enda draget för att få fördel som vit är Sc3.

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 13 Feb 2016 22:42

Citerar: PeterTrsavec, #24:
Men om man som fransk spelare börjar tänka efter drag 3 är man lite dåligt förberedd tycker jag.

Jo men de flesta som spelar franskt räknar inte att få möta avbytesvarianten. Och det är just därför JAG ofta spelar avbytesvarianten..
Ofta kommer jag rätt bra i öppningen..Tror knappast jag skulle komma bättre om jag INTE spelade avbytesvarianten.

Då är man ju utlämnad mycket efter hur svart lägger upp sitt spel..

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 13 Feb 2016 22:54

Citerar: sture_lindberg, #26:
Jo men de flesta som spelar franskt räknar inte att få möta avbytesvarianten

Jag känner flera franskspelare samt spelat den själv under många år, det är självklart för svart att vara beredd på den.

sture_lindberg
Medlem
#28 Skrivet: 13 Feb 2016 23:17

Citerar: LNO1, #27:
Jag känner flera franskspelare samt spelat den själv under många år, det är självklart för svart att vara beredd på den.

och varför blir dom då så överraskade nästan varje gång ?

Men jag vill inte gå i debatt med dej om detta.
Hoppas du accepterar detta.

PeterTrsavec
Medlem
#29 Skrivet: 13 Feb 2016 23:20

Citerar: sture_lindberg, #28:
och varför blir dom då så överraskade nästan varje gång ?

Kan det inte ha göra med att den har fått en tråkig stämpel?! En remibetonad öppning och att vit "släpper" fördelen i ett tidigt läge? Bara vad jag tror, kanske därför svart börjar fundera, men jag tycker den är helt okej för svart och jag spelar även den som vit.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 13 Feb 2016 23:24

Citerar: PeterTrsavec, #29:
Kan det inte ha göra med att den har fått en tråkig stämpel?! En remibetonad öppning och att vit "släpper" fördelen i ett tidigt läge? Bara vad jag tror, kanske därför svart börjar fundera, men jag tycker den är helt okej för svart och jag spelar även den som vit.

Jo den har fått en lite tråkig stämpel..Många som tror att man är ute efter remi bara för att man spelar avbytesvarianten. Men det stämmer inte alls , man kan få rätt så bra spel med den.

Ja den är ok för BÅDE vit och svart.

Men vill man inte tillåta franskt så är det ju en bra och solid öppning.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!