Författare |
Meddelande |
IvarBlå1
|
#91 Skrivet: 20 Feb 2016 11:43
Helt säkert är det så. Så suverän som han var under en lång tid svider det att förlora. It takes all kind to make a World, heter det ju.
|
IvarBlå1
|
#92 Skrivet: 20 Feb 2016 12:04 - Redigerad av: IvarBlå1
Men säkert är det så att det finns fler spelare idag som visar sina känslor. "Dåliga förlorare, alltså. Inte som de var innan Fischer kom eller mer rätt inte som när schackspelare var gentlemen.
|
gubbengrå
Medlem
|
#93 Skrivet: 20 Feb 2016 12:11 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: gubbengrå, #88: Det lär finnas folk som tagit illa upp.
Långt innan denne flin-Olle blev stormästare, vann hann stadsmästerskapet. I finalpartiet där besegrade han en, i mitt tycke genuint sympatisk spelare efter en tidsnödsduell. Sådan dramatik hör sporten till och är inget märkvärdigt, men här fanns speciella omständigheter, Segraren hade i tidsnöden inkasserat en kvalitetsvinst med ett försmädligt skratt, vilket dröjde sig kvar i förlorarens sinne att ruvas över.
En god tid efter att dramatiken i kampen om detta provinsiella mästerskap fallit i allmän glömska, överraskade den forna förloraren med att ställa upp i de lokala schackklubbarnas lättsamma fotbollsmästerskap, Detta skedde i förhoppning om att få tillfälle att stämpla antagonisten över smalbenet.
Dessbättre infann sig aldrig den chansen, och de båda försonades så småningom till såta vänner.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag skall säga om den moraliska problematiken i denna berättelse. Å ena sidan tycker jag att förloraren gott kunde tagit lättare på nesan, i enlighet med flertalet åsikter som uttryckts här i forumet. Å andra sidan hade jag nog inte känt något särskilt medlidande med den där försmädlige flin-Ollen, om det hade smällt till
|
IvarBlå1
|
#94 Skrivet: 20 Feb 2016 12:21
Citerar: gubbengrå, #93: Långt innan denne flin-Olle blev stormästare
Jag vet inte om vi tänker på samma man, men det fanns en spelare i min stad ,som vann stadsmästerskapet. Och denna muntergök mötte en spelare i stadsmästerskapsfinalen som han var några hundra rankingpoäng över. Och satt och skrattade för varje drag han gjorde.
|
gubbengrå
Medlem
|
#95 Skrivet: 20 Feb 2016 12:26
Citerar: IvarBlå1, #94:
Jag vet inte om vi tänker på samma man
Historien är på gränsen till oanständig att berätta, om än relevant för ämnet, Så jag vill inte lämna fler ledtrådar än vad jag gjort. ber om förståelse för detta
|
sture_lindberg
Medlem
|
#96 Skrivet: 20 Feb 2016 13:04
Citerar: IvarBlå1, #94: Och satt och skrattade för varje drag han gjorde.
Då kan man kalla på domaren.Man har rätt att inte bli störd under sitt parti.
|
IvarBlå1
|
#97 Skrivet: 20 Feb 2016 13:33
Citerar: sture_lindberg, #96: Då kan man kalla på domaren.Man har rätt att inte bli störd under sitt parti
Jag känner inte till detaljerna i historien, har bara hört den. Och naturligtvis var det så att han inte skrattade efter varje drag. Som sagt, jag har bara fått historien berättad, och det kan också ha varit så att han flinade, inte skrattade. Lite skillnad om man ser till det regelmässiga. Jag tror inte domaren bestraffar det.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#98 Skrivet: 20 Feb 2016 13:41 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: IvarBlå1, #94: Och satt och skrattade för varje drag han gjorde.
Så skrev du...
Citerar: IvarBlå1, #97: Lite skillnad om man ser till det regelmässiga.
Enligt mej en rätt så stor skillnad.
Flina hörs ju knappast att man gör,men att skratta utan att det hörs är rätt så omöjligt...
|
farbrorjo
Medlem
|
#99 Skrivet: 20 Feb 2016 13:51 - Redigerad av: farbrorjo
Skrattandets och flinandets distinktion - ett utmärkt trådämne att spinna vidare på i en tråd i "Världsligt" för den som vill öppna en sådan, i det här sammanhanget kan vi konstatera att den ena eller andra psykningsfaktorn, ja, kanske t o m båda kan vara störande, men det kan räcka för det schackliga och trådmässiga sammanhanget...
|
IvarBlå1
|
#100 Skrivet: 20 Feb 2016 13:56
Citerar: sture_lindberg, #98: Och satt och skrattade för varje drag han gjorde
Citerar: sture_lindberg, #98: Så skrev du
Som sagt, jag har bara fått historien berättad. Och de som berättade den kan mycket väl ha menat flina när de sa skratta, man säger så i folkmun ibland.Och nu tänker jag inte tjafsa med dig mer och få mig på dåligt humör i en debatt som har varit underhållande till nu.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#101 Skrivet: 20 Feb 2016 14:03 - Redigerad av: sture_lindberg
Jag hoppas verkligen tjafset nu tar slut.
Utan jag ville tala om att om någon sitter och skrattar under ett parti så kan man alltid tillkalla domaren.
Det var det och bara det jag ville framföra.
Sen om i det berörda fallet ,det logs eller skrattades har ju mindre betydelse.
|
LNO1
Medlem
|
#102 Skrivet: 20 Feb 2016 19:34 - Redigerad av: LNO1
Citerar: farbrorjo, #99: Skrattandets och flinandets distinktion - ett utmärkt trådämne att spinna vidare på i en tråd i "Världsligt"
För att travestera en fras som förekommit i debatten, det finns avvikelser och det finns avvikelser.
Vad gäller flin-olle så har jag ingen som helst sympati för sådant och ett parti vunnet genom att man bragt motståndaren ur fattningen genom något annat än sina excellenta drag kan man lika gärna skrynkla ihop och kasta i papperskorgen!
Hur ska man då ta en förlust där motståndaren uppfört sig osportsligt under partiet? Ja det kan nog vara betydligt svårare att tackla egentligen än någon annan förlust. Jag är dock lyckligt välsignad att ha sluppit den erfarenheten, men jag slår vad om att någon här har råkat ut för det.
|
knightrider
Moderator
|
#103 Skrivet: 20 Feb 2016 19:55
Korrschack har alla fördelar jämfört med närschack.
Man kan sätta sig med partiet när man har tid och lust.
Ingen större tidspress iaf.
Jag menar ---- vem har lust att offra en helg på ett parti i en bortamatch långt från hemorten.
I korrschack slipper man reta sig på motståndarens eventuella olater.....
Diverse ljud....darrande ben som får hela bordet att skaka....störningsmoment från åskådare.
Om man förlorar så är det bara att bryta ihop och komma igen.

|
LNO1
Medlem
|
#104 Skrivet: 20 Feb 2016 20:06
Citerar: knightrider, #103: vem har lust att offra en helg på ett parti i en bortamatch långt från hemorten.
Närschack är så mycket mer än de få partierna i serien. Det finns SM, weekendturneringar mm. Men bara för att inte glida bort från förlusterna, som tråden handlar om kan jag förtälja en liten historia från just ett SM. Jag förlorade ett parti i holländskt och min vana trogen hade jag kämpat på i en underlägsen ställning. Efter jag tackat för partiet och sagt -bra spelat , så var det enda min motståndare fick ur sig : - Du skulle ha gett dig mycket tidigare. Då blev jag heligt förbannad, och gjorde en liten halv "Kortnoj" alltså föste avsiktligt hafsigt över de vita pjäserna på hans brädhalva. Det är enda gången något sådant inträffat mig och det var inte trevligt.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#105 Skrivet: 20 Feb 2016 20:23
Citerar: LNO1, #102: Hur ska man då ta en förlust där motståndaren uppfört sig osportsligt under partiet? Ja det kan nog vara betydligt svårare att tackla egentligen än någon annan förlust. Jag är dock lyckligt välsignad att ha sluppit den erfarenheten, men jag slår vad om att någon här har råkat ut för det.
Jag har varit om en vådlig schackhändelse :.
En gång för mycket länge sedan mötte jag en schackspelare som hade (har ) för ovana (vana )att innan han började spela sitt parti laddar upp med en kartong med cocosbollar och 4-5 bananer.
Och under partiets gång så började han så klart äta dessa cocosbollar och äta av dessa bananer..
Efter 25 drag så var det rätt så kletigt.
Och efter 35 drag så bad jag min motståndare att sluta äta av dessa medhavda cocosbollar och bananer.
Men han vägrade och sade sej ha rätten att äta så mycket han ville under partiets gång.
Jag fick då tillkalla schackdomare..
För ibland fastnade faktiskt pjäserna i handen. Men efter mycket om och men så kunde jag till slut besegra denna cococbolsätande och bananätande man.
Var lär oss då denna historia ? Jo undvik cocosbollsätare då ni spelar schack,specielllt om de äter bananer samtidigt.
|
PeterTrsavec
Medlem
|
#106 Skrivet: 20 Feb 2016 20:23
Citerar: LNO1, #104: Du skulle ha gett dig mycket tidigare.
Det är oförskämt att klämma ur sig en sån kommentar!!
|
LNO1
Medlem
|
#107 Skrivet: 20 Feb 2016 20:29 - Redigerad av: LNO1
Citerar: PeterTrsavec, #106: Det är oförskämt att klämma ur sig en sån kommentar!!
Ja du Peter, det är det! Undra på att jag blev fly ... Sådana förluster kan dock vara svårsmälta, men jag gjorde mig i alla fall besväret att analysera partiet efteråt, hur ont det än gjorde, dock inte med min motståndare som jag helst av allt inte vill ha att göra med!
|
LNO1
Medlem
|
#108 Skrivet: 20 Feb 2016 20:37 - Redigerad av: LNO1
Jag sitter nu och funderar, det verkar som vi kommer allt längre och längre bort från ordet behag, och närmare och närmare ordet värdelöst som Spedicken använde.
Samtidigt är bland det bästa jag hört Tals ord efter sin klassiska förlust mot Nez:
"- Det var den lyckligaste dagen i mitt liv, tänk att få ha varit en av spelarna i ett sånt parti..."
Att älska schacket för schackets egen skull eller endast för segerns sötma? Det är frågan...
|
sture_lindberg
Medlem
|
#109 Skrivet: 20 Feb 2016 20:46
Vad anser du jag skulle ha gjort under coccosbollspartiet då LNO1 ?
|
LNO1
Medlem
|
#110 Skrivet: 20 Feb 2016 20:51
Citerar: sture_lindberg, #109: Vad anser du jag skulle ha gjort under coccosbollspartiet då LNO1 ?
Du vann ju, så det var väl knappast en förlust? Hur din motståndare tacklade den förlusten har jag ingen aning om, men kanske tröståt han en banan...
|
LNO1
Medlem
|
#111 Skrivet: 20 Feb 2016 20:54 - Redigerad av: LNO1
Ett litet tillägg till mitt förra inlägg: Hur hade du tacklat det hela om du förlorat partiet? Jag menar, förtreten över cocosbollen och bananen är ju så mycket lättare att svälja (ja ja jag vet att jag vitsar) om man vinner 
|
sture_lindberg
Medlem
|
#112 Skrivet: 20 Feb 2016 21:08 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: LNO1, #111: Ett litet tillägg till mitt förra inlägg: Hur hade du tacklat det hela om du förlorat partiet? Jag menar, förtreten över cocosbollen och bananen är ju så mycket lättare att svälja (ja ja jag vet att jag vitsar) om man vinner
Hade jag förlorat (gud förbjude )så hade jag nog låst in mej på hotellrummet med en låda cocosbollar Kanske nån banan också.
Men ett roligt minne blev det ju .
|
LNO1
Medlem
|
#113 Skrivet: 20 Feb 2016 21:22
Citerar: sture_lindberg, #112: Hade jag förlorat (gud förbjude )så hade jag nog låst in mej på hotellrummet med en låda cocosbollar Kanske nån banan också.
Ok, men duckar du egentligen lite för min fråga genom att skämta till det? Jag menar att det måste vara den i särklassigt värsta förlusten att förlora p.g.a att motståndaren varit osportslig..
|
sture_lindberg
Medlem
|
#114 Skrivet: 20 Feb 2016 21:35
Citerar: LNO1, #113: Ok, men duckar du egentligen lite för min fråga genom att skämta till det? Jag menar att det måste vara den i särklassigt värsta förlusten att förlora p.g.a att motståndaren varit osportslig..
Jo det var ju rätt nära att jag förlorade faktiskt på grund av min motståndares osportslighet.
Han fattade ju inte ens själv att han var osportslig. han ansåg sej ju ha rätten att äta så mycket han ville under partiet..(Oavsett kletighet på pjäserna )...
Hade jag förlorat så hade jag protesterat först hos domaren.
Hade jag inte fått någon respons hos domaren så hade jag tagit den eventuella förlusten ganska så hårt tror jag.
|
vpaavola
Medlem
|
#115 Skrivet: 20 Feb 2016 21:55
Citerar: LNO1, #102: Hur ska man då ta en förlust där motståndaren uppfört sig osportsligt under partiet? Ja det kan nog vara betydligt svårare att tackla egentligen än någon annan förlust
Vet inte om jag håller med. I sådana fall kan man ju känna moralisk överlegsenhet. "Den stackarn. Han förstår inte bättre." 
|
gubbengrå
Medlem
|
#116 Skrivet: 20 Feb 2016 22:09 - Redigerad av: gubbengrå
Citerar: LNO1, #113:
Ok, men duckar du egentligen lite för min fråga genom att skämta till det? Jag menar att det måste vara den i särklassigt värsta förlusten att förlora p.g.a att motståndaren varit osportslig..
Ja det är ju tråkigt på alla sätt och vis, Tråkigt för egen del och tråkigt för sportens del, Men vi har ju domare för att sådant inte skall hända. jag minns inte att jag råkat ut för sådant
Men en annan sak är det om motståndaren förbittrar nederlaget medelst ett oförskämt uppträdande, som fallet var med den spelare, som upplyste dig om att du kunde ha gett upp tidigare, Har inte råkat ut för något i den här stilen heller, men det är förstås en intressant fråga hur jag skulle reagera om ifall...Jag skulle nog inte dra det till domare, som jag misstänker inte skulle bry sig(?)
Egentligen vill jag helst ignorera sådan arrogans, framför allt vill jag inte låta det påverka min sinnesro. I grunden handlar det ju om hans egen sk-t, som jag inte vill komma i kontakt med.
Å andra sidan är det kanske inte så nyttigt att svälja rena förolämpningar, som det här var frågan om. Sådant kan sätta sig i magen på ett hälsovådligt sätt. Bättre spy än illa svälja. Det kanske trots allt är bäst att i all enkelhet returnera oförskämdheten med en lämplig replik, inte längre än hans, men ljusare och lättare i tonen. Detta sista är nog viktigt i sammanhanget. framförallt skall man inte störas i sin ro och sitt goda humör.
Problemet med denna metod är förstås att man oftast kommer av sig i sådana här oväntade situationer. De lämpliga replikerna infinner sig först, när man hämtat sig, och då är deras tillfälle förbi. Det är tragiskt, men livet är fullt av sådan små tragiska omständigheter, lätta att upptäcka för den som är på det humöret.
Om man i förväg hade tänkt ut repliken, hade man funnit sig lättare. Sådant sysslar dock ingen normalt med, helt naturligt. Det är ingen idé att försöka vara förberedd på allt.
Men för diskussionens skull: tillåt mig ändå att komma med ett förslag på lämplig replik om denna situation någonsin skulle uppstå igen, att en motståndare upplyser dig om att du kunde gott ha gett upp mycket tidigare:
"Jasså?? det säger du? ... din dumdryge j-el!"
|
LNO1
Medlem
|
#117 Skrivet: 20 Feb 2016 22:24
Citerar: gubbengrå, #116: Å andra sidan är det kanske inte så nyttigt att svälja rena förolämpningar, som det här var frågan om. Sådant kan sätta sig i magen på ett hälsovådligt sätt. Bättre spy än illa svälja
Han såg lite förvånad ut när pjäserna föstes(halvslängdes) över på hans sida.. Jag tror nog att jag var ganska mörk i blicken också, jag hoppas att han ångrade sitt tilltag, men realistiskt sett brydde han nog sig inte... Nåja en vacker dag kanske vi möts igen vem vet?
Att ha i förväg uttänkta repliker vore nog bra, men jag tror inte det fungerar
|
LNO1
Medlem
|
#118 Skrivet: 20 Feb 2016 22:26
Citerar: vpaavola, #115: Vet inte om jag håller med. I sådana fall kan man ju känna moralisk överlegsenhet. "Den stackarn. Han förstår inte bättre."
Rätt vpaavola! , men i stridens hetta kan det vara svårt att vara rättrådig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#119 Skrivet: 20 Feb 2016 22:28
Citerar: gubbengrå, #116: men ljusare och lättare i tonen. Detta sista är nog viktigt i sammanhanget. framförallt skall man inte störas i sin ro och sitt goda humör.
Tyckte du skrev att repliken borde vara ljusare och lättare i tonen.
Men vet inte om "Jasså ?? detsäger du ?... din dumdryge jävul "".passar in på detta riktigt...
I vad består det ljusare och lättare menar du ?
|
gubbengrå
Medlem
|
#120 Skrivet: 20 Feb 2016 23:10
Det bör uttalas i ett lätt och ledigt tonfall
|