Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konsten att förlora med behag, denna gång utan ämnesavvikelse (den som lever får se)
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 13 Feb 2016 17:50

Något som jag ville fråga Spedicken i den förra tråden i detta ämne, när han skrev att förlusterna alltid kändes värdelösa, var att javisst, de kan kännas värdelösa, men själv känner jag att förlusterna är schackets salt så att säga. Det är förlusterna som gör att jag vill tävla igen och revanschera mig, det är förlusterna som pekar på min otillräcklighet (det gör väl för all del vinsterna också många gånger) och gör att jag får lust att lära mig mer. Hur ser du på det Spedicken?

IvarBlå1
#2 Skrivet: 13 Feb 2016 18:09

När man känner att man har spelat så bra man kan förutom ett litet feldrag, man kan jämföra med snooker. Den sortens fel undviker man för gott.

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 13 Feb 2016 18:21

Citerar: IvarBlå1, #2:
När man känner att man har spelat så bra man kan förutom ett litet feldrag

Jag medger att det är väl inte den trevligaste sortens förlust och det kan ju verkligen strö salt i såret så att säga.

PeterTrsavec
Medlem
#4 Skrivet: 13 Feb 2016 18:27

Förluster är alltid svåra att smälta, men de är oundvikliga på den nivån man spelar på. Jag spelar schack för att det är roligt, förlorar jag partiet så kanske jag analyserar det en gång extra, vart partiet brast och vilket sätt jag förlorade.

LNO1
Medlem
#5 Skrivet: 13 Feb 2016 18:28

Citerar: PeterTrsavec, #4:
men de är oundvikliga på den nivån man spelar på

Japp oundvikliga är de, men vad jag vill hävda är att de är inte enbart av ondo, utan för min del erbjuder de en möjlighet till revansch och förbättring.

IvarBlå1
#6 Skrivet: 13 Feb 2016 18:29

Citerar: LNO1, #3:
Jag medger att det är väl inte den trevligaste sortens förlust och det kan ju verkligen strö salt i såret så att säga.

Jag tycker tvärtom, det är de förlusterna man lär sig mest av

lillpysen
Medlem
#7 Skrivet: 13 Feb 2016 18:40

Jag har, omedvetet, anammat den gamla kinesiska pingismodellen (läggmatcher alltså) ...

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 13 Feb 2016 18:48

Citerar: LNO1, #1:
Något som jag ville fråga Spedicken i den förra tråden i detta ämne, när han skrev att förlusterna alltid kändes värdelösa, var att javisst, de kan kännas värdelösa, men själv känner jag att förlusterna är schackets salt så att säga. Det är förlusterna som gör att jag vill tävla igen och revanschera mig, det är förlusterna som pekar på min otillräcklighet (det gör väl för all del vinsterna också många gånger) och gör att jag får lust att lära mig mer. Hur ser du på det Spedicken?

Intressant vinkling. En förlust kan nog vara nyttig även om det inte känns så. Jag förlorar nästan aldrig i långschack , skrev tidigare att jag har långa förlustfria sviter. Varje vinst eller remi är ett steg närmare förlust, jag vet det. Därför känns förlusterna extra hårda. Min senaste förlust var i allsvenskan där jag totalt spelade ut motståndaren, slappnade av och sen gjorde ett misstag så vit kunde kontra och vinna. Jag blev aldrig förbannad på motståndaren, bara på mig själv. Så vad drog jag för lärdom av den förlusten? Att jag inte ska slappna av och tro att ställningen spelar sig själv. Lättare sagt än gjort att anamma det, men jag ska göra ett försök.

PeterTrsavec
Medlem
#9 Skrivet: 13 Feb 2016 19:08

Citerar: Spedicken, #8:
Min senaste förlust var i allsvenskan där jag totalt spelade ut motståndaren, slappnade av och sen gjorde ett misstag så vit kunde kontra och vinna.

Tror jag minns vilket parti. Hemma mot Falu FK Patrik Nysyröm. Minns att Du spelade franskt, e5 med Sh6, ett oerhört intressant parti där han fick göra Sc5 i ett läge och partiet vände. Sh6 är spännande i franskt, sålde Watson Play The French på Dala Open, men köpte den direkt när jag kom hem, fick en bra känsla kring Franskt och ska fördjupa mig i den. Någon stormästare som spelar/spelade Franskt?

LNO1
Medlem
#10 Skrivet: 13 Feb 2016 19:08 - Redigerad av: LNO1

ag förlorar nästan aldrig i långschack , skrev tidigare att jag har långa förlustfria sviter. Varje vinst eller remi är ett steg närmare förlust, jag vet det.

Precis, förlusterna är ofrånkomliga, och t.o.m nödvändiga, som jag ser det, för att spelet ska ha något intressant att erbjuda.

Men som sagt, jag har nu ägnat denna vecka åt att slicka såren från 2 st remier i Dala Open, där jag stod på vinst, dessa två remier var värre än de två förlusterna jag råkade ut för. När jag förlorade mot Axel kom hugget så snabbt att jag inte han uppfatta vad som hände så att säga, så det kändes faktiskt ingenting och Peter Hellström spelade ut mig i Grunfeldt som jag inte hållit på med så länge, så i en ny öppning får man ju vara beredd på att ta stryk då och då, så det var heller inte så plågsamt.

Därmed inte sagt att jag tar speciellt lätt på förluster, men jag vill verkligen inte att den känslan av obehag går så långt som i ett exempel på en spelare jag brukar chatta med på FICS. Han hade tagit förlusterna i en tävling så hårt att han lade av med schack i flera år. Det är i det fallet jag speciellt vill höja ett varningens finger. Ta inte förlusterna alltför hårt, de drabbar oss alla och är en nödvändig del av spelet för att det ska bli intressant.

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 13 Feb 2016 19:16

Citerar: IvarBlå1, #6:
Jag tycker tvärtom, det är de förlusterna man lär sig mest av

Aha det var så du menade, det fattade inte jag. Jo det kan nog vara så att man lär sig mest av sådana förluster, eller kanske de åtminstone är lättast att komma tillrätta med. Värre är det ju om man blir totalt utspelad i ett tornslutspel, det problemet måste man ju jobba länge med för att rätta till i sådana fall...

Men jag får väl säga som han som byggde modelljärnvägar sa i ett reportage som svar på frågan när han skulle bli färdig med sitt projekt: Aldrig, hoppas jag!

PeterTrsavec
Medlem
#12 Skrivet: 13 Feb 2016 19:17

Citerar: LNO1, #10:
Men som sagt, jag har nu ägnat denna vecka åt att slicka såren från 2 st remier i Dala Open,

Följde båda partierna. Partiet med de vita pjäserna i ett öppet sicilianskt var spännande, när vi satt och tittade på partiet kom vi fram till att tornet skulle varit kvar på h - linjen så hade han varit chanslös i slutspelet om Du börjat gå med kungen till damflygeln. Det svarta partiet var riktigt lurigt på slutet

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 13 Feb 2016 19:21

Citerar: PeterTrsavec, #12:
Det svarta partiet var riktigt lurigt på slutet

Ja, det var en teknisk vinst, men den var inte speciellt lätt att hitta, ändå var jag ju tvungen att prova den och min bedömning var rätt i alla fall. Axel visade efteråt att det gäller att lämna garderingen av fribonden i rätt läge med triangulering. Jag har hört sägas att springarslutspel ska bedömas som ett vanligt bondeslutspel, men en sak är säker, de är f-n så mycket trixigare.

Spedicken
Medlem
#14 Skrivet: 13 Feb 2016 19:38

Trixigt på gott och ont. Där bondeslutspel kan vara hopplöst förlorade, kan man alltid trixa om springaren är kvar. Inga drag är då trixiga som när springaren är inblandad. Jag var själv i underläge mot Patrik Karlsson en gång, men lyckades hitta en studieartad vändning och få remi. Såna remier är roliga och känns som vinster

Spedicken
Medlem
#15 Skrivet: 13 Feb 2016 19:39

Thomas Karlsson ska det vara.

PeterTrsavec
Medlem
#16 Skrivet: 13 Feb 2016 19:42

Citerar: Spedicken, #14:
bondeslutspel

I någon av böckerna av Kasparov så nämnde han detta med bondeslutspel, hur viktigt det var att träna det regelbundet, grunderna i schack. Bondeslutspel är svårt, viktigt med tempon och såna finesser.

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 13 Feb 2016 19:51

Att jag inte ska slappna av och tro att ställningen spelar sig själv. Lättare sagt än gjort att anamma det, men jag ska göra ett försök.

Något jag kan göra för att förbättra mig på den punkten är att träna upp min fysiska kondition, tävlingsschack är mycket krävande.

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 13 Feb 2016 19:53

Citerar: Spedicken, #14:
Trixigt på gott och ont. Där bondeslutspel kan vara hopplöst förlorade, kan man alltid trixa om springaren är kvar. Inga drag är då trixiga som när springaren är inblandad. Jag var själv i underläge mot Patrik Karlsson en gång, men lyckades hitta en studieartad vändning och få remi. Såna remier är roliga och känns som vinster

Kul inlägg, det var precis som det var i mitt parti, det var dock jag som fick byta i det sura äpplet denna gång.

PeterTrsavec
Medlem
#19 Skrivet: 13 Feb 2016 19:55

Citerar: LNO1, #17:
Något jag kan göra för att förbättra mig på den punkten är att träna upp min fysiska kondition, tävlingsschack är mycket krävande.

Viktigare än vad man tror. Jag har jobbat hårt med kost och hälsa, känner stor skillnad kring min schack. Var helt slut efter ett långparti men under Dala Open kände jag skillnaden. Orkade räkna mera, på flera varianter bland annat. Det var riktigt kul. Carlsen tränar två timmar om dagen läste jag? Löpning, gym, simning står på hans schema.

jimpan
Moderator
#20 Skrivet: 13 Feb 2016 19:55

All heder o Tusen Tack till LN01 - PeterTrsavec - Spedicken för att Ni hörsammade min vädjan.

Spedicken
Medlem
#21 Skrivet: 13 Feb 2016 19:56

Tack själv

PeterTrsavec
Medlem
#22 Skrivet: 13 Feb 2016 19:57

Citerar: jimpan, #20:
All heder o Tusen Tack till LN01 - PeterTrsavec - Spedicken för att Ni hörsammade min vädjan.

Det krävs två för en tango och jag tänker bjuda upp till dans i alla fall

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 13 Feb 2016 19:59

Citerar: PeterTrsavec, #16:
I någon av böckerna av Kasparov så nämnde han detta med bondeslutspel, hur viktigt det var att träna det regelbundet, grunderna i schack. Bondeslutspel är svårt, viktigt med tempon och såna finesser.

Bondeslutspel är grunden om man vill vinna med behag För visst är det så att adekvat träning är det bästa om man vill slippa förlusterna, men som vi tidigare konstaterat är de oundvikliga. Jag har hört talas om en hel del som slutat spela p.g.a förluster, och det tycker jag är tråkigt att så är fallet, men även det är kanske oundvikligt i vissa fall.

peking011
Medlem
#24 Skrivet: 13 Feb 2016 20:00

Är det inte endorfiner det kallas som kommer igång i skallen när man tränar fysiskt?

Spedicken
Medlem
#25 Skrivet: 13 Feb 2016 20:01

Citerar: PeterTrsavec, #19:

Viktigare än vad man tror. Jag har jobbat hårt med kost och hälsa, känner stor skillnad kring min schack. Var helt slut efter ett långparti men under Dala Open kände jag skillnaden. Orkade räkna mera, på flera varianter bland annat. Det var riktigt kul. Carlsen tränar två timmar om dagen läste jag? Löpning, gym, simning står på hans schema.

Fischer var den första som tog fysisk träning på allvar. Kasparov tränade som en elitidrottare ett tag, förstår att han ville fortsätta första evighetsmatchen mot Karpov, han var fortfarande pigg medans Karpov var utmattad , dom stoppade matchen pga fara för Karpov hälsa.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 13 Feb 2016 20:03

Citerar: jimpan, #20:

Tack själv för att du står ut med oss!

PeterTrsavec
Medlem
#27 Skrivet: 13 Feb 2016 20:06

Citerar: Spedicken, #25:

Fischer var den första som tog fysisk träning på allvar. Kasparov tränade som en elitidrottare ett tag, förstår att han ville fortsätta första evighetsmatchen mot Karpov, han var fortfarande pigg medans Karpov var utmattad , dom stoppade matchen pga fara för Karpov hälsa.

Mm läste om det i ena boken, att Kasparov var starkt kritisk till avbrottet

LNO1
Medlem
#28 Skrivet: 13 Feb 2016 20:08

Så sammanfattningsvis kan man säga att förlusterna undviks bäst genom träning av olika slag och jag tycker att jag har märkt ett konsensus kring åsikten att det är viktigt att vara sportslig. Som Spedicken skrev: Jag var aldrig förbannad på motståndaren, bara på mig själv, det tror jag delas av de flesta.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 13 Feb 2016 20:12

Citerar: PeterTrsavec, #9:
Sh6 är spännande i franskt, sålde Watson Play The French på Dala Open, men köpte den direkt när jag kom hem, fick en bra känsla kring Franskt och ska fördjupa mig i den.

Kanske inte var ditt livs bästa affär Peter, eller sålde du den till överpris? Jag behöver den själv så Ari får en beställning nästa löning!

PeterTrsavec
Medlem
#30 Skrivet: 13 Feb 2016 20:16

Citerar: LNO1, #29:

Kanske inte var ditt livs bästa affär Peter, eller sålde du den till överpris? Jag behöver den själv så Ari får en beställning nästa löning!

Haha katastrof affär men smällar man får ta ibland. Man lär sig av sina misstag den är fantastisk! Så givande och lärorik.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!