Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tidernas bästa spelare
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå1
#241 Skrivet: 15 Feb 2016 17:54

Citerar: sture_lindberg, #269:
ja jag framlägger ju min åsikt bara. Och min åsikt är alltså att olika människor har olika åsikter vilka som spelar tråkigt,,Det måste du ju bara hålla med mej om.

Ja, olika människor har olika åsikter. Men jag ska använda ett ord som du ofta skriver. Jag TROR att de flesta schackspelarna i världen tycker att de spelarna som jag nämnde spelar mer attraktivt. Kan vi avsluta den här diskussionen nu? Annars börjar den att bli barnslig.

farbrorjo
Medlem
#242 Skrivet: 15 Feb 2016 17:56

Citerar: IvarBlå1, #241:
Kan vi avsluta den här diskussionen nu?

Betrakta den som avslutad och återgå till ämnet.

rödingen
Medlem
#243 Skrivet: 15 Feb 2016 18:36

Hahaa ....Det är som vanligt. Håller helt med farbrorjo.

peking011
Medlem
#244 Skrivet: 15 Feb 2016 19:28

Capablanca var en duktig spelare. Så kort och koncist inget tjafs

IvarBlå1
#245 Skrivet: 15 Feb 2016 20:09

Citerar: peking011, #244:
Capablanca var en duktig spelare. Så kort och koncist inget tjafs

Håller fullständigt med. Skönt att slippa tjafset innan.

farbrorjo
Medlem
#246 Skrivet: 15 Feb 2016 20:13

Citerar: Spedicken, #1:
Blev inspirerad att gå igenom några av Aljechins partier av Ivarblås tråd om meditation. Jag letade upp Kotovs bok om Aljechin i min bokhylla. Har spelat igenom några av hans partier mot Capablanca i VM- matchen mot honom då han blev världsmästare. Det som slog mig var, att i samtliga dom partierna spelade Aljechin ut Capablanca positionellt. Positionsspel var ju Capablancas signum. Det påminner starkt om hur fantastisk Kasparov blev på positionsspel under VM- matcherna mot Karpov. Aljechin är nog lite underskattad. Jag tycker att följande spelare är bäst genom tiderna:
1. Kasparov
2. Capablanca
3. Fischer
4. Karpov
5. Lasker
6. Botvinnik
7. Aljechin
8. Carlsen
9. Morphy
10. Någon av Spasskij, Smyslov, Tal eller Steinitz

Anser inte att Kramnik, Anand eller Euwe kan mäta sig med ovanstående.

Morphy är svårbedömd, men vad gäller talang är han svårslagen.

Om 10 år har nog Carlsen klättrat en hel del, kanske ända upp i toppen!? För kort karriär än för att jämföras med giganterna i topp.

Ska bli intressant att se hur bra kommande stjärnor som Wei Yi eller någon av alla andra Kinesiska eller Indiska talanger kan bli.

Jaha, dags att börja på ny kula, eller kanske fortsätta på den som rullades igång av trådskaparen?

IvarBlå1
#247 Skrivet: 15 Feb 2016 20:25 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Spedicken, #246:
Det som slog mig var, att i samtliga dom partierna spelade Aljechin ut Capablanca positionellt.

Det var det som Aljechin ville visa. Att han var jämbördig med Capa i positionellt spel.Kasparov fick frågan efter maratonmatchen-84 mot Karpov som avbröts. Varför han spelade så positionellt och svarade då att han ville upprepa vad Aljechin gjort. Och han hade börjat knappa in när domaren avbröt matchen. Tror det skiljde två poäng.

LuleErik
Medlem
#248 Skrivet: 15 Feb 2016 21:00 - Redigerad av: LuleErik

Capablanca tog det inte matchen tillräckligt seriöst.
Gå ut att och roa sig och festa är inte bra under en vmmatch.
Han var också väldigt omtyckt bland kvinnorna.
Han har bara sig själv att skylla.
Aljechin han tog matchen precis som man ska göra. Han var extremt förberedd.
Botvinnik var raka motsatsen till Tal.Han hade en sund livstil men inte Tal.
Bobby Fischer var en annan helt otrolig schackspelare som jag
jag ser upp till.Partierna ser så logiska och man hittar ofta hans drag tills det bara plötsligt han har räknat långt framåt och helt korrekt.Så otroliga partier.

lubbeluring
Medlem
#249 Skrivet: 15 Feb 2016 21:06

Få se nu då.
Det verkar stå mellan:

Lasker som var mästare så länge
o
Capablanca som var en naturbegåvning
o
Fisher som var ett geni
o
Carlsen som är bäst nu

IvarBlå1
#250 Skrivet: 15 Feb 2016 21:14

Citerar: LuleErik, #248:
Capablanca tog det inte matchen tillräckligt seriöst.
Gå ut att och roa sig och festa är inte bra under en vmmatch

Låter otroligt att man inte vill försvara sin titel och istället roa si g med kvinnor. Och hade Tal börjat dricka redan 60? Har svårt att se honom besegra Botvinnik då...

PeterTrsavec
Medlem
#251 Skrivet: 15 Feb 2016 22:34

Citerar: LuleErik, #248:
Bobby Fischer var en annan helt otrolig schackspelare som jag
jag ser upp till.Partierna ser så logiska och man hittar ofta hans drag tills det bara plötsligt han har räknat långt framåt och helt korrekt.Så otroliga partier.

Japp men han spelade många naturliga drag som en annan dödlig kunde förutse. Fischer spelar klassisk fin schack. Finns många mästerverk, även Fischer är en spelare som man ska fördjupa sin förståelse för Sicilianskt och Kungsindiskt.

LuleErik
Medlem
#252 Skrivet: 15 Feb 2016 22:44 - Redigerad av: LuleErik

Jag hade fel om att capablanca drack men var en partymänniska och spelade kort sena nätter. https://books.google.se/books?id=ichEBAAAQBAJ&pg=P A312&lpg=PA312&dq=capablanca+party+under+world+cha mpion+match+against+alekhine&source=bl&ots=vorhb8I 6WD&sig=pzxl8OUDqRHUO64euwboKfA9CPA&hl=sv&sa=X&ved =0ahUKEwi70czC2_rKAhWDvXIKHfnwAjgQ6AEIRDAF#v=onepa ge&q=capablanca%20party%20under%20world%20champion %20match%20against%20alekhine&f=false

Jag håller med men Capablanca hade varit överlägsen tidigare.Innan matchen hade Alekhine aldrig vunnit mot Capa ett endaste parti.Han själv var också förvånad att han vann matchen mot Capa efteråt. Alekhine kom väldigt förberedd och studerat Capablancas partier och hade bra kondition.Det hade inte Capablanca lika bra.
Jag vet ej om Tal drack sprit mot Botvinnik mellan ronder i vmmatchen bara att han hade en väldigt osund livsstil.
https://pawntorook4.wordpress.com/2006/11/10/mikha il-tal-i-drink-i-smoke-i-gamble-i-chase-girls-but- postal-chess-is-one-vice-i-dont-have/
https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_Alekhine

http://www.chessgames.com/perl/chess.pl?tid=54140

uct2
Medlem
#253 Skrivet: 15 Feb 2016 22:52

Citerar: lubbeluring, #249:

Njaa... Det berodde väl en del på att han inte satte sin titel på spel mellan de två matcherna 1910 och förlustmatchen 1921!?

LuleErik
Medlem
#254 Skrivet: 15 Feb 2016 22:54

Citerar: PeterTrsavec, #251:
Fischer är en spelare som man ska fördjupa sin förståelse för Sicilianskt och Kungsindiskt.

Helt riktigt och jag kan rekommendera er att läsa biografin om Bobby Fischer med Frank Brady. Den beskriver om hans liv utan direkta schackpartier bra bok ändå.

IvarBlå1
#255 Skrivet: 16 Feb 2016 08:06

Citerar: LuleErik, #252:
.Han själv var också förvånad att han vann matchen mot Capa efteråt

Aljechin yttrade ett berömt citat före matchen: Jag förstår inte hur jag ska kunnavinna 6 partier men jag förstår ännu mindre hur Capa ska kunna göra det. Är det någon som på allvar tror att Capa hade kunnat prestera de fenomenala turneringsresultaten som Aljechin gjorde efter VM. Partyliv eller inte.

IvarBlå1
#256 Skrivet: 16 Feb 2016 09:40

Citerar: LuleErik, #252:
Jag hade fel om att capablanca drack men var en partymänniska och spelade kort sena nätter

Alla dem länkarna du ger är ju skrivna av schackklubben i Havanna. Det är klart att de gör allt för att bortförklara förlusten mot Aljechin och tala till fördel i allt om Capablanca.

IvarBlå1
#257 Skrivet: 16 Feb 2016 09:45 - Redigerad av: IvarBlå1

Det står också i Wik om Aljechin att han är "widely considerd as one of the greatest player ever" Och att han erbjöd Capa en returmatch men på samma villkor som den första men att förhandlingarna strandade. Han vann 2 VM-matcher mot Bogoljubov ,förlorade en mot Euwe 35 därför att han hade blivit alkoholist. Slutade dricka och tog tillbaka titeln överlägset mot Euwe -37.Både Capablanca och Aljechin är två av de bästa någonsin. Vem som var bäst får vi aldrig veta. Det blir en subjektiv bedömning

PeterTrsavec
Medlem
#258 Skrivet: 16 Feb 2016 13:29

Citerar: IvarBlå1, #257:
Capablanca och Aljechin

Lägg upp några partier mellan dessa två spelare

IvarBlå1
#259 Skrivet: 16 Feb 2016 13:37

Jag har Aljechins Best Games där alla Aljechins vinstpartier finns med. Från VM-27. Jag har aldrig påstått att någon av dem är den bäste i historien. Partier mellan dem kan du själv hitta på google om du slår på The chess games av någon av dem. Så var det med den bananen

hypermodernist
Medlem
#260 Skrivet: 16 Feb 2016 13:56

http://www.chessgames.com/perl/chess.pl?tid=54140

Malvan
Medlem
#261 Skrivet: 16 Feb 2016 14:18

Boken Drag ur schackhistorien. Några minnen om turneringar och världsmästerskapsmatcher under åren 1914-1939 av John Bredal Bauer (1968) innehåller som väntat flera partier av Capablanca m. fl. världsmästare - både vinster, förluster och remier.

IvarBlå1
#262 Skrivet: 16 Feb 2016 14:53 - Redigerad av: IvarBlå1

Den här sidan är lättare att hitta Aljechins viktigaste partier, turneringar och VM-matcher på. Sedan är det bara till att käka upp bananen http://www.chessgames.com/player/alexander_alekhin e.html

IvarBlå1
#263 Skrivet: 16 Feb 2016 15:13 - Redigerad av: IvarBlå1

Och ge skalet till Capablanca. Skämt åsido, jag tycker att det var osportsligt av Capa att lämna w.o i det sista partiet.

peking011
Medlem
#264 Skrivet: 16 Feb 2016 16:00

Ger man sig in i leken så bör man tåla den. Capa kanske hade missat det.

IvarBlå1
#265 Skrivet: 16 Feb 2016 16:05

Jag har svårt att se hur Capa kan ha missat det.Aljechin hade ju fem vinster och behövde bara en till.

Spedicken
Medlem
#266 Skrivet: 16 Feb 2016 17:43

Citerar: lubbeluring, #249:
o
Capablanca som var en naturbegåvning
o
Fisher som var ett geni
o
Carlsen som är bäst nu

Hur man kan utelämna Kasparov är en gåta.

Spedicken
Medlem
#267 Skrivet: 16 Feb 2016 18:07 - Redigerad av: Spedicken

Frågan i denna tråd är vem/vilka som är världens bästa spelare genom tiderna. Det handlar inte om vilka favoriter man har. Det handlar inte om vem som spelar snyggast, eller om någon ska diskvalificeras för att man spelar "tråkigt". Det man får ta hänsyn till är:

1. Framgångar
2. Spelstyrka
3. Talang

Carlsen har de två sista egenskaperna så det räcker och blir över, men han har fortfarande inte tillräckligt med framgångar för att konkurrera med Kasparov. Ge Carlsen tio år till så kan han mycket väl vara nummer 1 genom alla tider, men han kan inte konkurrera med Kasparovs 20 år som världens bästa spelare. Vad som sades om Carlsen, kan även sägas om Fischer. Att inte ens försvara sin titel från 1975 diskvalificerar honom för att nämnas som världens bästa. Att han var världens i särklass bästa när han blev världsmästare 1972 och även åren före det och att han var så rasande skicklig på att spela gör dock att han bör hamna väldigt högt på alla tiders lista. Capablanca var otroligt dominant på sin tid trots konkurrens från Lasker och Aljechin. Lasker sa själv en gång "I have known many chess players, but only one chess genius: Capablanca."

Jag står fortfarande fast vid min lista i första posten när jag skapade den här tråden. Skulle man däremot om det vore möjligt (vilket det naturligtvis inte är), låta dom spela mot varandra, där man raderade teorikunskaper och bara lät råtalang möta varandra så vore det en annan femma. Baserad endast på spelkvalitet och talang så är de här fem spelarna i en klass för sig, väldigt svårt att ranka dom, det får bli oavgjort mellan dessa fem

Capablanca (karlen öppnade inte en enda schackbok i sitt liv, lärde sig schack av att kolla på sin far när han spelade mot en vän i 45 min, prövade sen själv att spela och besegrade fadern som fyraåring!)
Morphy (så långt före sin tid och så överlägsen, ok, inte världens bästa konkurrens, men partierna talar för sig själv, en enorm råtalang)
Kasparov (kvaliteten på hans partier saknar motstycke, endast Fischer kan konkurrera enligt mig)
Carlsen (världens näst yngste stormästare igenom tiderna, trots större konkurrens än någonsin, trots att det finns fler spelare än någonsin, trots att Internet sprider populariteten, så är han överlägsen, det är till och med svårt att hitta en utmanare som ens har en rimlig chans att besegra honom)
Fischer (var han en talang eller mer en som gav sitt liv åt schack och levde schack som ingen annan vare sig före eller efter? Oavsett så var hans spelstyrka svårslagen, kanske den starkaste spelaren någonsin, totalt överlägsen i världen 1970-1972)

Luzidor
Medlem
#268 Skrivet: 16 Feb 2016 18:21

Tackar för en suverän sammanställning av de gamla o nya stormästare! Kanon!

Spedicken
Medlem
#269 Skrivet: 16 Feb 2016 18:22

Citerar: Luzidor, #272:
Tackar för en suverän sammanställning av de gamla o nya stormästare! Kanon!

Tack! Såna kommentarer uppskattas till skillnad från Ivarblås nonsens.

sture_lindberg
Medlem
#270 Skrivet: 16 Feb 2016 18:29 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag tycker Spedickens inlägg 267 var mycket bra.Den enda jag saknar förutom de du nämnde är ju Lasker ,min absolute favorit.Han var helt enastående som schackspelare.Var världsmästare i 27 år bland annat (1894-1921).
Ingen kommer någonsin att komma i närheten av en sådan bedrift.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!