Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tidernas bästa spelare
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#121 Skrivet: 13 Feb 2016 19:31

Citerar: PeterTrsavec, #132:
Tycker vi gör ett allvarligt försök att hålla oss till tråden. Hur ser Du Spedicken på den träning jag provat? Några råd?

Bra träning, framför allt att den inspirerar och motiverar en. Man vill bli bättre och spela som sin idol.

PeterTrsavec
Medlem
#122 Skrivet: 13 Feb 2016 19:40

Citerar: Spedicken, #121:

Bra träning, framför allt att den inspirerar och motiverar en. Man vill bli bättre och spela som sin idol.

Trodde inte att det skulle ge så mycket som det gjorde, fick en annan syn på bland annat Kungsindiskt. En svår öppning men finns så mycket bakom kulisserna i den. Så ska jobba lite djupare med den. Köpte nyss en bok av Gufeld, där han analyserar partisamlingar av Kungsindiskt, ger nya varianter i öppningen.

LNO1
Medlem
#123 Skrivet: 13 Feb 2016 19:41

I en föreläsning av Yermolinsky om hur vi medelmåttor ska förbättra oss i schack så gav han följande råd som det viktigaste: Försök inte tvinga dig själv till något, tycker du att slutspel är tråkiga så titta inte på dem, gör det du känner för så att du behåller lusten till spelet.

Spedicken
Medlem
#124 Skrivet: 13 Feb 2016 19:42

Kasparov gav upp Kungsinduskt efter en förlust mot Kramnik. Då började han spela Grunfeld istället. Själv spelat Kungsindiskt i många år, varit på väg att överge den många gånger, men alltid återkommit

PeterTrsavec
Medlem
#125 Skrivet: 13 Feb 2016 19:44

Citerar: LNO1, #123:
behåller lusten

Jo så är det nog men just detta att jag bestämde mig för att ta fram träbrädet och bocken gav mig sånt oerhört sug att spela schack

Spedicken
Medlem
#126 Skrivet: 13 Feb 2016 19:44

Citerar: LNO1, #123:
I en föreläsning av Yermolinsky om hur vi medelmåttor ska förbättra oss i schack så gav han följande råd som det viktigaste: Försök inte tvinga dig själv till något, tycker du att slutspel är tråkiga så titta inte på dem, gör det du känner för så att du behåller lusten till spelet.

Vissa slutspel är tråkiga, jag gillar slutspel där man får räkna och vara innovativ, hatar tekniska torn slutspel och vissa teoretiska slutspel.

Spedicken
Medlem
#127 Skrivet: 13 Feb 2016 19:46

Citerar: PeterTrsavec, #125:
ta fram träbrädet och boken

Det ger en helt annan känsla än att spela igenom partier på datorn.

PeterTrsavec
Medlem
#128 Skrivet: 13 Feb 2016 19:47

Citerar: Spedicken, #124:

Kasparov gav upp Kungsinduskt efter en förlust mot Kramnik

Det var efter att Kramnik spelade g3 -Lg2 mot Kungsindiskt. En väldigt svårspelad variant. Sett olika parti analyser att Db6 är en modern variant mot g3/Lg2. Aldrig provat den, går in i den vanliga uppställningen sbd7 - e5 - c6 - Te8 - a5.

Spedicken
Medlem
#129 Skrivet: 13 Feb 2016 19:50

Efter g3 går jag hellre in i Benko eller spelar Sc6, a6, Ld7 och Tb8.

PeterTrsavec
Medlem
#130 Skrivet: 13 Feb 2016 19:50

Citerar: Spedicken, #127:
Det ger en helt annan känsla än att spela igenom partier på datorn.

Underbart att höra. Vi hade en diskussion i bilen upp till Dala Open hur Old fashioned jag var som satt med mitt bräde och mina böcker

Spedicken
Medlem
#131 Skrivet: 13 Feb 2016 19:51

Jag ser mycket djupare och analyserar bättre när jag har riktiga bräden och pjäser framför mig.

PeterTrsavec
Medlem
#132 Skrivet: 13 Feb 2016 19:52

Citerar: Spedicken, #129:
Benko eller spelar Sc6, a6, Ld7 och Tb8.

Kanske jag ska börja titta på den varianten istället. Hur lyder idéerna i den varianten? Är det A6 - B5 och spel på damflygeln som gäller?

Spedicken
Medlem
#133 Skrivet: 13 Feb 2016 20:05

Ofta spelar vit d5, svart svarar med Sa5, c5, b5 och tryck mot damflygeln.

LNO1
Medlem
#134 Skrivet: 13 Feb 2016 20:51

Citerar: PeterTrsavec, #130:
Underbart att höra. Vi hade en diskussion i bilen upp till Dala Open hur Old fashioned jag var som satt med mitt bräde och mina böcker

Här har ni den skyldige! Men så är jag ju en datornörd av mått, pratade med Axel och han tycker precis som jag han upplever ingen skillnad. För min egen del alltså, jag är precis like dålig vare sig partiet utspelas på ett tvådimensionellt eller tredimensionellt bräde. Jag önskar att det var så med mig också, då skulle jag ju rimligtvis göra bättre ifrån mig i partier OTB än på FICS så det vore ett verkligt uppköp!

Spedicken
Medlem
#135 Skrivet: 13 Feb 2016 21:06

Enda gången online jag får lite OTB känsla är på Premiumchess FIDE Arena. Otroligt bra 3D bräde.

sture_lindberg
Medlem
#136 Skrivet: 13 Feb 2016 21:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Bara en liten enkel fråga (om jag får störa ) skulle inte denna tråd handla om Tidernas bästa spelare ?
Nu verkar den mest handla om olika drag och öppningar. Och nu också olika schackbräden !!

peking011
Medlem
#137 Skrivet: 13 Feb 2016 21:14

Det var länge sedan ett namn på tidernas bästa spelare kom upp. Här kommer ett Capablanca .

Nesse
Medlem
#138 Skrivet: 13 Feb 2016 21:16

Citerar: sture_lindberg, #136:
Bara en liten enkel fråga (om jag får störa ) skulle inte denna tråd handla om Tidernas bästa spelare ?
Nu verkar den mest handla om olika drag och öppningar. Och nu också olika schackbräden !!

Det är naturligtvis moderators uppgift att plocka bort alla inlägg som inte direkt har med frågan/trådens ämne som tas upp i #0

sture_lindberg
Medlem
#139 Skrivet: 13 Feb 2016 21:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Spedicken, #97:
Varför stänga en bra tråd? Sluta tjafsa bara och håll er till ämnet.

Tänkte mest på detta inlägg då jag skrev mitt inlägg 136 #

PeterTrsavec
Medlem
#140 Skrivet: 13 Feb 2016 21:28

Citerar: peking011, #137:
Capablanca

Även honom är en fantastisk spelare, sett många partier med honom. En angreppsspelare av rang.

LNO1
Medlem
#141 Skrivet: 13 Feb 2016 21:36

En av sin tid bästa spelare var Johannes Zukertort, det var dessutom en av de mest mångsidiga mästare vi haft:

Zukertort studerade kemi, fysiologi, filologi och teologi som inriktning. Han var läkare i den preussiska armén. Han talade minst 14 språk flytande (engelska, tyska, franska, spanska, italienska, latin, grekiska, hebreiska, ryska, sanskrit, arabiska, turkiska, danska och polska). Han kämpade i flera krig för Preussen mot Österrike, Danmark och Frankrike. Han höll världsklass i whist och domino, var pianist, musikkritiker, fäktare och redaktör för en politisk tidning. Bland annat.

peking011
Medlem
#142 Skrivet: 13 Feb 2016 21:40

Har några argument för varför jag tycker Capablanca. Det första är att han inte tyckte att spelöppningar var så viktigt. Att ha den attityden och ändå vinna 63 matcher på raken är imponerande . För det andra hmmm äh det första var så bra så det behövs inget mer

Detta är dock vad jag tycker. Inget tjafs om det nu tack

LNO1
Medlem
#143 Skrivet: 13 Feb 2016 21:45

Varje mästare är ju hemmahörande i sin tid och kan inte med rättvisa jämföras med spelare från andra tider, det är delvis därför jag har så svårt att rangordna skickliga spelare från olika tider.

sture_lindberg
Medlem
#144 Skrivet: 13 Feb 2016 21:49

Citerar: LNO1, #143:
Varje mästare är ju hemmahörande i sin tid och kan inte med rättvisa jämföras med spelare från andra tider, det är delvis därför jag har så svårt att rangordna skickliga spelare från olika tider.

Håller helt med..men man kan ju göra en lista ändå,på skoj.Allt behöver ju inte vara så seriöst.

PeterTrsavec
Medlem
#145 Skrivet: 13 Feb 2016 21:58

Citerar: sture_lindberg, #144:

Det är jätte svårt. Allt har sin tid om man säger så, men som Sture kan det ändå vara lite roligt att lista upp en tänkbar rangordning. Sen tror jag att man faller för vissa spelare, som jag gjort för Kasparov. Man får inte glömma Fischer, ett positionell spelare av högsta rang, börjat titta lite hur han bemöter sicilianskt med de vita pjäserna.

LNO1
Medlem
#146 Skrivet: 13 Feb 2016 22:00

Citerar: sture_lindberg, #144:
men man kan ju göra en lista ändå,på skoj.Allt behöver ju inte vara så seriöst.

Självklart! Annars hade jag låtit bli att skriva i denna tråd.

sture_lindberg
Medlem
#147 Skrivet: 13 Feb 2016 22:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Till Peter ;

Du citerade LNO1 visserligen men angav mej som källa..men det kan jag leva med ...

PeterTrsavec
Medlem
#148 Skrivet: 13 Feb 2016 22:06

Citerar: sture_lindberg, #147:
mej som källa..men det kan jag leva med ...

Det var inte med mening, ville bara svara på inlägget

sture_lindberg
Medlem
#149 Skrivet: 13 Feb 2016 22:10

Det är lugnt

PeterTrsavec
Medlem
#150 Skrivet: 13 Feb 2016 22:21

Men nog är det något extra varje gång det är VM match varför schacket fått lite uppsving tror jag bottnar i att Carlsen är mer framåt, medverkar i program, rika sponsorer i bakgrunden och är mer modern i sin mediala framtoning eller vad tror Ni?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!