Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tidernas bästa spelare
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#91 Skrivet: 13 Feb 2016 17:31

Citerar: lubbeluring, #87:

Ett tips kan vara att skriva vad man själv tycker istället för
att hacka på vad andra tycker.

Det är naturligtvis ett alldeles utmärkt tips. Vid närmare eftertanke tycker jag att det är så pass utmärkt, så att det t.o.m. kan få mig till att någon enstaka gång i fortsättningen att skriva i forumet. Jag övervägde också starkt att sluta med det

IvarBlå1
#92 Skrivet: 13 Feb 2016 17:39

Det är lika mycket utopi som det vi kom överens om igår. Det är min åsikt.

jimpan
Moderator
#93 Skrivet: 13 Feb 2016 17:40 - Redigerad av: jimpan

Snälla håll Er till trådämnena - sluta hacka på varandra. Vill ogärna varna/stänga av eller stänga trådar. Fortsätter Ni däremot kommer jag att göra det. Stora flertalet av de inloggade är trötta på dylika diskussioner. Har ngn synpunkter på detta maila mig

rödingen
Medlem
#94 Skrivet: 13 Feb 2016 17:48

Stäng. Obönhörligen. Bara en massa tjafs. Ointressant för oss schackspelare

PeterTrsavec
Medlem
#95 Skrivet: 13 Feb 2016 18:32

Citerar: Spedicken, #44:
tt fantastiskt exempel på inspiration i schack.

Tycker det är en givande "träning" att studera spelare på den högsta nivån. Man får en mer helhet i sin träning, istället för att bara fokusera på öppning, mittspel eller slutspel.

sture_lindberg
Medlem
#96 Skrivet: 13 Feb 2016 18:35

Ja stäng detta tack.

Spedicken
Medlem
#97 Skrivet: 13 Feb 2016 18:38

Varför stänga en bra tråd? Sluta tjafsa bara och håll er till ämnet.

PeterTrsavec
Medlem
#98 Skrivet: 13 Feb 2016 18:38

Citerar: sture_lindberg, #96:
Ja stäng detta tack.

Vad menar Du med Sture?! Jag skrev ett inlägg där jag ville förklara hur jag ser på träning!

LNO1
Medlem
#99 Skrivet: 13 Feb 2016 18:39

Citerar: PeterTrsavec, #95:
Tycker det är en givande "träning" att studera spelare på den högsta nivån. Man får en mer helhet i sin träning, istället för att bara fokusera på öppning, mittspel eller slutspel.

Intressant inlägg Peter, och jag ser att du försöker hålla dig till ämnet så varför stänga tråden?

sture_lindberg
Medlem
#100 Skrivet: 13 Feb 2016 18:40 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: rödingen, #94:

jag är inte ensam om att tycka så.. Det är ju bara spedicken,peter och LNO1 som skriver i denna tråd Alltså ;DE TRE.
Kommer någon annan in så blir det snart tjafs.
Därför anser jag tråden ska stängas.kan ju inte vara meningen att tråden bara ska vara till för 3 personer . Så stäng den nu tack.

Spedicken
Medlem
#101 Skrivet: 13 Feb 2016 18:41

Gillar du inte tråden Sture så behöver du inte skriva i den.

PeterTrsavec
Medlem
#102 Skrivet: 13 Feb 2016 18:43

Tycker vi gör ett allvarligt försök att hålla oss till tråden. Hur ser Du Spedicken på den träning jag provat? Några råd?

PeterTrsavec
Medlem
#103 Skrivet: 13 Feb 2016 18:44

Citerar: sture_lindberg, #100:
jag är inte ensam om att tycka så..

Varför stänga en tråd om vi håller oss till ämnet? Trots allt den mest fantastiska spelaren i schackhistorien. Hur ser Du på Kasparov Sture?

PeterTrsavec
Medlem
#104 Skrivet: 13 Feb 2016 18:46

Citerar: sture_lindberg, #100:
Därför anser jag tråden ska stängas.kan ju inte vara meningen att tråden bara ska vara till för 3 personer . Så stäng den nu tack.

Så den ska stängas för att Du säger det?! Sen är det återigen påhopp på vissa medlemmar.

sture_lindberg
Medlem
#105 Skrivet: 13 Feb 2016 18:46

1 Lasker
2 Fischer
3 Kasparov
4 Karpov
5 Casablanca
6 Aljechin
7 Carlsen
8 Botvinik
9 Tal
10 Kortjnoj
Gav ju denna lista förut .

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 13 Feb 2016 18:48

Citerar: PeterTrsavec, #104:
Så den ska stängas för att Du säger det?! Sen är det återigen påhopp på vissa medlemmar.

Citerar: rödingen, #94:

Är jag den enda ????

PeterTrsavec
Medlem
#107 Skrivet: 13 Feb 2016 18:49

Citerar: sture_lindberg, #105:

Gav ju denna lista förut .

Men det visar inte riktigt hur Du ser på Kaspsrov? Tänker mig som spelare?

sture_lindberg
Medlem
#108 Skrivet: 13 Feb 2016 18:51

Han var mycket bra speciellt på slutspel..Även i mittspelet var han oerhört bra. Allsidig .

jimpan
Moderator
#109 Skrivet: 13 Feb 2016 18:51

Tack för att Ni återgick till ämnet - finns ingen anledning nu att stänga den

LNO1
Medlem
#110 Skrivet: 13 Feb 2016 18:52

Jag tror att Kasparov skulle vara mäktig att ge Carlsen en match om Garry fick träna upp sig igen. Dock tror jag att ålderskillnaden blir den avgörande faktorn till Carlsens fördel

IvarBlå1
#111 Skrivet: 13 Feb 2016 18:53

Om vi ska bredda den med fler kandidater så tycker jag att Aljechin är en av de främsta och helt outstanding i San Remo 30 och Bled 31. Jag har ju sagt innan att jag analyserar hans partier upp till 4 tim ibland. Mycket lärorikt. Han gör sådana fullkomligt oväntade drag som man aldrig kunnat föreställa sig. Det är ingen tillfällighet att det är Kasparovs idol.

PeterTrsavec
Medlem
#112 Skrivet: 13 Feb 2016 18:56

Citerar: LNO1, #110:
ag tror att Kasparov skulle vara mäktig att ge Carlsen en match om Garry fick träna upp sig igen. Dock tror jag att ålderskillnaden blir den avgörande faktorn till Carlsens fördel

Självklart så har Carlsen kraftig fördel av ålder och hans fysiska status, men en tränad Kasparov hade nog bjudit upp till kamp, tror många partier skulle avgöras i mittspelet. Det hade varit oerhört intressant att få uppleva och följa en sån match

PeterTrsavec
Medlem
#113 Skrivet: 13 Feb 2016 18:59

Citerar: IvarBlå1, #111:
Det är ingen tillfällighet att det är Kasparovs idol.

Också en fantastisk spelare, har personligen inte studerat honom så noga, bara sett några partier då och då. De partier jag sett så är de väldigt lika i sin spelstil. När Du har anylserat honom, hur har Du gjort då?

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 13 Feb 2016 19:00

Citerar: PeterTrsavec, #112:
Självklart så har Carlsen kraftig fördel av ålder och hans fysiska status, men en tränad Kasparov hade nog bjudit upp till kamp, tror många partier skulle avgöras i mittspelet. Det hade varit oerhört intressant att få uppleva och följa en sån match

Jag tror i skillnad mot er att Magnus skulle vinna tämligen lätt.Även om Kasparov får något år på sej att försöka komma i form.

Klart det skulle vara rätt så intressant om de skulle mötas men jag tror nog att utgången skulle vara rätt så given.

PeterTrsavec
Medlem
#115 Skrivet: 13 Feb 2016 19:01

Citerar: sture_lindberg, #108:
an var mycket bra speciellt på slutspel..Även i mittspelet var han oerhört bra. Allsidig .

Mer allsidig än hans rykte. Flera har påstått att Kasparov inte hade slutspelsteknik för världstoppen är fel ute, sett fantastiska slutspel av honom.

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 13 Feb 2016 19:03

Citerar: PeterTrsavec, #115:
sett fantastiska slutspel av honom.

Det kan jag verkligen hålla med om.

PeterTrsavec
Medlem
#117 Skrivet: 13 Feb 2016 19:03

Citerar: sture_lindberg, #114:

Klart det skulle vara rätt så intressant om de skulle mötas men jag tror nog att utgången skulle vara rätt så given.

Mycket möjligt att Carlsen skulle stå som segrare. Två olika spelare. Carlsen påminner lite om en yngre Kramnik, som gnetar till sig partier med segdragna slutspel.

IvarBlå1
#118 Skrivet: 13 Feb 2016 19:07

Citerar: PeterTrsavec, #113:
När Du har anylserat honom, hur har Du gjort då?

Jag har försökt gissa både hans och motspelarens drag från mittspelet och till slut. Det finns ju inga kommentarer. Jag har hans Bedt Games men där är långtifrån alla hans vackra partier med

PeterTrsavec
Medlem
#119 Skrivet: 13 Feb 2016 19:11

Citerar: IvarBlå1, #118:
Jag har försökt gissa både hans och motspelarens drag från mittspelet och till slut. Det finns ju inga kommentarer. Jag har hans Bedt Games men där är långtifrån alla hans vackra partier med

Okej det är alltid svårt att studera partier utan kommentarer. Böckerna om Kasparov håller hög klass där han förklarar bivarianter och utförliga kommentarer.

IvarBlå1
#120 Skrivet: 13 Feb 2016 19:21 - Redigerad av: IvarBlå1

Jag har också Kasparovs "Attack i schack" och där behöver man förstås inte tänka lika länge. Men jag gillar att försöka räkna varianter och ofta förstår man de geniala dragen först när man sett dem. Dessutom är det lugnande och bra för min ep.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!