Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Tidernas bästa spelare
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 12 Feb 2016 22:52

Blev inspirerad att gå igenom några av Aljechins partier av Ivarblås tråd om meditation. Jag letade upp Kotovs bok om Aljechin i min bokhylla. Har spelat igenom några av hans partier mot Capablanca i VM- matchen mot honom då han blev världsmästare. Det som slog mig var, att i samtliga dom partierna spelade Aljechin ut Capablanca positionellt. Positionsspel var ju Capablancas signum. Det påminner starkt om hur fantastisk Kasparov blev på positionsspel under VM- matcherna mot Karpov. Aljechin är nog lite underskattad. Jag tycker att följande spelare är bäst genom tiderna:
1. Kasparov
2. Capablanca
3. Fischer
4. Karpov
5. Lasker
6. Botvinnik
7. Aljechin
8. Carlsen
9. Morphy
10. Någon av Spasskij, Smyslov, Tal eller Steinitz

Anser inte att Kramnik, Anand eller Euwe kan mäta sig med ovanstående.

Morphy är svårbedömd, men vad gäller talang är han svårslagen.

Om 10 år har nog Carlsen klättrat en hel del, kanske ända upp i toppen!? För kort karriär än för att jämföras med giganterna i topp.

Ska bli intressant att se hur bra kommande stjärnor som Wei Yi eller någon av alla andra Kinesiska eller Indiska talanger kan bli.

PeterTrsavec
Medlem
#2 Skrivet: 12 Feb 2016 23:13

Jag har gått genom alla Kasparovs VM matcher, jobbat genom hans trilogi och jag tycker som D, att han tidernas bästa spelare. Finns en sån variation i hans spel, vissa partier taktiska fenomen, nästa parti briljant slutspelsteknik och nästa parti en orgie i anfallskombinationer. Det har varit ett äventyr att jobba sig genom hans partier. Ska bli intressant att följa Carlsen, tror fortfarande att den utmanaren med störst möjlighet är Kramnik, oerhört taktiskt och framförallt grym med de vita pjäserna.

Spedicken
Medlem
#3 Skrivet: 12 Feb 2016 23:20

Kramnik har nog nått sin peak, även om han har börjat spela mer inspirerat på sistone. Han fyller ju 41 i år och är inte med i årets utmanaturnering. Han borde inte ha någon chans mot Carlsen i nästa VM cykel då han är 43 tror jag.

Spedicken
Medlem
#4 Skrivet: 12 Feb 2016 23:24

Skulle kunna vara en egen tråd om de mest inspirerande spelarna någonsin, men de får haka på i den här tråden. De spelares partier som är roligast att gå igenom och som inspirerar en och får en att tycka schack är ännu roligare.
1. Kasparov
2. Morphy
3. Tal
4. Aljechin

mugabe
Medlem
#5 Skrivet: 12 Feb 2016 23:30

Vad tycker du om Morozevitj, Sjirov och Nezjmetdinov, Spedicken?

Spedicken
Medlem
#6 Skrivet: 13 Feb 2016 00:00

Duktiga och roliga, men inte på samma nivå. Speciellt Nezjemetdinov spelade ju otroliga partier ibland men var ojämn.

LuleErik
Medlem
#7 Skrivet: 13 Feb 2016 00:31

Citerar: Spedicken, #6:
Speciellt Nezjemetdinov spelade ju otroliga partier ibland men var ojämn.

Ja och Nezhmetdinov hade svårare levnadsvillkor och var bara en gång utanför Sovjetunionen.
Så han blev okänd för västvärlden och dessutom historisk med 5 vinster av Ryska mästerskapsvinster.Så jag är inte så säker att han var så ojämn?
De som han hade minus statistik var mot Averbakh, Petrosian, Korchnoi.
Han satsade också mycket på Checkers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rashid_Nezhmetdinov

Spedicken
Medlem
#8 Skrivet: 13 Feb 2016 00:48

Ojämn kanske var fel ord, men ibland spelade han som en världsmästare fast han aldrig var i närheten av att bli en. Kan ju bero på att Sovjetunionen satsade på andra spelare.

mugabe
Medlem
#9 Skrivet: 13 Feb 2016 00:51

Oavsett så kan det vara inspirerande nog att se partier av en kompromisslös attackspelare som förlorar ibland, jämfört med en otroligt jämn spelare som aldrig riskerade förlust. Ulf Andersson är ett namn som kommer upp.

LNO1
Medlem
#10 Skrivet: 13 Feb 2016 01:00

Citerar: Spedicken, #8:
Ojämn kanske var fel ord, men ibland spelade han som en världsmästare fast han aldrig var i närheten av att bli en. Kan ju bero på att Sovjetunionen satsade på andra spelare

En fin insprationskälla är han dock. Jag har lite svårt att ranka spelarna så exakt som du gör Spedicken, jag brukar nöja mig med att säga att de av dig nämnda är stora schackspelare, Kasparov, Fischer och Karpov är ju svåra att gå förbi dock så där har du mina tre kandidater, och Kasparov placerar jag nog högst, dels tack vare hans resultat, hans obändliga vilja och oräddhet plus hans attack-spel som vi nog måste utnämna till det vassaste hittills skådat..

Jag vill minnas att Sovjetspelarna var förbjudna av sin regim att skaka hand med Kortnoj under en olympiad, men Kasparov gjorde det ändå, som varje anständig människa. Resultatet av deras möte den gången blev ett av de mest raflande partierna i schackhistorien, och till slut segrade Kasparov. Om han hade förlorat det partiet hade han säkert fått f-n för att han skakade hand med sin motståndare...

Jag kommer förresten starta upp en ny förlora tråd där jag har några frågor till dig spedicken, men det får anstå till i morgon.

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 13 Feb 2016 01:04

Citerar: mugabe, #9:
Ulf Andersson är ett namn som kommer upp.

Kommer ständigt upp ja, men vi ska inte glömma att Ulfs slutspelsbehandling är legendarisk bland hans GM-kollegor,så där ska man förstås studera honom.

Spedicken
Medlem
#12 Skrivet: 13 Feb 2016 01:10

Citerar: LNO1, #10:
Jag kommer förresten starta upp en ny förlora tråd där jag har några frågor till dig spedicken, men det får anstå till i morgon.

Ser fram emot den tråden

LuleErik
Medlem
#13 Skrivet: 13 Feb 2016 01:11

Säkert många olika förklaringar varför Nezmetdinov ej fick chansen?
Jag är inte helt insatt om varför?
Den här länken nedan kan kanske vara en förklaring?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngsf%C3%B6rf lyttningar_av_befolkningsgrupper_i_Sovjetunionen

Spedicken
Medlem
#14 Skrivet: 13 Feb 2016 01:11

Citerar: mugabe, #9:
Oavsett så kan det vara inspirerande nog att se partier av en kompromisslös attackspelare som förlorar ibland, jämfört med en otroligt jämn spelare som aldrig riskerade förlust. Ulf Andersson är ett namn som kommer upp.

Går naturligtvis inte att jämföra Ulf med världsmästarna. Men Ulfs bästa partier är också underhållande på sitt vis och väldigt lärorika. Positionsspel i världsklass!

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 13 Feb 2016 01:12

Citerar: PeterTrsavec, #2:
Ska bli intressant att följa Carlsen, tror fortfarande att den utmanaren med störst möjlighet är Kramnik, oerhört taktiskt och framförallt grym med de vita pjäserna.

Kramnik har en svaghet, han spelar aldrig 1.e4, så hans möjligheter att variera är färre. Han är dessutom till åren kommer vilket rimligtvis bör vara en nackdel. Trots att slutspel och nöta är hans styrka så ligger nog Carlsen före inte minst tack vare sin goda kondition och ungdom, det är ju knappast så att man blir mer skärpt med åren, det kan vi gamlingar i alla fall intyga. Caruana och Giri måste vara farligare för Carlsen än Kramnik, tror jag. De har större variation i öppningarna och är unga.

Vad som förvånar lite grann är att det aldrig har lossnat för Nakamura mot Carlsen. Det är en otroligt fin spelare.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 13 Feb 2016 01:13 - Redigerad av: sture_lindberg

1 Lasker
2 Fischer
3 Kasparov
4 Karpov
5 Casablanca
6 Aljechin
7 Carlsen
8 Botvinik
9 Tal
10 Kortjnoj

Spedicken
Medlem
#17 Skrivet: 13 Feb 2016 01:14 - Redigerad av: Spedicken

Nezhmetdinovs odödliga parti och ett av dom vackraste partierna någonsin, blir man inte inspirerad av det här partiet så är man nog ingen riktig schackälskare. Gillar kommentatorn också.
Polugaevsky-Nezhmetdinov

LNO1
Medlem
#18 Skrivet: 13 Feb 2016 01:17

Citerar: LuleErik, #13:
Säkert många olika förklaringar varför Nezmetdinov ej fick chansen

Nezmedthdinov var en väldigt ödmjuk person om man ska döma av de uttalanden jag sett citerade. Han ansåg själv att han inte höll klassen för att bli världmästare, han var dock Tals hemliga sekundant i första matchen mot Botvinnik.

Vad som är kul är dock att fler och fler tycks upptäcka honom, hans bästa partier är helt enkelt hårresande kombinatoriska.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 13 Feb 2016 01:18

Citerar: Spedicken, #17:
Nezhmetdinovs odödliga parti och ett av dom vackraste partierna någonsin, blir man inte inspirerad av det här partiet så är man nog ingen riktig schackälskare. Gillar kommentatorn också.

Så sant så sant... och Kingchrusher är uppenbarligen också en genuin schackälskare, det är tydligt.

mugabe
Medlem
#20 Skrivet: 13 Feb 2016 01:31

Citerar: LNO1, #19:
Så sant så sant... och Kingchrusher är uppenbarligen också en genuin schackälskare, det är tydligt.

kingscrusher, ChessNetwork, Chess24 och PowerPlayChess är mina schackfavoriter på YouTube.

Spedicken
Medlem
#21 Skrivet: 13 Feb 2016 01:33

Citerar: mugabe, #20:
kingscrusher, ChessNetwork, Chess24 och PowerPlayChess är mina schackfavoriter på YouTube.

Älskar schackvideos på youtube, snacka om inspiration!

LNO1
Medlem
#22 Skrivet: 13 Feb 2016 01:35

Mina favoriter är Seirawan och Yermolinski på youtube, men det finns många andra bra, få är riktigt dåliga.

Spedicken
Medlem
#23 Skrivet: 13 Feb 2016 01:36

Citerar: LNO1, #15:
Kramnik har en svaghet, han spelar aldrig 1.e4, så hans möjligheter att variera är färre. Han är dessutom till åren kommer vilket rimligtvis bör vara en nackdel. Trots att slutspel och nöta är hans styrka så ligger nog Carlsen före inte minst tack vare sin goda kondition och ungdom, det är ju knappast så att man blir mer skärpt med åren, det kan vi gamlingar i alla fall intyga. Caruana och Giri måste vara farligare för Carlsen än Kramnik, tror jag. De har större variation i öppningarna och är unga.

Vad som förvånar lite grann är att det aldrig har lossnat för Nakamura mot Carlsen. Det är en otroligt fin spelare.

Det som gjorde Kramnik till världsmästare genom vinsten mot Kasparov var spelöppningsförberedelser, speciellt Berlinvarianten i Spanskt. Kramnik vägrade returmatch mot Kasparov som sedan la av för att han inte fick spela en returmatch (tror det var så det gick till). Kramnik går inte till historien som någon stor världsmästare även om han är en duktig spelare.

Spedicken
Medlem
#24 Skrivet: 13 Feb 2016 01:38

Citerar: LNO1, #22:

Mina favoriter är Seirawan och Yermolinski på youtube, men det finns många andra bra, få är riktigt dåliga.

Får en ju osökt att tänka på världens bästa schacksändningar - USA-mästerskapen! Seirawan, Shahade och Maurice är supertrion som ger oss odödliga sändningar.

Spedicken
Medlem
#25 Skrivet: 13 Feb 2016 01:39

Citerar: LNO1, #18:
Nezmedthdinov var en väldigt ödmjuk person om man ska döma av de uttalanden jag sett citerade. Han ansåg själv att han inte höll klassen för att bli världmästare, han var dock Tals hemliga sekundant i första matchen mot Botvinnik.

Vad som är kul är dock att fler och fler tycks upptäcka honom, hans bästa partier är helt enkelt hårresande kombinatoriska.

Finns fler exempel på youtube på hans fantastiska partier.

LNO1
Medlem
#26 Skrivet: 13 Feb 2016 01:41

Citerar: Spedicken, #23:
Det som gjorde Kramnik till världsmästare genom vinsten mot Kasparov var spelöppningsförberedelser

Han hittade Kasparovs relativa svaghet, nämligen att Kasparov var så envis så han skulle bara vinna mot berlinern. Sedan kommer vi ju ihåg att det hela hade en fadd eftersmak för det var ju inte Kramnik som kvalificerade för att möta Kasparov, det var ju Shirov som rätteligen skulle haft den matchen.

mugabe
Medlem
#27 Skrivet: 13 Feb 2016 01:41

Wijk an See (Tata Steel) senast var riktigt kul, med GM Gustafsson och GM Svidler som kommenterade för Chess24. Jag har svårt för Nigel Short, dock, han har oftast fullt upp med att framhålla sin egen förträfflighet. Jag njöt lite när han blev mosad av Kasparov häromåret, och bara kunde skylla på jetlag. Ursäkta avvikelsen från huvudämnet.

Spedicken
Medlem
#28 Skrivet: 13 Feb 2016 01:42

Citerar: LNO1, #26:
Han hittade Kasparovs relativa svaghet, nämligen att Kasparov var så envis så han skulle bara vinna mot berlinern. Sedan kommer vi ju ihåg att det hela hade en fadd eftersmak för det var ju inte Kramnik som kvalificerade för att möta Kasparov, det var ju Shirov som rätteligen skulle haft den matchen.

Ja just ja, Shirov skulle ha spelat den matchen, varför blev det inte så?

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 13 Feb 2016 01:45 - Redigerad av: LNO1

Citerar: mugabe, #27:
med GM Gustafsson och GM Svidler

Ett mycket fint kommentatorspar, gillar speciellt Gustafssons, näst intill omärkliga, torra humor. Han kan säga hysteriskt roliga saker (om man är uppmärksam) med en helt allvarlig min. Även jag ber om ursäkt för ämnesavvikelsen.

mugabe
Medlem
#30 Skrivet: 13 Feb 2016 01:48

Citerar: LNO1, #29:
gillar speciellt Gustafssons, näst intill omärkliga, torra humor. Han kan säga hysteriskt roliga saker (om man är uppmärksam) med en helt allvarlig min.

Bland det roligaste jag sett är när han kommenterar ett löpardrag som Grisjuk tänkt en kvart på med "I'm not sure what this does. It threatens a rook, but I'm sure the world champion will spot that."

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 13 . 14 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!