Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Stegen måste göras om!
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
Spedicken
Medlem
#1 Skrivet: 7 Feb 2016 09:39 - Redigerad av: Spedicken

Reglerna för stegen måste göras om. Som det är nu så är dom 56 första på stegen utmanade 2 gånger, det vill säga, det är omöjligt för någon att klättra. Själv ligger jag på plats 51 och får snällt vänta på att någon över mig en vacker dag ska bli klar med sitt parti. Det går i och för sig att utmana spelare som ligger nedanför en, men med 3 dag per drag så har förmodoligen någon annan gått om en.

Mitt förslag är att antingen göra om betänketiden till 1 dag per drag eller att man bara får utmana två spelare åt gången precis som idag, men att MAN FÅR BLI utmanad av hur många som helst eller åtminstone av minst 5 spelare.

Stegen är helt enkelt för seg idag, det tar för lång tid att klättra på grund av det jag nämnde tidigare, lång betänketid och att det inte går att utmana högst upp.

Etelhem
Medlem
#2 Skrivet: 7 Feb 2016 09:46

Citerar: Spedicken, #1:
Reglerna för stegen måste göras om. Som det är nu så är dom 56 första på stegen utmanade 2 gånger, det vill säga, det är omöjligt för någon att klättra. Själv ligger jag på plats 51 och får snällt vänta på att någon över mig en vacker dag ska bli klar med sitt parti. Det går i och för sig att utmana spelare som ligger nedanför en, men med 3 dag per drag så har förmodoligen någon annan gått om en.

Mitt förslag är att antingen göra om betänketiden till 1 dag per drag eller att man bara får utmana två spelare åt gången precis som idag, men att MAN FÅR BLI utmanad av hur många som helst eller åtminstone av minst 5 spelare.

Stegen är helt enkelt för seg idag, det tar för lång tid att klättra på grund av det jag nämnde tidigare, lång betänketid och att det inte går att utmana högst upp.

För mig brukar det ta ca 4-5 månader att klättra från sista till första plats . Har alltså genomfört detta *många gånger* iaf minst 10 gånger brukar gå ur stegen och börja om när jag nått toppen.

Spedicken
Medlem
#3 Skrivet: 7 Feb 2016 09:49

Citerar: Etelhem, #2:
För mig brukar det ta ca 4-5 månader att klättra från sista till första plats . Har alltså genomfört detta *många gånger* iaf minst 10 gånger brukar gå ur stegen och börja om när jag nått toppen.

Och har du kunnat utmana personer hela tiden, även när du närmade dig toppen?

Etelhem
Medlem
#4 Skrivet: 7 Feb 2016 10:05

Citerar: Spedicken, #3:
Och har du kunnat utmana personer hela tiden, även när du närmade dig toppen?

Bara som du får göra dom närmaste 20 uppåt och när jag är i toppen utmanar jag gärna nedåt tom den som ligger 20 placeringar under mig varje seger på dom ger mig ett steg uppåt

lisbetsallander
Medlem
#5 Skrivet: 7 Feb 2016 10:55

Detta låter som ett utmärkt förslag !!! Håller med till 100%

greogorypeck
Medlem
#6 Skrivet: 7 Feb 2016 14:16

Mitt förslag är att antingen göra om betänketiden till 1 dag per drag

Kanske onödigt att behöva införa en ny tidsbegränsning. 7-dagars är SO:s snabbaste och borde väl funka för att snabba på stegen.

Stegen är taktisk på mer än ett plan. Någon utmanar dig och med nuvarande
3 dagar/drag kan du lugnt invänta att vederbörande klättrar om dig. Nu är det istället du som är utmanaren. Jag använder mig själv av den taktiken. Fy skäms på mig

tornado
Medlem
#7 Skrivet: 7 Feb 2016 14:33

Den som sig i leken ger,den skall leken tåla

nastyboy
Medlem
#8 Skrivet: 7 Feb 2016 20:59 - Redigerad av: nastyboy

Man ska utmana sådana som brukar logga in ofta. Snabbt avslutade partier är A och O. Jag lyckades för länge sedan bli etta på Stegen två gånger, men tröttnade på att det liksom för Sisyfos aldrig tar slut. Så jag gick ur Stegen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sisyfos

Spedicken
Medlem
#9 Skrivet: 7 Feb 2016 21:18

Citerar: greogorypeck, #6:
Kanske onödigt att behöva införa en ny tidsbegränsning. 7-dagars är SO:s snabbaste och borde väl funka för att snabba på stegen

7-dagars är nog lite häftigt, av befintliga tidskontroller skulle nog 15-dagars passa bäst.

Spedicken
Medlem
#10 Skrivet: 7 Feb 2016 21:20

Citerar: nastyboy, #8:
Man ska utmana sådana som brukar logga in ofta. Snabbt avslutade partier är A och O.

Bra strategi, men finns det ingen att utmana får man utmana den som så småningom blir ledig. Har väntat ett dygn nu, men alla spelare är upptagna.

lisbetsallander
Medlem
#11 Skrivet: 8 Feb 2016 06:54

Citerar: Spedicken, #9:
7-dagars är nog lite häftigt, av befintliga tidskontroller skulle nog 15-dagars passa bäst.

Nej ! Då får man ju vänta i 15 dagar på att vinna om motståndaren väljer att förlora på tid när hen är bortom all chans , jag har råkat ut för det ett flertal gånger men då dock i tre dagar som det ser ut nu . Första förslaget lät bättre med 1-dagars/drag .

MrBeanLaden
Medlem
#12 Skrivet: 8 Feb 2016 07:38

Nåt måste göras iaf. Åratals harvande mot sölkorvar - hur kul är det?

HSK_StefanB
Medlem
#13 Skrivet: 10 Feb 2016 18:36

Gör två olika stegar, den som är och en ny 7-dagars!

BigJack
Medlem
#14 Skrivet: 10 Feb 2016 21:08

1 dagar / drag tycker jag är en betänketid som kunde införas även utanför Stegen.

jimpan
Moderator
#15 Skrivet: 10 Feb 2016 21:20

Rubriken på denna tråd är : Stegen måste göras om! Förvisso lätt att skriva. Finns inga som helst planer på att göra om stegen eller att ändra de tidsbegränsningar som finns. Ej heller finns det planer på att ändra tidsbegränsningarna utanför Stegen.

nicholas
Medlem
#16 Skrivet: 10 Feb 2016 21:21

Spedicken
Medlem
#17 Skrivet: 10 Feb 2016 21:27

Citerar: jimpan, #15:
Rubriken på denna tråd är : Stegen måste göras om! Förvisso lätt att skriva. Finns inga som helst planer på att göra om stegen eller att ändra de tidsbegränsningar som finns. Ej heller finns det planer på att ändra tidsbegränsningarna utanför Stegen.

Och varför finns det inga planer om jag får fråga? Även om det inte finns planer så kan man ju lyssna på användarna och åtminstone överväga en förändring.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 10 Feb 2016 21:42

Citerar: Spedicken, #17:
Och varför finns det inga planer om jag får fråga? Även om det inte finns planer så kan man ju lyssna på användarna och åtminstone överväga en förändring.

Skulle stegen goras om skulle det sekert bli lika monga som klagade po en forendring...

Mycket svort att gora alla till lags.

Tycker stegen er bra som den er..Vad er det som seger att det ska vara lett att avancera po stegen ??

jimpan
Moderator
#19 Skrivet: 10 Feb 2016 21:44

Därför att det stora flertalet är nöjda med hur det fungerar. Självklart spelar det också in att det är ett stort jobb att göra om stegen och ingenting som är aktuellt. Vi lyssnar på Er som spelar här o överväger Era ideer o förslag.

sture_lindberg
Medlem
#20 Skrivet: 10 Feb 2016 21:46

Citerar: jimpan, #19:
Därför att det stora flertalet är nöjda med hur det fungerar.

Ja det tror jag verkligen stemmer.

nicholas
Medlem
#21 Skrivet: 10 Feb 2016 22:11

PeterTrsavec
Medlem
#22 Skrivet: 11 Feb 2016 16:12

Citerar: sture_lindberg, #20:
Ja det tror jag verkligen stemmer.

Vad är det som stämmer Sture?!

lisbetsallander
Medlem
#23 Skrivet: 11 Feb 2016 17:13

Citerar: jimpan, #19:
Därför att det stora flertalet är nöjda med hur det fungerar.

Hur vet du det ? En omröstning så får vi veta

tornado
Medlem
#24 Skrivet: 11 Feb 2016 17:40

De som inte är nöjda med stegen kan göra sin egen så blir alla nöjdare

vpaavola
Medlem
#25 Skrivet: 11 Feb 2016 18:36

Vad jag har förstått har en privatperson (Erik) skapat SO som någon sorts övningsarbete och fortsätter med den på ideellt basis. (Jag kan ha fel, ni som vet kan rätta till) Eftersom sidan är dessutom gratis, kan vi näppeligen kräva några ändringar.
Man kan ju givetvis föreslå förbättringar men jag har full förståelse om någon som inte spelar här själv vill inte offra sin fritid för mer omfattande ändringsarbete.

jimpan
Moderator
#26 Skrivet: 11 Feb 2016 20:47

Citerar: lisbetsallander, #23:
Hur vet du det ?

Enkelt - genom feedback jag får.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 11 Feb 2016 21:36

En lösning skulle vara att göra om schackonline till open source, men det kräver fortfarande arbete. Problemet ligger i att nästan all programmering är tidskrävande, och ibland kan även till synes små förändringar kräva mycket arbete. Ett annat fenomen som gärna träder in, åtminstone för mig, är att man strävar efter att göra nya saker, nya projekt blir viktigare.

Man får nog vara nöjd med att servern är uppe

Spedicken
Medlem
#28 Skrivet: 11 Feb 2016 21:52

Finns många schack sajter, men ingen som har stegen vad jag vet. Var med på chessworld.net för länge sedan och dom hade pyramiden som var en liknande idé. Där var der 5 dagars betänketid, ännu värre. Man får väl nöja sig med det som är här, även det inte är optimalt.

mugabe
Medlem
#29 Skrivet: 12 Feb 2016 00:17

Om allas betänketid delades med, låt os säga, 10, skulle vi inte ha exakt samma problem igen, då?

tornado
Medlem
#30 Skrivet: 12 Feb 2016 05:03

Låt stegen förbli oförändrad......

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.