Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur att förlora med behag? Råd efterlyses
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
vpaavola
Medlem
#61 Skrivet: 6 Feb 2016 23:13

Citerar: rödingen, #89:
Ta en lutare. Ta en cigg. Ta en öl. Garva. Och lär Dig nåt

Underbart. Och om du spelar bara för tidsfördriv, som dom flesta schackspelare gör, behöver du inte ens lära dig något.
Schack på min nivå.

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 6 Feb 2016 23:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Man spelar ju schack endast for det er roligt.Varfor annars spela ?

Och kan man inte tola en forlust..Spela nogot som er lettare.

Spedicken
Medlem
#63 Skrivet: 7 Feb 2016 07:17

Vi är alla olika Sture. Det som funkar för dig funkar inte för alla. Alla spelar nog schack för att det är kul. Men det är ju även kul att vinna.

sture_lindberg
Medlem
#64 Skrivet: 7 Feb 2016 11:13

Citerar: Spedicken, #63:
Men det är ju även kul att vinna.

Jag har knappast postott nogot annat.Klart det er roligare att vinna-
Men bara derfor behover man ju inte bryta ihop om man forlorar ibland.

Spedicken
Medlem
#65 Skrivet: 7 Feb 2016 11:21

Citerar: sture_lindberg, #64:
Jag har knappast postott nogot annat.Klart det er roligare att vinna-
Men bara derfor behover man ju inte bryta ihop om man forlorar ibland.

Bryta ihop var väl att ta i och inget jag nämnt att jag gjort.

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 7 Feb 2016 11:43 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Spedicken, #50:
nöjd när man har förlorat och hålla skenet uppe när man har lust att sopa pjäserna av brädet (något jag aldrig gjort och aldrig kommer göra, men tanken har slagit mig).

Nej men det var ganska nara !

Om man nestan har lust att sopa pjeserna av bredet.so finns det ju vissa likheter med att bryta ihop.

Men du for lov att tolka min text som du vill.Om jag for tolka DIN text som JAG vill

Vi seger so och gor nu vidare !

Spedicken
Medlem
#67 Skrivet: 7 Feb 2016 11:57

Tycker nog jag vet bäst om jag bryter ihop eller inte. Det är inte samma sak att vara förbannad som att bryta ihop, långt därifrån.

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 7 Feb 2016 22:46 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Spedicken, #67:
Det är inte samma sak att vara förbannad som att bryta ihop, långt därifrån.

Beror ju po hur forbanad man blir.
Borjar man sopa pjeserna av bredet ser jag som en indikation att man er ganska so "brytaihopbenegen "

Detta beteende talar ju for sig sjelv...

LuleErik
Medlem
#69 Skrivet: 7 Feb 2016 23:35

Citerar: sture_lindberg, #68:
Borjar man sopa pjeserna

Ja inte vill jag ge min motståndare en extra vinst
I Curling brukar man dock sopa .

Spedicken
Medlem
#70 Skrivet: 8 Feb 2016 06:04

Borjar man sopa pjeserna av bredet ser jag som en indikation att man er ganska so "brytaihopbenegen "

Och när skrev jag att jag någonsin har sopat pjäserna av brädet? Lär dig att läsa rätt Sture.

sture_lindberg
Medlem
#71 Skrivet: 8 Feb 2016 11:07 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: sture_lindberg, #66:
Citerar: Spedicken, #50:
nöjd när man har förlorat och hålla skenet uppe när man har lust att sopa pjäserna av brädet (något jag aldrig gjort och aldrig kommer göra, men tanken har slagit mig).

Du skrev inte att du hade sopat pjeserna av bredet.
Men du skrev att man kan ha lust till det.(eller tanken har slagit dej som du skrev )...

Och jag skriver do att vare sej man sopar pjeserna fron bredet eller har lust till detta so kan det vara en indikation po att man er ganska so brytaihopbenegen.

Jag har aldrig nemnt att DU varken sopat pjeser av bredet eller nogot annat.

Jag skriver om ett beteende i storsta allmenhet.Hoppas du forstor denna skillnad nu.?

Ta inte allt so jekla personligt . Jag nemner ett beteende i storsta allmenhet och du tar det som ett angrepp po dej ..Les fort men gerna ockso rett

Spedicken
Medlem
#72 Skrivet: 8 Feb 2016 13:21

Är du någon amatörpsykolog nu? Ställ diagnos på någon annan.

LNO1
Medlem
#73 Skrivet: 8 Feb 2016 13:21 - Redigerad av: LNO1

Förluster kan ju också vara en förlust av en halva. Detta hände mig inte mindre än 2 ggr i Dala Open som färdigspelades i helgen. I det ena partiet stod jag på en relativt lätt vinst men åkte på en evig schack, det andra partiet var ett tekniskt sett relativt svårt springarslutspel, så det sved väl betydligt mindre än det första.

Dessa två remier kändes som betydligt mer retliga än de två förluster jag fick, eftersom förlusterna kändes rättmätiga. Kvällstid vid efteranalysen , då min son gav sin far ett kvitto, svart på vitt så att säga, på den senares klåparaktiga inkompetens var denna känsla av frustration som mest påtaglig.

Förtvivlade utrop! Slag för pannan! Allt till analyssällskapets odelade glädje. Eller? Nja, jag kunde nog allt se humorn i det hela, och inte minst, nu har jag ju nya saker att försöka bemästra och nya lärdomar att dra!

Med detta vill jag ha sagt, att de som förespråkar frustrationen som något gott, gör klokast i att poängtera att självdistans och humor är en mycket viktig del av det hela.

LNO1
Medlem
#74 Skrivet: 8 Feb 2016 13:23

Citerar: Spedicken, #72:

Som vanligt, kan man säga, att förhastade slutsatser dragits av vissa inlägg, eller hur?

sture_lindberg
Medlem
#75 Skrivet: 8 Feb 2016 23:12

Citerar: LNO1, #73:
Med detta vill jag ha sagt, att de som förespråkar frustrationen som något gott, gör klokast i att poängtera att självdistans och humor är en mycket viktig del av det hela.

So er det.man moste nog ha lite humor i stellet for humör ner man spelar schack !

sture_lindberg
Medlem
#76 Skrivet: 8 Feb 2016 23:14

Citerar: Spedicken, #72:

Jag skrev ju nyss att du inte skulle ta allt jag skrev so personligt.

Gick inte det fram tydligt ?

Spedicken
Medlem
#77 Skrivet: 9 Feb 2016 09:14

Om du pratar om mig personligen så måste jag väl ta det personligen. Hur som helst kommer du inte ge dig förrän du får sista ordet, så varsågod. Jag avslutar min medverkan i den här tråden.

jarmol2016
Medlem
#78 Skrivet: 9 Feb 2016 09:19

herregud!

gubbengrå
Medlem
#79 Skrivet: 9 Feb 2016 10:56

Citerar: Spedicken, #77:
Hur som helst kommer du inte ge dig förrän du får sista ordet, så varsågod. Jag avslutar min medverkan i den här tråden.

Där gick Spedicken. och tråden förlorade allt för mycket på det.

IvarBlå1
#80 Skrivet: 9 Feb 2016 11:17 - Redigerad av: IvarBlå1

Borde inte tråden hetat Hur man förlorar en debatt med behag? Något att fundera på Starta en ny tråd om det...

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 9 Feb 2016 11:46

Citerar: sture_lindberg, #71:
Jag har aldrig nemnt att DU varken sopat pjeser av bredet eller nogot annat.

Jag skriver om ett beteende i storsta allmenhet.Hoppas du forstor denna skillnad nu.?

Detta kan och borde inte tas personligen so klart.

Trodde det framgick tydligt.
Jag skriver ju just att det ska tolkas i storsta allmenhet. Och alltso ICKE personligen...

IvarBlå1
#82 Skrivet: 9 Feb 2016 12:10 - Redigerad av: IvarBlå1

Det är en styrka att kunna förlora sandlådedebatter med behag, såvida man inte själv startat tråden och kan stänga den när gruset i ögonen gör så man inte kan se klart Då kan man själv stänga den med behag

Batista77
Medlem
#83 Skrivet: 9 Feb 2016 12:10

Tråden börjar väl gå på tomgång nu

gubbengrå
Medlem
#84 Skrivet: 9 Feb 2016 12:11

Resonemanget håller inte, Att tanken på att sopa pjäserna från brädet har slagit Spedicken år ingen indikation på att han är "brytaihopbenegen" Om han verkligen hade gjort det, så hade man möjligen kunnat påstå något sådant. sture_lindberg har tagit en formulering från Spedicken och vrängt till den på ett oärligt sätt.

gubbengrå
Medlem
#85 Skrivet: 9 Feb 2016 12:15

Citerar: IvarBlå1, #80:
Borde inte tråden hetat Hur man förlorar en debatt med behag?

Spedicken har inte förlorat någon debatt. Han har blivit otrevligt bemött. Jag respekterar hans beslut att lämna tråden. Det är finns inget behagfullt med att stanna kvar i otrevligt sällskap,
Jag hade gärna vunnit mot honom med rena argument. Det är dessvärre omöjligt nu...

IvarBlå1
#86 Skrivet: 9 Feb 2016 12:20

Citerar: gubbengrå, #85:
Spedicken har inte förlorat någon debatt

Det har jag inte påstått heller. Jag bara tycker att det verkar vara så h,e viktigt att "vinna" debatter att det går framför själva ämnet.

gubbengrå
Medlem
#87 Skrivet: 9 Feb 2016 12:31

Citerar: IvarBlå1, #86:
Det har jag inte påstått heller. Jag bara tycker att det verkar vara så h,e viktigt att "vinna" debatter att det går framför själva ämnet.

Ok IvarBlå1! Vi tycks var överens så pass långt.

sture_lindberg
Medlem
#88 Skrivet: 9 Feb 2016 12:41

Jag er inte ute for att "vinna" nogra debatter.Jag vill bara att man inte ska forvrenga mina osikter.

Och hur kan det vara "otrevligt" att retta nogon som feltolkar det som jag skrivit ?

Men jag lemnar ockso denna skendebatt nu..Do debatten borjar go po tomgong som Batista 77 mycket riktigt skrev.

IvarBlå1
#89 Skrivet: 9 Feb 2016 12:46

Citerar: IvarBlå1, #82:
såvida man inte själv startat tråden och kan stänga den när gruset i ögonen gör så man inte kan se klart Då kan man själv stänga den med behag

Jag vill förtydliga mig. När debatten går på tomgång har oftast debattörerna fått för mycket grus i ögonen.

jarmol2016
Medlem
#90 Skrivet: 9 Feb 2016 13:23

ni gubbar,väx upp!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.