Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur att förlora med behag? Råd efterlyses
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#31 Skrivet: 4 Feb 2016 11:28

Citerar: LuleErik, #26:
Jag skulle säga varför inte analysera alla sina partier?

Alla gor nog vad de sjelva finner vara det retta eller hur ?

Att analysera mina vinstpartier ger inte so mycket for mej personligen.

Denna "analys" gors kanske efter partiet med min motstondare,men knappast mer en det.

Spedicken
Medlem
#32 Skrivet: 4 Feb 2016 11:46

Roligare att analysera vinstpartier, då får man briljera, speciellt i varianter som aldrig blev spelade.

lubbeluring
Medlem
#33 Skrivet: 4 Feb 2016 11:54

Ett tips är att älska själva spelet schack
mer än resultatet.

"Det är vägen som är mödan värd"
"Det är vägen som är resans mål"

Vi är trots allt ändå bara ödmjuka tjänare i
schackets månghundraåriga historia.

Så det är bara att njuta av alla de miljarders, miljarders olika
kombinationer av möjligheter som ligger invävda i schackets mysterium.

sture_lindberg
Medlem
#34 Skrivet: 4 Feb 2016 12:15

Citerar: Spedicken, #32:
Roligare att analysera vinstpartier, då får man briljera, speciellt i varianter som aldrig blev spelade.

Sekert roligare,men nog inte lika viktigt..Enligt mej i alla fall.

IvarBlå1
#35 Skrivet: 4 Feb 2016 12:38

Håller med Sture, man spelar bara så bra som motståndet tillåter. Frallan är förlustpartierna och bakelsen vinstpartierna. Frallan är nyttigare men om man vill kalasa på nå gott smaskar man i sig en bakelse.

LuleErik
Medlem
#36 Skrivet: 4 Feb 2016 13:25 - Redigerad av: LuleErik

Jag håller inte med Sture och Ivar fast jag accepterar eran åsikt
Jag är mera inne på vad Lubbeluring och LNO1 tycker.
Det skulle vara intressant och veta hur tex Martin Lokander gör eller någon flera gör eller tycker?
Schack är ett så spännande spel med så många möjligheter.
Jag tycker att man lär sig så mycket av kolla igenom alla partier.

Jag försöker vara objektiv och kolla möjligheterna från min sida och motståndaren sida.
Jag kollar alla långpartier som jag spelar.
Det tar ofta flera timmar att analysera närschacks långpartierna och sen lägger jag in de på datorn som jag har funderat på under partiet.Jag jämför också med befintlig teori.
Jag har några kompisar på nätet som får kolla mina partier och ger tips.De brukar skicka sina partier också.
Jag har kommit underfund att jag själv missar ofta det 3 draget i mina variantberäkningar under partiet.Jag har ofta svårt kunna göra slutsatser på vad jag räknat på och ibland räknar om samma saker på nytt.Ofta problem att visualisera förändringarna.
Jag vet vilka rutor de hamnar på nästan som när jag spelar blindschack

Jag följer oftast vad jag lärt mig av boken "Vägen till mästerskapet av Kotov"
Nu har jag äntligen börjat kolla boken "Pump up your rating" av Axel Smith.
Willy Hendriks kritiserar metoden under partiet eftersom den är så tidskrävande.
Axel Smith tar upp om det i sin bok. Det verkar dock som han tycker Kotovsmetod är en bra träningsmetod? Jag är dock inte van vid så många tunga tränings schackböcker.
Så det tar på krafterna men jag tycker den verkar vara bra.

LNO1
Medlem
#37 Skrivet: 4 Feb 2016 13:30

Citerar: LuleErik, #36:
Jag håller inte med Sture och Ivar fast jag accepterar eran åsikt

Tänk bara på stackars Carlsen , hur få partier han skulle få analysera om han bara analyserade sina förluster. Såg nyligen en video med yermolinksky där han grundligt analyserade ett av sina vinstpartier mot en 1700 - spelare med uppmaningen till oss mer medelmåttiga spelare med uppmaningen att vi skulle göra detsamma. Det finns tydligen olika skolor här, men logiskt sett måste metoden att analysera samtliga sina partier vara den mest effektiva menar jag.

gubbengrå
Medlem
#38 Skrivet: 4 Feb 2016 13:53

LNO 1 #29 Jo, jag tror nog det. När man ser att det inte behöver vara någon större skillnad på ett vinst - eller förlkustparti , mer än resultatet , förstås, så blir man nog också mer fördragssam med de frustrationer som är en oundviklig del av spelet.

G_arvid
Medlem
#39 Skrivet: 4 Feb 2016 15:58

Citerar: LNO1, #37:
Det finns tydligen olika skolor här, men logiskt sett måste metoden att analysera samtliga sina partier vara den mest effektiva menar jag.

Man har sällan gjort allt rätt i ett vinstparti och lika sällan har man gjort allt fel i ett förlustparti. Jag tror det var Lars Karlsson som sa att man skulle förbereda sig genom att studera motståndarens partier och titta speciellt på de partier där motståndaren vunnit efter att ha stått dåligt...då finns det en chans att motståndaren går in i samma eller liknande ställning en gång till. Man är med andra ord inte lika kritisk mot sig själv efter ett vinstparti. Och detta skulle tala för att man bör titta också på vinstpartierna. Men givetvis är det upp till var och en att själv avgöra vad som är värt ett närmare studium av de partier man spelat.

LuleErik
Medlem
#40 Skrivet: 4 Feb 2016 16:17

Citerar: G_arvid, #39:
Lars Karlsson som sa att man skulle förbereda sig genom att studera motståndarens partier och titta speciellt på de partier där motståndaren vunnit efter att ha stått dåligt...då finns det en chans att motståndaren går in i samma eller liknande ställning en gång till. Man är med andra ord inte lika kritisk mot sig själv efter ett vinstparti. Och detta skulle tala för att man bör titta också på vinstpartiern

Precis det som jag har hört GM Lars Karlsson säga.

gubbengrå
Medlem
#41 Skrivet: 4 Feb 2016 19:52

Citerar: IvarBlå1, #35:
Håller med Sture, man spelar bara så bra som motståndet tillåter. Frallan är förlustpartierna och bakelsen vinstpartierna. Frallan är nyttigare men om man vill kalasa på nå gott smaskar man i sig en bakelse.

Jovisst! Förlustpartiet kan ses som en nyttig (men lite tråkig?) fralla, inte minst av psykologiska skäl. Det tar emot att återuppliva förlustens smärta, men det är nyttigt att komma tillrätta med den och bearbeta den.

Och visst! - om man har vinstpartiet som en smaskig bakelse är det nog klokt att inte skärskåda det allt för noga. Då riskerar man att stöta på beska nyttigheter.

gubbengrå
Medlem
#42 Skrivet: 4 Feb 2016 20:09

Citerar: sture_lindberg, #30:

Er inte det tvo helt skillda saker?
Att gratulera motstondaren till sin vinst tillhor vell allmenbildningen enligt mitt sett att se po det hela.Det ska man vel gora oavsett hur hort man tar sin egna forlust.

Jo det är nog två saker: Det ena är att bära förlusten på ett artigt och korrekt sätt, även om det tar emot. Detta är fullt tillräckligt, och det är nog ingen som egentligen begär mer.

Det andra, att förlora med behag är inte något som någon kan begära av någon. Men det är mycket trevligt när det händer och blir automatiskt till fin schackpropaganda.

Att kunna sätta sig över sin frustration så till den grad att man verkligen menar vad man säger i sina gratulationer till motståndaren, innebär en sällsynt harmoni mellan tal och känsla som det måste vara behagligt att uppleva.

Detta torde också göra ett behagfullt intryck på den motståndare som strax förut var en bitter antagonist.

LNO1
Medlem
#43 Skrivet: 4 Feb 2016 20:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: gubbengrå, #42:
Att kunna sätta sig över sin frustration så till den grad att man verkligen menar vad man säger i sina gratulationer till motståndaren, innebär en sällsynt harmoni mellan tal och känsla som det måste vara behagligt att uppleva.

Jo, det var väl närmast det jag syftade på.

gubbengrå
Medlem
#44 Skrivet: 4 Feb 2016 21:43

Citerar: lubbeluring, #33:
Ett tips är att älska själva spelet schack
mer än resultatet.

Trevlig läsning!

sture_lindberg
Medlem
#45 Skrivet: 4 Feb 2016 22:18

Citerar: gubbengrå, #42:

Klart man ska mena vad man seger ner man gratulerar sin motstondare till sin vinst.

Och varfor skulle man bli frusterad efter en forlust.

Forlorar gor man vel rett ofta. Och att do bli frusterad varje gong man forlorar tar bara po ens krafter.

sture_lindberg
Medlem
#46 Skrivet: 4 Feb 2016 22:22

Citerar: LNO1, #37:
Det finns tydligen olika skolor här, men logiskt sett måste metoden att analysera samtliga sina partier vara den mest effektiva menar jag.

Visst kan man sitta och beundra sina egna vinster i efterhand.Sekert veldigt roligt och underhollande.Men om det ger nogot ,det er frogan.

LuleErik
Medlem
#47 Skrivet: 4 Feb 2016 22:34

Citerar: sture_lindberg, #46:
Visst kan man sitta och beundra sina egna vinster i efterhand.Sekert veldigt roligt och underhollande.Men om det ger nogot ,det er frogan.

Ja att beundra vinster gör då inte att man blir bättre.Möjligen att glädja sig en kort period är bra det också.
Däremot bättre att vara kritisk och ta det som en sport att hitta bättre fortsättningar för motståndaren och sitt eget spel.Det finns allt något bättre och på så sätt lära man sig mera.

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 4 Feb 2016 23:21

Citerar: LuleErik, #47:
Det finns allt något bättre och på så sätt lära man sig mera.

Jo och det gor man so klart bettre om man analyserar sina forlustpartier extra noggrant.
Legg mera tid po dessa partier i stellet.

LuleErik
Medlem
#49 Skrivet: 4 Feb 2016 23:29

Citerar: sture_lindberg, #48:
klart bettre om man analyserar sina forlustpartier extra noggrant.
Legg mera tid po dessa partier i stellet.

Det ena behöver inte utesluta det andra!

Spedicken
Medlem
#50 Skrivet: 4 Feb 2016 23:34 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: sture_lindberg, #46:

Ja att beundra vinster gör då inte att man blir bättre.Möjligen att glädja sig en kort period är bra det också.
Däremot bättre att vara kritisk och ta det som en sport att hitta bättre fortsättningar för motståndaren och sitt eget spel.Det finns allt något bättre och på så sätt lära man sig mera.

Så typiskt svenskt att man ska vara glad och nöjd när man har förlorat och hålla skenet uppe när man har lust att sopa pjäserna av brädet (något jag aldrig gjort och aldrig kommer göra, men tanken har slagit mig).

Har ni vunnit ett snyggt parti någon gång? Verkar inte så. Klart man vill visa upp partiet och hur man tänkte. Dessutom, att sitta ner efter partiet och visa varianterna på brädet man tänkte i huvudet gör att partiet sätter sig bättre när man har varianterna i fräscht närminne. Man är helt enkelt i ett lyckorus (beroende på HUR SNYGGT partiet är), det lyckoruset ger garanterat en bättre känsla inför nästa rond om man spelar till exempel en weekendturnering eller SM. Ett sätt att bevara formen eller till och med förbättra formen. Vad är det för kul med att direkt efter partiet när man är vansinning över hur dåligt man spelade sätta sig ner och få kastat i ansiktet av en kaxig (nåja, inte alltid, eller kanske inte speciellt ofta, men det har hänt...) motståndare. Då blir åtminstone jag nedstämd och ur form. Analysera förlustpartier kan jag göra hemma med hjälp av spelöppningsböcker och dator så jag hittar var jag gjorde fel någonstans. Bättre att gå iväg och få lite frisk luft eller ta en längre lunch och komma över skiten och gå vidare. Visst, det kan vara trevligt att analysera, men inte om man är pissförbannad över ett dåligt parti, då år åtminstone inte jag så trevlig. Däremot väldigt trevligt efter en vinst eller en remi

Spedicken
Medlem
#51 Skrivet: 4 Feb 2016 23:42

Om ni läser mellan raderna kan ni nog se att jag hatar att förlora. Om jag är en dålig förlorare vet jag inte, jag låter inte det gå ut över någon annan. Men att hata att förlora har gjort att jag nästan aldrig förlorar. Jag brukar få förlustfria sviter på 20-30 partier innan jag förlorar. Jag gillar inte remier heller, men dom är mindre smärtsamma än förluster. Att vinna och framför allt att vinna snyggt är det bästa med schack. Skulle jag aldrig vinna skulle jag lägga av med schack. Att aldrig förlora gör mig ingenting Och nu pratar jag närschack och framför allt då långschack, om jag förlorar på nätet är inte hela världen i jämförelse, det är ändå bara träning.

Spedicken
Medlem
#52 Skrivet: 4 Feb 2016 23:44

Det är dessutom bra att alla inte är som jag, då skulle ingen vilja analysera MINA vinstpartier.

gubbengrå
Medlem
#53 Skrivet: 5 Feb 2016 14:02 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Spedicken, #51:

Om ni läser mellan raderna kan ni nog se att jag hatar att förlora. Om jag är en dålig förlorare vet jag inte, jag låter inte det gå ut över någon annan.

Nej jag tror inte att du är en dålig förlorare. Jag har hört sägas att du förde dig mycket väl vid ett av dessa fåtaliga tillfällen, när ett resultat gick dig emot, bättre än de flesta, så vitt jag förstår. Sådant är alltid kul att få höra.

Men jag skulle inte klara av att hata förluster lika mycket som du, eftersom jag råkar ut för dem titt som tätt. Det enda rimliga sättet för mig att anpassa mig till detta, tycker jag då är att att lära mig att överse med mina begränsningar, annars riskerar jag att gräma ihjäl mig.

Jag förstår verkligen vad du menar med att befinna sig ett lyckorus efter en snygg vinst. Sådant har också hänt mig, och det är lika kul var gång.
När det känns så fint att spelet fungerar och pjäserna samverkar vackert, är det logiskt att det känns motsvarande illa när spelet inte fungerar och pjäserna kör fast. Till skillnad från dig händer detta mig så pass ofta, att jag måste acceptera det.

IvarBlå1
#54 Skrivet: 5 Feb 2016 21:01

Citerar: gubbengrå, #53:
Det enda rimliga sättet för mig att anpassa mig till detta, tycker jag då är att att lära mig att överse med mina begränsningar, annars riskerar jag att gräma ihjäl mig.

En klok man sa en gång till mig: "Känn din begränsning och du får behålla den". En inspirerande devis även om jag vet att jag aldrig skulle kunnat bli stormästare i närschack. Det var jag för lat för. Men i så många andra sammanhang...

gubbengrå
Medlem
#55 Skrivet: 6 Feb 2016 00:09 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: IvarBlå1, #54:
jag vet att jag aldrig skulle kunnat bli stormästare i närschack. Det var jag för lat för.

Ja, sådant är ett allvarligt hinder för en framgångsrik karriär. Detta hinder verkade på mig också,- och det fanns fler hinder än så, skall jag i ärlighetens namn erkänna. Men trots det tycker jag att spelet är så kul, att jag glatt utsätter mig för den demoralisering och frustration som följer med de oundvikliga nederlagen. Det priset är värt att betala för de gånger jag får till det.

Spedicken
Medlem
#56 Skrivet: 6 Feb 2016 10:26 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: gubbengrå, #53:
Nej jag tror inte att du är en dålig förlorare. Jag har hört sägas att du förde dig mycket väl vid ett av dessa fåtaliga tillfällen, när ett resultat gick dig emot, bättre än de flesta, så vitt jag förstår. Sådant är alltid kul att få höra.

Men jag skulle inte klara av att hata förluster lika mycket som du, eftersom jag råkar ut för dem titt som tätt. Det enda rimliga sättet för mig att anpassa mig till detta, tycker jag då är att att lära mig att överse med mina begränsningar, annars riskerar jag att gräma ihjäl mig.

Jag förstår verkligen vad du menar med att befinna sig ett lyckorus efter en snygg vinst. Sådant har också hänt mig, och det är lika kul var gång.
När det känns så fint att spelet fungerar och pjäserna samverkar vackert, är det logiskt att det känns motsvarande illa när spelet inte fungerar och pjäserna kör fast. Till skillnad från dig händer detta mig så pass ofta, att jag måste acceptera det.

Ett tips, undvik förluster

G_arvid
Medlem
#57 Skrivet: 6 Feb 2016 12:40

Om nu förluster är ett sådant problem så är väl det enda raka att aldrig ge sig till att börja ett schackparti och utsätta sig för risken. Annars finns alltid möjligheten att välja sina motståndare med omsorg och undvika de som kan åsamka nederlag... Hur ofta man förlorar måste ställas i relation till vilka man möter.

gubbengrå
Medlem
#58 Skrivet: 6 Feb 2016 20:19

Citerar: Spedicken, #56:
Ett tips, undvik förluster

Ja, det var ju ett radikalt förslag: Nollvision och nolltolerans.
Men radikalism passar också bäst i svepande och grandiosa visioner. sådana som sällan låter sig förverkligas i de småtrista och medelmåttiga omständigheter, som också kallas verkligheten.

rödingen
Medlem
#59 Skrivet: 6 Feb 2016 20:34

Ta en lutare. Ta en cigg. Ta en öl. Garva. Och lär Dig nåt

peking011
Medlem
#60 Skrivet: 6 Feb 2016 21:15

Helt rätt inställning av rödingen. Vi hade haft fred på jorden om alla tänkte så .

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.