Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur att förlora med behag? Råd efterlyses
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 2 Feb 2016 21:58

Egentligen säger väl trådrubriken det mesta vad jag är ute efter, men för att klargöra, så att inga missförstånd föreligger, så är det jag eftersöker konkreta råd hur man ska tackla sina förluster, då jag vet , dels genom egen erfarenhet och genom observationer av min schacksliga omgivning , att förluster kan hos vissa smärta djupt. Jag vill minnas att Ulf Andersson jämförde en förlust med att amputera en kroppsdel, och man kan ju fråga sig om detta verkligen är nyttigt.

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 2 Feb 2016 22:08

Tror att det er veldigt olika for olika individer.

Och so kan det variera i oilka oldrar ockso-

Tror att yngre har en tendens att ta en forlust hordare en eldre i stort.

Men som svar po din froga : Hur att forlora med behag ;Finns det verkligen nogot sodant sett ?

Det enda rod jag kan ge;Att det kommer nya partier med nya chanser !

gubbengrå
Medlem
#3 Skrivet: 2 Feb 2016 22:15

Citerar: LNO1, #1:
Jag vill minnas att Ulf Andersson jämförde en förlust med att amputera en kroppsdel, och man kan ju fråga sig om detta verkligen är nyttigt.

Det var i tråden "Remianbudets vara eller inte vara" som uct2 berättade om detta, Jag lämnar ett fullständigt citat:

uct2
Medlem #168 Skrivet: 31 Dec 2011 15:40 Citera

Hösten 2010 höll Ulf Andersson en presentation i Majornas SS lokaler i Göteborg. Jag var givetvis där. På frågan om alla snabba remier som t ex han och Spasskij tog svarade han att det absolut inte handlade om att de ville ut och spela tennis --- vilket många hävdade på 80-talet --- utan att båda tyckte det gjorde så j-la ont att förlora! För dessa yrkesspelare kunde inte "mängder" av vinster uppväga känslan av en förlust. Som Ulf A sade: det känns som någon skär bort en kroppsdel. Ett 3-1-0-system kan knappast ändra detta.

LNO1
Medlem
#4 Skrivet: 2 Feb 2016 22:17

Citerar: sture_lindberg, #2:
Tror att yngre har en tendens att ta en forlust hordare en eldre i stort.

Det kan det nog ligga någonting i, men undantag finns nog. Ytterligare en brasklapp kan ju infogas också, det kan tänkas att det är en personlighetsfråga mer än en åldersfråga, jag vet helt enkelt inte.

Hur att forlora med behag ;Finns det verkligen nogot sodant sett ?

Det hoppas och tror jag. För min egen del börjar jag mer och mer finna njutningen med schack i själva kampen mer än i resultatmässiga framgångar. Missförstå mig rätt nu, jag strävar inte efter att förlora eller något sådant,jag gör mitt yttersta för att vinna mina partier, ibland till dumdristighetens gräns t.o.m. men jag tenderar till att sätta själva spelet och kampen före resultatet.

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 2 Feb 2016 22:18

En intressant och svår fråga. Jag gillar Stures tanke att det kommer nya partier och nya chanser.

En fördel för mig är när förlusterna kommer i matchspel, om vi vinner matchen. Då släpper jag det lättare.

gubbengrå
Medlem
#6 Skrivet: 2 Feb 2016 22:23

Men som svar po din froga : Hur att forlora med behag ;Finns det verkligen nogot sodant sett ?

Den som förlorar ett parti kan ändå visa upp ett behagligt sätt genom att tacka för partiet, gratulera motståndaren till vinsten, och eventuellt berömma denne för prestationen om han rättvist förtjänade beröm.

LNO1
Medlem
#7 Skrivet: 2 Feb 2016 22:24

Citerar: gubbengrå, #6:
Den som förlorar ett parti kan ändå visa upp ett behagligt sätt genom att tacka för partiet, gratulera motståndaren till vinsten, och eventuellt berömma denne för prestationen om han rättvist förtjänade beröm.

Denna attityd får mitt oreserverade gillande!

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 2 Feb 2016 22:28

Citerar: HSK_Andreas, #5:
En fördel för mig är när förlusterna kommer i matchspel, om vi vinner matchen. Då släpper jag det lättare.

Ja do tar en forlust inte lika hort.

sture_lindberg
Medlem
#9 Skrivet: 2 Feb 2016 22:29

Citerar: gubbengrå, #6:

Ja detta er vel sjelvklara saker..

I alla fall for mej.

LNO1
Medlem
#10 Skrivet: 2 Feb 2016 22:31 - Redigerad av: LNO1

Citerar: HSK_Andreas, #5:

Matchspel ja, ditt inlägg tycker jag visar på att just matchspel förändrar vissa saker med spelet. Men det behöver inte nödvändigtvis vara så, det beror ju kanske vilken policy man har inom laget. Men nu glider jag över i ett ämne som visserligen också är intressant. För att återgå till sakfrågan, och för att "kverulera" med dig HSK_Andreas, om nu förlusten känns lättare att bära i lagspel, varför inte ta med sig den attityden till det individuella spelet? Det skulle ju innebära mindre plåga för dig, om jag förstår saken rätt.

Spedicken
Medlem
#11 Skrivet: 2 Feb 2016 22:34

En förlust känns aldrig någonsin annat än värdelöst.

greogorypeck
Medlem
#12 Skrivet: 2 Feb 2016 22:35

Klargörandet om Ulf Anderssons citat (Dvs att han föredrog remi framför förlust), tog väl lite udden av frågeställningen.

Min uppfattning här på SO är väl att lite slarviga spelare (som jag själv) kan samla på sig mängder av partier och ganska lättvindigt förlora flera stycken för att koncentrera sig på dem som verkligen kan leda till något intressant.

Noggranna spelare däremot tar alla partier allvarligt.

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 2 Feb 2016 22:36 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #10:
För att återgå till sakfrågan, och för att "kverulera" med dig HSK_Andreas, om nu förlusten känns lättare att bära i lagspel, varför inte ta med sig den attityden till det individuella spelet? Det skulle ju innebära midre plåga för dig, om jag förstår saken rätt.

Det kan ju bero po att man tenker som so : Det gor inte so mycket att jag forlorade ner endo LAGET vann. Och att det var molsettningen man hade ner man acepterade att spela for laget .Att det skulle go bra for sjelva laget.

I ett individuellt parti so er ju foresettningarna helt annorlunda.

gubbengrå
Medlem
#14 Skrivet: 2 Feb 2016 22:39

Citerar: sture_lindberg, #9:
Ja detta er vel sjelvklara saker..

Håller med om att det är självklara saker. Jag tror dessutom att de allra flesta schackspelare också håller med. Likväl hör jag ofta bortförklaringar, av tvivelaktigt värde

LNO1
Medlem
#15 Skrivet: 2 Feb 2016 22:42

Citerar: Spedicken, #11:

Inte ens om du förlorat en stenhård kamp i ett högintressant parti mot en urstark spelare?

gubbengrå
Medlem
#16 Skrivet: 2 Feb 2016 22:43 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: Spedicken, #11:

Jovisst! Men om det skulle vara så, innebär det då inte att trådskaparens fråga om konsten att förlora med behag blir än mer viktig?

gubbengrå
Medlem
#17 Skrivet: 2 Feb 2016 23:01

Citerar: greogorypeck, #12:
Klargörandet om Ulf Anderssons citat (Dvs att han föredrog remi framför förlust), tog väl lite udden av frågeställningen.

jag förstår inte riktigt hur du menar. Kanske att eftersom Ulf Andersson förlorade så pass sällan som han gjorde, så var en förlust inget problem för honom?

Om det är så du tänker, så skulle jag vilja invända att det verkar som att han var oerhört upptagen av risken att förlora, när han t.ex. hellre spelade tennis med Spasskij, än spelade längre än 17 drag.

greogorypeck
Medlem
#18 Skrivet: 2 Feb 2016 23:07

Citerar: gubbengrå, #3:
svarade han att det absolut inte handlade om att de ville ut och spela tennis

För att citera dig själv. Det var enligt ditt citat INTE tennisen som drog. UA påstod (fortfarande enligt ditt citat) att han och Spasskij hellre tog snabba remier än riskerade förluster.

gubbengrå
Medlem
#19 Skrivet: 2 Feb 2016 23:11

Citerar: greogorypeck, #18:
att han och Spasskij hellre tog snabba remier än riskerade förluster

Om man hellre tar snabba remier än riskerar förluster, så är man, som jag ser det, orimligt mycket upptagen av risken att förlora. Jag menar att det är bättre för ens schack att man accepterar denna risk, och på så vis kan spela ut sina partier,

HSK_Andreas
Moderator
#20 Skrivet: 3 Feb 2016 00:34

Citerar: LNO1, #10:
För att återgå till sakfrågan, och för att "kverulera" med dig HSK_Andreas, om nu förlusten känns lättare att bära i lagspel, varför inte ta med sig den attityden till det individuella spelet? Det skulle ju innebära mindre plåga för dig, om jag förstår saken rätt.

Det är tyvärr inte så lätt att bara ta med sig den attityden. Om man spelar bra i 5 timmar och sen gör en groda så har man en förlust oavsett om man spelar i lag eller individuellt. Skillnaden är att i det ena fallet har man något annat att glädja sig åt, nämligen lagvinsten.

Sen är det självfallet så att olika förluster svider olika mycket. Spelar man bra och gör en bortsättning så svider det, oavsett om man spelar mot någon med 500 rankingpoäng lägre eller högre. Spelar man uselt rakt igenom så är det lite mer struntsamma för mig och spelar jag bra, men förlorar för att motståndaren är bättre, då kan jag nästan, men bara nästan, vara nöjd.

gubbengrå
Medlem
#21 Skrivet: 3 Feb 2016 07:52 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: HSK_Andreas, #20:

Sen är det självfallet så att olika förluster svider olika mycket.

Ja, förluster kan kännas tunga. Det vill jag inte förneka. Men man kan sortera och ordna sina tankar om förlusterna, så att man får en rimlig distans till besvikelsen, och att de då också känns lättare.

Det viktigaste man då måste komma ihåg, och som jag tror att vi alla redan känner till, är att vi är beroende av förlusterna för att kunna skärpa vår förståelse för spelet, och göra det intressant för oss.

I den mån vi kan välja vårt motstånd skulle vi också kunna reducera risken för förlust. Vi behövde "bara" se till att möta svagare spelare. Frånsett att en sådan metod inte alltid är görlig, är den ingalunda heller 100% igt säker. Men framför allt skulle vi på så vis bli uttråkade av spelet, och påtagligt förlora i egen spelstyrka.

rekblom
Medlem
#22 Skrivet: 3 Feb 2016 08:23

Det är väl som med det mesta annat att det gäller att träna och träna, för att bli bättre. Själv tränar jag rätt mycket på att förlora... och börjar också bli ganska bra på det

vpaavola
Medlem
#23 Skrivet: 3 Feb 2016 12:06

En före detta medlem (norsk) här på SO hade som motto att "förlora och vinn med samma sinn". Fast han erkände att han hade svårt att vara lika sur när han vann.

olaloke
Medlem
#24 Skrivet: 3 Feb 2016 12:40

Capablanca lär ha sagt att man lär sig mer av en förlust än av en vinst, om det nu är någon tröst. Vidare att man helst skall spela mot spelare som äg bättre än en själv. Det sista vill jag låta vara motsagt. Man måste också kunna vinna mot dem med lägre ranking. Sedan kan man ju börja diskutera rankingsystemet, men det är en annan historia, men som sagt att analysera ett förlustparti och peka på att där och där skulle jag gjort annorlunda gör man för sällan.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 3 Feb 2016 13:04

Citerar: olaloke, #24:
men det är en annan historia, men som sagt att analysera ett förlustparti och peka på att där och där skulle jag gjort annorlunda gör man för sällan.

Jag analyserar endast mina forlustpartier..Det er ju dom man kan lera sej av.

LuleErik
Medlem
#26 Skrivet: 3 Feb 2016 13:35 - Redigerad av: LuleErik

GM Lars Karlsson han analyserar mest sina vinstpartier mera eftersom att det är där som motståndaren mera ofta lägger in prepparna.
Jag skulle säga varför inte analysera alla sina partier?
Jag pratar då mest om långpartier i närschack

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 3 Feb 2016 17:32

Citerar: LuleErik, #26:
Jag skulle säga varför inte analysera alla sina partier?

Jag kunde inte hålla med dig mer LuleErik, eftersom jag anser, på goda grunder, att även vinstpartierna och remierna ofta innehåller fel. Det är ytterst sällsynt att man spelar ett parti (speciellt på amatörnivå) som är felfritt. Förlustpartiet kanske bara innehöll ett grövre fel, medan vinstpartiet kan ha varit "Hawaiischack" från början till slut och slutresultatet mer eller mindre en slump. I gamla tider, när vi inte hade datorn till hjälp, kunde ofta en stor brist på objektvitet skönjas i analyserna. Att bara analysera sina förluster är ett utmärkt exempel på hur slutresultatet kan förleda en att tro att det berättade någonting om hur partiet har förlupit genom dess olika stadier.

gubbengrå
Medlem
#28 Skrivet: 4 Feb 2016 10:15 - Redigerad av: gubbengrå

Hawaiischack är vanligt i mina partier. Fördelen svajar alltså fram och tillbaka mellan spelarna och den som till sist upptäcker sin fördel vinner. Datorn förvånar mig ofta när den påvisar vinst i mina förlustpartier och förlust i mina vinstpartier och på så vis ständigt motsäger mina envisa fördomar om dessa kategorier
Den slutsats jag ständigt tvingas till är att jag tydligen inte är så bra som jag kan tro direkt efter en härlig vinst, men inte heller så dålig som jag kan tro direkt efter en demoraliserande förlust.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 4 Feb 2016 10:33

Citerar: gubbengrå, #28:
Hawaiischack är vanligt i mina partier. Fördelen svajar alltså fram och tillbaka spelarna och den som till sist upptäcker sin fördel vinner.

Ditt påstående om att dina partier ofta har den karaktären(och även jag kan bekräfta detta genom egen erfarenhet) gäller alltså dig och även dina motståndare, så vi kan nog lugnt anta att detta är en fråga som för en gångs skull är ganska lätt att leda i bevis.

Insikten om att fördelen ofta går fram och tillbaka, menar du alltså kan lindra smärtan efter en förlust?

Konsten att förlora med behag kan ju även innefatta att även om en förlust kan kännas för dj-lig att man trots allt kan gratulera motståndaren och verkligen mena det.

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 4 Feb 2016 11:26

Citerar: LNO1, #29:
Konsten att förlora med behag kan ju även innefatta att även om en förlust kan kännas för dj-lig att man trots allt kan gratulera motståndaren och verkligen mena det.

Er inte det tvo helt skillda saker?
Att gratulera motstondaren till sin vinst tillhor vell allmenbildningen enligt mitt sett att se po det hela.Det ska man vel gora oavsett hur hort man tar sin egna forlust.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.