Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När var ni som bäst eller känner ni att ni kan bli bättre?
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
lillpysen
Medlem
#31 Skrivet: 2 Feb 2016 19:50

Hm, njao ...

gubbengrå
Medlem
#32 Skrivet: 2 Feb 2016 21:44

Citerar: gubbengrå, #27:
Å andra sidan försöker jag själv undvika att kommentera resultat i publikens hjärtlösa anda, eftersom jag vet hur känsligt det kan vara för en del, ja för rätt så många schackspelare att förlora ett parti, framför allt om rankingen "lovade" ett annat resultat.

Får lov att idka lite självkritik; Citerade ämne är för visso intressant, men borde avhandlas i en annan tråd.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 2 Feb 2016 21:50 - Redigerad av: LNO1

Citerar: gubbengrå, #31:
Får lov att idka lite självkritik; Citerade ämne är för visso intressant, men borde avhandlas i en annan tråd.

Jodå gubbengrå,
det har jag funderat på,
ett längre tag:
Hur att förlora
med behag?
Startar en ny tråd
där jag ber om råd.

Martin.Lokander
Medlem
#34 Skrivet: 2 Feb 2016 22:03

Jag var nog som bäst när jag var omkring 18 år gammal. Efter det har det bara gått utför och dessa tider får jag vara glad om jag lyckas bromsa upp frittfallet.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 2 Feb 2016 22:46

Citerar: Martin.Lokander, #34:
Jag var nog som bäst när jag var omkring 18 år gammal. Efter det har det bara gått utför och dessa tider får jag vara glad om jag lyckas bromsa upp frittfallet.

Alla for svackor.Tror ingen er undantagen fron detta.

hus-knuten
Medlem
#36 Skrivet: 3 Feb 2016 00:28

Martin Lokander,efter de svaga insatserna i Västerås och Umeå,så måste det vara svårt att gå vidare

gubbengrå
Medlem
#37 Skrivet: 3 Feb 2016 08:21

Citerar: hus-knuten, #36:
Martin Lokander,efter de svaga insatserna i Västerås och Umeå,så måste det vara svårt att gå vidare

Det vet jag inte precis!
Det beror sig väl på. Om han tar till sig din nedsättande värdering, så kan han skapa en självuppfyllande profetia om sina svårigheter. Men det är ju inte alls säkert att han tar till sig på det viset. I den mån han är en självständig individ, stöter han bort sådan negativitet.
Kom igen, Martin!

Stockholm98
Medlem
#38 Skrivet: 3 Feb 2016 12:34 - Redigerad av: Stockholm98

Jag tror tyvärr att han inte är seriös och bara driver med er. Han har framtiden för sig den pojken och det vet han nog också om själv

Martin.Lokander
Medlem
#39 Skrivet: 3 Feb 2016 12:36

Citerar: gubbengrå, #37:
Det vet jag inte precis!
Det beror sig väl på. Om han tar till sig din nedsättande värdering, så kan han skapa en självuppfyllande profetia om sina svårigheter. Men det är ju inte alls säkert att han tar till sig på det viset. I den mån han är en självständig individ, stöter han bort sådan negativitet.
Kom igen, Martin!

Jag skulle tro att hus-knuten skrev kommentaren med glimten i ögat

gubbengrå
Medlem
#40 Skrivet: 3 Feb 2016 12:45

Ok.

LNO1
Medlem
#41 Skrivet: 3 Feb 2016 18:06

Off topic men så pass belysande att jag inte kan undgå att kommentera:

Citerar: hus-knuten, #36:

Jag tycker hus-knuten ska var mycket tacksam att gubbengrå reagerade på hans inlägg, för när jag läste hus-knutens inlägg så fanns det ingen indikation på att det var skämtsamt på något sätt, även om jag antog och hoppades att så var fallet.

Citerar: Martin.Lokander, #39:
Jag skulle tro att hus-knuten skrev kommentaren med glimten i ögat

så var det bekräftat också till glädje för oss alla och speciellt för hus-knuten som slapp framstå i en onödigt dålig dager, eller hur?

hus-knuten
Medlem
#42 Skrivet: 3 Feb 2016 21:59

jag är glad,om jag minns rätt så var han topp 5 i båda de tävlingar jag skrev,starkt

Elrey
Medlem
#43 Skrivet: 5 Feb 2016 12:46 - Redigerad av: Elrey

Citerar: IvarBlå1, #5:
Det var kaxigt! Bodde du i Argentina då?

spelade kanske 2 eller 3 per dag, gillade inte att förlora på den tiden.

IvarBlå1
#44 Skrivet: 5 Feb 2016 17:28

Det besvarar inte frågan

olaloke
Medlem
#45 Skrivet: 5 Feb 2016 19:07

För en glad amatör är frågan väldigt svår att besvara. Var mitt motstånd bättre då jag var 16 än då jag var 64? Eftersom jag enbart sporadiskt spelat i klubbar och därför inte har någon ELO ranking från förr och nu är jag benägen att svara att jag är bäst nu då jag läst lite böcker och tittar på schack på Youtube t ex från Saint Louise Chess club eller från Mato Jelic eller något gammalt klipp från Anno dazumal då Aljechin spelar mot Max Euwe om världsmästerskapet 1935.

mugabe
Medlem
#46 Skrivet: 5 Feb 2016 19:28

Jag har aldrig varit bättre än jag är nu. Jag har haft bättre rating och är egentligen inte särskilt bra, men det går åt rätt håll, tycker jag.

LuleErik
Medlem
#47 Skrivet: 5 Feb 2016 19:39 - Redigerad av: LuleErik

Jag har haft högre rating i allt tidigare.
Jag har dock mera kunskaper nu och är en frisk person och endast 39 år fast spelar mindre närschack.Nu spelar jag mera korr och har bättre repertoar och kan mera.
Så jag borde vara en bättre schackspelare.Alla kan nog bättre öppningarna bättre än tex för 20 år sen.Kanske däremot klubbspelarna då hade bättre koll på gamla mästarnas partier?
Schack har utvecklats mera också.Däremot så har nu när alla långpartiers betänketider kortas ner så borde folks slutspel påverkas.Jag tycker det är ofta man ser såna fel i världstoppen?
Så jag skulle kunna tänka mig tex Sture och de andra mera rutinerade spelarna här få några mera pinnar än tidigare?

IvarBlå1
#48 Skrivet: 5 Feb 2016 20:13 - Redigerad av: IvarBlå1

Jag gör feldrag här som jag när jag var 20 inte skulle gjort i 3 min blixt. Dels för att jag har tappat lusten (som jag hoppas nu kommer tillbaka med Aljecinmeditationen) Och dels för att jag gillar action. Men det är inte otroligt att jag kan bli bättre i långa partier om jag inte stressar. Meditationen som jag nämnde har redan gjort att jag har fått både tålamodet och spellusten tillbaka. Så jag kan bli bättre i korr än när jag var 40 men inte i blixt och närschack. Och på så sätt bli bättre än när jag trodde att jag var som bäst.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!