Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / När var ni som bäst eller känner ni att ni kan bli bättre?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 29 Jan 2016 14:43

Jag är 54 år och min bästa rating har varit ca 2150. Då var jag i 40-årsåldern och kunde ibland i blixt slå spelare med över 2400. Här på so kan jag ibland göra drag som jag på den tiden inte ens gjort i 3 min då. Men min motivation var också större då. Men om jag fick göra en gissning skulle jag högst komma upp i 2100 idag.

IvarBlå1
#2 Skrivet: 29 Jan 2016 18:51

Come on! Någon av 52 tittare måste väl ha något att berätta om det här!

HSK_MickevB
Medlem
#3 Skrivet: 29 Jan 2016 20:38

Jag var nog som bäst i 22-24 års åldern. Då spöade jag IM på löpande band när jag var i toppform och någon enstaka GM. Låg väl runt 2250 i ranking men på bra dagar kändes det som att jag kunde slå vem som helst. På dåliga dagar fick jag dock slita för remi mot spelare runt 2000...

Elrey
Medlem
#4 Skrivet: 30 Jan 2016 13:31

Jag var bra runt 20-21. Kunde komma hem och skriva ner partier jag spelat ute på gatan, sedan kom det universitetsstudier och "the force" tinade bort.

IvarBlå1
#5 Skrivet: 30 Jan 2016 13:46

Det var kaxigt! Bodde du i Argentina då? Själv minns jag att jag och en jämbördig stod och väntade på att klubben skulle öppna.Och sa dragen till varandra, blindschack alltså. Vi spelade 40 drag innan han kom och öppnade och vi tröttnade. Då var jag kring 40 och som bäst.

Spedicken
Medlem
#6 Skrivet: 30 Jan 2016 14:31

Vet inte när jag var som bäst, men vad gäller blindschack, så har jag spelat mot tre stycken samtidigt en gång, fick bara en remi, men lyckades komma ihåg alla drag korrekt. Var jobbigt dock.

sture_lindberg
Medlem
#7 Skrivet: 30 Jan 2016 18:41

Jag er nog som best nu vid 69 ors older ,i alla fall i korrschack.

rekblom
Medlem
#8 Skrivet: 30 Jan 2016 18:46

Kan helt klart förbättra mig fortfarande! Det är väl den stora fördelen med att vara ganska kass, det kan bara bli bättre.

IvarBlå1
#9 Skrivet: 30 Jan 2016 18:56 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: sture_lindberg, #7:
Jag er nog som best nu vid 69 ors older ,i alla fall i korrschack

Off topic. Finns korr fortfarande? Jag trodde motorerna hade förstört det nöjet. Oops! Glömde att man inte får prata om motorer härinne! Ber om ursäkt!

gubbengrå
Medlem
#10 Skrivet: 30 Jan 2016 19:07 - Redigerad av: gubbengrå

Min ranking var (hittills) som högst i min krafts dagar, för ca 25 år sen. Den låg då ganska exakt 200 poäng över min LASK-ranking i skrivande stund. Men om detta sen verkligen betyder att jag då var en bättre spelare än nu, vill jag låta vara osagt. Det var ju trots allt bara för en rankning period, som jag låg där ovan 2000, innan jag trappade ned på spelet. Man skall kanske inte inte dra för stora växlar på en enstaka sådan inteckning

Vad skulle den rankingen motsvara idag? Vet ej. Möjligen har rankingen sen dess gått i deflatorisk riktning. Och rent personligen anser jag inte en rankingdifferens på 200 poäng vara alltför överväldigande.

Mina minnesvärda bragder var ju inte heller enbart förlagda till tiden för denna rankingmässiga höjdpunkt.

Det sägs ju att allting var bättre förr. men att detta skulle gälla för mig också, det är kanske till att ta i.

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 30 Jan 2016 19:19

Vad gäller rankingen från forna dagar så är det mycket svårt att bedöma vad den är värd, om man inte har spelat kontinuerligt under hela den tid man varit tävlingsspelare. Personligen hade jag lättare att koncentrera mig längre period när jag var yngre men hade stora brister i min spelförståelse. Idag är jag väl bättre i det senare och det kan ju kompensera för avtagande koncentrationsförmåga. Det bör ju finnas metoder att öva upp koncentrationsförmågan. Eftersom min förståelse är bättre räknar jag nog bättre de stunder jag är koncentrerad, men bortsättningarna kommer med jämna mellanrum.

Jag hoppas dock att min ålder (53 år) inte omöjliggör att jag kan förbättra mitt spel ytterligare, och vad som var min toppranking, eller bästa partiet sparas nog bäst till min epitaf (jag hoppas dock ingen gör sig den mödan när det gäller mina schacksliga bedrifter)för när ska man annars kunna bedöma det hela korrekt?

Spedicken
Medlem
#12 Skrivet: 30 Jan 2016 19:33

Citerar: IvarBlå1, #9:
Off topic. Finns korr fortfarande? Jag trodde motorerna hade förstört det nöjet. Oops! Glömde att man inte får prata om motorer härinne! Ber om ursäkt!

Den här sidan finns, alltså finns korr.

IvarBlå1
#13 Skrivet: 30 Jan 2016 19:38 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: Spedicken, #12:
Den här sidan finns, alltså finns korr

Det har du rätt i! Men porto kostar och jag kan tänka mig att det är mer prestige i att vinna en korrturnering än en här

Spedicken
Medlem
#14 Skrivet: 30 Jan 2016 20:33

Den hör sidan är modern korrschack.

barr
Medlem
#15 Skrivet: 31 Jan 2016 00:41 - Redigerad av: barr

Citerar: IvarBlå1, #13:
mer prestige i att vinna en korrturnering än en här

Ja, det är väl mer prestige i att vinna när korrschackförbundet är arrangörer. Men faktiskt så har sO samarbetat med korrschackförbundet och deras junior-SM spelades på denna sajt ett år.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 31 Jan 2016 10:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå1, #9:

Her po schackonline spelas vell korr !
Eller vad benemner du schacket her ?

Ja dessutom finns det fortfarande SM,VM osv i korrschack kvar ..visste du inte det ?

Men som sagt so har jag blivit klart bettre i korr sen jag blivit äldre ! Och det var ju den egentliga poengen med mitt inlegg .
(Innan Ivarblo borjade svamla om motorer som forstort nöjet )

IvarBlå1
#17 Skrivet: 31 Jan 2016 11:33

Det är det jag menar i mitt inlägg i #13 också. Det finns ju internationella korrturneringar som är ännu roligare och mer prestigefyllda. Här spelas också korr men det var inte den jag tänkte på i första hand. Lycka till med ditt fortsatta korrspelande.

sture_lindberg
Medlem
#18 Skrivet: 31 Jan 2016 12:03

Citerar: IvarBlå1, #17:
Här spelas också korr men det var inte den jag tänkte på i första hand.

Jag menar dock det..kan knappast hela tiden veta vad DU menar innan jag skriver mina inlegg.

Jag skriver alltso utifron vad jag sjelv menar och tror. Hoppas att det er ok .

farbrorjo
Medlem
#19 Skrivet: 31 Jan 2016 12:47

Då var detta i grunden utrett och behöver inte dryftas ytterligare - åter till ämnet: "När var ni som bäst eller känner ni att ni kan bli bättre?".

rödingen
Medlem
#20 Skrivet: 31 Jan 2016 17:48

Jag var som bäst vid en turnering i S:a Clara, på Kuba 1979. Jag var då 27 år. Har nog aldrig spelat bättre.

LuleErik
Medlem
#21 Skrivet: 1 Feb 2016 10:23

Citerar: malardalspurjon, #22:
Jag var som bäst på blip nångång runt 2005 då jag piskade Sture på löpande band, men det var jag iofs inte ensam om då han var blips slagpåse och aldrig hade över 2100.

Blip var tider
När la sajten ner? Det känns länge sen.
Jag kommer ihåg Boaz och Fajarowitsch som jag var en slagpåse mot.
Boaz förlorade jag bara mot och Fajarowitsch vann jag ett och några remier 20 talet förluster Fast vi räknar bara vinster för mig eller hur? Man vill ju inte vara någons slagpåse.
Nåväl då visade sig efteråt att Boaz var Emanuel Berg och Fajarowitsch var Kim Nygren.
Så här i efterhand mera häftigt att få spela mot så starka blixtspelare.

IvarBlå1
#22 Skrivet: 1 Feb 2016 18:48

Rensa,moderator!!

jimpan
Moderator
#23 Skrivet: 1 Feb 2016 18:51

Är rensat!

IvarBlå1
#24 Skrivet: 1 Feb 2016 18:53

Tack, jimpan!

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 2 Feb 2016 00:00

Frågan i tråden : " När var ni som bäst eller känner ni att ni kan bli bättre? " behöver ju heller inte med nödvändighet betyda att man utvecklas rankingmässigt, det kan ju vara så t.ex att man helt byter ut sin repertoar vilket kan leda till att man tar många smällar på vägen, åker ner i ranking men de facto ökar i spelstyrka eftersom man blir mer allround. Så det är inte riktigt så enkelt som att bara mäta ranking för att få ett uttömmande svar på frågan.

IvarBlå1
#26 Skrivet: 2 Feb 2016 07:45 - Redigerad av: IvarBlå1

När jag var junior var jag en utpräglad positionsspelare men som om ställningen krävde så kunde blixtra till i ett angrepp. Ca 30 hade jag blivit mer angreppsspelare men vid 40 var jag som bäst oavsett att jag hade samma ranking som när jag var 19. Särskilt som blixtspelare men också i långpartier. Jag kunde se kombinationer på 10 sek vilket jag överhuvudtaget inte kunde se som junior(upp till 18.) Men jag har en känsla av att rankingen är mer värd idag, men du har förstås rätt i att det inte bara den man ska se på.

gubbengrå
Medlem
#27 Skrivet: 2 Feb 2016 08:11

Citerar: sture_lindberg, #29:

Men pohoppen po mej ska vara kvar ?

Å ena sidan kan jag förstå att moderatorn låter de av dig refererade inläggen #21, #24 och #25 stå kvar. Ett spelresultat är ju trots allt en offentlig handling. Att det snackas om resultat, bland kollegor och konkurrenter finner jag också helt naturligt, eftersom vi amatörer också är publik åt varandra. Och alla vet att publiken snackar - mer eller mindre initierat...

Å andra sidan försöker jag själv undvika att kommentera resultat i publikens hjärtlösa anda, eftersom jag vet hur känsligt det kan vara för en del, ja för rätt så många schackspelare att förlora ett parti, framför allt om rankingen "lovade" ett annat resultat.

jimpan
Moderator
#28 Skrivet: 2 Feb 2016 11:27

Rensat igen - håll er till trådämnet!!!

lillpysen
Medlem
#29 Skrivet: 2 Feb 2016 14:58

Jag var som minst dålig när jag som 13-åring vann SM.
Alltså skolmästerskapet.
Sedan har det gått utför ...

IvarBlå1
#30 Skrivet: 2 Feb 2016 15:39

Du måste ju ha några år på dig att bli bättre,lillpysen

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!