Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fatwa mot schack
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
DrBeep
Medlem
#31 Skrivet: 22 Jan 2016 19:04

kan vi få en moderator som redigerar den politiska polemiken här?!

Laijo
Medlem
#32 Skrivet: 22 Jan 2016 19:14

Det här har väl ingenting med politik att att göra. Det handlar endast om den syn islam har på dom värderingar vi har i västvärlden.

HSK_Andreas
Moderator
#33 Skrivet: 22 Jan 2016 19:34

Saudiarabien har möjligen stött IS tidigare men gör det inte idag.

Inte heller finns det någon logik i att det har någon med islams syn på västerländsk dekadens. Nyligen avgjordes en storturnering i Qatar....

mugabe
Medlem
#34 Skrivet: 22 Jan 2016 20:28

Citerar: Laijo, #32:
Det här har väl ingenting med politik att att göra. Det handlar endast om den syn islam har på dom värderingar vi har i västvärlden.

Det finns kristna mördare, vilket inte betyder att de representerar kristendomens syn på mänskliga värderingar.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_fatwas#Fat was_against_terrorism.2C_Al-Qaeda_and_ISIS

The Fatwa on Terrorism is a 600-page Islamic decree against terrorism and suicide bombings released in March 2010. This fatwa is a direct refutation of the ideology of Al-Qaeda and the Taliban. It is one of the most extensive rulings, an "absolute" condemnation of terrorism without "any excuses or pretexts" which goes further than ever and declares terrorism as kufr under Islamic law.[8] It was produced in Canada[9] by an influential Muslim scholar Dr Muhammad Tahir-ul-Qadri and was launched in London on March 2, 2010. Dr Qadri said during the launch "Terrorism is terrorism, violence is violence and it has no place in Islamic teaching and no justification can be provided for it, or any kind of excuses or ifs or buts." According to CNN, experts see the fatwa as a significant blow to terrorist recruiting.[10]

On July 2, 2013 at Lahore (Pakistan) 50 Muslim Scholars of the Sunni Ittehad Council (SIC) issued a collective fatwa against suicide bombings, the killing of innocent people, bomb attacks, and targeted killings declaring them as Haram or forbidden.[11]

Laijo
Medlem
#35 Skrivet: 22 Jan 2016 21:19

På denna sida tycker jag bara vi ska prata svenska

Laijo
Medlem
#36 Skrivet: 22 Jan 2016 21:22

Alla inlägg på andra språk ska raderas av moderatorena omedelbart

HSK_Andreas
Moderator
#37 Skrivet: 22 Jan 2016 21:28

Varför?
Vi har medlemmar från Danmark, får de Inte skriva?
Ett citat från på engelska, måste det översättas?

Laijo
Medlem
#38 Skrivet: 22 Jan 2016 21:32

The Fatwa on Terrorism is a 600-page Islamic decree against terrorism and suicide bombings released in March 2010. This fatwa is a direct refutation of the ideology of Al-Qaeda and the Taliban. It is one of the most extensive rulings, an "absolute" condemnation of terrorism without "any excuses or pretexts" which goes further than ever and declares terrorism as kufr under Islamic law.[8] It was produced in Canada[9] by an influential Muslim scholar Dr Muhammad Tahir-ul-Qadri and was launched in London on March 2, 2010. Dr Qadri said during the launch "Terrorism is terrorism, violence is violence and it has no place in Islamic teaching and no justification can be provided for it, or any kind of excuses or ifs or buts." According to CNN, experts see the fatwa as a significant blow to terrorist recruiting.[10]

On July 2, 2013 at Lahore (Pakistan) 50 Muslim Scholars of the Sunni Ittehad Council (SIC) issued a collective fatwa against suicide bombings, the killing of innocent people, bomb attacks, and targeted killings declaring them as Haram or forbidden.[11]

Laijo
Medlem
#39 Skrivet: 22 Jan 2016 21:40

medlemmar från norden förstår nordiska men att vi ska tvingas översättat inlägg på engelska, tyska .spanska, franska på schack on line kan inte vara rimligt

Laijo
Medlem
#40 Skrivet: 22 Jan 2016 21:48

Startsidan / Nyheter 2016-01-22
Saudisk ledare utlyser fatwa mot schack

Saudiarabiens stormufti Abdul Aziz bin-Abdullah ryter ifrån – mot schack.
Den högste religiösa uttolkaren i en av världens värsta diktaturer har utlyst en fatwa mot spelet.
– Det är slöseri med tid, förklarar han.

Laijo
Medlem
#41 Skrivet: 22 Jan 2016 21:50

Artikeln finns på Aftonbladet .se

HSK_Andreas
Moderator
#42 Skrivet: 22 Jan 2016 22:14

Personligen tycker jag det är lättare med engelska än danska, men accepterar båda.
Tyska, franska eller spanska har jag inte sett. Dyker det upp begärj ag hellre en förklaring än att det raderas.

Tråden startade med det du postar nu?! Vad har du trott den handlar om innan???

Laijo
Medlem
#43 Skrivet: 22 Jan 2016 22:45

tråden startade av uct vad jag kan se

HSK_Andreas
Moderator
#44 Skrivet: 22 Jan 2016 22:57

Ja uct2 startade tråden med det du skrev i #40 och #41 och i inlägg #34 citerar mugabe en text på engelska som du vill att moderator ska ta bort. Sen lägger du ut samma text i #38???

Vad vill du egentligen förmedla?

Nesse
Medlem
#45 Skrivet: 23 Jan 2016 10:37

Citerar: olaloke, #30:
Annars är det värt att veta att bakom IS står Saudiarabien.

Ett rykte sprids på vissa nätsidor att ISIS skapades av Israel och CIA med syfte att destabilisera hela arabvärlden och knäcka oljepriset.

Laijo
Medlem
#46 Skrivet: 23 Jan 2016 11:11

uct2 startade tråden ¤1 22 jan 2016 10.58 Det kan väl inte vara så svårt att se. Inte med#40

Laijo
Medlem
#47 Skrivet: 23 Jan 2016 11:32

En fatwa grundades ursprungligen på ett yttrande av profeten Muhammed. En fatwa har inom den islamiska rätten samma betydelse som ett prejudikat inom till exempel svenskt rättsväsende. Dagens muslimer i Sverige kan vända sig till en mufti för att få ett utlåtande om hur de ska leva i dagens samhälle, när de muslimska idealen krockar med det dagliga livet.

HSK_Andreas
Moderator
#48 Skrivet: 23 Jan 2016 11:37

Citerar: Laijo, #46:
uct2 startade tråden ¤1 22 jan 2016 10.58 Det kan väl inte vara så svårt att se. Inte med#40

Nej det är lätt att se att uct2 startade med inlägg 1, det ju självklart.
Frågan är varför du skriver exakt samma sak i inlägg 40. Det var det jag reagerade på.

Laijo
Medlem
#49 Skrivet: 23 Jan 2016 11:45

Jag har inte skrivit samma svar 2 gånger Jag kopierade bara mugabes inlägg för att jag tycker vi ska hålla os till nordiska språk på schack on line.

HSK_Andreas
Moderator
#50 Skrivet: 23 Jan 2016 13:20

Citerar: Laijo, #49:
Jag har inte skrivit samma svar 2 gånger Jag kopierade bara mugabes inlägg för att jag tycker vi ska hålla os till nordiska språk på schack on line.

Ok, genom att kopiera inlägg 1 så menar du att du tycker vi ska hålla oss till nordiska språk? Jag tror de flesta här läser engelska bättre än finska?! Troligen även bättre än norska och danska.

Om de inte förstod den engelska texten är det väl enklare att be om en översättning än att kopiera inlägg 1 igen?

Laijo
Medlem
#51 Skrivet: 23 Jan 2016 14:09

Vi bor i norden och här pratar vi nordiska

timmy
Medlem
#52 Skrivet: 23 Jan 2016 14:51

Vi bor i Europa, vi pratar europeiska... Vad är det för argument Laijo?!

Håller med om att man kan be om en översättning.

HSK_Andreas
Moderator
#53 Skrivet: 23 Jan 2016 14:52

Citerar: Laijo, #51:
Vi bor i norden och här pratar vi nordiska

Blir de bra med Färöiska eller Isländska då?

Internet är tillgängligt från hela världen och det finns gott om personer här som inte kommer från norden. Om du vill kan jag översätta texten från engelska till svenska?

För övrigt kan man ju undra varför du gjorde #38 som var på engelska.

Det inlägget har dock mer med tråden att göra en tjafs om att man bara ska få skriva på något nordiskt språk

DrBeep
Medlem
#54 Skrivet: 23 Jan 2016 17:57

men för f-n, stäng den här skiten nu!

jimpan
Moderator
#55 Skrivet: 23 Jan 2016 18:02

Denna tråd har tagit en märklig riktning minst sagt. En riktning som inte är acceptabel här på So - därför stänger jag den!

<< . 1 . 2 .
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.