Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fatwa mot schack
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
uct2
Medlem
#1 Skrivet: 22 Jan 2016 10:58

har ni sett att Suadiarabiens högsta ledning uppmanar folk att sluta med schack!? Om någon så uppsatt lägger tid på att få en hel nation att sluta med spelet är det onekligen ett bevis på att schack betyder något!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22129897. ab

IvarBlå1
#2 Skrivet: 22 Jan 2016 11:26

Det gjorde de i Iran också eftersom många tror att ordet schack kommer från shah. Nu är det tillåtet igen.

Djentleman
Medlem
#3 Skrivet: 22 Jan 2016 11:47 - Redigerad av: Djentleman

Kanske på grund av detta eller för att schack sägs komma från Persien eller båda. Vem vet säkert?:

"Lyssna inte på folk som talar om "måsten". Det finns inga måsten i livet. Människor som talar om att vi måste göra det ena eller andra, är människor med låg tro på frihet och människans inneboende förmåga att avgöra själv. Ofta är detta människor knutna till religiösa och/eller ideologiska tankemönster med en svartvit världsbild, ofta i positioner som politiker eller mediemänniskor. Det finns saker som man bör eller inte bör göra men det är fortfarande ett val och med alla val följer ansvar och konsekvens. Ett schackparti kan ses som livet i miniatyr där vi hela tiden måste röra oss framåt genom val och med dessa val följer konsekvenser som kan leda till vinst eller förlust. Fortfarande finns det inga måsten för en människa som väljer att vara fri. Schack kan lära oss detta."

Nesse
Medlem
#4 Skrivet: 22 Jan 2016 12:20 - Redigerad av: Nesse

Tror mest att det är ett tomt hot men det är inte otänkbart att detta kan trigga islamister i västvärlden som stödjer Al-Qaida och ISIS att försöka sig på terrorattentat mot schacktävlingar.

Vi har nu fått ett läge där det gäller för oss schackspelare att vara väldigt vaksamma.

IvarBlå1
#5 Skrivet: 22 Jan 2016 12:34

Citerar: Nesse, #4:
Tror mest att det är ett tomt hot

Jag tror inte att det är ett tomt hot i en av världens hårdaste diktaturer. Ett exempel är ett engelskt par som kysstes på ett torg. De fick en månads fängelse båda. Och det är inte precis svenska fängelser.

IvarBlå1
#6 Skrivet: 22 Jan 2016 12:37

Vi har nu fått ett läge där det gäller för oss schackspelare att vara väldigt vaksamma

Vi har nu fått ett läge där man ska undvika stora folksamlingar.

olaloke
Medlem
#7 Skrivet: 22 Jan 2016 12:44

Hej, kommer med en reflektion. Hörde att alla mujahedin (is-krigare) skulle få sin lön reducerad till hälften pga minskad oljeförsäljning och måhända USA:s fullträff på is pengabinge. Samtidigt läste jag att Margot Wallström fått 27 miljoner efter skatt på sina uppdrag bl a som EU kommissionär. Vi måste höja de progressiva inkomstskatterna, återinföra statliga bostadssubventioner och ge jobb åt alla. En arbetslöshet runt 10 procent där en del jobb är underbetalda medan andra lever i sus och sus är omöjligt i längden. EU borde kunna enas om ett administrativt centrum istället för att flytta två ggr om året mellan Strasbourg och Bryssel. Folk ansluter sig till is för att försörja sig. Vi måste ge ungdomen och framför allt alla migranter i Europa ett hopp och ett arbete.

IvarBlå1
#8 Skrivet: 22 Jan 2016 12:48

Har du inte skrivit i fel tråd olaloke. Där är väl ingen fatwa på Margot Wallström??

IvarBlå1
#9 Skrivet: 22 Jan 2016 12:53

Citerar: olaloke, #7:
Folk ansluter sig till is för att försörja sig.

Folk ansluter sig till IS för att de är ÖVERTYGADE om att de har rätt, inget annat!! Hoppas vi kan kan gå tillbaka till trådämnet nu.

gubbengrå
Medlem
#10 Skrivet: 22 Jan 2016 13:00

det är inte otänkbart att detta kan trigga islamister i västvärlden som stödjer Al-Qaida och ISIS att försöka sig på terrorattentat mot schacktävlingar.

Nej!
Det finns ingen anledning att måla f- på väggen utifrån den nyhetsrapportering som trådskaparen länkade till i #1

En journalist presenterade fatwan som "egendomlig", vilket man ju kan tycka. Två andra journalister sög på egendomlighetens karamell genom att antyda förståelse för påbudet.
Ingenstans fanns någon antydan till att fatwan kunde uppfattas som hotfull.

Nesse
Medlem
#11 Skrivet: 22 Jan 2016 13:04

Citerar: olaloke, #7:
Hej, kommer med en reflektion. Hörde att alla mujahedin (is-krigare) skulle få sin lön reducerad till hälften pga minskad oljeförsäljning och måhända USA:s fullträff på is pengabinge. Samtidigt läste jag att Margot Wallström fått 27 miljoner efter skatt på sina uppdrag bl a som EU kommissionär. Vi måste höja de progressiva inkomstskatterna, återinföra statliga bostadssubventioner och ge jobb åt alla. En arbetslöshet runt 10 procent där en del jobb är underbetalda medan andra lever i sus och sus är omöjligt i längden. EU borde kunna enas om ett administrativt centrum istället för att flytta två ggr om året mellan Strasbourg och Bryssel. Folk ansluter sig till is för att försörja sig. Vi måste ge ungdomen och framför allt alla migranter i Europa ett hopp och ett arbete.

Detta passar bättre in i tråden om Sverige inför 2016.

Inte om Saudi-Arabiens fatwa mot schack.

uct2
Medlem
#12 Skrivet: 22 Jan 2016 13:07 - Redigerad av: uct2

Citerar: gubbengrå, #10:

Nej, så uppfattade inte jag heller fatwan när jag startade tråden. Den verkade mest patetisk för oss utanför Saudiarabiens gränser, men som jag skrev är det ett tecken på att schack betyder något. Tror inte det skulle komma någon fatwa mot Fia med knuff eller Kinaschack, trots att de också borde räknas som "slöseri med tid".

Nesse
Medlem
#13 Skrivet: 22 Jan 2016 13:08

Citerar: gubbengrå, #10:
Nej!
Det finns ingen anledning att måla f- på väggen utifrån den nyhetsrapportering som trådskaparen länkade till i #1

Terroristerna i Paris attackerade musikklubbar och operahus.

Allt som är västerländsk dekadans och ogudaaktigheter angrips

IvarBlå1
#14 Skrivet: 22 Jan 2016 13:17

Citerar: Nesse, #13:
Allt som är västerländsk dekadans och ogudaaktigheter angrips

Ja, fullkomligt riktigt. Vi hade ju självmordsbombaren i Stockholm och det är bara en tidsffråga innan det kommer fler.

olaloke
Medlem
#15 Skrivet: 22 Jan 2016 13:24

Mina bästa herrar. Om man inte skapar en " bättre värld" med bostäder, mat och jobb så kommer vi få diverse hot och övergrepp från olika grupper.

IvarBlå1
#16 Skrivet: 22 Jan 2016 13:28 - Redigerad av: IvarBlå1

olaloke, IS bygger på en shariaislamistisk ideologi som inte har det minsta med ekonomi att göra. Och det gör alqaida också.

gubbengrå
Medlem
#17 Skrivet: 22 Jan 2016 13:31 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: IvarBlå1, #14:
det är bara en tidsffråga innan det kommer fler.

Situationen är tillräckligt obehaglig som den den är. Det finns ingen anledning till att skruva upp dramatiken genom att inteckna dåd som ännu inte är gjorda, om man nu inte har intresse av att hetsa förstås

IvarBlå1
#18 Skrivet: 22 Jan 2016 13:35

Citerar: gubbengrå, #17:
om man nu inte har intresse att hetsa förstås

Säger som Nesse, allt som är dekadent. Och det ansåg han i Stockholk att julhandeln är

olaloke
Medlem
#19 Skrivet: 22 Jan 2016 13:39

Tror du att de äter stenar som de hittar på marken och bor och sover på marken. Har du inte hört om att USA fått in en fullträff för några dagar sedan på ett pengavalv som is hade och där fullt med dollarsedlar flög i luften. Is är en lockelse för många ungdomar världen över. De får lön för sitt stridande ungefär som legosoldater. Nu har lönen halverats. Det är bra. Den övriga världen borde ta sig samman och erbjuda som jag pläderar för jobb och bostäder åt alla.

IvarBlå1
#20 Skrivet: 22 Jan 2016 13:43

Läste också i tidningen om att det förs diskussioner om att Sverige ska skicka ner ett antal Jas- Gripen. I så fall har vi terrorismen här på allvar ,tro mig!

IvarBlå1
#21 Skrivet: 22 Jan 2016 13:48

Citerar: IvarBlå1, #16:
olaloke, IS bygger på en shariaislamistisk ideologi som inte har det minsta med ekonomi att göra. Och det gör alqaida också.

Att de måste ha pengar är väl en självklart. För att finansiera bl.a vapen. Och mat.

uct2
Medlem
#22 Skrivet: 22 Jan 2016 13:48

Detta är en intressant debatt i sig, men som påpekats hör den inte riktigt hemma i den här tråden om en fatwa mot schack.

IvarBlå1
#23 Skrivet: 22 Jan 2016 13:56 - Redigerad av: IvarBlå1

Nej, som Nesse säger: Bör vi vara oroliga inför 2016. Men precis som alla trådar som spårar ur, man blir engagerad och jag har en varning...

uct2
Medlem
#24 Skrivet: 22 Jan 2016 14:08

Citerar: IvarBlå1, #23:
och jag har en varning...

I alla fall bättre än en fatwa.

olaloke
Medlem
#25 Skrivet: 22 Jan 2016 14:10

Ok. Det finns bara en tråd och en sanning. Undrar vilka som är fundamentalister. Naturligtvis tycker ni att jag är det, medan jag tycker ni är det. Trevlig helg.
R

IvarBlå1
#26 Skrivet: 22 Jan 2016 14:14

Om vi ska hålla oss till fatwor så visar det bara hur fanatiska mot allt dekadent och det blir mitt sista ord i den här tråden.

timmy
Medlem
#27 Skrivet: 22 Jan 2016 14:27

Som diktatur är man rädd för att människor (den stora folkmassan) ska börja tänka själva och ta eget initiativ. Kanske därför de är rädda för schackspelare. Kasparov är ju ett exempel på schackspelare som tänkt själv och blivit fängslad för detta...

Regeringar och diktaturer är rädda för oss schackspelare helt enkelt, vi är så smarta (och snygga).

uct2
Medlem
#28 Skrivet: 22 Jan 2016 14:32

Nej olaloke, jag håller med om det du skriver, men om det inte är direkt kopplat till schack ska det helt enkelt vara i en annan tråd, under Världsligt. Sådana är reglerna för SO.

HSK_Andreas
Moderator
#29 Skrivet: 22 Jan 2016 15:55

En mycket märklig inställning från den Saudiska herren. Slöseri med tid och pengar är väl nästan ett kännetecken för Saudi? Iallafall vad gäller pengar så slösas det ohyggligt, enligt vad jag såg på plats. Tid kan jag egentligen inte uttala mig om då jag mötte väldigt få Saudier när jag var där, desto fler gästarbetare....

Däremot behöver vi nog inte vara oroligare för attacker från IS eller Al-Qaiida mot schacktävlingar pga detta. IS och Al-Qaida är inte precis bästa vänner med Sauudiarabien

olaloke
Medlem
#30 Skrivet: 22 Jan 2016 18:31

Annars är det värt att veta att bakom IS står Saudiarabien.

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.