Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Kan kändisturneringar i TV vara ett sätt att få upp schackintresset?
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Nesse
Medlem
#1 Skrivet: 6 Jan 2016 14:19

Min idé är att Sveriges Schackförbund skulle anordna kändisturneringar tillsammans med nån tidning eller TV-kanal som sponsor. Få in ett gäng populära och/eller kontroversiella personer som spelar en tio-manna turnering som direktsänds.

Tänk vilken succé och snackis det hade kunnar bli om man fick in olika personer som Lill-Babs, Jonas Sjöstedt, Jimmie Åkesson, Kjell Bergqvist, nån popsångare, några av stjärnorna på slottet och så vidare.

Varför satsar inte Schackförbundet på nåt sånt där istället för det eviga skolschacket?

peace
Medlem
#2 Skrivet: 6 Jan 2016 14:46

Bra förslag Nesse!

IvarBlå1
#3 Skrivet: 6 Jan 2016 15:33

Jag skulle vilja se Robert Aschberg som har sagt att han spelar blixtpartier. Mot Stefan Edberg som också lär vara en kunnig man, då han har sagt att han vill att hans son skulle börja spela när han var några år gammal. Om han gjorde det förtäljer inte storyn men det är ett mycket bra förslag, Nesse!

IvarBlå1
#4 Skrivet: 6 Jan 2016 15:36

Jimmie hade fått svårt att hitta en motståndare, tror jag däremot

knightrider
Moderator
#5 Skrivet: 6 Jan 2016 15:39

Vi som är lite till åren minns säkert Schackakademien med namn som Christer Fuglesang, Jörn Donner, Erik Penser, Hans Alfredson, Staffan Scheja, Stig Malm med flera.

tornado
Medlem
#6 Skrivet: 6 Jan 2016 17:01

Citerar: Nesse, #1:
Varför satsar inte Schackförbundet på nåt sånt där istället för det eviga skolschacket?

Menar du att skolschacket ska skrotas ? Det är ju en inkörs- port för blivande schackspelare

Nesse
Medlem
#7 Skrivet: 6 Jan 2016 17:03

Tror schackförbundet måste tänka om och försöka få in lite mer vuxenspelare.

IvarBlå1
#8 Skrivet: 6 Jan 2016 17:21

Det är ju inte ur samma kassa som man tar pengarna ur, så fortsätt med skolschacket som nu, men de vuxna behöver också mat för själen (som iranierna kallar musik)

tornado
Medlem
#9 Skrivet: 6 Jan 2016 17:23

Citerar: Nesse, #7:
Tror schackförbundet måste tänka om och försöka få in lite mer vuxenspelare.

Tror du att du kan övertyga dom?

Nesse
Medlem
#10 Skrivet: 6 Jan 2016 17:30

Citerar: IvarBlå1, #8:
så fortsätt med skolschacket som nu

För mycket resurser läggs på detta och jag undrar hur många som egentligen fortsätter att spela i nån klubb.

Satsa på dom äldre istället.

IvarBlå1
#11 Skrivet: 6 Jan 2016 17:36

Citerar: Nesse, #10:
Satsa på dom äldre istället

Man kan ju också hur många vuxna som tar sig till en klubb efter att ha sett kändisar på Tv. Jag tror att det är rätt lika.

tornado
Medlem
#12 Skrivet: 7 Jan 2016 09:51

Det finns många duktiga ungdomar och varför skulle det inte finnas en svensk "Magnus Carlssen" ?

IvarBlå1
#13 Skrivet: 7 Jan 2016 11:17

Mer sannolikt än en Emanuel Lasker

HSK_Andreas
Moderator
#14 Skrivet: 7 Jan 2016 11:52

Intressant tanke. Jag tycker det är intressant med alla idéer för att få fler spelare till klubbarna.

Några kommentarer bara:
1. Schackfyran ger inte så många spelare till klubbarna, men kanske på sikt att folk några tänker "schack var ju kul när jag var 10 år, kanske ska jag prova igen". Det är dock långt tills dess.
2. Schackfyran kostar inte pengar, eftersom bidragen är större än utgifterna
3. Vuxna spelare ger inte pengar till förbundet, så att satsa stora summor där är ekonomiskt tveksamt, även om vuxna behövs för att barn/ungdomar ska komma
4. Sveriges SF är ett ungdomsförbund så pengarna bör framförallt satsas på barn/ungdomar, annars riskeras de bidrag man faktiskt får
5. Vilket ansvar har klubbarna för rekrytering kontra förbundets ansvar (både för vuxna och bar/ungdom)?
6. Vuxna schackspelare är snåla (det här brukar folk inte gilla att höra)

Angående punkt 6 så baserar jag det på att varje förslag till höjning av årsavgifter från förbund ger ramaskri om att spelare kommer sluta (för en höjning på 50 kr/år).

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#15 Skrivet: 7 Jan 2016 18:18

Citerar: HSK_Andreas, #14:
Angående punkt 6 så baserar jag det på att varje förslag till höjning av årsavgifter från förbund ger ramaskri om att spelare kommer sluta (för en höjning på 50 kr/år).

Det tycker jag också. Jag tror att vuxna spelare betalade mycket mer i förhållande till lönenivån än vad de gör idag.

Schackklubbaarna måste lära sina medlemmar att det kostar pengar med schackverksamhet och tredubbla avgifterna eller något sådant. Folk betalar mångs tusen för ett gymkort som gäller ett halvår. Så det finns pengar.

CyberTrots
Medlem
#16 Skrivet: 7 Jan 2016 18:32

Dagens tv-publik vill ha smör och socker, helst intranevöst.
Schack kommer nog föralltid förbli en subkultur, på gott och ont.

tornado
Medlem
#17 Skrivet: 7 Jan 2016 18:44

Citerar: CyberTrots, #16:
Dagens tv-publik vill ha smör och socker, helst intranevöst.

Jag är nog en dålig tv-publik

LatvaLaw
Medlem
#18 Skrivet: 7 Jan 2016 22:07

Citerar: CyberTrots, #16:
smör och socker, helst intranevöst.

Tillsätt därutöver vinprovning som ett element under pågående partier så börjar programidén sakteligen arta sig, förslagsvis under något pseudo-flerspråkigt arbetsnamn med sting, typ "Schackarosé!" så det också kan få spridning på det globala medienätet.

Abdab
Medlem
#19 Skrivet: 9 Jan 2016 12:32

Ärade schackspelare!

För mycket länge sedan - när det i stort sett endast fanns två tv-kanaler - kommenterade Uno Hedin olika intressanta partier i tv, vilket gjorde att jag fick intresse för detta ädla spel. Nu för tiden är det nog dock närmast utopiskt att tro att någon tv-kanal skulle vilja lansera något dylikt (inte ens SVT) utan i stället lär vi nog under lång tid framöver vara hänvisade till framför allt tv-program där man tävlar i så gott som allt utom schack samt program i form av usla dokusåpor.

Nedtecknat av Abdab

Malvan
Medlem
#20 Skrivet: 9 Jan 2016 13:05

Expressen sände en match häromdagen. Jag såg den inte, men om många gjorde det kan det bli fler. Och i norsk tv lär det gå bra.

IvarBlå1
#21 Skrivet: 9 Jan 2016 13:09 - Redigerad av: IvarBlå1

Jag tror inte att tittarna lär sig särskilt mycket om kändisar som spelar "korpschack" spelar. Vi hade ju programmet "Dragkampen" som man förklarade på ett instruktivt sätt hur man blir bättre schackspelare. Och det är väl tveksamt om det ledde till någon ökning. Ett bättre förslag tycker jag vore att ge ut en tidsskrift där man lär sig grunderna sedan mer avancerat med instruktiva partier. Gärna med t.ex Fischer som alla känner till på framsidan. Också ska det stå på framsidan att man kan beställa föregående nr. Nära kassorna är ingen dum ide.

Spedicken
Medlem
#22 Skrivet: 9 Jan 2016 13:20

Citerar: IvarBlå1, #21:

Jag tror inte att tittarna lär sig särskilt mycket om kändisar som spelar "korpschack" spelar. Vi hade ju programmet "Dragkampen" som man förklarade på ett instruktivt sätt hur man blir bättre schackspelare. Och det är väl tveksamt om det ledde till någon ökning. Ett bättre förslag tycker jag vore att ge ut en tidsskrift där man lär sig grunderna sedan mer avancerat med instruktiva partier. Gärna med t.ex Fischer som alla känner till på framsidan. Också ska det stå på framsidan att man kan beställa föregående nr. Nära kassorna är ingen dum ide.

Och du tror det blir en succé?

tornado
Medlem
#23 Skrivet: 9 Jan 2016 13:22

Mycket bra inslag !

IvarBlå1
#24 Skrivet: 9 Jan 2016 13:27 - Redigerad av: IvarBlå1

Ja, det tror jag. Kan man locka med ett lågt pris också som SSF subventionerar för att sedan ta tillbaka det i form av medlemsavgifter så. Många vuxna jämfört med ungdomar drar sig för att börja i klubb. Kan man sedan ha lite schackkuriosa i tidsskriften hade det blivit succe Man skulle ju också kunna fylla på med det första exet i varje leverans.

HSK_Andreas
Moderator
#25 Skrivet: 9 Jan 2016 14:29

Citerar: Malvan, #20:
Expressen sände en match häromdagen. Jag såg den inte, men om många gjorde det kan det bli fler. Och i norsk tv lär det gå

http://www.expressen.se/tv/nyheter/schackgeniernas -tuffa-duell-1/

sture_lindberg
Medlem
#26 Skrivet: 9 Jan 2016 14:31 - Redigerad av: sture_lindberg

Ni som inte sett detta som Andreas skickade länk på :Titta

2 ,5 timme schack !

HSK_Andreas
Moderator
#27 Skrivet: 9 Jan 2016 14:49

Jag har faktiskt inte hunnit kolla själv. Fick erbjudande om att vara med i studion, men hann inte och har som sagt inte hunnit se det än, men ska.

Jag tror att det finns många potentiella spelare ute i stugorna, gäller bara att få dem till klubben. Vi har genom åren haft många som prövat, men slutat, kanske för att de förlorar allt i början. Jag tror på att göra som Manhem, starta en kurs varje höst och avsluta ned en turnering mellan de nya spelarna. Det är nog lättare att inte vara ensam nybörjare.

IvarBlå1
#28 Skrivet: 9 Jan 2016 14:50 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: HSK_Andreas, #25:
Expressen sände en match häromdagen. Jag såg den inte, men om många gjorde det kan det bli fler. Och i norsk tv lär det gå

Min dator krånglar, så jag kan bara se delar av inslaget. I Norge är det nog inga problem med att locka både unga och äldre till klubbarna. Men i Sverige är det nog annorlunda. Fördelen med min ide jämfört med din är att man lär sig grunderna, typ Bronsspringaren etc. För att sedan avancera och få roliga och underhållande anekdoter på köpet. Det tror jag hade lockat avsevärt fler.Det är kanske inte så många som följer Expressen. Och orkar se 2.5 timmar.Ett alternativ är att sända program på Tv, med 2 repriser med samma innehåll som mitt förslag.

sture_lindberg
Medlem
#29 Skrivet: 9 Jan 2016 15:29

Citerar: IvarBlå1, #28:
Och orkar se 2.5 timmar.Ett alternativ är att sända program på Tv, med 2 repriser med samma innehåll som mitt förslag.

Är man tillräckligt intresserad så klart man orkar se 2,5 timmar schack.

Jag känner många "icke schackspelare" som har sett detta program .
Och de flesta tyckte det var både roligt och intressant.

IvarBlå1
#30 Skrivet: 9 Jan 2016 15:54 - Redigerad av: IvarBlå1

Citerar: sture_lindberg, #29:
Är man tillräckligt intresserad så klart man orkar se 2,5 timmar schack

Hur många svenskar är intresserade att se 2.5 timmar schack med expertpartier som de inte förstår ett jota om. Jag tror inte att det är särskilt många procent. Vad innehöll programmet mer? Jag tycker ändå att det är bättre att sända program i mindre sändningstid typ 1 tim.

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!