Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet (för sista gången kanske), Ratingssystemet och Lagspelet.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
Nesse
Medlem
#241 Skrivet: 24 Dec 2015 16:16 - Redigerad av: Nesse

Citerar: PeterTrsavec, #260:
De frågar men jag ger alltid samma svar, att de bestämmer själv hur de vill göra med sitt parti, man spelar för det är roligt och gemenskapen

Ja, precis

och därför är det Örgrytemodellen och inte Stures Kristallenmodellen som bör gälla vid lagschack

PeterTrsavec
Medlem
#242 Skrivet: 24 Dec 2015 16:23

Citerar: sture_lindberg, #232:

Du upplyser dom inte ens om ställningen i matchen ?

Alla i laget vet ställningen i matchen, då man går runt och tittar på partierna och på matchprotokollet. Sen är det som jag skrev olika prioriteringsnivåer beroende på vilken division man tillhör. När man följer Dina och Kleimarks inlägg är det på något konstigt sätt alltid Ni som har rätt, hur kan det komma sig? Om Ni båda är så otroligt duktiga i alla avseenden, hur kan Ni då ligga på berörd rating tex? Det viktiga är att Ni börjar inse att det finns personer som har andra åsikter än Ni. Nu kommer förmodligen Kleimark skicka vidare till moderatorn att man har hoppat på honom. Jag skulle inte vilja ha Dig i mitt lag Sture. Du saknar den absolut viktigaste grejen för ett behagligt klimat och det är ödmjukhet.

IvarBlå1
#243 Skrivet: 24 Dec 2015 16:25

Gemenskapen kan man få vid så många andra tillfällen. Vi hade t.ex Lördagsblixten och en massa andra turneringar med varierande tid för partiet. Där får jag gemenskapen. Jag skulle inte vilja spela i ett lag som inte försöker vinna utan sätter individens spellust över lagvinsten.

rodel
Medlem
#244 Skrivet: 24 Dec 2015 16:39

Ari Ziegler är en mycket seriös och trevlig schackspelare. Känner också andra spelare i Örgryte, med liknande egenskaper. Jag skulle kunna tänka mig att det funkar på ungefär samma sätt som i Peters klubb och tror jag i de flesta klubbar. Ett ledarskap som bygger på att var och en tar ansvar. Det är nog sällsynt att någon tar onödiga risker när ställningen är 4-3, även om ingen tvingar en att spela på remi.

Mvh
Håkan

sture_lindberg
Medlem
#245 Skrivet: 24 Dec 2015 16:42 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: IvarBlå1, #243:
Där får jag gemenskapen. Jag skulle inte vilja spela i ett lag som inte försöker vinna utan sätter individens spellust över lagvinsten.

Sanna ord verkligen.
Citerar: PeterTrsavec, #242:
När man följer Dina och Kleimarks inlägg är det på något konstigt sätt alltid Ni som har rätt, hur kan det komma sig? Om Ni båda är så otroligt duktiga i alla avseenden, hur kan Ni då ligga på berörd rating tex?

Kleimark har hoppat av SO för länge sedan.Varför attackera honom när han inte kan försvara sig ??

Och vad har Kleimarks och min rating med någon sak att göra.Tror du verkligen på fult allvar att ratingen har att göra med hur rätt man har i vissa frågor ???
Jag skulle inte vilja ha Dig i mitt lag Sture.

Nej jag har ju ett eget lag..Och där tänker vi på LAGETS bästa alltså inte på oss själva..Det är äkta lagschack det

Nesse
Medlem
#246 Skrivet: 24 Dec 2015 16:45

När man följer Dina och Kleimarks inlägg är det på något konstigt sätt alltid Ni som har rätt, hur kan det komma sig? Om Ni båda är så otroligt duktiga i alla avseenden, hur kan Ni då ligga på berörd rating tex? Det viktiga är att Ni börjar inse att det finns personer som har andra åsikter än Ni. Nu kommer förmodligen Kleimark skicka vidare till moderatorn att man har hoppat på honom. Jag skulle inte vilja ha Dig i mitt lag Sture. Du saknar den absolut viktigaste grejen för ett behagligt klimat och det är ödmjukhet.

Det är väl gött med nätet att man slipper träffa dom flesta här IRL. ; )

God jul förresten.

IvarBlå1
#247 Skrivet: 24 Dec 2015 16:45 - Redigerad av: IvarBlå1

Som jag har förstått det så innebär Örgrytemodellen just friheten att spela på vinst även om man inte behöver det. Är det inte det som hela debatten handlar om? Eller har jag missuppfattat den. Det kom några comments emellan. Jag ifrågasatte rodels inlägg.

sture_lindberg
Medlem
#248 Skrivet: 24 Dec 2015 16:47

Citerar: Nesse, #246:
Det är väl gött med nätet att man slipper träffa dom flesta här IRL. ; )

Håller med dej något.
Men det finns ju många trevliga här ocksåDe flesta är det faktiskt.

sture_lindberg
Medlem
#249 Skrivet: 24 Dec 2015 16:49

Citerar: IvarBlå1, #247:
Som jag har förstått det så innebär Örgrytemodellen just friheten att spela på vinst även om man inte behöver det. Är det inte det som hela debatten handlar om? Eller har jag missuppfattat den.

Jo exakt Ivar--Örgrytemodellen bygger på att man ska strunta i lagresultatet och bara spela på..

PeterTrsavec
Medlem
#250 Skrivet: 24 Dec 2015 16:49

Citerar: sture_lindberg, #245:
Nej jag har ju ett eget lag..Och där tänker vi på LAGETS bästa alltså inte på oss själva..Det är äkta lagschack det

Jaså gör Ni verkligen det? Förklara för mig hur Du ser på lagschack? Vad som är viktigast för Dig kring att spela i ett lag och vad som är viktigast för Dig för att ha en bra känsla i ett lag?

rodel
Medlem
#251 Skrivet: 24 Dec 2015 16:51

Det handlar kanske i första hand om olika ledarskapsstilar och teorier.

PeterTrsavec
Medlem
#252 Skrivet: 24 Dec 2015 16:53

Citerar: sture_lindberg, #245:
Tror du verkligen på fult allvar att ratingen har att göra med hur rätt man har i vissa frågor ???

Då backar vi bandet Sture? Läste Du precis vad Du skrev i den meningen? Läste Du mellanraderna vad Du just skrev? I texten finns det ett påstående, att Du har rätt i vissa frågor, hur kan Du skriva så? Varför är Din åsikt eller svar mer rätt än något annat? Bara för att Du spelat schack i mer än 50 år eller vad? Du måste lära Dig acceptera andra åsikter än Dina egna, för om man läser Dina 500 inlägg så handlar varje text om Din åsikt och att den är rätt.

IvarBlå1
#253 Skrivet: 24 Dec 2015 16:57

Citerar: PeterTrsavec, #250:
vad som är viktigast för Dig för att ha en bra känsla i ett lag

En bra lagkänsla tycker jag nästan alltid går hand i hand med en bra klubbkänsla. Det har sagts så mångaggr vad som är viktigast med att spela i ett lag att jag inte behöver upprepa den. Contra individuella turneringar.

sture_lindberg
Medlem
#254 Skrivet: 24 Dec 2015 16:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: PeterTrsavec, #252:
för om man läser Dina 500 inlägg så handlar varje text om Din åsikt och att den är rätt.

Ja självklart är det mina åsikter jag för fram.Är inte det rätt naturligt ?

För du fram ANDRAS åsikter ?

Sen om folk tycker jag har rätt eller fel kan göra detsamma.Jag har lika stor rätt att framhålla mina åsikter oavsett.
Eller ska vissa här få tysta mej ? De som har andra åsikter ?

Eller censurera mej ? Förståsejpåare ?
Eller rent av lägga munkavel på mej ? Tokar ?

sture_lindberg
Medlem
#255 Skrivet: 24 Dec 2015 17:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Aldrig i livet skulle jag låta andra få bestämma vad jag skulle få tycka eller få skriva

Jag tar mej den rättan att få tycka och tänka på EGEN hand.(.Från skillnad från vissa andra som framför andras åsikter och inte har några egna )...'

Citerar: IvarBlå1, #253:
En bra lagkänsla tycker jag nästan alltid går hand i hand med en bra klubbkänsla. Det har sagts så mångaggr vad som är viktigast med att spela i ett lag att jag inte behöver upprepa den. Contra individuella turneringar.

IvarBlå skriver ner vad man bör tänka på som lagspelare alldeles förträffligt.
Och att man ska skilja på lagschack och idividuella partier. Är inte det självklart ???

IvarBlå1
#256 Skrivet: 24 Dec 2015 17:04

Kan vi inte avstå från personangrepp och föra en saklig debatt eller är allt sagt som kan tillföra något?

peace
Medlem
#257 Skrivet: 24 Dec 2015 17:05

Alla har väl nu fört fram sina åsikter och det har blivit mycket upprepningar. Innan tråden spårar ur helt så önskas en fridfull God Jul!

sture_lindberg
Medlem
#258 Skrivet: 24 Dec 2015 17:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Allt är nu sagt.
Finns inget mer att tillägga (de flesta har naturligtvis fattat nu vad som gäller )
Alla vet nu vad som gäller.(kanske inte riktigt alla dock )
Alltså att kunna skilja på lagschack och individuella partier.(borde ju vara helt glasklart)
-God Jul

IvarBlå1
#259 Skrivet: 24 Dec 2015 17:18

God Jul! Låt oss slippa mer strul och för resten av dagen bara ha kul!

rodel
Medlem
#260 Skrivet: 24 Dec 2015 17:19

Kul på Hjul

integra
Medlem
#261 Skrivet: 24 Dec 2015 18:40

Tycker det är mycket pajkastning här, känner många i Örgryte och är före detta klubbkompis med en del i Örgryte b.l.a. Anton Frisk Kockum, vi har ju en valfrihet när vi spelar schack men spelar man i ett lag är det viktigaste lagets resultat inte det individuella!
Spelade mycket korrschack för en del år sedan men när datorerna kom slutade hade ingen chans mot många men när jag mötte en del i när schack var det inga problem, är lite samma här ibland tyvärr.

Önskar alla en God Jul och ett gott nytt år
Integra

sture_lindberg
Medlem
#262 Skrivet: 24 Dec 2015 18:45 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: integra, #261:
men spelar man i ett lag är det viktigaste lagets resultat inte det individuella!

Självklart är det så.
Ännu en i raden som har en riktig inställning till lagschack då.
God Jul

Nesse
Medlem
#263 Skrivet: 24 Dec 2015 18:58

Citerar: sture_lindberg, #258:
Allt är nu sagt.
Finns inget mer att tillägga (de flesta har naturligtvis fattat nu vad som gäller )

Du bestämmer vad som gäller??

sture_lindberg
Medlem
#264 Skrivet: 24 Dec 2015 18:59 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag bestämmer vad jag tycker inte nödvändigtvis vad som gäller

Fatta gärna skillnaden tack.För det finns nämligen en skillnad.

peace
Medlem
#265 Skrivet: 24 Dec 2015 19:18

Citerar: integra, #261:
är lite samma här ibland tyvärr.

ja ibland undrar jag också över detta fenomen.Finns ju de som stigit från ca 2450 till över 3000.Då blir man betänksam.Ursäkta avvikelsen från trådämnet.
God Jul och ett gott nytt år.

sture_lindberg
Medlem
#266 Skrivet: 24 Dec 2015 19:30 - Redigerad av: sture_lindberg

Enorm skillnad mellan att spela närschack och att spela korrschack.

PeterTrsavec
Medlem
#267 Skrivet: 24 Dec 2015 20:38

Vad är sagt Sture?!

sture_lindberg
Medlem
#268 Skrivet: 24 Dec 2015 20:46

Vad menar du ?
Vad då sagt ?

PeterTrsavec
Medlem
#269 Skrivet: 24 Dec 2015 20:50 - Redigerad av: PeterTrsavec

[Allt är nu sagt. [/quote]
Det jag undrade?! Din version?

sture_lindberg
Medlem
#270 Skrivet: 24 Dec 2015 20:54

Citerar: sture_lindberg, #258:
Allt är nu sagt.
Alltså att kunna skilja på lagschack och individuella partier.(borde ju vara helt glasklart)
-God Jul

Ja jag har ju redan skrivit det..Varför ska jag svara på det ?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.