Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet (för sista gången kanske), Ratingssystemet och Lagspelet.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#91 Skrivet: 22 Dec 2015 01:45

Citerar: LNO1, #120:
alltså skrotar remianbudet.

Ja det var ju också en lösning

Citerar: LNO1, #117:
Så allt är gott och väl i ditt lag, men jag skulle nog vara mer försiktig med att kritisera Örgrytes i mitt tycke utmärkta modell, som är både i viss mån nydanande ( i varje fall i uttalad form, jag kan tänka mig att det har funnits andra lag som praktiserat detta) men framför allt väl genomtänkt.

Ja allt är mycket bra med mitt lag.Vi har vunnit 3 matcher och en förlust tills nu.Ett utmärkt resultat.
Vad gäller Örgrytes modell anser jag den vara förödande när det gäller lagschack.
Men det har jag visst redan nämnt.

LNO1
Medlem
#92 Skrivet: 22 Dec 2015 03:19 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #91:
Vad gäller Örgrytes modell anser jag den vara förödande när det gäller lagschack.
Men det har jag visst redan nämnt.

Jodå det har du nämnt. Därmed är din ståndpunkt klarlagd, utan någon ytterligare argumentation, för någon sådan har inte framkommit vare sig av några tidigare inlägg av dig eller det jag citerade nu. Du talar om lagkänsla, eller lagmoral men har uppenbarligen inte tänkt över dessa begrepp speciellt noga av döma av din tidigare argumentation. För dig betyder endast resultatet, etta eller nolla någonting om man nu läser dina inlägg innantill, vilket knappast motbevisats av att du stolt framhöll endast resultatet 3 vinster och en förlust.

Inte med ett ord berör du varför örgrytemodellen skulle vara fel eller varför "din" modell skulle vara överlägsen. Vad gäller lagschacket som en mycket viktig del i vårt klubbschack så kan ju din förklaringsmodell till hur det hela ska gå till oss vara till last. För tänk Sture, om du har helt fel, om dessa krav du ställer och menar att dessutom de flesta klubbar ställer, är fullständigt orimliga för en amatör, tänk om dessa krav är en del av orsaken till tappet inom klubbschack?

Nu ser jag dock, att du trots att du är övertygad om motsatsen, att allt fler börjar få en mer nyanserad bild av tävlingsschacket. Jag förstår att du förfäras, i sann stockkonservativ anda, av mitt förslag att ta bort remianbudet, men jag hörde en GM kommentera remianbudsfrågan så här: Jag är numera så van vid att man inte får bjuda remi före drag 30 eller 40 att jag har slutat tänka på att bjuda remi. Det känns befriande. Juan Bellon har också slutat för längesen liksom även jag (utan några vidare jämförelser).

Sammantaget kan den intelligenta läsaren utläsa att jag därför blev mycket glad när jag läste senaste numret av Tfs och tänkte att det finns gott hopp om klubbschacket om denna attityd får råda. Tyvärr kan jag inte säga samma sak om de åsikter du framför.

sture_lindberg
Medlem
#93 Skrivet: 22 Dec 2015 03:46

För att en person som skrivit i TFS har samma synpunkt som du saknar ju helt betydelse.

Det kan aldrig ta bort att om man spelar lagschack är det själva laget som räknas först och främst.

Jag kan bara inte fatta att du inte förstår skillnaden mellan lagschack och individuella partier.
Du vet ju vad LAG är.Det är jag helt säker på..men du verkar inte riktigt förstå skillnaden.

Jag kan inte göra så mycket åt detta.Mera än beklaga.

Jag har ju flera gånger nu försökt förklara varför Örgrytemodellen är kass.

Och jag har lika många gånger förklarat varför "min modell" är den enda rätta.

Gillar du att folk upprepar sej ?
Och ditt tal om "krav " är ju närmast otroligt..
Är det fel att ställa krav nu också ?

Finns väll krav inom vad man än gör.På sitt arbete ,på sport,osv osv.

Men DU använder närmast ordet krav som det skulle vara av ondo...

Men jag inser nu att vi inte kommer längre i denna debatt.Så jag säger faktiskt nu GoD Jul och gott nytt år

lubbeluring
Medlem
#94 Skrivet: 22 Dec 2015 08:46 - Redigerad av: lubbeluring

I ungdomsfotboll har man nu bestämt att helt ta bort tabeller
och sluta räkna poäng.
Tanken är att man ska spela matcher och ha kul utan att
tänka på resultatet.
Kanske vore det bästa att införa samma system inom lagschacket.

LNO1
Medlem
#95 Skrivet: 22 Dec 2015 09:47

Citerar: sture_lindberg, #93:
För att en person som skrivit i TFS har samma synpunkt som du saknar ju helt betydelse.

Nåja, det är ju din bedömning, och den har ungefär lika lite betydelse den också. Vilket ju är tur.
Citerar: sture_lindberg, #93:
Jag har ju flera gånger nu försökt förklara varför Örgrytemodellen är kass.

Nej du har bara skrivit att den är kass och nämnt något obegripligt att det skulle bli kaos om spelarna fick spela hur som haver, jag förstod inte alls det i alla fall.

Citerar: lubbeluring, #94:
I ungdomsfotboll har man nu bestämt att helt ta bort tabeller

Jag konstaterar att lubbeluring väljer att ducka för min fråga i inlägg 83 och börjar prata om fotboll, måhända ett klokt val ;)

lubbeluring
Medlem
#96 Skrivet: 22 Dec 2015 11:08

Jag läser tråden och tyckte att Sture har rätt.
Men nu tycker jag att även LNO1 har rätt.
Där ser man. Livet är komplicerat.

lillpysen
Medlem
#97 Skrivet: 22 Dec 2015 11:15

Hm, jag skulle kanske eventuellt fundera på att använda sunt förnuft ... i lag-om dos.

LNO1
Medlem
#98 Skrivet: 22 Dec 2015 11:15

Citerar: lubbeluring, #96:
Där ser man. Livet är komplicerat.

Så sant, det ligger en hel del under ytan även under en till synes enkel fråga som i detta fall.

gubbengrå
Medlem
#99 Skrivet: 22 Dec 2015 15:30

Citerar: LNO1, #1:
Ari Ziegler berättade att i Örgryte behöver man inte ta hänsyn till remianbud även om ställningen skulle råka vara 4-3 till det egna lagets favör. Han hävdade att detta förhållningssätt gör en tuff:
"Om man vågar göra bort sig vågar man vara tuff" och antyder att detta var ett framgångsrecept.

När jag som amatör spelar mina egna partier går jag in för Zieglers devis. Jag vågar ta risken att göra bort mig. Ja vågar stå för min bedömning av ställningen och testa den. den osäkerhet hos mig själv som jag därmed utmanar kittlar skönt, och den hör ihop med sporten som ler och långhalm hör ihop.

I lagspel fungerar jag i stort sett på samma vis, men jag vet med mig att denna inställning kan ligga i latent konflikt med den stränga lagmoral, som sture-_lindberg förespråkar. Det har hittills inte bränt till ordentligt, och det är inte heller säkert att det någonsin behöver göra det. Ställningen 4-3 till oss med mig kvar att spela i en oklar ställning, i en "ödesmatch" för klubben är ju ett scenario, som inte inträffar så väldigt ofta.

Jag har också mycket svårt att tänka mig att lagledaren skulle kritisera mig för att ha spelat alltför aggressivt om jag missade remin, men gjorde mitt bästa utifrån min bedömning om vad ställningen krävde.

Men det skulle vara mycket trevligt att spela med i ett lag med Örgrytes inställning. Man skulle slippa dåligt samvete för att man helt koncentrerade sig på sitt parti. och man skulle slippa känna sig som illojal för att man var trogen sin egen spelstil.

Det låter mycket bra. kanske är det allt för bra för att vara sant...

LNO1
Medlem
#100 Skrivet: 22 Dec 2015 18:04

Citerar: gubbengrå, #99:
Det låter mycket bra. kanske är det allt för bra för att vara sant

Tack för ditt inlägg gubbengrå, det är nog nyttigt för Sture och hans meningsfränder i denna fråga, att få reda på att alla inte har samma stereotypa syn på lagschacket. Men om vi nu tycker att denna örgryte-modell är den rätta så är det min mening att vi bör stå upp för den här åsikten och inte vika oss en tum, även om örgryte-exemplet i dina ögon måhända är för bra för att vara sant.

Jag vet att jag som vanligt går ganska hårt åt Sture, men inget av detta är personligt utan handlar endast om sakfrågan. Naturligtvis.

Befriande är det också att se att även du har lagt märke till att 4-3 exemplet är ett väldigt ovanligt scenario, och bör inte tjäna som ett typexempel när vi diskuterar detta.

Men det skulle vara mycket trevligt att spela med i ett lag med Örgrytes inställning. Man skulle slippa dåligt samvete för att man helt koncentrerade sig på sitt parti. och man skulle slippa känna sig som illojal för att man var trogen sin egen spelstil.

Javisst vore det trevligt att spela för dem, men det som du sedan skriver beskriver precis vad jag fruktar att Stures inställning leder till. Vilket naturligtvis är fullständigt förödande för ditt schack. Spedicken har också mycket klokt påpekat, ett flertal gånger, att man kan inte gå mot sin spelstil med lyckat resultat. Att du ska känna dig illojal för att du koncentrerar dig på ditt eget parti är ju minst sagt barockt.

För att avrunda detta inlägg: du riskerar alltså att gå ifrån en lagmatch med dåligt samvete för att du var trogen din spelstil och koncentrerade dig på ditt parti. Var det verkligen meningen med din hobby som du i amatörens anda älskar så mycket? (Jag vet att jag inte kan tala för dina känslor för schacket, men jag misstänker att så är fallet). Är det då fel på dig eller på lagmoralen?

En vis man sade en gång: - Där rättrådighet saknas kommer moralen in.
Vem vet, jag kanske har missat poängen helt med ovanstående påstående, men det kändes passande att skriva det.

sture_lindberg
Medlem
#101 Skrivet: 22 Dec 2015 18:08

Det låter mycket bra. kanske är det allt för bra för att vara sant...

Jo man bör ju tänka även på de andra som spelar i sitt LAG.
Klart de övriga 7 blir mycket besvikna om du tjurskalligt spelar vidare om du kan få en remi.

Men vägrar ta remi och spelar vidare och sedan förlorar partiet....Och ni därmed missar seriesegern...
Dålig lagmoral helt enkelt...

sture_lindberg
Medlem
#102 Skrivet: 22 Dec 2015 18:21

Citerar: LNO1, #100:
Javisst vore det trevligt att spela för dem, men det som du sedan skriver beskriver precis vad jag fruktar att Stures inställning leder till.

Vad då "Stures inställning" ?
De flesta lagspelares inställning är det jag representerar, glöm inte det !!

LNO1
Medlem
#103 Skrivet: 22 Dec 2015 18:22

Citerar: sture_lindberg, #101:
Men vägrar ta remi och spelar vidare och sedan förlorar partiet.

Jag ser att du gärna vill späda på gubbengrås dåliga samvete lite, hoppas verkligen att du har väl på fötterna då.

Jag vet att det i dagens debattklimat är svårt att få gehör för den typen av åsikter som jag för fram , då framgång räknas i kronor och ören och det fuskas hej vilt i diverse olika sporter för att få fram det önskade resultatet (Seger är viktigare än allt annat).

LNO1
Medlem
#104 Skrivet: 22 Dec 2015 18:27

Citerar: sture_lindberg, #102:
Vad då "Stures inställning" ?

Det är ju den inställning du gett uttryck för och börja inte med att göra dig till talesman för de flesta klubbspelare, det är riktigt dålig stil, och dessutom troligen helt fel. Jag tror nog att de finns ganska många schackspelare ute i landet som sympatiserade med det som stod i artikeln. Men observera jag säger inte att det är så, och framför allt, jag gör mig inte till självutnämnd talesman för en hel grupp! Skärpning!

sture_lindberg
Medlem
#105 Skrivet: 22 Dec 2015 18:30

Citerar: LNO1, #103:
Jag ser att du gärna vill späda på gubbengrås dåliga samvete lite, hoppas verkligen att du har väl på fötterna då.

Jag vet att det i dagens debattklimat är svårt att få gehör för den typen av åsikter som jag för fram , då framgång räknas i kronor och ören och det fuskas hej vilt i diverse olika sporter för att få fram det önskade resultatet (Seger är viktigare än allt annat).

Ska gubbengrå ha dåligt samvete för att han följer den lagmoral som bör gälla.Nej så klart inte.Om han INTE följer den eller inte orkar följa den..Skippa lagschack i så fall då.
Om du inte klarar av "trycket "..

Och varför börja dra in fusk och att framgång räknas i öreni debatten ??

Finns väl inga pengar att tjäna i de lägre divisionerna.
Menar du på fullt allvar att det skulle fuskas mera om man tar lagkänslan på allvar ?

sture_lindberg
Medlem
#106 Skrivet: 22 Dec 2015 18:36

Citerar: LNO1, #104:
Men observera jag säger inte att det är så, och framför allt, jag gör mig inte till självutnämnd talesman för en hel grupp! Skärpning!

DEt är ju det precis vad du nu gör..Bara för att en spelare i Örgryte har skrivit att deras spelare får spela som de vill så går du nu i bräschen för att detta är något fantastskt bra.Och nu försöker du vara ett språkrör för detta nya tankesätt.Visserlgen bara här på SO,men ändå..

Finns dock inte många som håller med dej om detta.
I alla fall inte seriösa lagspelare i schack.

Och jag förtydligar detta med att säga.:Skulle min klubb Kristallen förespråka Örgrtyemodellen skulle jag sluta spela i allsvenskan helt.Och säkert också många med mej.

LNO1
Medlem
#107 Skrivet: 22 Dec 2015 18:42 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #106:
DEt är ju det precis vad du nu gör

Nej! Jag skrev för det första "jag tror" och sedan förtydligade jag med att skriva att jag inte var en självutnämnd talesman för en hel grupp. Hoppas att det nu är så tydligt att även du förstår det.

Citerar: sture_lindberg, #106:
Visserlgen bara här på SO

Vilket visar hur aningslös man kan vara, jag kanske lobbar för detta på alla möjliga plan.

LNO1
Medlem
#108 Skrivet: 22 Dec 2015 18:45

Citerar: sture_lindberg, #105:
Och varför börja dra in fusk och att framgång räknas i öreni debatten ?

Ja du tror ju på resultatet i första hand, det är ju helt tydligt. Jag tror på upplevelsen i första hand. Vi står så långt ifrån varandra som möjligt i den frågan.

sture_lindberg
Medlem
#109 Skrivet: 22 Dec 2015 18:52 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #108:
Ja du tror ju på resultatet i första hand, det är ju helt tydligt. Jag tror på upplevelsen i första hand. Vi står så långt ifrån varandra som möjligt i den frågan.

Ja jag tror att de flesta spelare vill att deras lag ska avancera i divisionerna.Du tror inte alls på detta ?
Citerar: LNO1, #107:
att jag inte var en självutnämnd talesman för en hel grupp

Hur har du då rätt att säga att JAG är en självutnämnd talesman ?

Ja i denna fråga står vi verkligen långt ifrån varandra

Jag vill att man ska tänka på att man spelar lagschack när man spelar lagschack.

Du vill framhålla rätten att man ska få spela hur man vill..ÄVEN i lagschack.

Nesse
Medlem
#110 Skrivet: 22 Dec 2015 18:52

Citerar: LNO1, #19:
Vad Sture och en del andra inte tycks tänka på är det enkla förhållandet att klubben behöver varenda spelare mycket mer än vad spelaren behöver klubben! Han har betalt medlemsavgift och utan honom/henne så går klubben under. Vad har då en ordinär schackklubb att erbjuda sina spelare? Många av de som spelar har endast tid och möjlighet att spela de fåtal lagmatcher som spelas under en säsong.

Ni får ursäkta mig, men att fixera sig vid ett matchresultat i t.ex div III tycker jag är enbart patetiskt.

Ja, det är väl lätt för Sture med Kristallens Schackklubb som har något 100-tal medlemmar att tycka så här.

Men för små klubbar som måste kämpa för att få folk till sin klubb/matcher så är Stures resonemang fullständigt förödande.

Småpampsfasoner ger inte klubbschacket något uppsving. Dom flesta har det svårt redan nu.

sture_lindberg
Medlem
#111 Skrivet: 22 Dec 2015 19:00

Citerar: Nesse, #110:
Småpampsfasoner ger inte klubbschacket något uppsving.

Småpamp för att jag anser att lagschack är just lagschack ?

sture_lindberg
Medlem
#112 Skrivet: 22 Dec 2015 19:20 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #1:
När jag öppnade senaste numret av TFS var det några artiklar som väckte mitt odelade intresse, eftersom flera av de teman som vi berört i forumet under senare år kom upp.

Och bara några små frågor till dej då LNO1 :

Varför startade du denna tråd ? För att ha en debatt ?
Och om svaret då är att du ville starta en debatt varför går du då in för att nervärdera mina synpunkter.

Eller var det så att du bara ville ha sådana som håller med dej i tråden ? (Troligen var det så om jag får gissa din anledning )

Eller var det kanske så att du ville ha tråden helt för dej själv.I så fall förstår jag också dina sarkastiska ordval...

LNO1
Medlem
#113 Skrivet: 22 Dec 2015 19:24

Citerar: sture_lindberg, #109:
Hur har du då rätt att säga att JAG är en självutnämnd talesman ?

Citerar: sture_lindberg, #102:

Och vad är då detta?

sture_lindberg
Medlem
#114 Skrivet: 22 Dec 2015 19:29

Du skrev ju i inlägget här :

Citerar: LNO1, #100:
precis vad jag fruktar att Stures inställning leder till.

Som om det bara skulle vara MIN inställning.Du försökte framhålla det så...

Då förtydligade jag med att skriva att det var de flesta lagspelares inställning.
Och att jag i mina inlägg här kunde representera dom

Läs gärna fort men läs också rätt.

Och framförallt förvräng inte allt vad jag skriver.

gubbengrå
Medlem
#115 Skrivet: 22 Dec 2015 19:30 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #103:
Jag ser att du gärna vill späda på gubbengrås dåliga samvete lite,

Bäste LNO1! ovanstående formulering var lite väl hårddragen. Jag har visst utryckt mig lite oprecist. Det är inte så att jag har regelmässigt dåligt samvete för att jag spelar mitt eget spel. Det är snarare så att medvetenheten om den latenta konflikten mellan mitt naturliga sätt att spela och den stränga lagmoralens påbud finns som ett orosmoln vid horisonten. Det går för det mesta att leva med det, men visst skulle det vara skönt om det där molnet kunde försvinna.

Sammalunda lägger jag verkligen ned en del tid på att kolla upp lagkamraternas ställningar. För det mesta är denna omsorg överflödig, och jag kan fatta mina beslut efter eget huvud och bortse från lagmoralens veton. Det vore också skönt att slippa krav på sådan vaksamhet, naturligtvis händer det att jag kollar de andra av rent intresse. Det skulle gärna kunna få stanna därvid.

sture_lindberg
Medlem
#116 Skrivet: 22 Dec 2015 19:32

Citerar: gubbengrå, #115:
Sammalunda lägger jag verkligen ned en del tid på att kola upp lagkamraternas ställningar.

Bravo !

sture_lindberg
Medlem
#117 Skrivet: 22 Dec 2015 19:33

Citerar: sture_lindberg, #112:
Och bara några små frågor till dej då LNO1 :

Varför startade du denna tråd ? För att ha en debatt ?
Och om svaret då är att du ville starta en debatt varför går du då in för att nervärdera mina synpunkter.

Eller var det så att du bara ville ha sådana som håller med dej i tråden ? (Troligen var det så om jag får gissa din anledning )

Eller var det kanske så att du ville ha tråden helt för dej själv.I så fall förstår jag också dina sarkastiska ordval...

Inga svar ännu...

LNO1
Medlem
#118 Skrivet: 22 Dec 2015 19:34

Citerar: sture_lindberg, #114:
Då förtydligade jag med att skriva att det var de flesta lagspelares inställning.
Och att jag i mina inlägg här kunde representera dom

Jag skrev att jag trodde och nämnde inte med ett ord att jag repreasenterade någon annan. Jag står för mina åsikter och de är mina helt egna, och jag skulle stå för dem även om jag visste att jag var ensam om dem. Naturligtvis tycker jag att det är bra med debatt och om inte annat så har vårt replikskifte gjort mig ännu mer säker på min inställning i frågan.

LNO1
Medlem
#119 Skrivet: 22 Dec 2015 19:36

Citerar: gubbengrå, #115:
Bäste LNO1! ovanstående formulering var lite väl hårddragen

Detta var jag väl medveten om i detta fall att det kunde uppfattas så, och kanske var min formulering lite för ytlig och hårdragen precis som du skriver.

sture_lindberg
Medlem
#120 Skrivet: 22 Dec 2015 19:37

Och min inställning går bara mer och mer åt ett hållet att lagschack är lagschack och inget annat.

Allt vad du skrivit i denna tråd faller alltså sönder på sin egna orimlighet.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.