Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Remianbudet (för sista gången kanske), Ratingssystemet och Lagspelet.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
lubbeluring
Medlem
#31 Skrivet: 21 Dec 2015 22:07

Citerar: LNO1, #29:
Citerar: lubbeluring, #27:
Varför skulle man inte ta eller bjuda remi om det gynnar laget?

För att man är amatör och älskar att spela och göra sitt bästa i vartenda parti.

Det låter så egoistiskt.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 21 Dec 2015 22:12 - Redigerad av: sture_lindberg

LNO1 :]För att man är amatör och älskar att spela och göra sitt bästa i vartenda parti.
[/quote]
Man ska göra det bästa för LAGET då man spelar en lagmatch..

Säger det inte sej självt.
Ungefär som man gör det bästa för sitt lag då man spelar fotboll,Kan man även där bara tänka på sej själv ?

Tänker man bara på sej själv i lagschack så blir det ett dåligt kaoslag.

Tänker man på vad det står i matchen och spelar efter resultatet så fungerar laget mycket bra.

Kan du inte samarbeta med dina lagkamrater så undvik att spela lagschack.Det är de råden jag skulle vilja ge.

LNO1
Medlem
#33 Skrivet: 21 Dec 2015 22:18

Citerar: sture_lindberg, #30:
Kan du inte se skillnaden mellan lagmatch och ett individuellt parti ?

Jodå, det är enkelt. Vad som tycks vara svårare att förstå är just att resultatet av en match kan vara underordnad upplevelsen av att spela. Låt mig erinra om Tals ord efter ett parti som han förlorade mot Nezmedtdinov: Det var den lyckligaste dagen i mitt liv. Tänk att få ha varit en av spelarna i ett sådant parti.

HSK_Andreas
Moderator
#34 Skrivet: 21 Dec 2015 22:23

Jag är inte så kategorisk åt något håll. Det beror helt på laget och spelarnas önskemål. Vill man vinna serien. Kanske man till och med tycker det är ok att åka ur (utan att för den delen spela medvetet på det). Kan man ta remi när man måste vinna för laget? Ja, i mitt lag kan du det. Jag känner spelarna sen många år väldigt väl och vill spelaren ta remi så litar jag på att det finns en bra anledning.

Det bästa man kan göra är att i varje lag fundera hur det laget ska spela. OBS! I varje lag, inte i varje klubb. En klubb kan ha ett förstalag som satsar hårt och ett andralag för de som vill spela, men utan krav. I lag 1 tar man remi om det står 4-3, i lag 2 spelar man sitt parti som man vill. Lagkänslan kan absolut finnas även i lag 2. Man åker tillsammans till/från matchen, man snackar under matchen, man analyserar kanske tillsammans och man kanske äter middag tillsammans efter avslutat spel etc.

sture_lindberg
Medlem
#35 Skrivet: 21 Dec 2015 22:23

Citerar: LNO1, #33:
Vad som tycks vara svårare att förstå är just att resultatet av en match kan vara underordnad upplevelsen av att spela.

Jag fattar inte att du inte kan inse att lagschack har sin charm lika mycket som ett ordinarie parti

Men att man måste skilja på att det är i ett lag man spelar i.

Var skulle inte det vara lika högstående eller roligt ?

LNO1
Medlem
#36 Skrivet: 21 Dec 2015 22:24

Citerar: lubbeluring, #31:
Det låter så egoistiskt.

Måhända egoistiskt, men den djupare frågan är: vilka skyldigheter har klubben gentemot spelaren och tvärtom. Glöm inte att det är amatören som betalar för kalaset.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 21 Dec 2015 22:31

Citerar: LNO1, #36:
Glöm inte att det är amatören som betalar för kalaset.

Även amatörer vill ha ordning i ledet..Och de flesta amatörer vill att deras lag ska ta sej upp i divisionerna.
Men med denna slappa attityd att spelarna helt ska strunta i resultaten tror jag inte ett dyft på.

Risk föreligger att de hoppar av att spela i allsvenskan.

LNO1
Medlem
#38 Skrivet: 21 Dec 2015 22:32 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #35:
Var skulle inte det vara lika högstående eller roligt ?

Jag tror på att ge spelare på amatörnivå total frihet vad gäller att anlägga och föra sina partier på det sätt som de finner för gott, utan några pekpinnar från lagledare eller lagkamrater. Jag har t.ex när jag var på 1500-nivån fått uppmaningen att spela på remi för att det skulle vara bra för laget. Jag hade inte en blekaste om hur det skulle gå till och det var inte det minsta kul. Jag gjorde som lagledaren ville förstås, för lagets skull, men slutresultatet blev naturligtvis en nolla, för vilken 1500 spelare kan skilja på att spela på remi och att spela på vinst, och det var inte det minsta kul. Och eftersom resultatet av matchen hade haussats upp som någonting viktigt så gjorde det inte mycket för att öka trevnaden i laget.

Spedicken
Medlem
#39 Skrivet: 21 Dec 2015 22:34

Så trött på alla jämförelser med fotboll. I en lagmatch är det 8 individualister som spelar. Det lag som har bäst individualister vinner. I fotboll passar man till varandra och dåliga spelare kan gömma sig bakom duktiga, det är bara ett fåtal, ofta dom bästa, som gör mål och avgör matcher. I schack kan den sämsta spelaren i laget bli matchhjälte genom att vinna sista partiet mot sämsta spelaren i det andra laget. I schack har du ingen hjälp av dina lagkamrater annat än deras individuella resultat. Det finns i stort sett inga likheter mellan lagschack och fotboll. Det går inte att jämföra lagschack med någon annan idrott, möjligen golf där matchen mellan USA och Europa kan liknas vid en lagmatch i schack, dock med den skillnaden att det aldrig kan bli oavgjort mellan två spelare. Stafett är också lite lika, men där kan en Usain Bolt ligga sist när han startar och ändå vinna. I schack kan en spelare hur bra han än är, aldrig ta mer än en poäng i en lagmatch.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 21 Dec 2015 22:35

Citerar: LNO1, #38:
Och eftersom resultatet av matchen hade haussats upp som någonting viktigt så gjorde det inte mycket för att öka trevnaden i laget.

Och på denna din enda match bygger du nu en filosofi på att spelarna ska strunta i matchresultatet..Halleluja

Spedicken
Medlem
#41 Skrivet: 21 Dec 2015 22:36

Endast genom att låta individualisten spela på det sätt han kan bäst kan det gynna laget.

sture_lindberg
Medlem
#42 Skrivet: 21 Dec 2015 22:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Spedicken, #39:
I schack kan en spelare hur bra han än är, aldrig ta mer än en poäng i en lagmatch

men en spelare oavsett om han vinner eller förlorar ett parti i en lagmatch visa på lagmoral.Genom att stötta de andra spelarna.'

Och att man kan lita på att han tar remi om ställningen är 4-3 till laget.och att han då spelar på remi och inte på vinst i en oklar ställning.

eller om laget ligger under med 3-4 då FÅR man inte bara ta remi..Då är man en USEL lagspelare... Han måste hela tiden alltså tänka på vad ställningen är i matchen.

Spedicken
Medlem
#43 Skrivet: 21 Dec 2015 22:42

Att spela på remi innebär att man blir passiv vilket inte alltid slutar så bra. Bättre att spela sitt eget spel så blir det bäst resultat.

Michla
Medlem
#44 Skrivet: 21 Dec 2015 22:42

Citerar: LNO1, #1:
Läs även intervjun med Juan Bellon på sidan 11 som aldrig tar remi. Skulle knappast förvåna om han även är en sådan där hårdnackad som aldrig ger upp.

Han tar remi men bjuder inte remi.

HSK_Andreas
Moderator
#45 Skrivet: 21 Dec 2015 22:43

Det går inte att jämföra lagschack med någon annan idrott, möjligen golf där matchen mellan USA och Europa kan liknas vid en lagmatch i schack, dock med den skillnaden att det aldrig kan bli oavgjort mellan två spelare.

Jag håller med dig i mycket av det du skrev om fotboll etc, men här har du fel. En golfmatch kan sluta lika.

Oavsett vilket så är det upp till varje lag att välja hur de vill spela, oavsett division.

Spedicken
Medlem
#46 Skrivet: 21 Dec 2015 22:43

Men det är klart, ser man en forcerad dragupprepning så är det en annan visa. Ser man en forcerad matt är det ganska dumt att spela på remi.

Spedicken
Medlem
#47 Skrivet: 21 Dec 2015 22:44

Inte mellan två golfspelare i en lagmatch vilket motsvarar remi!?

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 21 Dec 2015 22:45

Citerar: Spedicken, #43:
Att spela på remi innebär att man blir passiv vilket inte alltid slutar så bra. Bättre att spela sitt eget spel så blir det bäst resultat.

Varför blir man passiv om man spelar på remi i ett slutspel ?

Eller om din motståndare kanske bjuder remi ska du inte ta det då ???

LNO1
Medlem
#49 Skrivet: 21 Dec 2015 22:45

Så trött på alla jämförelser med fotboll.

Usch ja! Dessutom så tycks inte lagmoralen ha en avgörande inverkan på hur matchen slutar ens i fotboll. I så fall skulle väl troligen vilket div I lag spöa skiten ur Barcelona FC t.ex. Men jag håller med det är tröttsamt, riktigt tröttsamt, eftersom liknelsen mellan schack och fotboll haltar.

Citerar: sture_lindberg, #40:
Och på denna din enda match bygger du nu en filosofi på att spelarna ska strunta i matchresultatet..Halleluja

Nejdu Sture! Du ska inte till äventyrs tro att denna min enda match skulle vara min enda erfarnhet av att det t.o.m kan vara skadlig för laget om det fixeras helt på resultatet.

Spedicken
Medlem
#50 Skrivet: 21 Dec 2015 22:46

Om du står bättre och ska börja spela på säkerhet och remi så blir du passiv.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 21 Dec 2015 22:48

Citerar: Spedicken, #50:

Vadå spela ? man kan bjuda remi..Det vet du säkert att man kan...

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 21 Dec 2015 22:49

Citerar: HSK_Andreas, #34:
Jag är inte så kategorisk åt något håll. Det beror helt på laget och spelarnas önskemål.

Nej exakt , och om man intar din hållning ser jag varken något moraliskt eller filosofiskt problem. Det du talar om bygger på konsensus, medan det Sture talar om låter som förstockad dogmatism.

LNO1
Medlem
#53 Skrivet: 21 Dec 2015 22:50

Citerar: Spedicken, #50:

Ja resultatet blir ofrånkomligen mycket mycket sämre.

Spedicken
Medlem
#54 Skrivet: 21 Dec 2015 22:50

Citerar: sture_lindberg, #42:
Och att man kan lita på att han tar remi om ställningen är 4-3 till laget.och att han då spelar på remi

Det var du som skrev det och jag svarade.

HSK_Andreas
Moderator
#55 Skrivet: 21 Dec 2015 22:55

Citerar: Spedicken, #47:
Inte mellan två golfspelare i en lagmatch vilket motsvarar remi!?

Jodå. En golfmatch räknas varje hål som vinst för ena eller andra spelaren, eller delat.
Vinner man exempelvis 5 hål var och delar resten blir det lika (det finns många kombinationer som ger lika). Däremot ser man alltid till att kora en vinnare i turneringar. Har 2 (eller fler) spelare samma antal slag eter 4 rundor (normalt är det 4 rundor i en tävling) så får dessa spelare spela ett hål i taget tills en vinnare korats. I Lagmatcher som USA-Europa (Ryder Cup för herrar, Solheim Cup för damer) är oavgjorda matcher väldigt vanliga.

Spedicken
Medlem
#56 Skrivet: 21 Dec 2015 22:56

Ok, det var jag som var dåligt påläst, tack för korrigeringen.

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 21 Dec 2015 22:59

Ok vi sammanfattar nu det hela :

Alltså olika lag tänker olika.
Örgryte har sin modell men de flesta lag håller inte med deras filosofi.

Några här i denna tråd gillar inte lagschack har jag nu förstått.De anser spelarna ska spela hur de vill i ett lag.

Jag personligen skulle dock aldrig deltaga i ett lag som inte har en målsättning med våra matcher.
Och det kan naturligtvis bara vara att antingen vinna matchen .Eller i värsta fall spela oavgjort.
Och då tar jag för givet att dessa 8 spelare samarbetar och gör vad de kan för att få ihop poäng tillräckligt.

Skulle någon spelar vid ställningen försöka spela på vinst vid ställningen 4-3 skulle jag inte bli glad alls.
Eller om vi ligger under med 3-4 att vår spelare då går med på remi..Det skulle jag tycka vara väldigt illa.

Så man kan alltså inte inom lagschack bara tänka på sitt egna resultat utan man måste tänka på LAGETS bästa.

LNO1
Medlem
#58 Skrivet: 21 Dec 2015 23:01

Vi kan nog lugnt konstatera att liknelsen golf - schack även den haltar betänkligt.

Spedicken
Medlem
#59 Skrivet: 21 Dec 2015 23:04

Man kan tänka på lagets bästa genom att göra sitt bästa vilket är att spela så bra som möjligt på sitt eget sätt.

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 21 Dec 2015 23:06

Citerar: Spedicken, #59:
Man kan tänka på lagets bästa genom att göra sitt bästa vilket är att spela så bra som möjligt på sitt eget sätt.

Det räcker inte..Man måste också väga in hur det står i matchen...

Först när man lärt sej detta är man en bra lagspelare i schack.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.