Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Konstiga upplevelser i schack
Författare Meddelande
IvarBlå1
#1 Skrivet: 12 Dec 2015 18:16 - Redigerad av: IvarBlå1

Jag spelade Öppna Junior SM i Ulricehamn .77. I första ronden kom min motståndare ca 10 min för sent med skinnpaj och en prilla. Jag tänkte: Vad är det för en figur? Allt annat än schackspelare. Han spelade testamentsbonden och vann i 21 drag. Så kan det gå ibland när fördomar fördummar. Han hette Rickard Andersson och var en stark mästarklasspelare.

Nörager
Medlem
#2 Skrivet: 12 Dec 2015 18:40

Utan att Nämna namn..
var under Linköpings vårturnering 2015.
Jag mötte en herre som tidigare spelat för Jönköping/husqvarna. (om han inte gör det fortfarande)

Insident Uppträffade efter redan 3-4 drag. jag råkade välta Kungen och stall den upp,
vilket han då tyckte var rört är fört. men jag påpekade att jag råkade välta kungen och ville bara sätta upp den på brädet igen, han började tjura.. och in i partiet runt drag 14. så hade han glömt att trycka över klockan efter sitt drag.

Gentleman & sportman som jag är påpekade jag detta! fick då till svar att jag skulle hålla käften och att jag inte ska lägga mig i hans beslut.

Jag vart helt paff och höjde på ögonbrynen, även paret brevid uppmärksammade detta och var lika chockade.

partiet gick... jag räknade fel i en kombination och han hade i slutspelet torn + 3 bönder mot mitt torn.

jag kämpade mig till lika matrial torn + torn.
han bjuder remi. jag tackar nej.

han går till domaren för att rådfråga. men att jag hade rätt att spela vidare..
ca 10 drag senare satte jag matt.

jag har 1700+ i ranking.

sture_lindberg
Medlem
#3 Skrivet: 12 Dec 2015 18:51

Citerar: Nörager, #2:
partiet gick... jag räknade fel i en kombination och han hade i slutspelet torn + 3 bönder mot mitt torn.

jag kämpade mig till lika matrial torn + torn.
han bjuder remi. jag tackar nej.

han går till domaren för att rådfråga. men att jag hade rätt att spela vidare..
ca 10 drag senare satte jag matt.

jag har 1700+ i ranking.

Där fick han den tjurskallen

IvarBlå1
#4 Skrivet: 12 Dec 2015 18:53

Det var en mycket komplex och rolig historia. Skön revansch för hans osportslighet.

Nörager
Medlem
#5 Skrivet: 13 Dec 2015 18:31

Haha ) ett parti jag sent kommer att glömma

sture_lindberg
Medlem
#6 Skrivet: 13 Dec 2015 18:33

Citerar: Nörager, #5:
aha ) ett parti jag sent kommer att glömma

Och man får verkligen hoppas att även denna din motståndare inte glömmer det i första taget !

Stahlbrand
Medlem
#7 Skrivet: 14 Dec 2015 06:58

Vet inte om detta kvalificerar sig till denna tråd men jag vann just ett av de märkligaste partier jag spelat här på SO. Kolla följande (jag är svart): http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=1163411

HSK_MickevB
Medlem
#8 Skrivet: 14 Dec 2015 09:36

Ja, det var ju en ytterst märklig öppning för vit och som synes inte så framgångsrik.

Du hade dock möjlighet att avgöra ännu snabbare. Lh4+ i drag 9 gör schack matt draget efter.

Micke

tornado
Medlem
#9 Skrivet: 14 Dec 2015 10:59

Det är väl denna sorts spel som kallas antischack ?

Stahlbrand
Medlem
#10 Skrivet: 14 Dec 2015 11:29

Citerar: HSK_MickevB, #8:
Du hade dock möjlighet att avgöra ännu snabbare. Lh4+ i drag 9 gör schack matt draget efter.

Ja jisses, missade detta helt . Tanken var helt inställd på att stänga in tornet.

Stahlbrand
Medlem
#11 Skrivet: 14 Dec 2015 11:34

Citerar: tornado, #9:
Det är väl denna sorts spel som kallas antischack ?

Antischack? Nytt begrepp för mig men det kanske man kan kalla detta .

I samma turnering gjorde jag matt på 7 drag. http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=1163401 En klassiker...

IvarBlå1
#12 Skrivet: 14 Dec 2015 16:14

I öppna JSM ett annat år fanns en mycket excentrisk spelare. På en morgonrond kom han in gåendes med natt-skjorta och byxor och luva och med alla sorters tablettaskar som fanns i lokalens kiosk.

Carzo
Medlem
#13 Skrivet: 14 Dec 2015 17:10

Citerar: IvarBlå1, #12:
en mycket excentrisk spelare. På en morgonrond kom han in gåendes med natt-skjorta och byxor och luva och med alla sorters tablettaskar som fanns i lokalens kiosk

Albert Engström skrev en gång:
"Det är varje människas förbannade skyldighet att vara ett original."
Vilket naturligtvis också gäller schackspelare.

IvarBlå1
#14 Skrivet: 14 Dec 2015 17:17

Alla är vi unika. På så sätt är vi alla original. Mer eller mindre.

tornado
Medlem
#15 Skrivet: 14 Dec 2015 17:20

Citerar: IvarBlå1, #14:
Alla är vi unika. På så sätt är vi alla original. Mer eller mindre.

Ja , vem vill vara en kopia?

IvarBlå1
#16 Skrivet: 14 Dec 2015 17:28 - Redigerad av: IvarBlå1

Innan det spårar ur vill jag bara säga. Att vi är unika original för även om det finns de som är absoluta kopior på ytan, finns det ingen annan som tänker likadant som någon annan i världen. Övertygad om det. Jag menar:ständigt går i samma tankar. Och skulle det inte bli kaos om alla var det som gemene man definierar original?

Elrey
Medlem
#17 Skrivet: 16 Dec 2015 08:47

Citerar: Stahlbrand, #7:
Vet inte om detta kvalificerar sig till denna tråd men jag vann just ett av de märkligaste partier jag spelat här på SO. Kolla följande (jag är svart): http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=1163411

Märkligt med schack, jag gjorde detsamma 1972 på sommarlovet.

IvarBlå1
#18 Skrivet: 16 Dec 2015 12:39 - Redigerad av: IvarBlå1

1981 seglade jag och min familj ner till Medelhavet. När vi var i Barcelona skulle matchen mellan Karpov och Kortjnoj börja. Jag fick pengar till att resa till Merano och det var dyrare inträde än vad jag trodde. Jag såg ett parti i.a.f och dick in i den lilla salongen där de spelade. Jag läste att det skulle hållas en blixtturnering i Torino, och eftersom pengarna var så gott som slut åkte jag dit och tog in på ett billigt hotell, för att nästa dag bege mig till klubblokalen. Jag var orakad och ganska sjabbig men jag fick spela ändå. De två första partierna förlorade jag men sen arbetade jag mib långsamt upp och slutade tvåa ,och fick pengar till att åka tillbaka till Barcelona. Ibland sträcker Gud ut en hjälpande hand.Några fler detaljer:Larsen kommenterade partiet som Karpov vann på ett lysande sätt, och jag såg Tal gå omkring i lobbyn. För de som inte har varit i Merano kan jag rekommendera att åka dit. Mycket vacker stad i Tyrolen. Man åker trätåg från Trento som går uppåt i en vid vinkel medan man ser den vackra naturen.

Nörager
Medlem
#19 Skrivet: 16 Dec 2015 15:09

Citerar: sture_lindberg, #6:
Och man får verkligen hoppas att även denna din motståndare inte glömmer det i första taget !

Nej jag sa åt min motståndare att han fick öva på sin sociala Kompetens och sunda förnuft. trots att han var över medelåldern, tyckte det var lite lustigt att en 23 åring håller en högre Mognadsgrad.

IvarBlå1
#20 Skrivet: 16 Dec 2015 15:20

Citerar: Nörager, #19:
tyckte det var lite lustigt att en 23 åring håller en högre Mognadsgrad

Jag känner en 20-åring som är mer mogen än de flesta 50-åringar jag har träffat. Så mognad har inte så mycket med åldern att göra som folk tror. Hoppas nu att vi slipper en lång debatt om mognad och kan gå tillbaka till ämnet

sture_lindberg
Medlem
#21 Skrivet: 16 Dec 2015 18:01

Citerar: IvarBlå1, #20:
Hoppas nu att vi slipper en lång debatt om mognad och kan gå tillbaka till ämnet

Ja det borde vi vara mogna för.

Du måste logga in för att kunna posta!