Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Den digitala schackklockan
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#241 Skrivet: 10 Nov 2015 21:14

Citerar: sture_lindberg, #266:
Tror nog att denna tråd kan stängas nu då allt är uppenbart.

LNO1
Medlem
#242 Skrivet: 10 Nov 2015 22:20 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #239:
Villkoret är ju snarast att de flesta som jag pratat med utanför SO håller med mej.

Vilket som vanligt inte kan verifieras av Sture. Vilket ju kan tyckas vara lite "fult" eftersom de andra som debatterat frågan här i forumet oavsett vilken åsikt de har om själva sakfrågan åtminstone avhåller sig från att referera till åsikter från personer utanför detta forum som inte kan styrkas. Vi kanske ska införa ordet "fuldebatt" .

Men för att återgå till sakfrågan förstår jag faktiskt inte varför det skulle vara fult i samtliga fall att dra innan motståndaren dragit på klockan.

Jag har vid åtminstone ett tillfälle varit med om att motståndaren glömt att dra på klockan, rest sig från brädet med sin tid tickandes. Vid det nämnda tillfället stod jag i schack och det fanns för mig bara ett bra drag att göra. När jag dubbelkollat några sekunder så utförde jag mitt drag trots att motståndaren inte fullföljt sitt drag på klockan. Vari ligger det osportsliga? Kan någon förklara det för mig?

sture_lindberg
Medlem
#243 Skrivet: 10 Nov 2015 22:24

Citerar: LNO1, #242:
Vari ligger det osportsliga? Kan någon förklara det för mig?

Vi pratar om blixtschack och du troligtvis om långschack.

Där har du en skillnad.
Inte så många som reser sej i blixtschack vad jag tror.

LNO1
Medlem
#244 Skrivet: 10 Nov 2015 22:25

En annan aspekt som jag kom att tänka på är ju det faktum att det är inte min sak att hålla reda på om motståndaren dragit på klockan eller inte, det är faktiskt hans uppgift.

sture_lindberg
Medlem
#245 Skrivet: 10 Nov 2015 22:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Åter igen ,vi skriver om BLIXTschack. På tal om "fuldebatt",så kanske vi kan hålla oss till det vi diskuterar.

LNO1
Medlem
#246 Skrivet: 10 Nov 2015 22:31 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #243:
Vi pratar om blixtschack och du troligtvis om långschack.

ok, då fattar jag bättre. Jodå då kan det ju vara fult om det sätts i system, om det sker av en olyckshändelse p.g.a att man inte uppmärksammat att motståndaren glömt så tycker jag nog att man friar. Fischerklockan har ju gjort själva blixtspelandet mer sportsligt tycker jag. Med ett tillägg på några sekunder hinner man ju åtminstone utföra sina drag. Tidsnöden i blixt på den analoga klockans tid utan tillägg var i alla fall i mina ögon många gångeren parodi på schack, med felaktiga drag, pjäser som ligger huller om buller på brädet.

LNO1
Medlem
#247 Skrivet: 10 Nov 2015 22:32

Citerar: sture_lindberg, #245:
Åter igen ,vi skriver om BLIXTschack.

Jag satt och skrev det inlägget medan ditt blev postat.

sture_lindberg
Medlem
#248 Skrivet: 10 Nov 2015 22:35 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #247:
Jag satt och skrev det inlägget medan ditt blev postat.

Ok,det är lugnt ja det är just det att vissa spelare sätter i system att dra så fort att motståndaren inte får en fair chans att ställa om sin klocka. Det är det som jag och många andra benämner "fulschack".

LNO1
Medlem
#249 Skrivet: 10 Nov 2015 22:43

Citerar: sture_lindberg, #248:
ja det är just det att vissa spelare sätter i system att dra så fort att motståndaren inte får en fair chans att ställa om sin klocka. Det är det som jag och många andra benämner "fulschack".

Håller med, så ska man inte göra i blixt.

LNO1
Medlem
#250 Skrivet: 10 Nov 2015 22:44

Följdfråga: är detta verkligen inte reglerat? Har inte domaren rätt att säga ifrån?

sture_lindberg
Medlem
#251 Skrivet: 10 Nov 2015 22:47

Men det är detta jag fått skit för att jag anser.
Men alla spelare jag träffat på irl har haft samma ståndpunkt som mej där.
Men några här på SO påstår att det är helt sportsligt att spela så..Tråkigt när man får höra sånt.

Michla
Medlem
#252 Skrivet: 10 Nov 2015 22:52

Följer man bara reglerna så är det inga problem.

sture_lindberg
Medlem
#253 Skrivet: 10 Nov 2015 22:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Michla, #252:
är det inga problem.

Beror ju på vad man definierar med "problem ".

Om man anser det är rätt att inte motståndaren ska få en chans att ställa om sin klocka så är det "inga problem ".

Tycker man däremot att man har rätt att ställa om sin klocka efter utfört drag..så är det ett problem..

LNO1
Medlem
#254 Skrivet: 10 Nov 2015 23:02

Citerar: sture_lindberg, #251:
Men alla spelare jag träffat på irl har haft samma ståndpunkt som mej där.

Men jag tycker i alla fall att du ska låta bli att referera till personer utanför detta forum, det kan ändå aldrig verifieras oavsett hur rätt du än har. Nöj dig med dem som faktiskt håller med dig här på forumet.

Citerar: sture_lindberg, #251:
Men några här på SO påstår att det är helt sportsligt att spela så

Låt det stå för dem . De skulle ju också kunna referera till personer utanför detta forum och säga att dessa håller med dem, eller hur?

sture_lindberg
Medlem
#255 Skrivet: 10 Nov 2015 23:14

Citerar: LNO1, #254:
Låt det stå för dem . De skulle ju också kunna referera till personer utanför detta forum och säga att dessa håller med dem, eller hur?

Jo du har säkert rätt i vad nu skriver.

HSK_Andreas
Moderator
#256 Skrivet: 10 Nov 2015 23:23

Vi har pratat om allsvenskan, om personer som utför sitt drag, glömmer att trycka och går på toaletten i 15 minuter etc i den här tråden. Varifrån kommer detta att vi plötsligt bara pratar om blixtschack?

Jag trodde att trådskaparen tyckte att digitalklockan var bra för att den löste problemet med fulschack, men om klockan är analog eller digital eller vilken betänketid som används spelar ingen roll för sakförhållandena.

HSK_Andreas
Moderator
#257 Skrivet: 10 Nov 2015 23:27

Åter igen blandas det hejvilt.

Alla i tråden är överens om att det är spelaren har rätt att trycka på klockan!

Ni som pratar om fulschack får nog definiera vad ni menar med begreppet om diskussionen ska ha en tillstymmelse till chans att bli vettigt.

Är fulschack;
A: Att förhindra motståndaren att trycka på klockan
B: Att påbörja sitt drag efter att motspelaren har släppt sin pjäs men innan denne tryckt på klockan?
C: Något helt annat

Om C, så skriv gärna vad så vi vet vad som diskuteras.

Kleimark
#258 Skrivet: 10 Nov 2015 23:42

Citerar: LNO1, #250:
Följdfråga: är detta verkligen inte reglerat? Har inte domaren rätt att säga ifrån?

Nej, det är tillåtet (om B).

LNO1
Medlem
#259 Skrivet: 10 Nov 2015 23:49

Citerar: HSK_Andreas, #257:
Är fulschack;
A: Att förhindra motståndaren att trycka på klockan
B: Att påbörja sitt drag efter att motspelaren har släppt sin pjäs men innan denne tryckt på klockan?

Här i kontexten rent allmänt skulle jag säga att A är synnerligen fult, B knappast eftersom man i striden hetta knappast sitter och tittar på om motståndaren har tryckt på klockan eller inte. Det är väl bara att spela på och se glad ut (om man står på vinst) eller se ledsen ut (om man står på förlust och det påverkar ens humör negativt). Däremot skulle jag nog säga att det i alla fall inte är snyggt om det sätts i system i avsikten att vinna några sekunder här och där i blixt...

Citerar: HSK_Andreas, #256:
Jag trodde att trådskaparen tyckte att digitalklockan var bra för att den löste problemet med fulschack, men om klockan är analog eller digital eller vilken betänketid som används spelar ingen roll för sakförhållandena.

Med ett par sekunders eller mer tillägg så undviks i alla fall en stor del av förtreten med den gamla tidsnöden.

Kleimark
#260 Skrivet: 11 Nov 2015 00:02

Citerar: LNO1, #259:
Däremot skulle jag nog säga att det i alla fall inte är snyggt om det sätts i system i avsikten att vinna några sekunder här och där i blixt...

Nej, det är inte alls fult, utan det är fullt tillåtet. Läs reglerna!

sture_lindberg
Medlem
#261 Skrivet: 11 Nov 2015 00:26 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Kleimark, #260:
Nej, det är inte alls fult, utan det är fullt tillåtet. Läs regle

Det är just detta som Klimark nyss skrivit som jag är mest emot..Han och några andra här menar att bara för något är tillåtet i reglerna så kan man bara strunta i det etiska.Alltså att utnyttja en regel som verkligen är tvivelaktig.

"Är det tillåtet i reglerna så är det bara att köra vidare med sitt fulschack.."

De tänker inte ens eller reflekterar över om det skulle kunna betraktas som osportsligt eller osympatiskt att inte låta sin motståndare får ställa om sin klocka.".Utan kör på bara det är ju tillåtet !"

Patetiskt och inskränkt tänkande enligt mej...

G_arvid
Medlem
#262 Skrivet: 11 Nov 2015 08:30

Nåja, jag har dock svårt att se någon anledning till att dra innan motståndaren ställt om klockan än att betänketiden inte ska registreras. Om vi tar femminutersblixt som exempel så står det i tävlingsreglerna att spelarna har fem minuter på sig för hela partiet. Och då tycker jag att den som använder mer än fem minuter borde förlora partiet. Så sker inte om betänketiden inte har registrerats.
Och jag är fullt medveten om att reglerna tillåter att man drar innan motståndaren ställt om klockan. Jag tycker dock inte att det är snyggt att spela på det sättet eftersom det leder till att den som vinner på tid i själva verket använt mer tid än motståndaren. Men OK, vad som är snyggt och sportsligt finns det många olika uppfattningar om, så det är det nog inte lönt att debattera.

chessexplorer
Medlem
#263 Skrivet: 11 Nov 2015 09:12 - Redigerad av: chessexplorer

När man har gjort sitt drag har man alltid rätt att trycka på klockan, även om motståndaren replikerat blixtsnabbt. Man kan alltså inte hindra sin motståndare från att trycka på klockan genom att dra snabbt innan motståndaren hunnit trycka.

Det är regelvidrigt att hindra någon från att trycka på klockan när han gjort sitt drag. Det är inte regelvidrigt att börja utföra sitt drag så fort motståndaren släppt pjäsen han flyttat.

Skall man sitta och blunda tills man hör motståndaren trycka på klockan när man har fullgjort sitt drag? Annars kan man ju råka tjuvstarta och börja fundera på sitt drag innan motståndaren hunnit trycka på klockan.

HSK_Andreas
Moderator
#264 Skrivet: 11 Nov 2015 09:28

Citerar: sture_lindberg, #261:
"Är det tillåtet i reglerna så är det bara att köra vidare med sitt fulschack.."

De tänker inte ens eller reflekterar över om det skulle kunna betraktas som osportsligt eller osympatiskt att inte låta sin motståndare får ställa om sin klocka.".Utan kör på bara det är ju tillåtet !"

Patetiskt och inskränkt tänkande enligt mej...

Du får nog definiera fulschack.
Du säger att Kleimark och andra som anser att det är ok att dra innan motståndaren tryckt på klockan, så länge det är enligt reglerna, vilket du också är med på att det är.

Sen skriver du: "De tänker inte ens eller reflekterar över om det skulle kunna betraktas som osportsligt eller osympatiskt att inte låta sin motståndare får ställa om sin klocka.".Utan kör på bara det är ju tillåtet !"
Det stämmer ju inte alls! Vi är väldigt tydliga med att motståndaren har rätt att ställa om sin klocka. Att det skulle vara tillåtet att hindra det är vi väldigt tydliga med att det inte är.

Vd gäller att vi inte ens tänker eller reflekterar så är det iallafall i mitt fall inte sant. Jag har tänkt på saken, men kommit fram till en annan slutsats än du.

För mig finns det saker som inte regleras i reglerna, dvs inte är ett brott mot reglerna, som är osportsligt. Ett exempel kan vara att motståndaren går ut för att röka och dörren går i lås bakom honom. Det finns inget i reglerna som säger att jag skyndsamt måste släppa in motståndaren, men jag anser att det är osportsligt att låta honom stå där i onödan. Att utföra sina drag enligt regelboken anser jag däremot inte vara osportsligt.

G_arvid
Medlem
#265 Skrivet: 11 Nov 2015 10:02 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: HSK_Andreas, #264:
Att utföra sina drag enligt regelboken anser jag däremot inte vara osportsligt.

Ja, det är just det som är frågan. BÖR man göra allt man KAN göra...I min värld är inte ordet osportligt synonymt med ordet regelvidrigt.

HSK_Andreas
Moderator
#266 Skrivet: 11 Nov 2015 10:08

Citerar: G_arvid, #265:
Ja, det är just det som är frågan. BÖR man göra allt man KAN göra...I min värld är inte ordet osportligt synonymt med ordet regelvidrigt.

Jag håller med om det det inte är synonymt och helt klart tycker jag att något kan vara osportsligt utan att vara regelvidrigt (jag gav ett exempel, det är nog inget problem att hitta fler).

Det jag reagerar för är att man inte kan skilja mellan att påbörja utförandet av ett drag innan motståndaren tryckt på klockan och förhindra att motståndaren trycker på klockan.

Det är klart att genom att påbörja utförandet innan motståndaren tryckt på klockan så kan jag hamna i ett läge där jag har möjlighet att förhindra att motståndaren trycker, men det är ju inte detsamma som att jag faktiskt gör det och tycker det är ok.. Dvs att tillskriva andra åsikter som de tydligt tar avstånd ifrån är inte snyggt.

G_arvid
Medlem
#267 Skrivet: 11 Nov 2015 10:30

Även om du tillåter att motståndaren trycker så kommer större delen av betänketiden inte att registreras. I annat fall skulle man inte tjäna på att göra på det viset och då skulle ingen göra det heller.

Men jag inser också att i traditionella blixttävlingar skulle det bli näst intill omöjligt att döma om man krävde att man skulle vänta med att dra och det hänger på sekunder att klara tiden. Av bland annat detta skäl vill jag förorda fischertid också i blixt.

HSK_Andreas
Moderator
#268 Skrivet: 11 Nov 2015 10:32

Men samma förfarande är ju fortfarande möjligt med Fischertid.
Säg att man spelar 3 minuter med 2 sekunders tillägg. Har man ont om tid och vill dra några snabba drag för att tjäna lite tid så går det ju utmärkt att göra så.
Gör båda spelarna likadant så kvittar det. Du drar lite på min tid och jag lite på din, så det tar ut sig.

G_arvid
Medlem
#269 Skrivet: 11 Nov 2015 10:54

Citerar: HSK_Andreas, #268:

Ja, det är det ju förstås. Jag ser det bara som hoplänkat med svår tidsnöd och den riktiga desperationen att klara tiden kommer inte när man alltid har 5-10 sekunder för sitt drag. Jag har aldrig sett någon spela på det viset i öppningen av ett långparti och ganska sällan i ett blixtparti. Det är först när det brinner i knutarna som man oftast tar till alla medel man har till förfogande.

e4e5f4
Medlem
#270 Skrivet: 11 Nov 2015 12:43

Partiet förlängs. Den som blir utsatt för den typ av fulschack som denna tråd handlar om, kommer ändå att ha stor chans att vinna, särskilt om han har bättre ställning.

Gör båda spelarna likadant så kvittar det. Du drar lite på min tid och jag lite på din, så det tar ut sig.

Helt fel. Den som blir utsatt för detta har ingen möjlighet att komma ur det. Han har fått en parasit på ryggen, en fästing som är omöjlig att skaka av sig.

Jag uppmanar åter alla som vill delta i diskussionen att först läsa min analys i denna tråd, inlägg #22, samt partiexemplet i #184.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!