Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Instruktiva partiexempel?
Författare Meddelande
HSK_Andreas
Moderator
#1 Skrivet: 21 Okt 2015 11:14

Hej,

Jag håller på att sätta upp en kurs för folk som vill lära sig mer om schack. Målgruppen är personer som kan lite, och vill lära sig mer. (Kanske motsvarande LASK 800-1300)

Jag har ett antal moment i kursplanen, men jag vill exemplifiera med riktiga partier, gärna spelade av kända spelare. Jag har några partier där ena sidan ignorerar utveckling och blir bestraffad för det, men önskar några till.

Det jag mest vill ha just nu är partier där ena spelaren struntar i centrum i blir bestraffad för det. Så tydligt som möjligt är önskvärt, dvs man ska inte behöva vara stormästare för att förstå vad ena spelaren gör för fel. Har ni några bra partier i den kategorin som ni kan rekommendera? Det får gärna vara aktuella stormästare, gamla storspelare (som Tal, Botvinnik, Lasker etc), men det kan också vara ett av era partier: jag kommer plocka ihop ett urval och använda i kursen. Beroende på hur mycket tid som går åt väljer jag att visa olika antal partier i olika moment.

Tack för hjälpen på förhand,

Andreas

Catweazle
Medlem
#2 Skrivet: 22 Okt 2015 10:08

Rekommenderar Rotlewi - Rubinstein, i Lodz 1907. Glansfullare utnyttjande av vits "svaga" drag får man leta efter!

HSK_Andreas
Moderator
#3 Skrivet: 22 Okt 2015 10:50

Tackar Catweazle. Det kan passa in.
Dessutom, som du säger Glansfullt!
Jag ska ju försöka locka in nya spelare till klubbschacket (vi får se hur det går) och då kan det vara kul att se något sådant här.

Skulle behöva något lite mindre spektakulärt kanske också. Något där man känner att "ok, jag hade troligen inte hittat det här jag fattar och kanske, kanske hade jag klarat det". Jag tror få känner att de klarat av att se damoffret etc, men kul och bra parti.

Flera partier?

uct2
Medlem
#4 Skrivet: 22 Okt 2015 11:41

Jag rekommenderar gärna en titt i Bent Larsens bok Öppningsspelet i schack. Första kapitlet, ett ganska långt kapitel, handlar om betydelsen av centrum och har flera instruktiva ställningar som visar vad som kan hända om man är för slapp i centrumbehandlingen i öppningen. De partierna är inte alls speciellt "spektakulära" utan mer klassiskt positionella. Andra kapitlet, som handlar om utveckling, kan nog också vara användbart.

HSK_Andreas
Moderator
#5 Skrivet: 22 Okt 2015 12:56

Bra tips. Ska kolla om vi inte har den i schackbiblioteket på klubben.

LatvaLaw
Medlem
#6 Skrivet: 22 Okt 2015 16:24

Chess Club and Scholastic Center of St. Louis's YouTube-kanal(<---) kan förmodligen vara av intresse som en resurs för ändåmålet. Har själv använt den under några års tid som ett läromedel för min schackliga utveckling.

HSK_Andreas
Moderator
#7 Skrivet: 22 Okt 2015 17:39

Ja, jag letar lite inspiration där. Tack

Catweazle
Medlem
#8 Skrivet: 23 Okt 2015 16:16

Citerar: HSK_Andreas, #3:
Jag ska ju försöka locka in nya spelare till klubbschacket

En metod som jag tror på är att affischera! En enkel A4- affisch som hälsar välkommen till att vara med och prova på att spela med en klubb där intressenter i alla åldrar kan vara med är modellen. Skolor, universitet, högskolor och anslagstavlan i matbutiken är några exempel på "geografiska punkter" där det säkert går att "få napp" !

HSK_Andreas
Moderator
#9 Skrivet: 23 Okt 2015 17:05

Vi har testat den modellen, tyvärr utan resultat.
Nu prövar vi med lokaltidningarna.
Kanske borde jag slänga ut en tråd har också?!

Catweazle
Medlem
#10 Skrivet: 23 Okt 2015 18:41

Citerar: HSK_Andreas, #9:
Vi har testat den modellen, tyvärr utan resultat.

Det var dystert att höra. Man kanske skulle släcka ner internet och förbjuda bruk av datorer så att människor börjar intressera sig för sociala aktiviteter igen? Som det var förr, på den gamla goda tiden! Men det kanske är jag som är en anakronistisk relik!? Vad skall man med socialt umgänge till när det finns datorer med sina "sociala" medier? Halleluja!!

baslars
Medlem
#11 Skrivet: 23 Okt 2015 21:22

Att släcka ned Internet skulle nog slå hårt mot schackOnline. Bara så du tänker på det. =)

HSK_Andreas
Moderator
#12 Skrivet: 23 Okt 2015 21:35

Men hur menar du då att man ska göra om man är ute 4 kompisar, med varsin telefon, om internet inte fanns? ;)

uct2
Medlem
#13 Skrivet: 24 Okt 2015 05:20

Sticker inte diskussionen iväg från trådämnet nu? Det gällde väl inte hur man fångar in nya medlemmar, utan hur HSK_Andreas "vidareutbildar" de som redan finns!?

HSK_Andreas
Moderator
#14 Skrivet: 24 Okt 2015 08:07

Det är lite både och.
Vi försöker locka nya medlemmar till klubben och så försöker jag hålla lite föredrag för dessa och möjligen också för redan existerande medlemmar.

Du måste logga in för att kunna posta!