Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Egendomligheter på brädet
<< . 1 . 2 . 3 .
Författare Meddelande
IvarBlå1
#61 Skrivet: 10 Okt 2015 22:14 - Redigerad av: IvarBlå1

Jag föreslår att du skriver ett lexikon med alla komplicerade schacktermer, Vikingur. Det är ju trots allt trådens namn. Och alla vet vad anddemeningen är av tempoförlust, så varför inte älta det i 50 inlägg till, så har vi skapat en tråd utan namn. Jag förstår inte vad det är för vits med att märka ord mer än att provocera.

sture_lindberg
Medlem
#62 Skrivet: 10 Okt 2015 22:27 - Redigerad av: sture_lindberg

Att tappa ett tempo för mej betyder att jag spelar en bonde eller pjäs i "onödan ".
Alltså om jag först går med en löpare till c4 och sen flyttar den i nästföljande drag till b5 som ett exempel.
Eller om jag först spelar Sg1-f3 och sedan efter något drag får gå tillbaka med springaren till g1.

>Båda dessa drag ser jag som tempoförluster.

Vikingur
Medlem
#63 Skrivet: 11 Okt 2015 09:13

Citerar: uct2, #60:
-2-1=-3. Vände du på siffrorna av misstag, eller är det någon ironi som gått mig förbi!?

Jag skojade till det lite. 3 tempoförluster allt som allt, 2 för vit och 1 för svart. Resultat en tempoförlust för vit. Mer korrekt 2-1= 1 som Kleimark skrev. Handlar om Pias parti.

IvarBlå1
#64 Skrivet: 11 Okt 2015 10:05

Tempo kommer från italienskan och betyder tid. Jag är nästintill 100 på att det från början gällde alla pjäser. Vad gamla stofiler sedan har skrivit i sina alster har underordnad betydelse. Det gläder mig, Vikungur att du erkänner att vit kan göra en tempoförlust med springaren.

Vikingur
Medlem
#65 Skrivet: 11 Okt 2015 10:42

Citerar: IvarBlå1, #61:
så varför inte älta det i 50 inlägg till
Ahum... Har sagt två gånger att vit förlorar TVÅ tempon MED SPRINGAREN ..... Vit förlorar ETT tempo totalt därför att svart ger honom ett.....
Har man upprepat en sak 3 gånger utan att myntet ramlat ner så får det räcka. Tack!

IvarBlå1
#66 Skrivet: 11 Okt 2015 10:56

Kunde inte låta bli. Det ena tempot kan jag se i kommentarerna Se5-f3. Jag tror att den överlägsna majoriteten av världens elitspelare inte ser Sf3-e5 som en tempoförlust.

Vikingur
Medlem
#67 Skrivet: 11 Okt 2015 11:06 - Redigerad av: Vikingur

Citerar: IvarBlå1, #66:
Jag tror att den överlägsna majoriteten av världens elitspelare inte ser Sf3-e5 som en tempoförlust.

Inte förrän vit spelar Se5-f3! Vit har ju då förlorat 2 halvdrag, då svart är vid draget efter Se5-f3. För övrigt har ju både jag och Kleimark påpekat att springaren inte kan förlora ETT tempo.

IvarBlå1
#68 Skrivet: 12 Okt 2015 10:02

Om vi nu ska hålla oss till ämnet och inte tjafsa om springartempon hit eller dit så har jag en udda historia. Det var i ett SM ,jag var inte själv med, där en mästarklasspelare förseglade ett drag. Han och kompisarna ,en del mycket starka satt uppe nästan hela natten och analyserade . De hittade till sist vinsten. och morgonen därpå var de glada som barn. När domaren öppnade kuvertet så visade det sig att han hade skrivit ner ett omöjligt drag. Så var den dagen förstörd!

ChessDevil
Medlem
#69 Skrivet: 12 Okt 2015 10:13

En intressant historia! En reflektion är att det känns mer sportsligt att det inte längre förekommer förseglade drag då det nu bara avgörs direkt vid brädet. Jag vet att det var andra tider då men känns ändå märkligt att analysera med vänner för att hitta vinsten. För egen del så skulle det inte kännas som min seger. Men nu blev ju inte utfallet så och det var ju synd på ett helt annat sätt.

IvarBlå1
#70 Skrivet: 12 Okt 2015 10:22

Mitt sista SM spelade jag -79. Och det var en klubbkompis till mig som var julbocken i Gävle. Jag hade inte tyckt att det skulle kännts som fusk. Tänk på alla mästerskap och matcher där man har en eller ett dussin sekundanter som analyserar. Jag tycker att det är eller mer rätt var en naturlig del av partierna.

ChessDevil
Medlem
#71 Skrivet: 12 Okt 2015 10:28

Jag menar inte att det var fusk, jag menar bara att det är flera som hjälps åt att hitta vinsten och det skulle ta bort känslan av att själv vunnit partiet för min del. Jag föredrar bara att partierna spelas klart samma dag. Men jag är medveten om att det var accepterat då så jag pekar inget finger åt någon utan konstaterar bara att jag tycker att det är bättre och sportsligare nu.

Kleimark
#72 Skrivet: 12 Okt 2015 12:36

Citerar: IvarBlå1, #70:
Och det var en klubbkompis till mig som var julbocken i Gävle.

Lyckades han undkomma lågorna då?

IvarBlå1
#73 Skrivet: 12 Okt 2015 12:45

Citerar: Kleimark, #72:
Och det var en klubbkompis till mig som var julbocken i Gävle

Ja, de släcktes och han glömde fadäsen snabbt så som jag har fått historian berättad och gjorde bra ifrån sig.

Catweazle
Medlem
#74 Skrivet: 13 Okt 2015 10:25

När jag en gång i världen lirade SM så mötte jag en tomte som stoppade en lakrits-cylinder i truten och blåste till så att ett vitt jävla pulver täckte hela brädet och alla pjäser och bönder!?!? Allting blev vitt och det blev ett jävvla rökmoln! Då skall man komma ihåg att den göken lirade svart!? Det är vad jag kallar egendomligheter på brädet!!! Till sommaren (2016) skall stollen ifråga lira i SM-gruppen!? Halleluja!

IvarBlå1
#75 Skrivet: 13 Okt 2015 10:27

IvarBlå1
#76 Skrivet: 17 Okt 2015 09:43

Jag har sett en mästarklasspelare missa en enkel endragsmatt med en halvtimme kvar

<< . 1 . 2 . 3 .
Du måste logga in för att kunna posta!