Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackspelare efterlyses!
Författare Meddelande
G-falk
Medlem
#1 Skrivet: 18 Sep 2015 12:25

Vad hände med Dan Hansson, någon som vet vad han dog av? Hur gick hans karriär? Jag köpte en bok där det på första bladet står att den tillhört D. Hanssons samling - jag blir lite nyfiken på denne spelare. Någon som kom hjälpa mig med lite inf??

Vänligen G-falk

sture_lindberg
Medlem
#2 Skrivet: 18 Sep 2015 13:40

Han har jag inte hört talas om ...

tornado
Medlem
#3 Skrivet: 18 Sep 2015 13:58

Jag har hört talas om honom . Dan Hansson schack. Sök på google

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 18 Sep 2015 14:05

Har för mej att det var en norrländsk duktig spelare bara.Inget mer.

tornado
Medlem
#5 Skrivet: 18 Sep 2015 14:45

1969 vann Dan Hansson Skol-SM , B-gruppen spelades i Ramlösa

G_arvid
Medlem
#6 Skrivet: 18 Sep 2015 15:40

Jag minns bara att han slog mig i ett av mina allra första SM, Nässjö 1970. På sjuttiotalet spelade han i SM-gruppen och sedan gifte han sig och flyttade till Island. Han dog i augusti 1999, bara 47 år gammal. Vad han dog av vet jag inte, men han hedrades med en minnesturnering på Island 'Dan Hansson Memorial'. Vet inte om den fortfarande spelas.

Catweazle
Medlem
#7 Skrivet: 18 Sep 2015 16:31

Alltid lika tråkigt när en go´schacklirare lämnar jordelivet. Vi blir alla lite fattigare då. Jag hoppas innerligen att det liras schack i himmelriket!! Då kommer det att bli lattjolajbans där uppe!! Hoppas att vi ses där uppe hela bunten! Gens una sumus!!!

G-falk
Medlem
#8 Skrivet: 18 Sep 2015 17:23

...när jag nu bläddrat i boken jag nämde ovan, så fann jag en växelkopia utställd på Dan Hansson och det var en bank i Reykjavik som stämplat papperet. 1986. Han använde troligen växeln som bokmärke och sen glömde han väl bort att ta väck den... Lustigt vad man kan hitta i gamla böcker! Jag tackar för infon ni hjälpt mig med! Då vet jag lite grann i alla fall, men det är svårt att hitta något matnyttigt om DH ens med google.

Ja, man kan alltid hoppas, Catweazle, jag menar att det spelas schack där uppe, blir nog lite långtråkigt annars

Catweazle
Medlem
#9 Skrivet: 18 Sep 2015 17:37 - Redigerad av: Catweazle

Citerar: G-falk, #8:
Ja, man kan alltid hoppas, Catweazle, jag menar att det spelas schack där uppe, blir nog lite långtråkigt annars

Om det finns någon rättvisa i detta universum så kommer det att liras så det ryker däruppe i himlen!!! Fy fan va´skôj vi kommer att ha!!!!! Ett jökla dividerande om varianter kan man nog räkna med att det blir!!!!!

uct2
Medlem
#10 Skrivet: 18 Sep 2015 23:11

Det finns en kort minnesnotis om Dan H i TfS 1999 s 572 men det står inte vad han dog av. (http://www.schack.se/tfsarkiv/history/1999/tfs_19 99_09.pdf)

Benke45
Medlem
#11 Skrivet: 19 Sep 2015 14:12

Dan kommer från övik, där jag bor.......

Tjodoff
Medlem
#12 Skrivet: 19 Sep 2015 15:02

Dan kom från Örnsköldsvik och vann KM där, jag vill minnas det var år 1969 då han var 17 år, jag deltog i KM själv där då. Dan Hansson Memorial spelades på Island, dit han flyttade vid närmare 30 års ålder, under några år på 00-talet. Hittar inget färskt om den nu, har nog upphört. Jag kan inte nu hitta en anteckning om honom som jag gjorde för åratal sedan efter någon sagesmans uppgifter. Liksom möjligen för den ryske stormästaren Vyzsmanavin (1960-2000) som vann Rilton i Stockholm något år på 90-talet, kan personliga problem ha spelat in för dessa starka schackspelares livsförlopp.

Svedjeholmen
Medlem
#13 Skrivet: 21 Sep 2015 21:39

Dan gjorde fem starter i SM-gruppen mellan åren 72-77 med en femteplats som bäst 76. Han var även trea i Öppna SM detta år. Dans bror Ulf "Lillis" Hanson tog däremot ett SM-guld...1979 med Modo Hockey!

G-falk
Medlem
#14 Skrivet: 22 Sep 2015 13:57

Tackar ånyo för info! Jasså brorsan hans var hockeybiten, där ser man... Jag lutar nog åt att som Tjodoff här; det finns något ödesmättat över spelare som "hastigt tar ner skylten" i alla fall i de fall när det blir så spöklikt tyst efteråt och ingen dödsorsak har angetts. Det kan få en att undra, likaså i den ryske spelarens fall, som jag inte ens kände till namnet på. Trist är det hur som helst... That's life - som ungdomarna säger nuför tiden.

Tack Alla!!
/G-falk

Aqualung
Medlem
#15 Skrivet: 25 Sep 2015 19:39

Dan Hansson hann även med att representera Island i Nordiska Mästerskapen 1983. Tabell på sid 214, i texten förklaras varför Forintos deltog.

http://www.schack.se/tfsarkiv/history/1983/tfs_198 3_06.pdf

uct2
Medlem
#16 Skrivet: 25 Sep 2015 21:47 - Redigerad av: uct2

Citerar: Aqualung, #15:
http://www.schack.se/tfsarkiv/history/1983/tfs_198 3_06.pdf

Kuriosa: på s 196 står om "en tragikomisk historia" i klass 1, där båda spelarna får förbli anonyma. Det var faktiskt jag som spelade svart, men motståndaren gav inte alls upp redan efter 6 drag, utan fortsatte i ytterligare ca 30 drag.

Du måste logga in för att kunna posta!