Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Individuella Mästerskapet 2015
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
erik
Moderator
#1 Skrivet: 12 Sep 2015 13:00

Detta är den officiella mästerskapstråden för IM 2015.

Anmälan: http://schackonline.com/?pid=anmalan

TBchess
Medlem
#2 Skrivet: 12 Sep 2015 13:09

Kommer man i IM, som i SO-serien, bli varnad om man väljer att, helt enligt schackreglerna, ge upp i drag ett mot ngn man av olika orsaker ej önskar spela mot?

Kleimark
#3 Skrivet: 12 Sep 2015 13:13

Citerar: TBchess, #2:
Kommer man i IM, som i SO-serien, bli varnad om man väljer att, helt enligt schackreglerna, ge upp i drag ett mot ngn man av olika orsaker ej önskar spela mot?

Det är inte tillåtet enligt schackreglerna.

§11.1 Spelarna får inte handla på sådant sätt att schackspelet råkar i vanrykte.

sture_lindberg
Medlem
#4 Skrivet: 12 Sep 2015 13:16

bli varnad om man väljer att, helt enligt schackreglerna, ge upp i drag ett mot ngn man av olika orsaker ej önskar spela mot?

Hoppas verkligen man blir varnad om man skulle bete sej så.

TBchess
Medlem
#5 Skrivet: 12 Sep 2015 13:24 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Kleimark, #3:
Det är inte tillåtet enligt schackreglerna.

§11.1 Spelarna får inte handla på sådant sätt att schackspelet råkar i vanrykte.

Jag bad inte om din personliga tolkning av schackreglerna. Så fort partiet har startat äger båda spelarna rätten att när som helst ge upp.

Jag frågade om Erik (eller vem som nu sköter IM) har för avsikt att bete sig lika dumt som SO-seriens tävlingsledning gjort.

Kleimark
#6 Skrivet: 12 Sep 2015 13:28 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: TBchess, #5:
Jag bad inte om din personliga tolkning av schackreglerna.

Forumen är öppna för alla. Jag har rätt att skriva min personliga åsikt, så länge som jag håller mig till ämnet. Att som du försöka stävja det är emot reglerna för schackOnline.

Så fort partiet har startat äger båda spelarna rätten att när som helst ge upp.

Nej. Det stämmer inte (se ovan).

chessexplorer
Medlem
#7 Skrivet: 12 Sep 2015 13:38

Jag bad inte om din personliga tolkning av schackreglerna. Så fort partiet har startat äger båda spelarna rätten att när som helst ge upp.

Det är möjligt att någon domare skulle kunna få en känsla av att partiet kunde vara uppgjort på förhand och döma 0-0 om en spelare gav upp från drag 1. Spelarna kan möjligtvis även åka på avstängningar, men det är bara som jag tror. Jag är nog kanske ovanligt misstänksam av mig.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 12 Sep 2015 13:39 - Redigerad av: sture_lindberg

Till TBchess :

Om DU kan skriva din åsikt så har Kleimark naturligtvis sin lika fulla rätt att skriva sin.
Eller varför är du emot detta ?

TBchess
Medlem
#9 Skrivet: 12 Sep 2015 13:40 - Redigerad av: TBchess

Citerar: chessexplorer, #8:
Det är möjligt att någon domare skulle kunna få en känsla av att partiet kunde vara uppgjort på förhand och döma 0-0 om en spelare gav upp från drag 1. Spelarna kan möjligtvis även åka på avstängningar, men det är bara som jag tror. Jag är nog kanske ovanligt misstänksam av mig.

Jo, om domaren fått för sig att döma på känsla istället för på fakta.

Kleimark
#10 Skrivet: 12 Sep 2015 13:42

Brott mot §11.1 är inget domare ser lätt på. Det är ett gravt regelbrott mot schackets regler.

TBchess
Medlem
#11 Skrivet: 12 Sep 2015 13:46

Citerar: sture_lindberg, #9:
Om DU kan skriva din åsikt så har Kleimark naturligtvis sin lika fulla rätt att skriva sin.
Eller varför är du emot detta ?

Hur är det med läsförståelsen? Jag har inte nekat Kleimark att skriva sin åsikt. Jag tydliggjorde endast att det inte var min frågeställning han svarade på.

Kleimark
#12 Skrivet: 12 Sep 2015 13:48

Nej. Du försökte, att stävja mig från att uttrycka min personliga åsikt.

gubbengrå
Medlem
#13 Skrivet: 12 Sep 2015 14:00

i denna formulering hittar jag inget tydligt förbud mot att ge upp i första draget. Om den kan tillämpas i ett sådant sammanhang beror det på att den är otydligt fromulerad, en så kallad gummipargraf.

Att stödja sog på gummiparagrafer när man gör kontroversiella bedömningar skapar lätt olust.

Kleimark
#14 Skrivet: 12 Sep 2015 14:03

Citerar: gubbengrå, #14:
i denna formulering hittar jag inget tydligt förbud mot att ge upp i första draget. Om den kan tillämpas i ett sådant sammanhang beror det på att den är otydligt fromulerad, en så kallad gummipargraf.

Man kan självklart inte nämna alla situationer, där schackspelet råkar i vanrykte. Paragrafen är bra formulerad. Scenariot med att en spelare ger upp utan spel är ett typexempel på paragrafens tillämpning.

TBchess
Medlem
#15 Skrivet: 12 Sep 2015 14:05

Citerar: Kleimark, #13:
Nej. Du försökte, att stävja mig från att uttrycka min personliga åsikt

Återigen din personliga tolkning. Rimligtvis borde jag väl veta bättre vad jag avser med det jag skriver än vad du vet!?

Du svarade för övrigt endast på meningen "Jag bad inte om din personliga tolkning av schackreglerna.". Med den meningen tagen ur sitt sammanhang kan jag förstå din tolkning, men jag fortsatte ju med att förklara vad det var jag ville ha svar på.

Kleimark
#16 Skrivet: 12 Sep 2015 14:11 - Redigerad av: Kleimark

Återigen, se #12.

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 12 Sep 2015 14:14

Citerar: TBchess, #12:
Hur är det med läsförståelsen? Jag har inte nekat Kleimark att skriva sin åsikt. Jag tydliggjorde endast att det inte var min frågeställning han svarade på.

Det var ju just vad han gjorde...

TBchess
Medlem
#18 Skrivet: 12 Sep 2015 14:15 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Kleimark, #17:
Återigen, se #13.

Återigen, se #15.

gubbengrå
Medlem
#19 Skrivet: 12 Sep 2015 14:16

Citerar: Kleimark, #15:
Man kan självklart inte nämna alla situationer, där schackspelet råkar i vanrykte. Paragrafen är bra formulerad. Scenariot med att en spelare ger upp utan spel är ett typexempel på paragrafens tillämpning.

Tanken bakom gummiparagrafer är förstås att att domaren skall ha en viss frihet att använda sitt goda omdöme. Det kan fungera bra emellanåt.

Men det finns också faror med en sådan praxis just för att paragrafen kan åberopas som stöd för odefinierade stituationer. I slutändan kan en olust bre ut sig.

TBchess
Medlem
#20 Skrivet: 12 Sep 2015 14:17 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #18:
Citerar: TBchess, #12:Hur är det med läsförståelsen? Jag har inte nekat Kleimark att skriva sin åsikt. Jag tydliggjorde endast att det inte var min frågeställning han svarade på.

Det var ju just vad han gjorde...

Nej, han svarade inte på om IMs tävlingsledning tänker varna spelare som ger upp i drag ett.

Kleimark
#21 Skrivet: 12 Sep 2015 14:22 - Redigerad av: Kleimark

För att använda din egen terminologi. Rimligtvis borde väl jag veta bättre vad jag avser med det jag skriver, än vad du vet?

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 12 Sep 2015 14:33

Detta skrev ju Kleimark på din frågaTBchess..Och det ÄR alltså ett direkt svar på din fråga.

TBchess
Medlem
#23 Skrivet: 12 Sep 2015 14:35 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #23:
Detta skrev ju Kleimark på din frågaTBchess..Och det ÄR alltså ett direkt svar på din fråga.

Nej, det svarar inte på hur IMs tävlingsledning kommer agera.

Kleimark
#24 Skrivet: 12 Sep 2015 14:37

Citerar: sture_lindberg, #23:

Precis, Sture.

sture_lindberg
Medlem
#25 Skrivet: 12 Sep 2015 14:37

Men det svarar i alla fall på hur de BORDE agera.
Kan vi vara överens om detta då ?

TBchess
Medlem
#26 Skrivet: 12 Sep 2015 14:40 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #26:
Men det svarar i alla fall på hur de BORDE agera.
Kan vi vara överens om detta då ?

Under premissen att Kleimark har rätt i att man inte får ger upp när man så önskar pga §11.1 så kan jag hålla med dig.

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 12 Sep 2015 14:44

Citerar: TBchess, #26:
så kan jag hålla med dig.

Toppen,ha en bra lördag

CAQUELAQ
Medlem
#28 Skrivet: 13 Sep 2015 07:35

Nej. Man har rätt att ge upp när man vill. Det finns inget i IM-reglerna som säger något annat, och detta har redan hänt några gånger i tidigare IM-turneringar.

DrBeep
Medlem
#29 Skrivet: 13 Sep 2015 09:09 - Redigerad av: DrBeep

Kan någon moderator vänligen sanera i de första 27 inläggen så att vi kan få diskutera trådämnet!!

CAQUELAQ
Medlem
#30 Skrivet: 13 Sep 2015 11:37

Anmälan är öppen till den 6 oktober klockan 23:59.

Det vore kul om vi kunde slå deltagarrekord det här året!

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!