Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fuskis
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
G_arvid
Medlem
#31 Skrivet: 12 Sep 2015 09:20

Citerar: HSK_Andreas, #20:
Jag och många domare med mig har flera gånger påpekat för spelare att protokollen ska vara läsliga. Första gången ber man helt enkelt spelaren skriva om protokollet läsligt, på sin egen betänketid. Normalt räcker det, men visst kan man tänka sig andra bestraffningar om beteendet fortsätter.

Då måste det ha varit ganska tufft att vara domare när Fischer spelade:
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10443 20

chessexplorer
Medlem
#32 Skrivet: 12 Sep 2015 12:01

Citerar: DrBeep, #24:
Undrar vad som skulle hända ifall en åskådare, duktig på schack, skulle hosta vid rätt tillfälle när en mindre duktig t.ex. junior var på väg att flytta fel pjäs. Skulle vi upptäcka det...?

Citerar: sture_lindberg, #25:
Går ju aldrig att gardera sej emot..Man kan ju knappast hindra folk från att hosta

Om man tar i en pjäs så måste man flytta den, hur mycket pappa än hostar.

Om barnet hovrar med handen över en pjäs, och tittar på pappa, innan han/hon tar i pjäsen, så ser man nog det ganska snabbt som domare.

sture_lindberg
Medlem
#33 Skrivet: 12 Sep 2015 12:52

Citerar: sture_lindberg, #21:
Men som domare ;Har du någonsin varit med om att en spelare som skrivit oläsligt förlorat partiet på grund av det ?

HSK Andreas ,Hade du något svar att ge på detta ,eller ?

chessexplorer
Medlem
#34 Skrivet: 12 Sep 2015 13:28

Man kan vara nervös och darrhänt när man spelar schack, och då är det svårt att skriva snyggt, så det är inte lätt att som domare döma förlust för att protokollet är svårläst.

Det betyder inte att det är ok att låtsas skriva och göra oläsliga krumelurer i protokollet, ser man sånt säger man till, och sker ingen förbättring kan man döma förlust. Problemet är att man nästan måste känna till spelaren för att veta att han inte gör sitt bästa.

Det är ganska troligt att Andreas aldrig har dömt förlust för någon som har skrivit slarvigt, men det känns som om du Sture vill påstå att det är ok att skriva slarvigt på grund av det och det är det inte.

HSK_Andreas
Moderator
#35 Skrivet: 12 Sep 2015 14:17

Citerar: sture_lindberg, #23:
Fick inget svar från HSK_Andreas

Jag tar det som att han svarar nej på min enkla fråga

22.12 skrev jag mitt inlägg
22.15 ställde du din fråga
22.28 har du ledsnat på att vänta på svar?

Att jag inte svarat på din fråga efter 13 minuter kan du faktiskt inte tolka på något sätt (eller det är klart att du kan, men det är troligen en felaktig tolkning). Den enkla förklaringen var som så ofta den korrekta, dvs att jag inte ens läst frågan...

Men för att svara på frågan så har jag aldrig varit med om att någon dömts som förlorare pga dåligt skrivet protokoll. De flesta skriver helt enkelt läsbara protokoll efter en tillsägelse. Vid något enstaka fall har jag hört talas om att det blivit en andra tillsägelse. Hade vederbörande fortfarande skrivit oläsligt så är jag inte främmande för att döma förlust av partiet, men som sagt jag har aldrig varit med om det.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#36 Skrivet: 12 Sep 2015 14:17

Med tiden tror jag att detta med protokollskrivning kommer att bli helt onödigt. Med elektronisk registrering av dragen både på nätet och IRL så förlorar det sin praktiska betydelse. När merparten av alla schackklubbar har digitala bräden så behövs det itne längre. Och dit måste det ju gå.
Det är givet att finns det ett krav på handskrivna protokoll så är ju avsikten att kunna rekapitulera partiet och då måste det skrivna vara läsbart. Sedan kan ju spelare ha praktiska svårigheter att skriva läsligt. Nuförtiden skriver i vart fall jag sällan med penna på papper och när jag gör det är det ofta jag inte kan läsa det själv. Lite övning ger dålig färdighet.

sture_lindberg
Medlem
#37 Skrivet: 12 Sep 2015 14:40

Citerar: HSK_Andreas, #35:
men som sagt jag har aldrig varit med om det.

Det var bara det jag ville veta..Tack

Kleimark
#38 Skrivet: 12 Sep 2015 14:45

Det har dock hänt, att spelare har förlorat på grund av att de skrivit för mycket.

HSK_Andreas
Moderator
#39 Skrivet: 12 Sep 2015 15:55

Citerar: Kleimark, #38:
Det har dock hänt, att spelare har förlorat på grund av att de skrivit för mycket.

Det har också hänt att de vunnit för att de skrivit för mycket.

poesimannen
Medlem
#40 Skrivet: 12 Sep 2015 16:21

Lite övning ger dålig färdighet! Den var bra!

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!