Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Psykologisk krigsföring eller korrekt förhållningssätt.?
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
Spartakus
Medlem
#1 Skrivet: 17 Aug 2015 15:06

Om en motspelare har förlorat de senaste två partierna, men totalt sätt ligger med ex:vis 10-5 på vinst. Vem är pliktiskyldig i detta sammanhang att skicka en ny eller nya utmaningar till sin motståndare...?

Spartakus
Medlem
#2 Skrivet: 17 Aug 2015 15:11

Jag ville påpeka, att motståndaren drar sig för att komma med utmaningar, oavsett sina förluster....

ChessDevil
Medlem
#3 Skrivet: 17 Aug 2015 15:11

Varför är någon skyldig att skicka en utmaning?

Spartakus
Medlem
#4 Skrivet: 17 Aug 2015 15:17

Ja, helt enkelt annars blir väl inget spel..? eller ?? Och varför bara den enne ska underordna sig att skicka utmaningar ..?

ChessDevil
Medlem
#5 Skrivet: 17 Aug 2015 15:20

Du menar att en förfrågan om returmatch hänger ihop med vem som har vunnit? Har aldrig tänkt så. Jag utmanar om jag vill spela igen och hoppas motståndaren gör detsamma.

Spartakus
Medlem
#6 Skrivet: 17 Aug 2015 15:46

Hmm....
ChessDevill, frågan verkar lite mera komplicerad än så.... Om du till ex. efter varje förlust har skickat din motsåndaren en ny utmaning, och den mottogs givetvis; och du observerar att motståndaren gör inte detsamma, (oavsett om de små timmarna efter midnatt ibland är endast 2 eller 3 personer som är inloggade, och du känner på dig ett skriande behov för spel från hans sida...) varför kan han inte bevärdigas att komma med ngn utmaning??

ChessDevil
Medlem
#7 Skrivet: 17 Aug 2015 15:52

Men varför krångla till det, utmana om du vill spela istället för att fundera över eventuella orsaker att din motståndare inte kommer med en utmaning.

Spartakus
Medlem
#8 Skrivet: 17 Aug 2015 16:05

Hahaha....
Jag förstår dig rätt ChessDevil !! Jo visst, jag kan fortsätta att skicka en ny utmaning som ingenting har hänt, men varför motståndaren kan INTE göra detsamma..?? Jo, för hans beteende är så genomskinlig... Det VILL säga, -att så länge jag ligger på vistkonto total; du får finna dig i att komma med nya utmaningar-....

Spartakus
Medlem
#9 Skrivet: 17 Aug 2015 18:25

Man vill så gärna markera sitt övertag, eller rättare sagt sitt ömkliga EGO, och låta dig `våndas` på andra sidan över hans ignorering... "Kom igen lilla pysen, du har en del kvar att kämpa på för att komma ikapp mig..." JAG är starkare än du, oavsett mina senaste förluster...

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 17 Aug 2015 19:31 - Redigerad av: sture_lindberg

Man utmanar väl bara en annan person om den första skulle neka...Jag ser inte problemet som du skriver om. Då det inte är något problem.

Man är aldrig pliktskyldig att utmana någon . Vad har du fått det ifrån ?

Och man är heller inte skyldig att anta en utmaning.

Spartakus
Medlem
#11 Skrivet: 17 Aug 2015 22:10

Ok ! Ordet pliktskyldig var nog inte det rätta, men ur sports-eller kamrat ANDANS synpunkt, inbjudningar sker ömsesidigt och inte endast från den ena parten...I det ovanstående fallet, personen spelar gärna när han får en utmaning, men ignorerar totalt sin motståndare.... Jag undrar om så skulle vara fallet om villkoren var ombyta... Alltså om jag stod för de flesta vinster... Det ÄR vanligt förekommande, att utmaningarna skickas från de svagare spelare, men INTE tvärtom... Eller har du invändning i min argumentation min käre Sture-Lindberg...?? Är inte detta ETT PROBLEM, eller en lustigt fenomen...? Här talar vi AROGANS som många inom SO har fått sig till känna, är jag bergsäker på....

Spartakus
Medlem
#12 Skrivet: 17 Aug 2015 22:12

Rättelse:
Här talar vi om AROGANS.....

sture_lindberg
Medlem
#13 Skrivet: 17 Aug 2015 22:40

Citerar: Spartakus, #11:
Eller har du invändning i min argumentation min käre Sture-Lindberg...??

Jag ser i skillnad mot dej ,ingen förtret eller oro vare sej jag blir utmanad eller inte.

Jag utmanar ibland spelare och ibland vill de spela emot mej eller också nobbar dom.Det är ju helt naturligt att det är så.

Ibland utmanar spelare MEJ ..Ibland godtar jag deras utmaningar men lika ofta nobbar jag (på grund av för många redan pågående partier oftast ).

Varför ser du det som ett problem ? Och visar man arogans för att man inte vill utmana ???

Spartakus
Medlem
#14 Skrivet: 17 Aug 2015 23:32

Hmm... Du ger dig INTE i första taget Sture... Och det är bara bra när man får mothugg...! Men som jag nämnde ovan, "personen spelar gärna när han får en utmaning"
från mig givetvis, men struntar i att göra det samma... Vad tror du beror på...? Måste man vara nån djävla STOR psykolog för att fatta det.?? När vid midnnatt är det knappt mer än 2 eller 3 spelare som är inloggade, och personen i fråga SKRIKER av längtan på grund av sin Schackabstinens, varför tror du han inte skickar en utmaning när man ser att jag själv är inloggad..?? Ska det vara så SVÅRT att räkna ut det..? JAG STÅR BÄTTRE TILL I ANTAL VUNNA PRTIER GENTEMOT DIG" så förväntar dig INTE att jag ska komma med nån utmaning... DET vill säga ett sånt beteende, och inget annat.... Och du får komma med hur många argumentationer du vill igen min käre Sture-Lindberg, men DEN är den RÄTTA sanningen...!! Man vill tydlig markera sitt övertag, eller sitt övermod rättare sagt... Slut citat...! Inga flera svar från min sida...

karinita
Medlem
#15 Skrivet: 17 Aug 2015 23:33

Vill inte vara någon Messerschmit men arrogans stavas alltid med två r.

Om jag mot förmodan skulle avslå en utmaning så skriver jag alltid ett meddelande och förklarar varför. Jag vill ju inte att den som utmanar mig ska få för sig att jag är snorkig eller arrogant.

sture_lindberg
Medlem
#16 Skrivet: 17 Aug 2015 23:37

Citerar: karinita, #15:
Om jag mot förmodan skulle avslå en utmaning så skriver jag alltid ett meddelande och förklarar varför. Jag vill ju inte att den som utmanar mig ska få för sig att jag är snorkig eller arrogant.

Det gör jag också så klart.

.Men jag anser att jag har rätt att spela så många eller så några partier jag vill. Och därför nobbar jag ibland .

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 17 Aug 2015 23:40

Citerar: Spartakus, #14:
"personen spelar gärna när han får en utmaning"
från mig givetvis, men struntar i att göra det samma... Vad tror du beror på...?

Kan bero på att han antar utmaningar ,men inte vill hålla på att skicka utmaningar själv.. Så finns det många som gör..Och det kan väl inte betraktas som något fel.

vpaavola
Medlem
#18 Skrivet: 18 Aug 2015 08:52

Jag vill inte heller vara Messerschmitt.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 18 Aug 2015 13:10

Man antar utmaningar när man vill.Man skickar utmaningar när man vill.Klart slut !

greenberry
Medlem
#20 Skrivet: 18 Aug 2015 20:13

Citerar: sture_lindberg, #19:
Man antar utmaningar när man vill.Man skickar utmaningar när man vill.Klart slut !

Just det...........

CAQUELAQ
Medlem
#21 Skrivet: 18 Aug 2015 20:59

Jag skickade utmaningar när jag började spela här på sO, men det har jag slutat med. Vill någon spela mot mig så får vederbörande själv utmana, och ibland ställer jag upp, ibland inte.

När jag vill spela, så anmäler jag mig till en turnering.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 18 Aug 2015 22:30

Citerar: CAQUELAQ, #21:
Vill någon spela mot mig så får vederbörande själv utmana, och ibland ställer jag upp, ibland inte.

Jo så tänker nog de flesta här.
Man är ju ofta med i turneringar,så man kan ju knappast tacka ja till alla utmaningar man får

Spartakus
Medlem
#23 Skrivet: 31 Aug 2015 18:23

Ovanstående svar ger KNAPPAST nån förklaring på min fråga... Frågan syftade VARFÖR personen efter sina senaste förluster bevärdigas INTE att komma men en utmaning, och INTE om han är tvungen att komma med en eller inte... Och detta beror på som jag nämnde längre upp, att han vill markera sitt ÖVERTAG gentemot mig, både när det gäller ratingpoäng, och vinsterna total, oavsett sina senaste förluster.... Men andra ord, han förväntar sig, "att jag är skyldig att skicka honom en utmaning, och INTE tvärtom"....

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 31 Aug 2015 19:25

Citerar: Spartakus, #23:
Och detta beror på som jag nämnde längre upp, att han vill markera sitt ÖVERTAG gentemot mig, både när det gäller ratingpoäng, och vinsterna total, oavsett sina senaste förluster.... Men andra ord, han förväntar sig, "att jag är skyldig att skicka honom en utmaning, och INTE tvärtom"....

Vet du verkligen hur han tänker ?

Spartakus
Medlem
#25 Skrivet: 31 Aug 2015 20:01

DU får gärna ha SISTA ORDET.....
Slut citat....

Micke70
Medlem
#26 Skrivet: 1 Sep 2015 00:21 - Redigerad av: Micke70

Bara han kan svara på "Varför" han inte antar mer utmaningar, frågan är inget vi andra kan ge dig ett svar på utan bara spekulera om!

Varför inte bara hitta en ny person och utmana?

sture_lindberg
Medlem
#27 Skrivet: 1 Sep 2015 00:33

Citerar: Micke70, #26:
Varför inte bara hitta en ny person och utmana?

Exakt..varför hänga upp sej på en person ?

davdju
Medlem
#28 Skrivet: 1 Sep 2015 11:18

Jag kan vara en dålig förlorare ibland och då blir jag frustrerad. Du har alltså vunnit senast och verkar väldigt frustrerad?

Mitt tips till dig Spartakus är att inte låta det här komma åt dig. Skicka helt enkelt ingen utmaning om du inte vill. Det verkar som du inte vill nöja dig förrän andra tycker att du har helt rätt i detta så då spelar det ingen roll vad vi skriver.

Vi människor, inklusive undertecknad kan vara rätt tramsiga ibland...som när man inte låter någon som nosat en baken få köra om, eller surar för att man hamnade i längsta kön, eller skriver en tråd om att man är den som alltid får skicka utmaningar

Lycka till!

Catweazle
Medlem
#29 Skrivet: 4 Sep 2015 12:57

Hej, allesammans! Vad handlar, egentligen, den här tråden om?

karinita
Medlem
#30 Skrivet: 4 Sep 2015 13:47

Citerar: Catweazle, #29:
Hej, allesammans! Vad handlar, egentligen, den här tråden om?

Den handlar om spelares agerande gentemot andra. Är ett visst agerande fientligt eller helt ok?

. 1 . 2 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.