Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur många spelar i klubb här på SO ? Uppföljning.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
Kleimark
#181 Skrivet: 6 Aug 2015 23:37

Det senaste valet hade väl bortåt 90 %. Det slår dina ynkliga 20 % med hästlängder.

karinita
Medlem
#182 Skrivet: 6 Aug 2015 23:38

Citerar: sture_lindberg, #210:
Jag räknar nog som så att det var nästan hela 20 procent som svarade.
Ett mycket bra resultat på en enkätfråga

Eftersom alla ca 1000 spelare med rating måste betraktas som underlag, och att endast ca 20% av dem svarat kan men inte dra några slutsatser utifrån resultatet. En undersökning med endast 20% svaranden måste helt enkelt underkännas.

Bli inte ledsen nu Sture, det är inget personligt. Det är bara den statistiska verkligheten.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#183 Skrivet: 6 Aug 2015 23:46 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Det görs flera politiska undersökningar i månaden på kanske 1000 personer i en panel. Det är omkring 2 procent eller så. Så Sture är bättre än SIFO i vart fall...

sture_lindberg
Medlem
#184 Skrivet: 7 Aug 2015 00:27

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #183:
Det är omkring 2 procent eller så. Så Sture är bättre än SIFO i vart fall...

Precis

Karinita väljer att fortfarande vara negativ till allt som jag gör märker jag.
Kan det bero på ditt sinnelag tro ?
Bli inte ledsen nu Karinita ! Inget personligt...

karinita
Medlem
#185 Skrivet: 7 Aug 2015 02:41 - Redigerad av: karinita

Citerar: sture_lindberg, #184:

Till ALLT som du gör? ähmm.. nu tog du väl ändå i..!

Mitt sinnelag? menar du om jag möjligen är en klimakteriekärring? eller om jag ständigt lider av premenstruellt syndrom? eller om jag är en bitter, överviktig, oförstådd och ensam kvinna?

Inte personligt?.. Ditt inlägg är både osakligt och ett angrepp på min person! så varför ska jag ta det personligt, menar du?

sture_lindberg
Medlem
#186 Skrivet: 7 Aug 2015 03:10 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: karinita, #182:
Bli inte ledsen nu Sture, det är inget personligt.

Du skrev ju själv detta.Vad är det för skillnad ?

Citerar: karinita, #185:
Mitt sinnelag? menar du om jag möjligen är en klimakteriekärring? eller om jag ständigt lider av premenstruellt syndrom? eller om jag är en bitter, överviktig, oförstådd och ensam kvinna?

Det får stå för dina egna tolkningar ,inte mina tolkningar detta dock...

karinita
Medlem
#187 Skrivet: 7 Aug 2015 03:26 - Redigerad av: karinita

Citerar: sture_lindberg, #186:
Du skrev ju själv detta.Vad är det för skillnad ?

Skillnaden är den att jag skrev ett sakligt inlägg som jag inte ville att du skulle ta som personlig kritik.
Du skriver sedan ett osakligt inlägg med inslag av förlöjligande av mitt eventuella sinnelag.

uct2
Medlem
#188 Skrivet: 7 Aug 2015 09:22 - Redigerad av: uct2

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #183:
Det görs flera politiska undersökningar i månaden på kanske 1000 personer i en panel. Det är omkring 2 procent eller så. Så Sture är bättre än SIFO i vart fall...

Detta är väl skrivet med glimten i ögat att döma av de tre tumviftande smilfinkarna. Eftersom någon kan ta det bokstavligt kan det väl ändå påpekas att Sifos urval är väldigt mycket bättre i alla fall, framför allt för att det är slumpmässigt men även för att 1000 helt enkelt är fler än 179. Många som inte är vana vid den här typen av statistik blir ofta förbryllade av detta, men antalet svarande är alltså viktigare än hur många procent det är --- och givetvis måste urvalen kunna betraktas som slumpmässiga.

När jag beräknade felmarginaler ovan i tråden utgick jag från 1802 medlemmar, inte 1000 på rankinglistan. Utgår vi från rankinglistan blir så klart felmarginalen något mindre, men såvitt jag kunnat se fanns inget som hindrade orankade medlemmar, t ex sådana som bara spelar stegen, att delta. Alltså är antalet medlemmar mer korrekt.

G_arvid
Medlem
#189 Skrivet: 7 Aug 2015 09:50

Citerar: uct2, #188:
Detta är väl skrivet med glimten i ögat att döma av de tre tumviftande smilfinkarna. Eftersom någon kan ta det bokstavligt kan det väl ändå påpekas att Sifos urval är väldigt mycket bättre i alla fall, framför allt för att det är slumpmässigt men även för att 1000 helt enkelt är fler än 179.

Men i alla undersökningar finns problemet med bortfall och uteblivna svar:
http://ekonomistas.se/2010/11/19/okande-bortfall-h otar-svensk-valfardsstatistik/ Samma problem finns i snart sagt alla statistiska undersökningar och det finns ingen bra lösning.

uct2
Medlem
#190 Skrivet: 7 Aug 2015 10:06 - Redigerad av: uct2

Citerar: G_arvid, #189:
Men i alla undersökningar finns problemet med bortfall och uteblivna svar:
http://ekonomistas.se/2010/11/19/okande-bortfall-h otar-svensk-valfardsstatistik/ Samma problem finns i snart sagt alla statistiska undersökningar och det finns ingen bra lösning.

Självklart, och det är ju därför opinionsinstituten får så olika resultat på samma frågor. Det är inte urvalet i sig som är fel (i allmänhet) utan problemet är att veta vilka som inte svarat och varför. Har man "långa" serier, som SOM-institutet, kan man vikta på olika sätt, men även om osäkerheten minskar försvinner den inte.

Om vi skulle se 179 svarande av 1802 som svarsprocent istället för urval vore det väldigt lågt, men jag valde att se det som "urval" för att vara "snäll" mot undersökningen.

Som jag nämnt ovan tycker jag inte procentfördelningen är speciellt intressant, däremot de absoluta siffrorna. Det är uppenbart att det finns många icke klubbspelare här på SO, vilket jag tycker är utmärkt eftersom det tyder på att SO breddar intresset för schack i allmänhet. Kan vi i klubbarna sedan fånga upp några av dem är det så klart en bonus i mina ögon.

G_arvid
Medlem
#191 Skrivet: 7 Aug 2015 13:50

Citerar: G_arvid, #189:
Det är uppenbart att det finns många icke klubbspelare här på SO, vilket jag tycker är utmärkt eftersom det tyder på att SO breddar intresset för schack i allmänhet. Kan vi i klubbarna sedan fånga upp några av dem är det så klart en bonus i mina ögon.

Håller med. Det är klart att undersökningen har en massa problem och felkällor. Men om man ska brännmärka den här typen av enkäter så är det en hel del som stryker med på köpet, allt ifrån tidningarnas läsarfrågor till jerringpriset och melodifestivalen...

G_arvid
Medlem
#192 Skrivet: 7 Aug 2015 13:57

Varför ser det ut som om jag citerar mig själv i #191 !?

Malvan
Medlem
#193 Skrivet: 7 Aug 2015 14:03

Citatfunktionen har vissa brister. G_arvid citerar alltså #190 av uct2 i #191.

sture_lindberg
Medlem
#194 Skrivet: 7 Aug 2015 17:22

Citerar: karinita, #187:
Skillnaden är den att jag skrev ett sakligt inlägg som jag inte ville att du skulle ta som personlig kritik.

Att ditt var sakligt kan verkligen diskuteras. Och sen att du väljer att tolka mitt inlägg osakligt är också rätt konstigt. Där du påstår att jag har förlöjligat dej..Det är ju du själv som har förlöjligat dej.

greenberry
Medlem
#195 Skrivet: 7 Aug 2015 17:25

sture_lindberg
Medlem
#196 Skrivet: 7 Aug 2015 18:05

Har tråden öppen till söndagen den 9e.

baslars
Medlem
#197 Skrivet: 7 Aug 2015 21:12

Ett sätt att få fler klubbspelare är att få fler intresserade av schackspelet överhuvudtaget. Icke klubbspelare här på SO kanske är fel målgrupp, många kanske inte alls är intresserade av organiserat spel?

Jag tror att en stor andel av befolkningen kan schackspelets regler, men därifrån är steget stort till att förstå hur man spelar vinnande. Varför inte ta med ett schackbräde till ett sammanhang dit du brukar gå, eller spela på ett kafé eller liknande? Jag vågar nästan lova att andra runtomkring kommer intressera sig.

karinita
Medlem
#198 Skrivet: 7 Aug 2015 21:22

Citerar: sture_lindberg, #194:
Att ditt var sakligt kan verkligen diskuteras. Och sen att du väljer att tolka mitt inlägg osakligt är också rätt konstigt. Där du påstår att jag har förlöjligat dej..Det är ju du själv som har förlöjligat dej.

Och hur kan man tolka det här inlägget som någonting annat än osakligt?
Citerar: sture_lindberg, #184:

Och du har mage att påstå att jag gör mig löjlig!

Säg som det är Sture, du tål inte att någon säger emot dig!

Djbö
Medlem
#199 Skrivet: 7 Aug 2015 21:24

Är ni gifta eller något

Kleimark
#200 Skrivet: 7 Aug 2015 21:30

Ja. Det stämmer!

karinita
Medlem
#201 Skrivet: 7 Aug 2015 21:37

Citerar: Kleimark, #200:
Ja. Det stämmer!

Och du Kleimark verkar komma med de mest klartänkta inläggen. Du klargör alla resonemang i alla tänkbara trådar. Vad skulle vi göra utan dig?

sture_lindberg
Medlem
#202 Skrivet: 7 Aug 2015 21:43

Citerar: karinita, #198:
Säg som det är Sture, du tål inte att någon säger emot dig!

Jo om de har något vettigt att säga.
Men tyvärr händer det inte allt för ofta.

sture_lindberg
Medlem
#203 Skrivet: 7 Aug 2015 21:46

Citerar: karinita, #198:

Och jag är knappast osaklig när jag nämner att du alltid är negativ mot allt jag gör.

Det är ju du som är osaklig när du förnekar att du är det.Vänd inte på sanningen tack.

karinita
Medlem
#204 Skrivet: 7 Aug 2015 21:49

Citerar: sture_lindberg, #202:
Jo om de har något vettigt att säga.
Men tyvärr händer det inte allt för ofta.

Den tid jag spelat här på SO har jag inte sett ett enda exempel där du tagit till dig kritik eller att du har ändrat uppfattning. Men du kanske vet själv när det senast hände?

sture_lindberg
Medlem
#205 Skrivet: 7 Aug 2015 21:58 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: karinita, #204:
Den tid jag spelat här på SO har jag inte sett ett enda exempel där du tagit till dig kritik eller att du har ändrat uppfattning. Men du kanske vet själv när det senast hände?

Det var nog något år sen jag tog åt mej kritik..

Ändrat uppfattning i någon fråga vet jag aldrig jag har behövt göra.har inte funnits någon anledning till detta.

Men DU har varit här bara i en dryg månad och än så länge har du kritiserat exakt allt vad jag gjort eller jag skrivit

Har du ingen annan du kan gå till anfall emot ?

Kleimark
#206 Skrivet: 7 Aug 2015 22:00

Mig veterligen det första äkta paret.

sture_lindberg
Medlem
#207 Skrivet: 7 Aug 2015 22:12

nä du Kleimark !

Kleimark
#208 Skrivet: 7 Aug 2015 22:18

Det här måste vi fira.

karinita
Medlem
#209 Skrivet: 7 Aug 2015 22:26

Citerar: sture_lindberg, #205:
Har du ingen annan du kan gå till anfall emot ?

Du är då för söt!

sture_lindberg
Medlem
#210 Skrivet: 7 Aug 2015 22:33 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: karinita, #209:
Du är då för söt!

Oj positivt !..Nu kan man sova gott

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.