Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur många spelar i klubb här på SO ? Uppföljning.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 5 Aug 2015 23:06

Citerar: Kleimark, #180:
Jag tror inte Sture menade bokstavligen "gå

Trodde faktiskt ingen kunde missförstå mitt inlägg. Men det gick tydligen.

karinita
Medlem
#152 Skrivet: 5 Aug 2015 23:16

Citerar: sture_lindberg, #151:
Trodde faktiskt ingen kunde missförstå mitt inlägg. Men det gick tydligen.

Och så var vi där igen med ordklyverier och påstådda missförstånd!

Jag missförstod dig inte alls, jag ville bara besysa det faktum att många av oss bor långt från en schackklubb. Det medför resekostnader, det innebär att hela eftermiddagar och kvällar ska dedikeras till schackspelande vilket i alla fall inte jag är beredd att ta.

Att man som schackspelare utvecklas mest vid klubbspel håller jag inte med om. Det är hemma vid analysbrädet och studier i schackböcker som gjort mig till den schackspelare jag idag är.

Kleimark
#153 Skrivet: 5 Aug 2015 23:19

Det finns många som bor långt ifrån schackklubben, men det har inte hindrat dem. Det handlar om prioriteringar. Är man inte beredd att göra rätt prioriteringar, så ska man kanske inte välja en klubb långt bort. Alternativet är att flytta närmare i så fall.

sture_lindberg
Medlem
#154 Skrivet: 5 Aug 2015 23:23 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: karinita, #152:
Det är hemma vid analysbrädet och studier i schackböcker som gjort mig till den schackspelare jag idag är.

Klart det alltid finns undantag som bekräftar regeln.

Skrev jag verkligen att ALLA blev bättre som gick med i en schackklubb ?

Men om jag vill puffa för hur bra det är att gå med i en schackklubb,får jag inte göra det då ? Utan att du ska komma in och säga att du har långt att åka. Vem bryr sej om det ?

Voro glad om du inte bara letade efter det negativa hela tiden..
Jag skrev om fördelarna att gå med i en schackklubb ,inget annat.

karinita
Medlem
#155 Skrivet: 5 Aug 2015 23:29

Citerar: Kleimark, #153:
Är man inte beredd att göra rätt prioriteringar, så ska man kanske inte välja en klubb långt bort. Alternativet är att flytta närmare i så fall.

"Rätt prioriteringar" är de prioriteringar som passar mig och min familj bäst. Om man flyttar för att komma närmare en schackklubb man vill spela i är man ju i gruppen extremt intresserade av klubbspel.

sture_lindberg
Medlem
#156 Skrivet: 5 Aug 2015 23:33

ALLA har väl inte långt till en schackklubb tack o lov.

Och schack på klubb anser jag är helt överlägset schack på nätet.men det är min åsikt

.Javisst.men jag är nog knappast ensam om att tycka så

vpaavola
Medlem
#157 Skrivet: 5 Aug 2015 23:44

Citerar: sture_lindberg, #146:
Dessutom är schacket socialt befrämjande

Det bästa exemplet är schackgeniet Bobby Fischer.

Ber om ursäkt Sture. Kunde inte motstå.
Helt rätt att ni klubbspelare talar om er sak. Men Klubbspelet är väl inte ett självändamål. Varför ska man tvinga sig till klubben om man är nöjd sitt schacktillvaro på nätet.
Som för min del. Schack är enbart tidsfördriv och avkoppling. Jag har inga större ambitioner att bli "bättre schackspelare" och, trots att jag stundom är ganska aktiv i forumet, har jag fullgod social liv utan schack.
Och som Karinita påpekade man kan bli duktig spelare utan att spela i klubb. Det är hon väl lysande exempel på.

ChessDevil
Medlem
#158 Skrivet: 5 Aug 2015 23:59

Det finns fördelar med att spela på klubb och det finns fördelar med att vara här på nätet. Beror helt på vad man vill ha ut av schacket. Jag uppskattar klubben i Falun då vi har trevligt folk och då det finns en del bra motstånd. Jag har två syften med mitt klubbspelande förutom de sociala vinsterna.

Jag skulle vilja nå 2000 i Rating och jag vill se att klubben utvecklas och frodas med nya medlemmar, både unga som gamla. För min del är klubbspelandet väldigt viktigt för min utveckling. Jag tränar hemma för att lära mig men matchvanan och vinnarinstinkten slipar jag på turneringar och på klubben. Borde spela mer för att nå målet och vara mer konsekvent med öppningarna. Men som för andra så tar familjen en del tid. Lyckligtvis är dottern lite intresserad och har börjat på klubben. Förhoppningsvis fortsätter hon med huvudsaken hon hittar sin grej.

Är det inte lika här? Trivs man på nätet och vill hålla schacket på nätet så är det väl kanon. Men för er som har en gnutta nyfikenhet inför klubbschack så uppmanar jag att ge det en chans. Det ger mycket för många och klubbar kan vara en stor källa till glädje. Men som sagt, det är gott nog att vi delar intresset för schack!

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#159 Skrivet: 6 Aug 2015 00:38 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Jag tror att Stures undersökning (Sture får rätta mig) initierades just från en diskussion kring klubbspelande i jämförelse med nätspelande.

sture_lindberg
Medlem
#160 Skrivet: 6 Aug 2015 00:46

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #159:
Jag tror att Stures undersökning (Sture får rätta mig) initierades just från en diskussion kring klubbspelande i jämförelse med nätspelande.

Så rätt så.
Det var många där i denna tråd som undrade över hur många som spelade i schackklubb här på SO.
Just av det skälet gjorde jag denna undersökning.

sture_lindberg
Medlem
#161 Skrivet: 6 Aug 2015 00:51

Citerar: vpaavola, #157:
Varför ska man tvinga sig till klubben

Finns väl knappast några som "känner sej tvingade" att ta sej till klubben.

Tror nog de flesta tar sej dit med stor glädje.

Om man dessutom aldrig har spelat på en klubb hur kan man då veta hur det är där ?

Kleimark
#162 Skrivet: 6 Aug 2015 01:10

Citerar: vpaavola, #157:
Det bästa exemplet är schackgeniet Bobby Fischer.

"All I want to do, ever, is play chess." - Robert James Fischer

En mycket sund inställning.

sture_lindberg
Medlem
#163 Skrivet: 6 Aug 2015 02:54

Citerar: Kleimark, #162:
En mycket sund inställning.

Jo spela schack är sunt..Och ännu roligare i klubb !

G_arvid
Medlem
#164 Skrivet: 6 Aug 2015 06:31

Citerar: karinita, #152:
Att man som schackspelare utvecklas mest vid klubbspel håller jag inte med om. Det är hemma vid analysbrädet och studier i schackböcker som gjort mig till den schackspelare jag idag är.

Där talar vi nog lite om äpplen och päron. Det som man tränas på och utvecklar i en schackklubb är tävlingsschack, med fysiskt bräde, klocka och protokoll. Ett parti i taget och utan möjlighet att titta i böcker, flytta på pjäser eller tala med någon, pjäs rörd pjäs förd, etc. Korrespondensschack liksom spel här inne kräver andra färdigheter. Man kan vara duktig här inne, men det är ett obevisat påstående att man tränar upp sina färdigheter i närschack om man inte spelar närschack.

karinita
Medlem
#165 Skrivet: 6 Aug 2015 12:37

Citerar: G_arvid, #164:
Där talar vi nog lite om äpplen och päron.

Men de har båda sin givna plats på fruktfatet!
Jag hävdar bestämt att det är möjligt att sitta hemma och träna schack som förberedelse för en närschacktävling, utan att spela ett enda parti på schackklubb, och lyckas bättre mycket bättre än de som hela tiden spelar partier på klubben.
Jag vet att det är så!

TBchess
Medlem
#166 Skrivet: 6 Aug 2015 13:02 - Redigerad av: TBchess

Citerar: karinita, #165:
Jag hävdar bestämt att det är möjligt att sitta hemma och träna schack som förberedelse för en närschacktävling, utan att spela ett enda parti på schackklubb, och lyckas bättre mycket bättre än de som hela tiden spelar partier på klubben.

Självklart är det så. På många klubbar förekommer ingen eller ganska lite "ordentlig"/organiserad träning, mycket handlar om det sociala. Spela några partier och samtala om såväl schack som världen i övrigt är naturligtvis trevligt, men är man bara intresserad av det rent schackliga så får man ofta mer utfört på egen hand.

Jag tycker dock man missar det bästa med schacket genom att inte umgås med andra schackspelare i ett socialt sammanhang. Detta hindrar ju inte att man kan förkovra sig i schacket på egen hand. Man behöver knappast välja mellan klubbspel och eget schackarbete då det senare ofta kan klämmas in i vardagslivet (åker du kollektivt till jobbet så läs en schackbok, har du en kvart över så lös ett par schackproblem etc.).

ChessDevil
Medlem
#167 Skrivet: 6 Aug 2015 13:08

Karinita-Kanske är det olika vad som funkar för vem. För min del så spelar jag bättre när jag spelar regelbundet på klubben eller i turneringar. Jag förkastar inte träning hemma då det är ett viktigt inslag i utvecklingen. Men det går inte att få samma nerv och förutsättningar som vid ett tävlingsparti i närschack. De som går framåt snabbt i spelstyrka brukar ofta spela frekvent(ofta även yngre) och det är svårt att se att alla skulle haft samma utveckling om dom hade tränat hemma. Men det kanske funkar för vissa?

karinita
Medlem
#168 Skrivet: 6 Aug 2015 13:20

Som ung spelare är det viktigt att spela närschackpartier, och spela många, men som äldre erfaren spelare behöver man inte spela annat än det "nödvändiga" för att inte helt tappa känslan för spelet.
Den sociala biten kan ju vara viktig för många men för mig som har ett rikt socialt liv för övrigt finns inget behov att specifikt umgås med schackspelare.

G_arvid
Medlem
#169 Skrivet: 6 Aug 2015 13:27

Citerar: karinita, #165:
Men de har båda sin givna plats på fruktfatet!
Jag vet att det är så!

Jo, men förr eller senare måste du ta dig till den där närschacktävlingen eller den där schackklubben för att kunna bevisa detta. Jag skrev ju just det - om du inte spelar närschack hur kan du veta att du har blivit bättre på närschack. Och vad ska du med närschackkunskaperna till? Hemma vid analysbrädet kan man nog förkovra sig i öppningar och slutspel och tränga djupt in i spelets mysterier, men i en närschacktävling ska du till exempel kunna hushålla med tiden på ett annat sätt och klara att sitta fokuserad i upp till sex timmar. Jag tycker själv att spelet här kan hjälpa mig i närschackspelet, men jag ser inte hur man ska kunna ägna sig åt närschackspel utan att vara medlem i en schackklubb.

Kleimark
#170 Skrivet: 6 Aug 2015 13:29

Citerar: G_arvid, #169:
Jo, men förr eller senare måste du ta dig till den där närschacktävlingen eller den där schackklubben för att kunna bevisa detta. Jag skrev ju just det - om du inte spelar närschack hur kan du veta att du har blivit bättre på närschack. Och vad ska du med närschackkunskaperna till? Hemma vid analysbrädet kan man nog förkovra sig i öppningar och slutspel och tränga djupt in i spelets mysterier, men i en närschacktävling ska du till exempel kunna hushålla med tiden på ett annat sätt och klara att sitta fokuserad i upp till sex timmar. Jag tycker själv att spelet här kan hjälpa mig i närschackspelet, men jag ser inte hur man ska kunna ägna sig åt närschackspel utan att vara medlem i en schackklubb.

Det går ju att spela riktiga partier mot datorn. Där kan du träna på hushållandet med tiden, och så vidare.

karinita
Medlem
#171 Skrivet: 6 Aug 2015 13:40

Citerar: G_arvid, #169:
men jag ser inte hur man ska kunna ägna sig åt närschackspel utan att vara medlem i en schackklubb.

Det ser inte heller jag.
När jag går med i en schackklubb blir det för att kunna spela turneringar och skaffa mig en ELO-rating.
Som sagt va, både äpplen och päron har sin givna plats på fruktfatet!

LNO1
Medlem
#172 Skrivet: 6 Aug 2015 13:41

Citerar: karinita, #168:
Som ung spelare är det viktigt att spela närschackpartier, och spela många, men som äldre erfaren spelare behöver man inte spela annat än det "nödvändiga" för att inte helt tappa känslan för spelet.

För min egen del måste jag säga att jag håller med om ditt resonemang, alltså , när jag började spela tävlingsschack ville jag hellre spela än att analysera för jag tyckte helt enkelt att det var så roligt att spela. Numera finner jag det mer givande att ägna tiden som spenderas på schack till att analysera eller följa livekommenterade stormästarpartier på nätet. Strukturerad träning har jag dock svårt att ägna mig åt eftersom det inte passar med mitt övriga liv och min ambitionsnivå. Att som Fischer, som nämndes, ägna all sin tid åt schack skulle vara ett för mig ett väldigt torftigt liv.

Men som jag ser det är det naturligtvis så att det finns lika många förhållningssätt till schacket som det finns spelare och var och en måste finna det sätt och den form som passar bäst och som bevarar glädjen inför spelet.

G_arvid
Medlem
#173 Skrivet: 6 Aug 2015 14:07

Citerar: Kleimark, #170:
Det går ju att spela riktiga partier mot datorn. Där kan du träna på hushållandet med tiden, och så vidare.

Det är bara det att personligen har jag så förtvivlat svårt för att sitta och vara fokuserad när jag spelar mot en dator.

sture_lindberg
Medlem
#174 Skrivet: 6 Aug 2015 18:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Finns det flera frågor eller tankar om min undersökning ?

Vi har kommit ifrån ämnet nu tycker jag.

Har tråden öppen till på söndag.
Vill sammanfatta att de flesta har varit väldigt positiva till undersökningen trots allt.
(man kan inte få alla nöjda dock har jag lärt mej )

vonoben
Medlem
#175 Skrivet: 6 Aug 2015 22:38

Citerar: sture_lindberg, #174:
Finns det flera frågor eller tankar om min undersökning ?

Ska väl möjligen vara att 90% valt att inte besvara din fråga.

sture_lindberg
Medlem
#176 Skrivet: 6 Aug 2015 23:00 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vonoben, #175:
Ska väl möjligen vara att 90% valt att inte besvara din fråga.

Det finns bara drygt 1000 på ratinglistan dock . Och om då nästan 200 svarade så är det ju nästan 20 procent.Tycker själv att det är en riktigt bra siffra.

vonoben
Medlem
#177 Skrivet: 6 Aug 2015 23:07

OK, trodde det gällde alla medlemmar. Om det är som du räknar så är det trots allt 80% som valt att inte svara.

vonoben
Medlem
#178 Skrivet: 6 Aug 2015 23:12

Drygt.

peace
Medlem
#179 Skrivet: 6 Aug 2015 23:22

Nu klubbar vi att siffrorna är olika beroende på vem som räknar.Då var det klubbat!!!

sture_lindberg
Medlem
#180 Skrivet: 6 Aug 2015 23:29

Citerar: vonoben, #177:
Om det är som du räknar så är det trots allt 80% som valt att inte svara.

Jag räknar nog som så att det var nästan hela 20 procent som svarade.
Ett mycket bra resultat på en enkätfråga

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.