Författare |
Meddelande |
sture_lindberg
Medlem
|
#121 Skrivet: 5 Aug 2015 13:21
Citerar: sture_lindberg, #145: ANNARS ser jag fram emot nya undersökningar av alla som haft synpunkter i denna tråd..Så kan vi om några år efter alla dessa nya undersökningar hitta ett genomsnitt som kommer att visa EXAKT resultat
|
Kleimark
|
#122 Skrivet: 5 Aug 2015 13:30
Citerar: LNO1, #119: Nej vi kan inte komma fram till ett sådant konsensus, inte om vi samtidigt påstår att det är den absoluta sanningen. Man jag utgår nu ifrån att du inte ser det som en absolut sanning, vilket du faktiskt skrivit tidigare också (få ett hum om).
Matematisk statistik kan aldrig ge någon absolut sanning. Det kan endast matematiskt stringenta bevis ge.
|
LNO1
Medlem
|
#123 Skrivet: 5 Aug 2015 13:50
Citerar: sture_lindberg, #117: Och varför kritisera resultatet när man inte har något annat resultat som man anser rättare ?
Det är ingen som kritiserat själva resultatet, hur skulle man kunna göra det? Resultatet av undersökningen är ju som det är och det gav ju det utfall som du har uppgett.
Kritiken riktade sig enbart mot att du fastslog att det var 45% klubbspelare här på SO som en absolut sanning, men jag har utläst dina uttalanden så att du inte heller tycker att det är en absolut sanning. Då kunde du väl helt enkelt ha backat lite istället för att inta en försvarsposition?
vpaavola gjorde sig ju t.o.m besväret att analysera siffrorna lite djupare och det ska vi väl enbart vara tacksamma för, liksom G_arvids upplysande inlägg i den här frågan.
Nåja det är ju inte min sak att komma med råd om hur du ska bemöta kritik här på forumen , men ändå gör jag det, men jag menar inte alls att inta en mästrande hållning.
För min personliga del uppskattar jag kritik så länge den är saklig och det verkar trots allt som om vi fått lite mer klarhet hur vi ska förhålla oss till resultatet av din undersökning. Skulle någon "på gatan" fråga mig hur stor andel klubbspelare det är på SO så skulle jag nog svara: enligt Stures undersökning verkar det som om klubbspelarna är i en knapp minoritet, och jag tror nog att det på det hela taget är en någotsånär korrekt siffra.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#124 Skrivet: 5 Aug 2015 13:55
Citerar: LNO1, #123: men jag har utläst dina uttalanden så att du inte heller tycker att det är en absolut sanning
Jag har skrivet några gånger nu att det ger ett "HUM om ".
Men också ett antal gånger;Att så länge inget annat resultat föreligger så får vi anse 45 procent vara sanningen riktig nära..
Är du nöjd nu ?
|
sture_lindberg
Medlem
|
#125 Skrivet: 5 Aug 2015 14:00 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: LNO1, #123: Skulle någon "på gatan" fråga mig hur stor andel klubbspelare det är på SO så skulle jag nog svara:
Och jag skulle svara ;Jag har gjort en undersökning om detta och jag fann att det var ca 45 procent..Märk att jag skulle använda det lilla ordet "cirka "
Så det skulle bara vara en liten nyansskillnad mellan våra två svar.
|
LNO1
Medlem
|
#126 Skrivet: 5 Aug 2015 14:18
Citerar: sture_lindberg, #124: Jag har skrivet några gånger nu att det ger ett "HUM om ".
Man varför då i herrans namn, när någon tolkar det du skrivit som om att du anser detta som en absolut sanning, bara svara: gör en undersökning själva? Varför inte helt enkelt klargöra hur du menade? Och om mottagaren av budskapet inte förstår vad du menar , komma med en tydligare förklaring? Allt i korrekt och god ton givetvis, men det är ganska ofta jag ser känslorna svalla här på forumet. Det är väl i sanningens namn ganska onödigt egentligen om meningsmotsättningarna inte är djupare än så?
|
vpaavola
Medlem
|
#127 Skrivet: 5 Aug 2015 14:25
Citerar: sture_lindberg, #124: Men också ett antal gånger;Att så länge inget annat resultat föreligger så får vi anse 45 procent vara sanningen riktig nära..
Jag har också påpekat ett antal gånger att jag gjorde en undersökning, med din undersökning som grund och jämförde svaren med deltagarnas ratingtal. Jag fick cirka 38% till klubbspelarnas andel. Så det föreligger annat resultat.

|
Kleimark
|
#128 Skrivet: 5 Aug 2015 14:26
Glöm inte den undersökning som gjordes av karinita. 
|
vpaavola
Medlem
|
#129 Skrivet: 5 Aug 2015 14:37
För att inte tala om....... Mittens Rike 2 Sture 1.

|
G_arvid
Medlem
|
#130 Skrivet: 5 Aug 2015 15:09
Citerar: vpaavola, #109: Enligt min blygsamma studie av Stures undersökning och med mina bristande matematik kunskaper, får jag procentsatsen 28% i klubb mot 72% utanför i nedre ratinghalvan och 49% i klubb mot 51% utanför i övre ratinghalvan. Vilket skulle ge totalt 38% klubbspelare och 62% utanför. Inte mycket att bråka om mot Stures 45/55. Det som jag ville bevisa var att mitt påstående att "flera klubblösa från nedre ratinghalvan har inte röstat" var relevant.
Intressant iakttagelse, men man ska nog inte direkt dra slutsatsen att klubbspelare betyder ett högre ratingtal härinne eftersom närschack är något annat än det som försigår härinne. Jag kan t ex också misstänka att klubbspelare är mindre benägna att spela med motor än korrspelare och klubblösa, vilket kan hämma ratingen. Man kan också tänka sig att de på övre halvan har ett större engagemang och spelar mer regelbundet än de på undre halvan vilket kan medföra att dessa spelare i högre utsträcning läser och engagerar sig i forum och därför ser och svarar på undersökningen. Ett väl så stort problem tycker jag är att veta hur många fysiska personer användarnamnen representerar. Tittar man t ex på top 100 på ratinglistan så finner man i toppen ett stort antal anonyma användare med kryptiska meddelanden på sina presentationer.
Bara för att få spekulera lite till. 
|
ChessDevil
Medlem
|
#131 Skrivet: 5 Aug 2015 15:24
När jag ser presentationerna hos olika användare så verkar det vara väldigt ovanligt med motor. De som jag kikat på och som nämner motor skriver att de inte använder någon. Jag lägger ingen värdering i det då jag vet hur känsligt ämnet är. Men anledningen till att jag skriver om det är att jag trodde att motoranalys var väldigt vanligt bland korrspelare? Är det då få korrspelare här eller avstår korrspelarna från motor här? Kan ju även ha fel då det skulle kräva en större koll för att veta någorlunda. Min fundering utifrån Stures undersökning är således hur många korrspelare som håller till här egentligen. Kanske lite offtopic men intressant.
|
LNO1
Medlem
|
#132 Skrivet: 5 Aug 2015 15:46
De som spelar korr seriöst spelar på ICCFs sajt tror jag och de använder motor konsekvent. Därför är ju SO bra för de som vill spela korr på det gammeldags sättet. Det är också utanför trådämnet , men själv har jag funnit att 3 partier på en och samma gång räcker fint för mig när jag spelar korr på det gammeldags sättet, det är väldigt tungt att försöka analysera många partier på en gång seriöst. Alltför tungt för mig.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#133 Skrivet: 5 Aug 2015 17:24 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: vpaavola, #127: Jag fick cirka 38% till klubbspelarnas andel.
Ok vi låter din undersökning gälla..Det är 38 procent som spelar i klubb här på SO enligt dej.. Så klart det måste vara rätt då =)
|
sture_lindberg
Medlem
|
#134 Skrivet: 5 Aug 2015 17:27 - Redigerad av: sture_lindberg
Citerar: LNO1, #126: Man varför då i herrans namn, när någon tolkar det du skrivit som om att du anser detta som en absolut sanning, bara svara: gör en undersökning själva?
Vpaavola har nu fått rätt i sitt antagande..
|
sture_lindberg
Medlem
|
#135 Skrivet: 5 Aug 2015 17:30 - Redigerad av: sture_lindberg
Jag har nu ändrat min uppfattning då jag har blivit överbevisad av Vpaavola och LNO1.De verkar kunna allt.
Så 38 procent är den riktiga siffran inte 45 som jag kom fram till. Ursäkta att jag kom med ett helt missvisande resultat...
|
ChessDevil
Medlem
|
#136 Skrivet: 5 Aug 2015 17:35
Det är stort av dig Sture! Men skillnaden är inte jättestor. Kanske 38% stämmer om man djupdyker i analysen men 45% var ändå väldigt nära så någon större grej att dividera om är det väl inte.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#137 Skrivet: 5 Aug 2015 17:42 - Redigerad av: sture_lindberg
Jo jag misslyckades helt.så var det bara. Lovar att aldrig göra om detta. Överlåter detta till Vpaavola och LNO1 från och med nu.
|
timmy
Medlem
|
#138 Skrivet: 5 Aug 2015 17:59
Tror inte det var så dom menade, Sture. LNO1 har skrivit att det var ett bra initiativ och vpaavola har nämnt att det är en intressant undersökning.
|
ChessDevil
Medlem
|
#139 Skrivet: 5 Aug 2015 18:02
Tror jag med, låt inte glaset vara halvtomt nu Sture. Om undersökningen hade varit helt fel så hade den aldrig lockat fram så mycket diskussion och analys kring resultatet.
|
LNO1
Medlem
|
#140 Skrivet: 5 Aug 2015 18:14
Citerar: sture_lindberg, #135: LNO1.De verkar kunna allt.
Inte alls, jag bara tyckte att det låg något i deras argument. Att detta ska behöva vara så känsligt var ju tråkigt. Återigen din undersökning var bra och du gjorde ett bra jobb. Ber om ursäkt om det framstått som om jag var kritisk mot din undersökning.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#141 Skrivet: 5 Aug 2015 18:19 - Redigerad av: sture_lindberg
Ok vi säger då att min undersökning var skapligt bra.
Ursäkten tackar jag för.
Får samtidigt själv be om ursäkt för att jag "snäst" till några.
|
lubbeluring
Medlem
|
#142 Skrivet: 5 Aug 2015 21:56
Jag tror att vi kan konstatera att andelen klubbspelare på SO
med stor sannolikhet ligger mellan noll procent och hundra procent.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#143 Skrivet: 5 Aug 2015 22:03
Det kunde vi konstatera redan innan min undersökning i och för sej.
|
Kleimark
|
#144 Skrivet: 5 Aug 2015 22:12
Citerar: lubbeluring, #142: Jag tror att vi kan konstatera att andelen klubbspelare på SO
med stor sannolikhet ligger mellan noll procent och hundra procent.
Detta är en absolut sanning. 
|
baslars
Medlem
|
#145 Skrivet: 5 Aug 2015 22:14
Jag är frestad att ge mina synpunkter på den statistiska diskussionen, men avstår.
Däremot berättar jag gärna varför jag hittills inte spelat i schackklubb: 1. Har inte förstått storheten i spelet. 2. Har dåligt med tid (dvs prioriterar inte att spela över annat i livet).
Hur hinner jag då spela här men inte i klubb? På SO kan jag spela när jag har några minuter över och slipper binda upp en hel kväll.
Så alla ni (vi!) som vill ha fler klubbspelare, första problemet att lösa är nr 1!
|
sture_lindberg
Medlem
|
#146 Skrivet: 5 Aug 2015 22:24
Storheten i spelet skrev du som punkt 1.
Då ska jag skriva varför jag tycker man ska gå med i en schackklubb:För det första är det en helt annan känsla att spela mot en människa ansikte mot ansikte.Det ger en helt annan upplevelse av schacket än att sitta hemma och göra några drag på en datorskärm. Det blir en helt annan "nerv " i spelet helt enkelt.
Dessutom är schacket socialt befrämjande på ett helt annat sätt om man väljer en schackklubb i stället för datorn.
Och sedan är det så klart utvecklande för sitt spel..Man blir snabbt starkare schackspelare om man väljer att bli klubbschackspelare.
|
LNO1
Medlem
|
#147 Skrivet: 5 Aug 2015 22:36 - Redigerad av: LNO1
Citerar: baslars, #145:
Så alla ni (vi!) som vill ha fler klubbspelare, första problemet att lösa är nr 1
Förutom de punkter som Sture angav kan man ju faktiskt tillägga att om man nu inte vill prioritera schacket så högt, så kan det ju i alla fall vara värt att gå ner till din lokala schackklubb någon gång då och då, det finns absolut inga närvarokrav, åtminstone inte i de klubbar jag varit med i.
|
sture_lindberg
Medlem
|
#148 Skrivet: 5 Aug 2015 22:39
Citerar: LNO1, #147: så kan det ju i alla fall vara värt att gå ner till din lokala schackklubb någon gång då och då, det finns absolut inga närvarokrav, åtminstone i de klubbar jag varit med i.
Ja det kan absolut vara värt att gå till en klubb nära dej. Man har inget att förlora men om man har den rätta känslan så har man allt att vinna på detta
|
karinita
Medlem
|
#149 Skrivet: 5 Aug 2015 22:55
Citerar: sture_lindberg, #148: Ja det kan absolut vara värt att gå till en klubb nära dej.
Det är någ många som likt mig bor flera mil från närmaste schackklubb.
|
Kleimark
|
#150 Skrivet: 5 Aug 2015 23:00
Jag tror inte Sture menade bokstavligen "gå". 
|