Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Hur många spelar i klubb här på SO ? Uppföljning.
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#61 Skrivet: 4 Aug 2015 21:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: vpaavola, #90:
Om du påstår att utav dom spelare som har nu rating under 2543 (bland annat jag själv) är 45% klubbspelare, gör du dig bara löjlig.

Har jag väl aldrig påstått.

Jag har påstått att av de som svarat har 45 procent klubbtillhörighet.
Och jag tror inte som du att klubbspelare svarade oftare än icke klubbspelare.

Citerar: vpaavola, #24:
Jag kan inte spekulera varför, men jag vet att många av klubblösa deltog inte. Jag personligen spelar mest mot klubblösa spelare med lägre ratingtal och deras frånvaro var påtaglig i undersökningen.

Visst kan det vara så att det finns fler klubblösa bland de lågrankade,men det ändrar ju inte på slutresultatet av undersökningen
.Det betyder endast i så fall att det finns mer klubbspelare på den övre halvan än den undre halvan.Inget annat.

LNO1
Medlem
#62 Skrivet: 4 Aug 2015 21:14

Citerar: vpaavola, #90:
Som jag har sagt tidigare tyckte jag att det var väldigt bra initiativ men dina slutsatsaer och, i vanligt maner, hårdnackat försvar för dina slutsatser är inte lika bra.

Strålande argumentation och intressant analys. Sture kan känna sig lugn, hans undersökning var uppskattad. Jag föll dock för din argumentation vpaavola som indikerar att slutsatsen att ca 45% av de totala antalet spelare här på SO är klubbspelare är något förhastad. Att Sture är envis känner vi ju till men det ska i sanningens namn balanseras av att det finns åtskilliga här som är envisa och undertecknad ska inte avsvärja mig från denna egenskap.

Att vara envis är väl ok, men man ska ju kunna ändra sig ibland också om man upptäcker ett hål i sin argumentation.

Jag tror nog, och här litar jag på dina siffror vpaavola, att de flesta som spelar här på SO är klubblösa, vilket inte minskar den betydelse vi klubbspelare har när det gäller att marknadsföra vårt spel och försöka övertyga dem att varje dag som går utan att de blivit registrerade som schackspelare i SSF är en bortkastad dag

sture_lindberg
Medlem
#63 Skrivet: 4 Aug 2015 21:19

Citerar: LNO1, #62:
att de flesta som spelar här på SO är klubblösa,

Ja där håller jag med.

ca 55 procent är ju klubblösa

LNO1
Medlem
#64 Skrivet: 4 Aug 2015 21:19

Citerar: sture_lindberg, #61:
Visst kan det vara så att det finns fler klubblösa bland de lågrankade,men det ändrar ju inte på slutresultatet av undersökningen

Nej det ändrar inte alls resultatet av undersökningen , men om vi ska lita på vpaavolas analys (och det tror jag vi kan göra) så är slutsatsen att 45% av medlemmarna i SO kraftigt ifrågasatt. Detta sagt utan att på något sätt avse att förringa värdet på din undersökning.

LNO1
Medlem
#65 Skrivet: 4 Aug 2015 21:20

Citerar: sture_lindberg, #63:
ca 55 procent är ju klubblösa

I undersökningen ja, men som sagt... håller du inte med om att det ligger något i vpaavolas resonemang?

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 4 Aug 2015 21:27

Nej jag håller inte med.
Däremot kan jag hålla med honom att det är troligt att det är mindre på den undre halvan som har svarat på frågan om man spelar i klubb eller inte.

Men om han eller du inte anser undersökningen godkänd eller missvisande så är det fritt fram för er att göra egna undersökningar.

Tack o lov finns det folk som anser undersökningen riktigt bra
Och jag "lyssnar" hellre på dom än på er.
Men som jag skrivit längre upp så finns det folk som gnäller vad man än gör.

Djbö
Medlem
#67 Skrivet: 4 Aug 2015 21:40

Tycker att det var en bra undersökning

karinita
Medlem
#68 Skrivet: 4 Aug 2015 21:41 - Redigerad av: karinita

Citerar: sture_lindberg, #61:
Har jag väl aldrig påstått.
Jag har påstått att av de som svarat har 45 procent klubbtillhörighet.

Nej du Sture! du påstod i #1 att 45% av spelarna i SO spelar i schackklubb. Så visst har du påstått det!

Ditt påstående skulle i teorin kunna vara sant, men du har inget stöd i undersökningen för ditt påstående. Ta till dig vpaavolas resonemang och ta dig en funderare om du verkligen tror att omkring 500 spelare på SO också är klubbspelare? Det skulle ju vara märkligt om en så stor del av klubbspelare i framförallt Sverige spelade på denna sajt.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 4 Aug 2015 21:52

Citerar: karinita, #68:
Ditt påstående skulle i teorin kunna vara sant, men du har inget stöd i undersökningen för ditt påstående. Ta till dig vpaavolas resonemang och ta dig en funderare om du verkligen tror att omkring 500 spelare på SO också är klubbspelare? Det skulle ju vara märkligt om en så stor del av klubbspelare i framförallt Sverige spelade på denna sajt.

Stöd ? Hur skulle detta stöd se ut för att godkännas av dej ?
Jag påstår att ca 45 procent är klubbspelare så länge ingen annan har bevisat något annat.
Varför skulle detta vara märkligt menar du ?Att ca 500 här spelar i klubb ?

Men anser du dessa siffror felaktiga så säger jag till dej som jag svarat andra "förståsejpåare"; Gör en egen undersökning.

Publicera den gärna sedan här.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#70 Skrivet: 4 Aug 2015 21:57 - Redigerad av: Nisse_i_Högdalen

Citerar: karinita, #68:
ta dig en funderare om du verkligen tror att omkring 500 spelare på SO också är klubbspelare?

Sveriges schackförbund har enligt senaste verksamhetsberättelsen omkring 29 000 medlemmar. 2% skulle väl kunna ha ett konto här på sOl? De vuxna spelarna (25+) är knappt 4 000, så det skulle vara 12,5 %. Är det så otroligt?

Jag skulle, till dess motsatsen är bevisad med lite mer data och inte så mycket anekdotiska uppgifter tro att Stures siffror är en god approximation.

vpaavolas invändning är intressant, men det finns en del problem med den. Spelare i den lägre delen av rankinglistan består t.ex. till stor del av spelare som spelat få partier (under 50 eller så) och /eller har inte varit inloggade på mer än en månad. Kan de då räknas in i gruppen "spelar här på sO?".

karinita
Medlem
#71 Skrivet: 4 Aug 2015 22:08

Citerar: sture_lindberg, #69:
Men anser du dessa siffrork felaktiga så säger jag till dej som jag svarat andra "förståsejpåare"; Gör en egen undersökning.

Varför tar du kritiken så personligt? den offerroll du tar på dig blir lite fånig därför att ingen vill dig något ont. Du måste väl som vuxen man kunna finna dig i att andra inte alltid håller med dig!

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 4 Aug 2015 22:24

Citerar: karinita, #71:
Varför tar du kritiken så personligt? den offerroll du tar på dig blir lite fånig därför att ingen vill dig något ont. Du måste väl som vuxen man kunna finna dig i att andra inte alltid håller med dig!

Kan ju bero på att några här bara ser negativt på det mesta.
Och jag tar inte eran kritik särskilt hårt.
.Utan jag tycker den mest är löjlig.
Jag har nu gjort en liten undersökning och kommit fram till att det är 45 procent här på SO som spelar i schackklubb.
Om du eller andra inte anser denna undersökning vara tillförlitlig så gör en egen undersökning då..Varför bara kritisera ? Gör något själv i stället !

Kleimark
#73 Skrivet: 4 Aug 2015 22:26

Fast undersökningen visade väl inte att det var exakt 45 %?

sture_lindberg
Medlem
#74 Skrivet: 4 Aug 2015 22:29

ca 45 procent som jag skrivit förut. Du kan själv räkna ut om du är road att få det exakta talet.

karinita
Medlem
#75 Skrivet: 4 Aug 2015 22:29 - Redigerad av: karinita

Citerar: sture_lindberg, #72:
Jag har nu gjort en liten undersökning och kommit fram till att det är 45 procent här på SO som spelar i schackklubb.

Den slutsatsen går inte att dra av din undersökning!

Varför går du till personangrepp och kallar mig löjlig?

Kleimark
#76 Skrivet: 4 Aug 2015 22:32

Citerar: sture_lindberg, #74:
ca 45 procent som jag skrivit förut. Du kan själv räkna ut om du är road att få det exakta talet.

Ja, men vad är det för varians i så fall?

sture_lindberg
Medlem
#77 Skrivet: 4 Aug 2015 22:35

Citerar: Kleimark, #76:
Ja, men vad är det för varians i så fall?

Citerar: sture_lindberg, #74:
Du kan själv räkna ut om du är road att få det exakta talet.

uct2
Medlem
#78 Skrivet: 4 Aug 2015 22:35

OM, dvs OM, vi kunde betrakta de 179 personer som svarat som representativa för samtliga 1801 anslutna till SO är felmarginalen +/- 6,92% vid 95% säkerhetsnivå. Antalet SO-anslutna brukar vara lägre på sommaren, så om vi hade ett snittvärde för hela tiden man kunnat svara på frågan om klubbspel hade förmodligen felmarginalen varit större.

Jag tycker dock att det är intressant att det uppenbart finns många spelare här som skulle kunna fångas upp av klubbar runt om i Sverige. Det är åtminstone 98 pers som saknar klubbtillhörighet och som även funnit det mödan värt att skriva det i en tråd.

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 4 Aug 2015 22:37

Citerar: karinita, #75:
Varför går du till personangrepp och kallar mig löjlig?

För att jag anser det löjligt att angripa en ovetenskaplig undersökning.

Är det då dej jag angriper ? Nej ...

karinita
Medlem
#80 Skrivet: 4 Aug 2015 22:41

Citerar: sture_lindberg, #79:
För att jag anser det löjligt att angripa en ovetenskaplig undersökning.

Jag angriper inte din lilla gulliga undersökning, jag påpekade bara att din slutsats inte har stöd i undersökningen.

G_arvid
Medlem
#81 Skrivet: 4 Aug 2015 22:42

Om man är ute efter en exakt siffra måste man avidentifiera alla användare och kontrollera med Sveriges Schackförbund. Vilket ju inte låter sig göras. Oavsett man gör som Sture gjorde eller på ett annat sätt blir det fråga om uppskattningar. Nu blev det 45-55 i den här undersökningen av de 179 som svarade. Det måste stå var och en fritt att bedöma osäkerheten och eventuella felkällor. Ingen statistisk undersökning kan ha anspråk på att komma med absolut sanning, utan man gör dem för att få så bra uppfattning som möjligt, ofta för att kunna fatta beslut i den ena eller andra riktningen.

sture_lindberg
Medlem
#82 Skrivet: 4 Aug 2015 22:45

Citerar: karinita, #80:
jag påpekade bara att din slutsats inte har stöd i undersökningen.

Låter nästan som om du var avundsjuk att jag gjort denna undersökning,När du kallar den "gullig "

Men min slutsats lyder ; Att det är ca 45 procent som spelar i schackklubb här på SO,så länge inte motsatsen har bevisats.Och inget annat.

uct2
Medlem
#83 Skrivet: 4 Aug 2015 22:48

Citerar: G_arvid, #81:
Det måste stå var och en fritt att bedöma osäkerheten

Den s t at i s t i s k a osäkerheten beskrev jag ju just i #78. Den är +/- 6,9% vid 95% konfidensintervall -- om urvalet inte vore "biased", vilket vi dock kan anta att det är.

sture_lindberg
Medlem
#84 Skrivet: 4 Aug 2015 22:49

Citerar: G_arvid, #81:
Ingen statistisk undersökning kan ha anspråk på att komma med absolut sanning

Jag har aldrig påstått att dessa siffror är den absoluta sanningen..Men ingen annan undersökning har gjorts så vi får finna den rätt så nära sanningen.

Och till dess att inga andra undersökningar har gjorts så anser jag den kan /bör gälla.

karinita
Medlem
#85 Skrivet: 4 Aug 2015 22:53 - Redigerad av: karinita

Citerar: sture_lindberg, #82:
Låter nästan som om du var avundsjuk att jag gjort denna undersökning,När du kallar den "gullig "

Karinita: Jag skulle skämmas om jag gjort en liknande undersökning och sedan dragit slutsatser utifrån den.

Men min slutsats lyder ; Att det är ca 45 procent som spelar i schackklubb här på SO,så länge inte motsatsen har bevisats.Och inget annat.

Vem som helst kan dra vilka slutsatser som helst och de som gör så är inte mer fel ute än du är. Jag tror att 19,7% av SO´s medlemmar också är klubbspelare och jag bygger min slutsats på juli månads medeltemperatur i Stockholms city.

Kleimark
#86 Skrivet: 4 Aug 2015 22:56

Citerar: uct2, #83:
Den s t at i s t i s k a osäkerheten beskrev jag ju just i #78. Den är +/- 6,9% vid 95% konfidensintervall -- om urvalet inte vore "biased", vilket vi dock kan anta att det är.

Jag anser att minst 99 % konfidensintervall bör användas.

karinita
Medlem
#87 Skrivet: 4 Aug 2015 22:59

Citerar: uct2, #83:
om urvalet inte vore "biased", vilket vi dock kan anta att det är.

Urvalet är inget urval eftersom de som svarat gjort det av eget intresse och valt sig själv.

uct2
Medlem
#88 Skrivet: 4 Aug 2015 23:01

Citerar: karinita, #87:
Urvalet är inget urval eftersom de som svarat gjort det av eget intresse och valt sig själv.

Jo, det är ett u r v a l i alla fall. Däremot ett urval med många problem och felkällor.

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 4 Aug 2015 23:02

Citerar: karinita, #85:
Jag tror att 19,7% av SO´s medlemmar också är klubbspelare och jag bygger min slutsats på juli månads medeltemperatur i Stockholms city.

Alla blir saliga på sin egen tro..Så tro du.

Kleimark
#90 Skrivet: 4 Aug 2015 23:03

Det var ju ganska låg medeltemperatur under juli månad. Jag antar att det är därför som endast 19.7 % är klubbmedlemmar.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.