Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Garry Kasparov
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 10 Jul 2015 19:44 - Redigerad av: LNO1

I hastigheten hamnade denna tråden i helt fel avdelning, nu hamnade den rätt!
I en gammal schacknytt tror jag var det var, var det ett reportage om det nya underbarnet Harry Kasparov Nej det var inte så att att Garry hade en brorsa, det var helt enkelt en missuppfattning. Många anser ju att det är den hittills störste schackspelaren. Jag anser ju att sådana klassificeringar är onödiga, men vi brukar ju alltid hålla på med det, vi människor. Det ligger väl antagligen djupt i vår natur. Här i denna tråd tänkte jag att vi skulle diskutera Kasparovs partier, politiska ambitioner, hans stil vid brädet mm. Partiet nedan som de allra flesta känner till, visar inte bara hur stor spelare Kasparov är , utan det visar också att det krävs två för att dansa tango!
http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10114 78

caligula
Medlem
#2 Skrivet: 10 Jul 2015 21:16

går inte att ladda upp

LNO1
Medlem
#3 Skrivet: 10 Jul 2015 21:34

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10114 78

ibland separeras länken i två delar, vet ej varför, denna bör funka

timmy
Medlem
#4 Skrivet: 10 Jul 2015 22:26

Kasparov blev ju även kallad KGB-spion av Fischer och att alla hans partier var uppgjorda.

Lite info för att binda samman LNO1-trådarna.

poesimannen
Medlem
#5 Skrivet: 10 Jul 2015 22:48

Harry Weinstein är hans namn. Varför tog han sig namnet G. Kasparov?

timmy
Medlem
#6 Skrivet: 10 Jul 2015 23:04

Hans mors efternamn, hans far dog i ung ålder.

Kleimark
#7 Skrivet: 10 Jul 2015 23:08 - Redigerad av: Kleimark

Enligt "Attack i schack" hette han Garri Weinstein fram till tolv år, för att sedan byta till Kasparov.

"Hans mor och morföräldrar hette alla Kasparian. Det blev en naturlig konsekvens att Garri antog den ryska versionen av detta efternamn, när lagen gav honom rätt till det vid 12 års ålder" (sidan 12)

LNO1
Medlem
#8 Skrivet: 11 Jul 2015 01:06

Citerar: timmy, #4:
Kasparov blev ju även kallad KGB-spion av Fischer

Jamen då blev det lite logik i det hela ... Fischer var de facto bevakad av FBI, så varför inte börja misstänka Kasparov? Otäck historia. Nåja vi misstänker inte Garry i alla fall hoppas jag. Spioner har knappast talangen eller tiden som krävs för att nå Garrys höjder.

vpaavola
Medlem
#9 Skrivet: 11 Jul 2015 01:21

Citerar: poesimannen, #5:
Harry Weinstein är hans namn. Varför tog han sig namnet G. Kasparov?

Av namnen att bedöma var han armenisk-judisk härkomst. Och i Ryssland har det inte alltid varit populärt att vara armenier eller jude.

timmy
Medlem
#10 Skrivet: 11 Jul 2015 08:14

Dessutom har ju Kasparov rent politiskt varit motståndare till allt vad KGB och Sovjet och dagens Ryssland står för. Så KGB-spion är lika sannolikt som Fischer var CIA-agent

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 11 Jul 2015 09:59

Citerar: timmy, #10:
Så KGB-spion är lika sannolikt som Fischer var CIA-agent

Naturligtvis helt uppåt väggarna ja, men hur såg det hela ut för Fischer? Det blir lite besvärligt att hålla isär trådarna nu, men ni är så skickliga debattörer så ni navigerar säkert mellan dessa ämnesavvikelser.

timmy
Medlem
#12 Skrivet: 11 Jul 2015 11:34

Om han nu var lite paranoid (får jag skriva så Kleimark?) så trodde säkerligen Bobby att kära Garry var KGB-agent med en massa uppgjorda matcher, han var ju trots allt världsmästare under många år!

LNO1
Medlem
#13 Skrivet: 11 Jul 2015 12:20

Citerar: poesimannen, #5:
Harry Weinstein är hans namn

Jag googlade på det, inte någonstans hittar jag referenser till Harry. Var hämtade du den uppgiften? Uppenbarligen så skrev de ju Harry i schacknytt också, så här ligger om inte en hund så väl en Harry begraven

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 11 Jul 2015 12:53

Garri Kimovitj Kasparov, född Garri Weinstein

Dock inte Harry

PeterTrsavec
Medlem
#15 Skrivet: 11 Jul 2015 13:48

Jag har ägnat många timmar åt att studera Kasparov, svart som vit. Tycker det är intressant hur han spelar vit i Spanskt, man lär sig oerhört mycket genom analysera hans partier, gett i alla fall mig bra ideer kring tex. slutet Spanskt. Sen är det en fröjd att se honom vid brädet, hans ansiktsuttryck vid olika ställningar.

Jag har också studerat hans partier i Kungsindiskt och Sicilianskt, två oerhört dynamiska öppningar som jag spelat i flera år, men med "ålder" känner jag att jag inte hittar rätt kring speliden bland annat.

Skickar ett vackert parti i Spanskt http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10186 25

LNO1
Medlem
#16 Skrivet: 11 Jul 2015 16:50

Citerar: sture_lindberg, #14:
Dock inte Harry

Så vi låter Harry ligga begraven.

LNO1
Medlem
#17 Skrivet: 11 Jul 2015 16:55

Citerar: PeterTrsavec, #15:
Skickar ett vackert parti i Spanskt

Tack Peter! Det var ett fint parti. Garry var inte så överlägsen i början av den matchen, och han medgav själv att hade Anand bara fortsatt som han började den matchen så hade det blivit stenhårt. Objektivitet.

poesimannen
Medlem
#18 Skrivet: 11 Jul 2015 16:59

Enligt biography.com så förekom både namnet Harry och Garri Weinstein. Samma sak enligt encyklopedia brittanica. Där fick jag det ifrån. Men jag ser att det rätta är Garri enligt wikipedia.

LNO1
Medlem
#19 Skrivet: 11 Jul 2015 18:19

Citerar: poesimannen, #18:
Enligt biography.com så förekom både namnet Harry

och även enligt schacknytt! Mysteriet med Harry tätnar...

uct2
Medlem
#20 Skrivet: 11 Jul 2015 21:50

Citerar: LNO1, #19:
Citerar: poesimannen, #18:Enligt biography.com så förekom både namnet Harry
och även enligt schacknytt! Mysteriet med Harry tätnar...

Har vi ingen ryskspråkig SO-medlem som kan reda ut detta? Det är väl så att ryskan inte har någon direkt motsvarighet till vårt H, utan den ryska varianten av det kyrylliska alfabetet använder samma tecken för H som för G? Harry och Garri skulle alltså vara samma namn, beroende på transkriberingen mellan de kyrylliska och latinska alfabeten!? I den ukrainska varianten av alfabetet är tecknen för G och H desamma. Men eftersom jag inte är ryskspråkig själv vore det kul om någon kunde verifiera/vederlägga detta!?

Vikingur
Medlem
#21 Skrivet: 12 Jul 2015 11:03 - Redigerad av: Vikingur

Citerar: PeterTrsavec, #15:
Jag har ägnat många timmar åt att studera Kasparov, svart som vit. Tycker det är intressant hur han spelar vit i Spanskt, man lär sig oerhört mycket genom analysera hans partier, gett i alla fall mig bra ideer kring tex. slutet Spanskt. Sen är det en fröjd att se honom vid brädet, hans ansiktsuttryck vid olika ställningar.

Jag har också studerat hans partier i Kungsindiskt och Sicilianskt, två oerhört dynamiska öppningar som jag spelat i flera år, men med "ålder" känner jag att jag inte hittar rätt kring speliden bland annat.

Hans bok "The test of time" är mycket bra och det är upfriskande att se honom avfärda sina gamla kommentare med "Fairy tales!" Ett härligt parti är följande. Lägg märke till hur starka hot vit får efter löparoffret. Svart drag är tvugna men inte desto mindre väldigt imponerande, https://www.youtube.com/watch?v=ySEkVL6I4Ig

PeterTrsavec
Medlem
#22 Skrivet: 12 Jul 2015 13:49

Vilket vackert parti av Kasparov som Du la upp Vikingur. Ett skarpt parti md massa vackra taktiska finesser. Lägger upp ett annat parti som är oerhört intressant

https://www.youtube.com/watch?v=jbZAZ_d92bk

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 12 Jul 2015 16:43

Två kanonpartier! Fin söndagsunderhållning.

Vikingur
Medlem
#24 Skrivet: 12 Jul 2015 19:13

Peters parti finns kommenterat i en bok om nimzoindiskt fö; Challenging the Nimzo-indian.

Vikingur
Medlem
#25 Skrivet: 12 Aug 2015 19:37

Ett fint ungdomsparti av Kasparov http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10695 99

Du måste logga in för att kunna posta!