Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bobby Fischer
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#271 Skrivet: 9 Aug 2015 11:24

Citerar: G_arvid, #300:
Kanske var det så att han vid ett stadium bestämt sig för att bli världsmästare och sedan ägnade all tid och koncentration för att uppnå detta mål,utan att egentligen älska själva spelet. Efter titeln spelade han ju inga partier. Vilken schackälskare hade klarat av det?

Det kan ju endast stanna vid spekulationer huruvida Fischer hatade spelet eller inte, men vad jag förstår så hängde han med i schacket även efter 1972 och då måste motfrågan bli, vilken schackhatare hade orkat bry sig om schacket så pass mycket att man uppfinner en ny form av det (Fischer random) samt en ny schackklocka? Jag tror dessa båda tillkom efter 1972.

G_arvid
Medlem
#272 Skrivet: 9 Aug 2015 12:17

Citerar: LNO1, #271:
Det kan ju endast stanna vid spekulationer huruvida Fischer hatade spelet eller inte, men vad jag förstår så hängde han med i schacket även efter 1972 och då måste motfrågan bli, vilken schackhatare hade orkat bry sig om schacket så pass mycket att man uppfinner en ny form av det (Fischer random) samt en ny schackklocka? Jag tror dessa båda tillkom efter 1972.

Och efter tjugo år dyker han upp och spelar en maratonmatch med Spassky...Nej, man blir inte klok på karln.Men i de intervjuer jag läst med Fischer fram till VM-matchen så betonar han gång på gång att hans mål är att bli världsmästare. Sen blev han världsmästare och kanske lyckades han inte formulera ett nytt mål eller finna en ny mening med livet...?

ChessDevil
Medlem
#273 Skrivet: 9 Aug 2015 16:01

Jag tror att han hade svårt att hitta en klar väg framåt i livet efter att han blev världsmästare. Det i kombination med hans mentala ohälsa bidrog till att han fick allt svårare i livet. Med den bakgrunden så vore det väldigt intressant och veta vad hans motiv till att spela igen mot Spassky var. Var det pengar, tanken att jäklas med USA eller fanns det en genuin schacklig motivation?

sture_lindberg
Medlem
#274 Skrivet: 9 Aug 2015 16:04

Citerar: ChessDevil, #273:
Med den bakgrunden så vore det väldigt intressant och veta vad hans motiv till att spela igen mot Spassky var. Var det pengar, tanken att jäklas med USA eller fanns det en genuin schacklig motivation?

Det var en kombination av pengar och att Spasskij blev hans "vän ".Kan ju ha funnits andra skäl också.

Kleimark
#275 Skrivet: 9 Aug 2015 17:02

Jag tror inte alls, att Fischer skulle ha det svårt att hitta en väg framåt i livet. Det finns inget som tyder på det. Jag tror att han hade det bra och ville spela en match mot Spasskij. Att han sedan fick betalt var inget han såg negativt på.

ChessDevil
Medlem
#276 Skrivet: 9 Aug 2015 17:19

Det kanske är som du säger Sture att det blev vänner och att det i kombination med pengar var faktorerna som fick matchen att bli av. Kanske blev det också positivt för hans mående att han klarade av att spela matchen. Kan inte komma ihåg att det blev några kontroverser som tidigare. Då är det givetvis om man räknar bort USAs ilska över att Fischer struntade i förbudet att spela i Jugoslavien.

LNO1
Medlem
#277 Skrivet: 9 Aug 2015 17:42

Citerar: G_arvid, #272:
Sen blev han världsmästare och kanske lyckades han inte formulera ett nytt mål

Det misstänker jag också. Kanske var det därför han senare i livet sa att han hatade schack. När man bedömer det uttalandet, som yttrades i flygplanet från Japan till Island, så måste vi också väga in hel del annat som Bobby sade, som inte verkade vara rimligt.

ChessDevil
Medlem
#278 Skrivet: 9 Aug 2015 17:50

Det är ett märkligt uttalande av någon som vigt sitt liv åt schack. Kanske hatade han det faktum att han inte hittade något att fylla livet med till samma grad som schacket gjort!? Då är det rätt mänskligt att rikta den frustrationen mot schacket.

LNO1
Medlem
#279 Skrivet: 9 Aug 2015 22:27

Citerar: ChessDevil, #278:
Då är det rätt mänskligt att rikta den frustrationen mot schacket.

I fallet Fischer inte överraskande heller , med så mycket frustration och ilska över andra saker som tycks ha tilltagit med åren.

LNO1
Medlem
#280 Skrivet: 9 Aug 2015 22:31

Citerar: G_arvid, #270:
Någon karpovtråd har ingen öppnat och jag tror inte den skulle röna något större intresse.

Nog vore han värd en egen tråd, men med tanke på hur Kasparovtråden snabbt somnade in, så får jag nog avbryta mitt experiment med detta. Det krävs alltså en så pass kontroversiell figur som Fischer för att väcka debattlusten här på SO.

sture_lindberg
Medlem
#281 Skrivet: 9 Aug 2015 23:31

Citerar: LNO1, #280:
Det krävs alltså en så pass kontroversiell figur som Fischer för att väcka debattlusten här på SO.

Hur skulle det vara med en Sturetråd ,då skulle det väl explodera av inlägg

LNO1
Medlem
#282 Skrivet: 9 Aug 2015 23:51

Citerar: sture_lindberg, #281:
Hur skulle det vara med en Sturetråd

Jag hade ju tänkt ta upp klassiska mästare som Fischer, Kasparov m.fl. Jag måste erkänna att jag missade helt ditt namn när jag planerade det hela... Tillbaka till ritbordet!

sture_lindberg
Medlem
#283 Skrivet: 10 Aug 2015 00:01

farbrorjo
Medlem
#284 Skrivet: 10 Aug 2015 08:56

Citerar: sture_lindberg, #281:
Hur skulle det vara med en Sturetråd ,då skulle det väl explodera av inlägg

Vill man ha en tråd om egna partier, spelöppningspreferenser eller vad det nu må vara så går det bra, men då är det A och O att man öppnar den själv och tydligt definierar trådämnet. Vill man ej ha den typen av trådar så har man rätt att slippa det och trådar på det temat som öppnats av någon annan än den det berör raderas därför på principbasis. Eventuella frågor kring detta besvaras via meddelandefunktionen, EJ i denna tråd (ohörsamhet medför varning).

Därmed åter till Fischer och trådämnet.

Vikingur
Medlem
#285 Skrivet: 10 Aug 2015 14:02

Jag tycker det är för mycket fokus på det negativa här. Fischer var en fantastisk spelare. Se på följande miniatyr t.ex: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10442 62

Kleimark
#286 Skrivet: 10 Aug 2015 14:06

Jag håller med. Fischer hade ingen frustation eller ilska. Han hade inte heller några svårigheter att finna någon mening med livet, efter VM-titeln. Han var ju medlem i "Worldwide Church of God" exempelvis.

peace
Medlem
#287 Skrivet: 10 Aug 2015 14:14

Gav Ficher upp iefter 17e draget Vikingur?

ChessDevil
Medlem
#288 Skrivet: 10 Aug 2015 14:17

Jag tror att Fischer var olycklig och frustrerad, det är egentligen inget kontroversiellt. Däremot så diskuterar jag gärna i likhet med Vikingur hans briljans vid brädet. Kanske mer givande än att diskutera hans olyckliga livsöde som jag tror hade kunnat sluta på ett annat sätt med mer balans i livet. Jag som spelar 1.b3 ibland tycker att det är skoj att Fischer ibland testade det draget. Då öppningen inte är lika bra som huvudvarianterna i 1.e4 och 1.d4 så tror jag att Fischer kanske ville ge sig själv en extra utmaning mot motstånd som han i princip mosar i alla öppningar.

ChessDevil
Medlem
#289 Skrivet: 10 Aug 2015 14:21

Vikingur-Imponerande parti, gillar i hur han offrar för att öppna upp centrum. Har inte kikat tillräckligt för att avgöra var svart gjorde det avgörande misstaget men gissar att det inte är klokt att ha kvar kungen i centrum mot Fischer.

Kleimark
#290 Skrivet: 10 Aug 2015 14:24

Citerar: peace, #287:
Gav Ficher upp iefter 17e draget Vikingur?

Hans motståndare gav upp. Fischer vann.

Vikingur
Medlem
#291 Skrivet: 10 Aug 2015 14:25

Jepp, Fischer räknade låååångt.... https://www.youtube.com/watch?v=bF3KKuLnzCQ

peace
Medlem
#292 Skrivet: 10 Aug 2015 14:27

Bland kommentarerna på fortsättningen av partiet fanns ju b5 efter schack på a4.

Vikingur
Medlem
#293 Skrivet: 10 Aug 2015 14:34

b5 var väl enda försöket men Fischer räknade förmodligen hela varianten redan när han spelade f5

ChessDevil
Medlem
#294 Skrivet: 10 Aug 2015 14:35

Slår vit på e4 efter b5?

Vikingur
Medlem
#295 Skrivet: 10 Aug 2015 14:42

Jepp,det finns många analyser här: http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10442 62

peace
Medlem
#296 Skrivet: 10 Aug 2015 14:44

För en amatör som mig kan jag ej förstå att Dely som svart gav upp där.Efter b5 o dam slår e4 borde en lång rockad vara möjlig som en skrev i en kommentar.

Vikingur
Medlem
#297 Skrivet: 10 Aug 2015 14:48

Lång rockad är möjligt och det förlorar också men ingen av oss här hade gett upp efter Da4 förstås.

peace
Medlem
#298 Skrivet: 10 Aug 2015 15:02

ja finns ju en schack på c6 efter lång rockad och där ser det uppgivet ut för mig.

LNO1
Medlem
#299 Skrivet: 10 Aug 2015 16:29

Citerar: ChessDevil, #288:
Jag tror att Fischer var olycklig och frustrerad, det är egentligen inget kontroversiellt. Däremot så diskuterar jag gärna i likhet med Vikingur hans briljans vid brädet. Kanske mer givande än att diskutera hans olyckliga livsöde som jag tror hade kunnat sluta på ett annat sätt med mer balans i livet.

Ja, även om det för de flesta tycks uppenbart att han bar på en hel del hat och frustration som ledde till problem för honom
(fängelsvistelsen i Japan bl.a som jag tror mer beror på hans hatiska uttalanden efter world trade center än på att han bröt embargot) så var det inte ofta han hade problem på brädet. Däremot är jag inte alls säker på att han spelade 1.b3 för att ge motståndaren ett handikapp.

LNO1
Medlem
#300 Skrivet: 10 Aug 2015 16:41 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Vikingur, #291:
Jepp, Fischer räknade låååångt

Trevligt parti i Fischers specialvariant. Jo jag tycker nog att svart gav upp med gott samvete, men han kunde förstås ha fortsatt spela också, det är ju valfritt.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.