Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bobby Fischer
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
Kleimark
#241 Skrivet: 5 Aug 2015 11:22

Citerar: LNO1, #268:
vem minns inte Kramnik-Topalov eller för den delen Karpov-Korchnoi)

Det är nog många som minns detta. Fischer skapade dock ingen skandal. Han klagade bara på förhållandena.

ChessDevil
Medlem
#242 Skrivet: 5 Aug 2015 11:26

Var det inte i ett av partierna som han inte dök upp?

timmy
Medlem
#243 Skrivet: 5 Aug 2015 11:40

Citerar: Kleimark, #241:
Det är nog många som minns detta. Fischer skapade dock ingen skandal. Han klagade bara på förhållandena

På den tiden ansågs det nog som en skandal, även om det bara var så att han klagade på allt.

G_arvid
Medlem
#244 Skrivet: 5 Aug 2015 13:36

Om man inte dyker upp till spel under pågående vm-match så tycker jag kriterierna för skandal är uppfyllda.

sture_lindberg
Medlem
#245 Skrivet: 5 Aug 2015 13:39

Citerar: G_arvid, #244:
skandal

Ordet "skandal " kan tydas olika av olika människor dock.

ChessDevil
Medlem
#246 Skrivet: 5 Aug 2015 13:45

Det håller jag med om! Att dyka upp till spel är en självklarhet. Sen kan man tycka olika om Fischers krav på arrangörerna som var bakgrunden till att han inte spelade andra partiet. Min uppfattning är att Fischer var under väldigt stor press efter första partiet då han gjorde en grov blunder och därför riktade mycket frustration utåt med olika krav. På ett sätt så funkade det ju eftersom Spassky onekligen verkade rubbas av all uppståndelse kring dessa saker. Däremot tror jag inte att det var en osportslig taktik från Fischer utan mer ett agerande från en väldigt pressad man. Givetvis spekulationer men en schackspelare i balans och med fokus på matchen hade nog kunnat stänga ute eventuella distraktioner och bara spelat.

LNO1
Medlem
#247 Skrivet: 5 Aug 2015 15:53

Citerar: Kleimark, #241:
Fischer skapade dock ingen skandal.

Jaså du? Han dyker inte upp, klagar på tv-kameror som surrar, kräver att få spela i ett avskilt rum etc etc.

Han kanske inte skapade någon skandal överhuvudtaget under sin karriär?

Han kanske hade helt rätt i att alla vm-matcherna efter att han hade slutat var uppgjorda?

Nästa steg blir väl att förneka att Spassky hade rätt i att känna sig störd av detta.

Kleimark
#248 Skrivet: 5 Aug 2015 16:08

Citerar: LNO1, #247:
Han dyker inte upp, klagar på tv-kameror som surrar, kräver att få spela i ett avskilt rum etc etc.

Det är nog många som hade blivit störda av surrande TV-kameror. Jag tycker nog att det är krav man kan ställa, att det är lugnt och tyst, när en VM-match skall avgöras.

Han kanske inte skapade någon skandal överhuvudtaget under sin karriär?

Nej, det gjorde han inte.

Han kanske hade helt rätt i att alla vm-matcherna efter att han hade slutat var uppgjorda?

Det kanske var så.

timmy
Medlem
#249 Skrivet: 5 Aug 2015 16:11

Citerar: LNO1, #248:
Är det inte dags att vi slutar upp med sådant?

Yes, vi bör ju givetvis diskutera om Fischers beteende var en "skandal". Inte vilket ord vi ska använda. De flesta fattar nog vad vi menar om man nu har lite sunt förnuft.

Att som idrottsman, om man nu räknar schackspelare till detta, så var det på den tiden betydligt ovanligare att göra statement under evenemang etc. Därför var det nog under 70-talet klassat som skandal!

LNO1
Medlem
#250 Skrivet: 5 Aug 2015 16:16 - Redigerad av: LNO1

Citerar: Kleimark, #249:
Nej, det gjorde han inte

Detta svar säger allt om vad du tycker är Ok och hur långt man får gå, vilket i ärlighetens namn inte förvånar mig alls, och svaret jag fick från dig var helt väntat.

Jag undrar om du har samma övertygelse om Fischers otadlighet generellt? Det skulle ju i sådana fall vara lite oroande.

Fischer hade chansen att uträtta något gott för schacket men tyvärr blev det inte så, jag har hört redogörelser från amerikanska vänner som började spela schack kring 72 hur svikna de kände sig när deras store idol inte ville sätta sin titel på spel. Bara den kravlista han ställde upp för matchen mot Karpov säger en hel del.

LNO1
Medlem
#251 Skrivet: 5 Aug 2015 16:17

Citerar: timmy, #250:
Yes, vi bör ju givetvis diskutera om Fischers beteende var en "skandal". Inte vilket ord vi ska använda. De flesta fattar nog vad vi menar om man nu har lite sunt förnuft.

Just det timmy, tack!

LNO1
Medlem
#252 Skrivet: 5 Aug 2015 16:26

Citerar: ChessDevil, #246:
Däremot tror jag inte att det var en osportslig taktik från Fischer utan mer ett agerande från en väldigt pressad man.

Du försöker hitta en förmildrande omständighet , det är helt klart, och jag tror att du har rätt. Men så länge vi inte kan diskutera orsakerna till detta så får den som försöker försvara hans handlande komma med lite konkreta skäl till varför Fischer skulle ha rätt...

LNO1
Medlem
#253 Skrivet: 5 Aug 2015 16:27

Citerar: ChessDevil, #253:
Var tog viljan att försöka förstå innebörden i någons budskap vägen?

Den har nog inte någonsin funnits där...

timmy
Medlem
#254 Skrivet: 5 Aug 2015 16:30

Citerar: ChessDevil, #253:
Var tog viljan att försöka förstå innebörden i någons budskap vägen?

Helt rätt, sunt förnuft.

Citerar: LNO1, #251:
Fischer hade chansen att uträtta något gott för schacket men tyvärr blev det inte så, jag har hört redogörelser från amerikanska vänner som började spela schack kring 72 hur svikna de kände sig när deras store idol inte ville sätta sin titel på spel.

Detta är ju också, som jag sade tidigare, 70-tal där sådana här statements offentligt var mycket ovanligare än nu. Och det skapar ju stor irritation hos folk, media och publik. Är det inte skandal, så är det ett ord som är väldigt nära i betydelse som ska användas.

ChessDevil
Medlem
#255 Skrivet: 5 Aug 2015 16:34

Tyvärr är det nog så som du säger LNO1, det har aldrig funnits någon vilja att förstå. Ett mönster är ju att vad någon än skriver är risken stor att det petas sönder i absurdum gällande ordval, orimlig bevisbörda och helt utan sunt förnuft. Det förstör det flesta trådarna och tar bort fokus från intentionerna med trådarna. Angående Fischer så försöker jag hitta förmildrande omständigheter även om jag kan förstå de som både var besvikna och irriterade över Fischers besynnerliga önskemål både under matchen och efteråt. Han gjorde det väldigt svårt för sig till och med när han var världsmästare och hade hela schackvärlden vid sina fötter.

LNO1
Medlem
#256 Skrivet: 5 Aug 2015 16:41 - Redigerad av: LNO1

Citerar: ChessDevil, #256:
Angående Fischer så försöker jag hitta förmildrande omständigheter

Men den enda förmildrande omständigheten jag ser kan vi tyvärr inte diskutera och belysa lite närmare. Nej Fischer måste i denna tråd behandlas som fullt frisk och fullt ansvarig för sina handlingar och då får vi väl försöka bedöma om hans uppförande var sportsligt gentemot Spassky t.ex. Jag tycker det var höjden av osportslighet, och jag är säker på att om Magnus Carlsen hade uppträtt likadant idag som Fischer gjorde då, att det också skulle uppfattats som osportsligt och skandalöst även om ni "ungdomar" säger att det är högre till tak numera.

jimpan
Moderator
#257 Skrivet: 5 Aug 2015 16:46

Förstå innebörden...viljan att förstå....sunt förnuft...läsa mellan raderna....inte alltid tolka allting negativt....ha en generös inställning till din skrivande kamrat....
Tråd efter tråd får vi stänga som skenar....rensar inlägg som är helt ovidkommande för tråden....nu en mycket intressant Bobby Fischer tråd...även Sture's uppföljande tråd om hans undersökning....även den söndersmulad in absurdum....

ChessDevil
Medlem
#258 Skrivet: 5 Aug 2015 16:49

Det är sant. Om han ska ses som fullt tillräknelig så är det enligt mig både skandalöst och osportsligt. Tvivlar på att Carlsen hade kommit undan med det, vissa normer är tidslösa och tror inte att synen ändrats så radikalt. Egentligen mer förvånande att Fischer kom undan med det, vittnar kanske om hur viktigt det var att matchen spelades och att man därför godtog hans krav. Men kanske gjorde man även ett ställningstagande att sätta hårt mot hårt gällande Karpov-matchen? Fischer var vid det laget inte medgörlig över huvudtaget. Spassky ska ha heder för att han spelade och inte sänkte sig till Fischers nivå.

sture_lindberg
Medlem
#259 Skrivet: 5 Aug 2015 17:40

[quote=LNO1, #250:]Fischer hade chansen att uträtta något gott för schacket men tyvärr blev det inte så,[/quote

En mycket bra sak gjorde han:Han fick upp större prispengar när det gäller schack på högsta världsnivå.

Innan han kom med i bilden så var prispengarna inte särskillt höga.

timmy
Medlem
#260 Skrivet: 5 Aug 2015 18:01

...och han spelade några minnesvärda partier som vi fått se prov på i den hör tråden, som vi sitter och gottar oss åt en sisådär 40-50 år efteråt

LNO1
Medlem
#261 Skrivet: 5 Aug 2015 18:08

Citerar: sture_lindberg, #259:
En mycket bra sak gjorde han:Han fick upp större prispengar när det gäller schack på högsta världsnivå.

Helt riktigt Sture, och vi har ju också Fischerklockan, inkrementet tycker jag personligen är en välsignelse, så allt var inte nattsvart.

ChessDevil
Medlem
#262 Skrivet: 5 Aug 2015 18:10

Fischer-random är ju också rätt känt numera även om det aldrig slagit brett. Tilltalar nog inte de flesta som i likhet med mig finner njutning i att tabba sig i olika öppningsvarianter.

LNO1
Medlem
#263 Skrivet: 5 Aug 2015 18:10

Citerar: ChessDevil, #258:
Spassky ska ha heder för att han spelade och inte sänkte sig till Fischers nivå.

Rätt och med sin attityd framstår Spassky som en av de riktigt stora sportsmännen inom schacket, förutom att även han var en mycket stor schackspelare.

G_arvid
Medlem
#264 Skrivet: 6 Aug 2015 06:39

Fischers krav för att spela vm-matchen mot Karpov var att den skulle gälla först till tio vinstpartier, remier oräknade. Man gjorde en kompromiss och bestämde först till sex vinster och då ställde han inte upp. De följande matcherna Karpov-Kortjnoj och framför allt Karpov - Kasparov höll ju på att ta en ände med förskräckelse. Det hade varit verkligt spännande att se hur Fischer klarat av remitaktiken i en match där det krävdes tio vinstpartier...

LNO1
Medlem
#265 Skrivet: 6 Aug 2015 14:07

Citerar: G_arvid, #264:
Fischers krav för att spela vm-matchen mot Karpov var att den skulle gälla först till tio vinstpartier

För att vara lite mer korrekt, ett av kraven Ibland är det kul att spekulera och jag fick en tanke att just Karpov var nog helt fel spelartyp för att besegra Fischer, rent schacksligt var de nog relativt jämbördiga (eventuellt, det är naturligtvis utanför min bedömningsförmåga), men vi kan nog fastslå att de hade en liknande spelstil. Men Fischer hade i mina ögon större uthållighet och en kompromisslöshet som Karpov saknade.

G_arvid
Medlem
#266 Skrivet: 6 Aug 2015 14:27

Citerar: LNO1, #265:
För att vara lite mer korrekt, ett av kraven

Ja, det var tydligen 179 krav. Jag har läst på lite och tydligen var det inte de tio vinstpartierna det föll på. Alla krav var förhandlingsbara utom tre och de var
1. Matchen skulle gälla först till tio vinstpartier, remier oräknade.
2. Ingen begränsning av antalet partier
3. I händelse av 9-9 skulle matchen avbrytas och världsmästaren behålla titeln. Vilket i praktiken betydde att utmanaren var tvungen att vinna med minst 10-8...
Tydligen fick han gehör för tiopartiersregeln, men inte för de två andra. Antalet partier begränsades till 36. Fischer vägrade ställa upp och det var senare man ändrade till sex partier. Vad gäller Karpov kan man också spekulera över hur schackhistorien sett ut om inte de kommande vm-matcherna spelats efter sex vinstpartier. I sin första vm-match mot Kasparov hade han fyra vinster och tjugo remier efter tjugofyra partier. Karpov har själv senare sagt att han tydligen inte hade råd att ge Kasparov 48 gratislektioner och något kan det nog ligga i det.

LNO1
Medlem
#267 Skrivet: 8 Aug 2015 10:03

Citerar: G_arvid, #266:
Karpov har själv senare sagt att han tydligen inte hade råd att ge Kasparov 48 gratislektioner och något kan det nog ligga i det.

Detta något är i mina ögon ganska litet något, om nu Karpov menade att han var så mycket starkare, varför inte helt enkelt ta och vinna matchen? Men denna fråga borde vi väl rimligen ventilera i Kasparov-tråden?

G_arvid
Medlem
#268 Skrivet: 8 Aug 2015 10:57 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: LNO1, #267:
Detta något är i mina ögon ganska litet något, om nu Karpov menade att han var så mycket starkare, varför inte helt enkelt ta och vinna matchen? Men denna fråga borde vi väl rimligen ventilera i Kasparov-tråden?

Jag ville bara visa på att Fischers krav på nya regler för vm-matchen påverkade också den kommande utvecklingen. Ingen kan väl hävda annat än att efter de första 24 partierna i första vm-matchen hade karpov spelat bäst och tagit en överlägsen ledning.

LNO1
Medlem
#269 Skrivet: 8 Aug 2015 11:08

Citerar: G_arvid, #268:
Jag ville bara visa på att Fischers krav på nya regler för vm-matchen påverkade också den kommande utvecklingen.

Helt riktigt, jag missade den kopplingen.

Citerar: G_arvid, #268:
Ingen kan väl hävda annat än att efter de första 24 partierna i första vm-matchen hade karpov spelat bäst och tagit en överlägsen ledning.

Förvisso helt sant.

G_arvid
Medlem
#270 Skrivet: 9 Aug 2015 08:36

Citerar: gubbengrå, #154:
Att ägna sig helt och hållet åt spelet, att låta sig uppslukas av det, för att till slut inse, att när allt kommer omkring, så hatade men det i själva verket, är det ändå något paradoxalt med.

Om man tittar på Fischers karriär så var det väl ganska få turneringar och matcher han ställde upp i som inte var direkt knuta till hans väg till världsmästerskapet. Kanske var det så att han vid ett stadium bestämt sig för att bli världsmästare och sedan ägnade all tid och koncentration för att uppnå detta mål,utan att egentligen älska själva spelet. Efter titeln spelade han ju inga partier. Vilken schackälskare hade klarat av det? Förutom jugoslavienmatchen mot Spassky, förstås. I jämförelse då med t ex Karpov, som jag tycker på ett lite märkligt sätt faller bort när det talas om jämförelser med Fischer. Under perioden 1975-85 var han kollosalt överlägsen sin samtid och hade ett fenomenalt facit mot sina samtida, t ex +11 -2 =20 mot Spaasky. Och fyra extremt jämna VM-matcher mot Kasparov, etc.

Ja ursäkta, det var bara delvis om Fischer det här, men jag vet inte om det passar bättre i kasparovtråden. Någon karpovtråd har ingen öppnat och jag tror inte den skulle röna något större intresse.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.