Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bobby Fischer
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#421 Skrivet: 18 Okt 2015 17:55

Citerar: sture_lindberg, #442:
Den hade premiär för någon vecka sen.Tror den går på Victoria på Götgatan.

Kollat upp detta.

Den går där NU !

arvin_vaziri
Medlem
#422 Skrivet: 18 Okt 2015 20:08

Ah då får jag ta och gå och se den

sture_lindberg
Medlem
#423 Skrivet: 18 Okt 2015 20:09

Citerar: arvin_vaziri, #422:
Ah då får jag ta och gå och se den

Absolut,missa inte det !

arvin_vaziri
Medlem
#424 Skrivet: 18 Okt 2015 20:18

De studier jag läst på senaste har påstått att de hittat samband mellan väldigt kreativa människor och depression samt bipolär sjukdom. Jag läste i DN ganska nyligen att några forskare kunnat bevisa ett samband mellan depression och kreativitet (och nog måste man vara kreativ för att spela schack). Tyvärr har jag inte länken men diskussionen kommer upp ganska ofta. Tycker det finns en risk att man romantiserar psykisk sjukdom på det här sättet, men som artikeln du länkade Vikingur så är bipolär sjukdom överrepresenterad bland kreativa yrken. Så då motsäger ju artikeln inte att det samma skulle gälla för schackspelare eftersom bipolär sjukdom är en psykisk sjukdom. Sen kanske vi aldrig kommer kunna hitta 100 % svar på detta, men med tanke på Bobby Fischers väldigt speciella agerande kan man ju iallafall säga att hade han inte en psykisk sjukdom så var han i minsta fall otroligt paranoid.

Kleimark
#425 Skrivet: 18 Okt 2015 20:51

Citerar: arvin_vaziri, #424:
men med tanke på Bobby Fischers väldigt speciella agerande kan man ju iallafall säga att hade han inte en psykisk sjukdom så var han i minsta fall otroligt paranoid.

Nej, ingetdera.

ChessDevil
Medlem
#426 Skrivet: 19 Okt 2015 14:15

De flesta verkar ändå vara överens om att Fischer hade någon form av mental ohälsa. Blir tröttsamt när Kleimark alltid ska skriva att det inte är så. Alla som följer tråden vet att du tycker att det är fel så det kanske inte behöver poängteras flera gånger om det inte bidrar till en nyanserad diskussion. Att inte tycka lika är berikande men diskussioner med argument som "nej, ingetdera" tillför inte något. Berätta gärna varför du är övertygad om motsatsen så kanske jag får ökad förståelse för din ståndpunkt i frågan.

Kleimark
#427 Skrivet: 19 Okt 2015 14:25

Det är lika tröttsamt, att du hävdar att så är fallet. Alla som följer tråden vet att du tycker så. Se gärna inlägg #230. Där klargörs att sådana diskussioner inte är tillåtna i den här tråden.

ChessDevil
Medlem
#428 Skrivet: 19 Okt 2015 14:43

Du har rätt Kleimark, det är säkerligen lika tröttsamt att läsa mina inlägg i frågan. Noterade inlägget som du refererade till och kommer inte att ta upp frågan något mer då moderatorn var mer än tydlig i frågan. Ber om ursäkt för att jag inte noterade det innan mitt tidigare inlägg.

gubbengrå
Medlem
#429 Skrivet: 19 Okt 2015 19:43

Citerar: sture_lindberg, #410:
Men spelfilmen är inte så dum den heller Har du sett den ?

Enligt spelfilmen "Pawn sacrifice" hade Fischer ordentligt med psykiska besvär under VM-matchen mot Spasskij, och detta antyddes vara orsaken till hans egendomliga beteenden i det sammanhanget.

Fischers syster var, också enligt filmen, djupt oroad för sin bror, och visade fram brev från honom för hans manager.
Hon skall, enligt filmen, ha menat att dessa brev visade att Fischer höll på på att bli egendomlig och t.o.m. glida in i paranoia.

Managern var endast intresserad av att se till att matchen blev spelad och att Fischer då helst skulle vinna. Detta av politiska och patriotiska skäl. USA ansågs behöva en framgång i kalla kriget. Systerns oro för Fischer var mest till besvär när det gällde att ordna till denna propaganda-framgång för USA.

Jag undrar hur sanningsenlig denna scen mellan managern och systern är. Hade Fischer en patriotiskt sinnad manager, som brydde sig mer om en propagandaseger för USA än om Fischers välbefinnande? Finns det någon i forumet som vet?

karinita
Medlem
#430 Skrivet: 19 Okt 2015 20:18

Jag tror vi alltför lätt blandar ihop en komplicerad personlighet med psykisk sjukdom...

sture_lindberg
Medlem
#431 Skrivet: 19 Okt 2015 21:37

Citerar: karinita, #430:
Jag tror vi alltför lätt blandar ihop en komplicerad personlighet med psykisk sjukdom...

Det stämmer nog ganska bra med sanningen.

Bara för att man är lite knäpp så behöver man inte vara psykisk sjuk

arvin_vaziri
Medlem
#432 Skrivet: 19 Okt 2015 22:07

Jo, han var otroligt paranoid, punkt. Tror man att man blir spionerad på genom teknik som inte ens finns (genom exempelvis tandimplantat och radiovågor) så är man paranoid enligt alla definitioner, sen kan du säga "ingetdera" hur mycket du vill Kleimark, spelar absolut ingen roll. Flera av hans kollegor och vänner har uttalat sig om hans paranoia och rädsla för att vara konstant iakttagen.

arvin_vaziri
Medlem
#433 Skrivet: 19 Okt 2015 22:09

Men eftersom den här diskussionen säkert inte kommer leda någon mer stans lägger jag ner det här nu, allt som har kunnat sägas har nog redan sagts.

karinita
Medlem
#434 Skrivet: 19 Okt 2015 22:15

Man får nog också fråga sig hur mycket av hans agerande helt enkelt var rent skådespeleri?

IvarBlå1
#435 Skrivet: 20 Okt 2015 11:24

Jag läste en intervju med Hubner. Han sa att Fischer hade en schizoide, typ Bowie, men att han inte hade schizofreni. Och att han inte var psykiskt sjuk. Det här var dock under hans aktiva tid.

arvin_vaziri
Medlem
#436 Skrivet: 20 Okt 2015 11:28

Citerar: karinita, #434:
Man får nog också fråga sig hur mycket av hans agerande helt enkelt var rent skådespeleri?

De episoderna jag tänker på, med paranoian över radiovågor och att han blev spionerad på genom tandimplantat någon satt in, skedde efter han slutat spela schack, så jag tror inte att han tjänade så mycket på att låtsas. Agerandet under matchen mot Spasskij kanske var del i ett psykologiskt spel, det kommer vi nog aldrig få bra svar på. Kanske det var både och.

knightrider
Moderator
#437 Skrivet: 20 Okt 2015 11:49

En lång, men intressant artikel.

http://www.psmag.com/books-and-culture/a-psycholog ical-autopsy-of-bobby-fischer-25959

uct2
Medlem
#438 Skrivet: 20 Okt 2015 12:37

Det är väl åtminstone klart att Fischer hade en ganska speciell verklighetsuppfattning efter karriären: han sa ju på fullt allvar att Sions vises protokoll var tillförlitliga som bevis för en judisk världssammansvärjning.

sture_lindberg
Medlem
#439 Skrivet: 20 Okt 2015 13:57

Tror att man får se skillnad mellan Fischer i ung ålder och som äldre man.

IvarBlå1
#440 Skrivet: 20 Okt 2015 14:28

Håller med, med hans stundtals psykotiska status som äldre skulle han aldrig kunnat spela. Det ska nämnas också att han hotades av livstidsstraff om han återvände till staterna för hans match mot Spasskij i serbiska Sveti Stefan som USA hade handelsembargo med. Hur hans tillstånd klarade av det. Men jag tror att en del av hans vansinne låg i det att han aldrig kunde känna sig säker på om någon CIA-agent skulle kidnappa honom och föra honom tillbaka till staterna.

LNO1
Medlem
#441 Skrivet: 21 Okt 2015 08:30

Citerar: IvarBlå1, #440:
Men jag tror att en del av hans vansinne låg i det att han aldrig kunde känna sig säker på om någon CIA-agent skulle kidnappa honom och föra honom tillbaka till staterna.

Kan nog ligga en hel del i det, i alla fall tror jag att det inte hjälpte upp hans psykiska status. Det är inte så svårt att föreställa sig vilken belastning det måste ha varit.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#442 Skrivet: 21 Okt 2015 11:55

Möjligen var Bobby Fischer som gammal lite paranoid, på rätt goda grunder, eftersom han var jagad av amerikanska myndigheter.Att bli misstänksam och ur balans under sådana omständigheter är helt normalt skulle jag säga.

Men han var lite annorlunda redan 1962 då jag som precis nybliven tonåring såg honom i Ingterzonalturneringen. Det framgår också av de mycket vänliga och artiga referat som finns i Tidskrift för Schack nr 3 1962.

Till exempel krävde Fischer (enligt reportagen i TfS) att få bo på Grand Hotell, han läxade upp städerskan för att det inte var som han ville i rummet och jag vet att han bråkade om sin stol (John Byström brukade berätta hur han sa till Fischer att sitta på stolen som fanns eller stå och spela). Och han var inte vänlig mot människor han uppfattade som mindre framstående än han själv, vilket man fick veta om man, som jag, sysslade med att ställa upp pjäser och ta hand om klockor.

Jag fick intrycket då och ännu mer nu när man läser detta, att han hade ett stort socialt revanschbehov, vilket inte är konstigt med den bakgrund han hade. Idag skulle man kanske säga att han var - vid sidan om schacket - väldigt fokuserad på sin egen klassresa.

Inget av detta är tecken på psykologisk instabilitet. Jag har stött på massor med "social climbers" i mina dagar och de är som de är. Charmiga ibland och otrevliga ibland.

IvarBlå1
#443 Skrivet: 21 Okt 2015 12:20

Som jag nämnt tidigare sopade han ner sina pjäser på golvet när han var 16 och förlorade mot Najdorf. Och det var bara 3 år innan izt i Stockholm. Som du så riktigt säger, Nisse så kan fattiga barndomsförhållanden ge att man vill ta revansch. Se på Zlatan för att ta ett exempel. Även om han var en diva och uppförde sig arrogant redan då kan man som Hubner sa inte säga att han var sjuk under sin aktiva tid. Samtidigt måste vi fråga oss var gränsen går mellan psykisk instabilitet och sjukdom. Jag håller med karinita som sa här innan att mycket kan vara teater. Jag har också den empiriska uppfattningen att man kan spela att man har en allvarlig psykisk störning och vara i det närmaste frisk.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#444 Skrivet: 21 Okt 2015 14:43

Det talas på andra håll om sjukdomsvinster, alltså att man får fördelar eftersom man betraktas som sjuk. För mig är det rätt uppenbart att vissa personer "spelar lite teater" för att uppnå lite grand av det. Det fina i kråksången för den som gör det är ju att vederbörande inte är sjuk, men kan ändå casha in en del av vinsterna.

Han hade en rätt tuff barndom med en ensamförsörjande mamma som undersöktes av FBI för vänstersympatier, en officiell pappa som inte fick inresetillstånd till USA för påstådda kommunistsymnpatier och så vidare. Så hans "paranoia" om FBI etc hade ju också en utgångspunkt i saker han upplevde som barn. Familjen Fischer var också i USA sedda med misstänksamhet. Sådana saker skapar revanschlusta.

Han var inte alla gånger särskilt trevlig som person, men att man skulle förklara hans uttalanden och synpunkter med att han var psykiskt sjuk tycker jag är att minimera Fischer. Han kämpade med sin existens som vi alla gör. Och han spelade vädligt bra schack till glädje för oss andra.

IvarBlå1
#445 Skrivet: 21 Okt 2015 16:36

Jag har inte sagt att han var psykiskt sjuk under sin karriär. Alla hans arroganta uttalanden och gärningar kan och sannolikt har sin betydelse av hans uppväxt och sociala klassresa. Så vi är helt överens. Med de gällande kriterierna var han inte psykiskt sjuk. Att jag sedan tar upp "gränserna mellan psykisk instabilitet och sjukdom är en parentes. Slutligen vill jag rätta dig på ett ord som används mycket i sportkretsar. Och det är ordet lusta som betyder sexuell åtrå, revanschlust är det rätta ordet

Malvan
Medlem
#446 Skrivet: 21 Okt 2015 17:13

"lusta substantiv -n -r • sexuell åtrå; som efterled i sms allm. böjelse (för)" (SAOL)
Det beror alltså på om det är en sammansättning eller ej.

IvarBlå1
#447 Skrivet: 21 Okt 2015 17:40

Jag antar att du menaratt lust kan ha en sammansättning spm revanschlust etc. Lusta kan man bara använda som ett ord utan sammansättning. Hur ska man annars kunna skilja dem åt?

farbrorjo
Medlem
#448 Skrivet: 21 Okt 2015 17:48

Citerar: IvarBlå1, #447:
Hur ska man annars kunna skilja dem åt?

Den språkdiskussionen kan föras i lämplig tråd i "Världsligt", men har ingenting med Fischer att göra. Åter till ämnet.

Kleimark
#449 Skrivet: 21 Okt 2015 17:59

Nej, Fischer var fullt frisk. Fördomarna haglar i denna tråd och jag kan bara konstatera att det är en fördel att ha Fischers personlighet gentemot att inte ha den.

arvin_vaziri
Medlem
#450 Skrivet: 21 Okt 2015 18:54

Och vad har du för specialkunskap Kleimark som gör att du är så säker? Du påstår att vi andra har fördomar och att vi är amatörpsykologer, men det är minst lika amatörmässigt att friskförklara någon om man heller inte är psykolog.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.