Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bobby Fischer
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#391 Skrivet: 26 Aug 2015 23:17 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #388:
Tror du att vi "moderna" människor också skulle vilja lägga ner sådan tid på ett parti ?

Jag spelade nyligen ett parti utan klocka med en av mina elever, det tog 20 minuter kanske. Men vi tävlade inte, vi bara spelade. "20-timmarspartierna", som du refererar till var en del av en regelrätt schacktävling. Äpplen och päron alltså. Men nu tillbaka till Fischer tycker i alla fall jag.

Kleimark
#392 Skrivet: 27 Aug 2015 11:43

Citerar: LNO1, #385:
Klockan infördes om jag är rätt underrättad i början av 1800-talet, eller ev. i mitten av det.

Första gången en schackklocka användes i en schackturnering var först 1883.

sture_lindberg
Medlem
#393 Skrivet: 27 Aug 2015 17:33

Citerar: vpaavola, #390:
inte för att göra spelet intressantare.

Tror nog många skulle tappa intresse för schacket om partierna skulle återgå till att bli 20 timmar långa eller längre.

Tidsfaktorn är ju en stor del i det totala schacket.

Visst , för nybörjare ,barn och som rent sällskapsspel så förstår även jag att inte klocka behövs..Men tävla utan schackklocka...nej tack till det...

Kleimark
#394 Skrivet: 27 Aug 2015 17:47

Det kan ju vara en bra strategi att ta sig en lutare på några timmar, om man står dåligt.

LNO1
Medlem
#395 Skrivet: 27 Aug 2015 18:49

Denna tråd heter Bobby Fischer och skall klockor och tid diskuteras skall det ha en direkt beröring till Bobby Fischer. Jag ber er vänligen att respektera detta.

LNO1
Medlem
#396 Skrivet: 27 Aug 2015 19:03 - Redigerad av: LNO1

Citerar: LNO1, #373:
Efter denna lilla utvikning skulle jag vilja återgå till trådämnet och ställa forumet frågan: var det verkligen Fischer som sa att han gillade att krossa motståndarens ego eller lades de orden i hans mun?

https://www.youtube.com/watch?v=uniN-ungh2w

Inte alltför ofta citerar jag mig själv, men detta var första gången jag bad forumet att återgå till vårt trådämne. Jag tyckte frågan som jag ställde var historiskt intressant, (tack förresten Kleimark för att du angav det korrekta årtalet för schackklockans införande) eftersom Fischer ofta sägs ha sagt att han tycker om att krossa en människas ego. I ovannämnda youtube-länk framgår det att dessa ord läggs i Fischers mun av journalisten, vilket inte är en helt obetydlig skillnad, framför allt ur historisk synpunkt. Är det någon i forumet som har ytterligare information om detta?

sture_lindberg
Medlem
#397 Skrivet: 27 Aug 2015 21:30 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #396:
I ovannämnda youtube-länk framgår det att dessa ord läggs i Fischers mun av journalisten, vilket inte är en helt obetydlig skillnad, framför allt ur historisk synpunkt.

Då är det väl så. Mycket annat också som las i Fischers mun.
Reportrarna var nog inte bättre förr.

LNO1
Medlem
#398 Skrivet: 28 Aug 2015 16:44

Citerar: sture_lindberg, #397:
Mycket annat också som las i Fischers mun.
Reportrarna var nog inte bättre förr.

Nja jag vet inte om man kan klaga på journalistiken i detta fall, det var ju trots allt en fråga som journalisten ställde.

Du säger att mycket annat lades i Fischers mun, kan du ge oss några exempel på detta?

sture_lindberg
Medlem
#399 Skrivet: 28 Aug 2015 16:52

Citerar: LNO1, #398:
Du säger att mycket annat lades i Fischers mun, kan du ge oss några exempel på detta?

Jag har väl inget konkret exempel som jag kan ge här och nu. Men jag har läst mycket om Fischer och hans liv.Både som schackspelare och människa.

Men jag kan återkomma om detta senare.

G_arvid
Medlem
#400 Skrivet: 28 Aug 2015 19:15

Jens Enevoldsen har skrivit en del om detta i sin bok "Bobby Fishers väg till VM". Ett citat:

"...Journalister från alla länder beskyller honom för allt möjligt. Då han en gång blev tillfrågad om något som hade stått i en eller annan artikel, utbrast han avvärjande: 'Det där har någon dåre skrivit!' Efter interzonturneringen i Stockholm har han inte givit någon intervju och bara uttalat sig till starka schackspelare. 'Så skrivs det inga dumheter!'
Det är nog möjligt att Bobby har pratat litet väl mycket emellanåt. Men när man betänker att han inte gärna uttalar sig kan man lätt föreställa sig hur ett samtal med en journalist går till. *Bobby, nu är du väl världens starkaste spelare?' Bobby mumlar någonting och journalisten skriver: 'Bobby säger att han är världens starkaste spelare!' Journalisten: 'Botvinnik, Tal och Smyslov kan du väl slå med lätthet?' Bobby mumlar i skägget. Journalisten skriver: 'Bobby säger: De har inte skuggan av en chans mot mig.' osv osv.
Vad ska man tro?"

LNO1
Medlem
#401 Skrivet: 28 Aug 2015 19:19

Citerar: sture_lindberg, #399:
Men jag kan återkomma om detta senare.

Trevligt! Jag ser fram emot det.
Det var ju lite av tanken med denna tråd också, att vi skulle få veta mer om Fischer.

LNO1
Medlem
#402 Skrivet: 29 Aug 2015 10:20

Citerar: G_arvid, #400:
Vad ska man tro?"

Just det, det är problemet med all historieskrivning. Hur pålitlig är källan? Speciellt när källan endast är skriven text av en andra part blir det hela extra komplicerat.

gubbengrå
Medlem
#403 Skrivet: 29 Aug 2015 16:49 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: LNO1, #402:
Hur pålitlig är källan?

Jomenvisst!
Frågan om vad man vet, - egentligen, - är alltid värd att begrunda. Sådan eftertanke är också välgörande för debattklimatet. Efter aldrig så lite funderingar över vad man egentligen vet, blir tonen mycket bättre. och tonen är inte det minst viktiga i en debatt.

gubbengrå
Medlem
#404 Skrivet: 6 Sep 2015 19:27

Citerar: LNO1, #362:
jag läste någonstans för en massa år sedan att hans motivering till inkrementet var att man skulle kunna hinna utföra dragen i en klart vunnen ställning, i t.ex ett slutspel. Både du och jag Sture var ju med på tiden utan inkrement och vi har nog båda sett pjäser flyga av brädet, felaktiga drag etc. utföras i tidsnödsduellerna. Jag tyckte aldrig om det i alla fall.

Ja, jag kan faktiskt tänka mig att Fischer uppfann sin inkrement-klocka av kärlek till "det rena schacket: att minska tidsnödens menliga inverkan på spelkvalitén. Om sen Sveriges Schackförbund bsestämmer att betänketiderna skall vara så pass snåla att Fischers eventuella intention med uppfinningen motverkas, så är det inget som Fischer kan lastas för

. Det finns heller ingen vettig anledning att börja diskutera huruvida tävlingar skall spelas helt utan klockor, bara för att man kan definiera klockan som befinnande sig utanför brädet.

Men det skulle vara mycket intressant för diskussionen om Fischer, om du verkligen kunde hitta det citat du referar till, så att vi kan konstatera att att det verkligen var hans avsikt, att man skulle kuna slutföra vinsten i en klart vunnen ställning.

LNO1
Medlem
#405 Skrivet: 6 Sep 2015 20:06 - Redigerad av: LNO1

Citerar: gubbengrå, #404:
Ja, jag kan faktiskt tänka mig att Fischer uppfann sin inkrement-klocka av kärlek till "det rena schacket

Intressanta tankegångar. Jo jag håller med dig helt och fullt i ditt inlägg. Man kan ju också konstatera av inläggen tidigare att man inte förmått att höja blicken utanför sitt lands gränser när man diskuterar detta.

Så vitt jag vet spelas det många tävlingar utomlands där tidskontrollerna är betydligt generösare än 90 30, så att räkna ut totaltiden för ett allsvenskt parti har inte direkt med Fischerklockan att göra och är därmed inte relevant för sakfrågan som ställdes. (Jag tror inte att Fischer tänkte på hur SSF skulle sätta tidskontrollerna.)

Tyvärr vet jag inte var jag läste om Fischers uttalande om schackklockan och då jag i dagarna är en väligt upptagen man (det gäller ju att försöka göra sig viktig ;) ) så uppmanar jag forumet att antingen lita på mitt ord och mitt minne (en synnerligen uppfordrande begäran kan tyckas) eller att googla på "fischer clock increment" och leta lite bland träffarna

IvarBlå1
#406 Skrivet: 18 Okt 2015 09:11 - Redigerad av: IvarBlå1

Någon citerade Fischer innan i tråden med att han innerst inne alltid har hatat spelet. Jag tror att han ljög där. Han skulle aldrig kunna nå de resultaten om han hade gjoet det. Jag tror att han sa det för att han skulle framstå som ännu mer överlägsen än vad han var och bli en ännu större legend.

arvin_vaziri
Medlem
#407 Skrivet: 18 Okt 2015 13:15

Jag kan rekommendera alla att se filmen "Bobby Fischer vs. the world" om ni inte gjort det. Jättebra porträtt av en briljant men väldigt trasig människa som bara ville spela schack, men inte klarade av rampljuset. I den filmen framstår det också som ganska tydligt att Fischer hade någon form av psykiska problem/diagnos. Den tar också upp ett intressant "samband" mellan psykisk sjukdom och schack vilket jag tyckte var väldigt intressant. Om man på fullaste allvar tror att man blir spionerad på genom radiovågor och tandimplantat (alltså seriösa vanföreställningar) skulle jag säga att det är ganska tydligt att man har psykiska problem, amatörpsykologisk uttalande eller inte.

sture_lindberg
Medlem
#408 Skrivet: 18 Okt 2015 16:52

Menar du den nya filmen som heter "Pawn sacrifice" ? Som är en film med skådespelare.? Eller menar du dokumentärfilmen som hette just ;Bobby Fischer against the world.

Jag har naturligtvis sett båda..Filmen är mycket bra.Men dokumentärfilmen snäppet bättre tycker jag.

arvin_vaziri
Medlem
#409 Skrivet: 18 Okt 2015 17:00

Sorry för otydligheten, jag menade dokumentärfilmen

sture_lindberg
Medlem
#410 Skrivet: 18 Okt 2015 17:06

Ok den har jag sett nu 4 eller 5 gånger..Den är riktigt bra.. Men spelfilmen är inte så dum den heller Har du sett den ?

arvin_vaziri
Medlem
#411 Skrivet: 18 Okt 2015 17:08

Ja visst är den Nej jag har faktiskt inte gjort det, är det en äldre film? Tack för tipset, jag ska ta och se den :=

sture_lindberg
Medlem
#412 Skrivet: 18 Okt 2015 17:12 - Redigerad av: sture_lindberg

Den hade premiär för någon vecka sen.Tror den går på Victoria på Götgatan.

IvarBlå1
#413 Skrivet: 18 Okt 2015 17:15

Jag tror inte att det finns större koppling mellan geni och mentalsjukdom i schack än i många andra tänkande yrken.

arvin_vaziri
Medlem
#414 Skrivet: 18 Okt 2015 17:21

I sådana fall är ju sambandet ganska stort då, jämfört med hur det ser ut i musik- och konstvärlden

arvin_vaziri
Medlem
#415 Skrivet: 18 Okt 2015 17:22

om man tänker på* hur det ser ut i musik- och konstvärlden menar jag :P

Vikingur
Medlem
#416 Skrivet: 18 Okt 2015 17:26

Citerar: arvin_vaziri, #415:
om man tänker på* hur det ser ut i musik- och konstvärlden menar jag

Menar du att mentalsjukdom är vanligare i dessa yrkesgrupper än andra?

IvarBlå1
#417 Skrivet: 18 Okt 2015 17:29

Nej, jag tror att det är mindre än i konstvärlden men loka på en höft i musikvärlden. Men det är min teori, svårt att bevisa. Det ska stå lika ,inte loka.

Vikingur
Medlem
#418 Skrivet: 18 Okt 2015 17:39

Resultaten är inte entydiga men här är en länk https://www.psychologytoday.com/blog/psychology-ma sala/201304/creative-occupations-and-psychological -disorders Ett litet utdrag: 1. "Individuals holding creative professions (scientific or artistic) had a significantly lower likelihood of being diagnosed with schizophrenia, schizoaffective disorder, unipolar depression, anxiety disorder, alcohol abuse, autism, ADHD, or committing suicide." (p. 4)

2. Only individuals with a bipolar disorder were overrepresented in overall creative professions, but more specifically in artistic and authors (professional writers, especially literary). Their first-degree relatives were overrepresented in scientific, artistic, and authors.

3. Authors were twice as often diagnosed with schizophrenia and bipolar disorder as controls and more likely to be diagnosed with unipolar disorder, anxiety, substance abuse, and to complete suicide.

Som kuriosa kan sägas att en av studierna som man hänvisar till har en schackspelare (vet inte om han spelar numera) Paul Lichenstein som en av författarna

IvarBlå1
#419 Skrivet: 18 Okt 2015 17:47 - Redigerad av: IvarBlå1

Det kanske fanns fler. Jag läste slarvigt Trodde att det stod att författaren var mentalsjuk.

Vikingur
Medlem
#420 Skrivet: 18 Okt 2015 17:48

Jo de var några stycken så som ofta är fallet.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.