Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bobby Fischer
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#301 Skrivet: 10 Aug 2015 18:13

Citerar: peace, #328:
ja finns ju en schack på c6 efter lång rockad och där ser det uppgivet ut för mig.

Jo då är det kört..Finns inget som svart kan rädda sej med.

peace
Medlem
#302 Skrivet: 10 Aug 2015 18:18

Helkört el hemkört???Ska kanske inte avvika från ämnet men du bjöd på den Sture!

sture_lindberg
Medlem
#303 Skrivet: 10 Aug 2015 18:23

Kan bjuda på en till...

Det kokta fläsket är stekt.(.Gammalt djungelordspråk.)

Vikingur
Medlem
#304 Skrivet: 10 Aug 2015 18:45 - Redigerad av: Vikingur

Det här spelade Fischer när han var 13 http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10083 61

karinita
Medlem
#305 Skrivet: 10 Aug 2015 19:04 - Redigerad av: karinita

Citerar: Vikingur, #304:
Det här spelade Fischer när han var 13 http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10083 61

En sån här gång är det bra att motståndaren INTE ger upp! Ett härligt parti. Som en helkroppsmassage..

Elrey
Medlem
#306 Skrivet: 10 Aug 2015 19:13

Citerar: karinita, #305:

Precis! Byrne kunde ha givit upp dock spelade till slutet för att ge Fischer möjligheten att känna på segern. En gentleman.

peace
Medlem
#307 Skrivet: 10 Aug 2015 20:30

Tänker på vits 12e drag.var det inte läge att slå svarts springare där på alinjen?

Vikingur
Medlem
#308 Skrivet: 10 Aug 2015 20:55

Då slår svart på e4 12...Sxe4 13.Dc1 (13.Dxe7 Da5+ 14.b4 Dxa4 15.Dxe4 Tfe8 16. Le7 Lxf3 17.gxf3 Lf8 svart vinner) 13...Da5+ 14.Sc3 Lxf3 15.gxf3 Sxg5

peace
Medlem
#309 Skrivet: 10 Aug 2015 21:06

ska titta på det

LNO1
Medlem
#310 Skrivet: 11 Aug 2015 03:52

Bara för att en tråd har ett visst namn, i det här fallet "Bobby Fischer" så kan det ju vara frestande att dra slutsatsen att det var trådskaparens intention att vi här okritiskt ska hylla densamme.

Denna slutsats är felaktig eftersom tråden aldrig hette "Bobby Fischer, det stora schackgeniet som vi alla måste beundra"

Ibland kan det vara bra att påminnas om att det finns en vanlig människa av kött och blod bakom legenden och myten Bobby Fischer:
https://www.youtube.com/watch?v=1XQtVWxFmnU

G_arvid
Medlem
#311 Skrivet: 11 Aug 2015 09:07

Citerar: Kleimark, #286:
Jag håller med. Fischer hade ingen frustation eller ilska. Han hade inte heller några svårigheter att finna någon mening med livet, efter VM-titeln. Han var ju medlem i "Worldwide Church of God" exempelvis.

Om man läser Fischers segerintervju när han blivit världsmästare, där han lovar att spela mycket och att spela en returmatch mot Spassky inom en nära framtid och sen jämför med vad han säger 20 år senare där han uppfattar sig som den rättmätige ägaren av vm-titeln som ryssarna har berövat honom och hur han tänker skriva en bok där han bevisar att alla vm-matcher där ryssar varit inblandade har varit uppgjorda - då låter det inte för mig som en man som fått som han ville ha det och att saker har utvecklats som han önskat sen han blev världsmästare...
Och när han 1992 blir tillfrågad om sin religion svarar han "jag är inte religiös" - så man kan ana att även "Worldwide Church of God" hade blivit en besvikelse för honom.

Vikingur
Medlem
#312 Skrivet: 11 Aug 2015 09:44

För min del anser jag att partierna han lämnade efter sig är det viktigaste, precis som Beethoven och hans musik. Kvaliteten på deras verk kan vi uppskatta och njuta av och för många av oss är det betydligt intressantare än eventuella "defekter" i deras personlighet.

G_arvid
Medlem
#313 Skrivet: 11 Aug 2015 10:07

Citerar: Vikingur, #312:
För min del anser jag att partierna han lämnade efter sig är det viktigaste, precis som Beethoven och hans musik. Kvaliteten på deras verk kan vi uppskatta och njuta av och för många av oss är det betydligt intressantare än eventuella "defekter" i deras personlighet.

Jo absolut, men nu var ju som sagt namnet på den här tråden enbart 'Bobby Fischer' och hur man ska tolka det får vi ju besked om av trådskaparen.
Citerar: LNO1, #310:
Bara för att en tråd har ett visst namn, i det här fallet "Bobby Fischer" så kan det ju vara frestande att dra slutsatsen att det var trådskaparens intention att vi här okritiskt ska hylla densamme.

Denna slutsats är felaktig eftersom tråden aldrig hette "Bobby Fischer, det stora schackgeniet som vi alla måste beundra"

För min del tycker jag om att betrakta en sak från olika sidor och vinklar för att få en fullständig bild. Fischers kontroversiella personlighet förringar inte på något sätt värdet av alla hans fantastiska partier, men han var en människa av kött och blod och det är en viktig del av saken. Jag tror inte partierna hade rönt samma intresse om man inte hade haft information om vem som spelade och vetat bakgrunden. Just Fischers personlighet menar jag hade ett stor del av uppståndelsen kring vm-matchen.
Hur många ägnar Spasskys matcher mot Petrosjan 1966 och 1969 en tanke?

peace
Medlem
#314 Skrivet: 11 Aug 2015 10:20

Han var en briljant schackspelare att beundra men hur var det med hans sportsmannaanda?Minns jag rätt om det var han som grimaserade för att psyka sin motståndare vid hans betänketid?

lubbeluring
Medlem
#315 Skrivet: 11 Aug 2015 10:49

Kanske Fischer inte brydde sig om kutymen att uppföra sig som
en gentleman vid brädet.
Han var nog en aning osportslig på det området.

Han kanske var så obehaglig att ha på andra sidan brädet
så hans motståndare spelade sämre än de brukade.

LNO1
Medlem
#316 Skrivet: 11 Aug 2015 11:56

Citerar: G_arvid, #313:
Just Fischers personlighet menar jag hade ett stor del av uppståndelsen kring vm-matchen.

Ja, och bilden av Fischer blir definitivt inte komplett utan att väga in detta.

peace
Medlem
#317 Skrivet: 11 Aug 2015 11:57

Ja visst stör det koncentrationen.Tycker tävlingsledningen borde agerat.Var det mot Kotnoj det inträffade med grimaserna.Tror det var en vmmatch någonstans.

karinita
Medlem
#318 Skrivet: 11 Aug 2015 12:03 - Redigerad av: karinita

Citerar: Vikingur, #312:

Vid ett första påseende kan din liknelse vid komponerande av musik verka relevant. Men tänk lite längre! När du komonerar musik är du ensam med ett tomt notblad, men ett schackparti skapar du däremot tillsammans med din motståndare.

Vikingur
Medlem
#319 Skrivet: 11 Aug 2015 12:05 - Redigerad av: Vikingur

Citerar: G_arvid, #313:

Jag tror det var "öst mot väst" också som skapade den stora uppmärksamheten faktiskt.
Citerar: karinita, #318:
Vid ett första påseende kan din liknelse vid komponerande av musik verka relevant. Men tänk lite längre! När du komonerar musik är du ensam med ett tomt notblad, men ett schackparti skapar du däremot tillsammans med din motståndare.

Självklart,men likväl tycker jag det är en skapelse. Ett schackparti kan ha ett estetisk värde.

karinita
Medlem
#320 Skrivet: 11 Aug 2015 12:18

Citerar: Vikingur, #319:
Självklart,men likväl tycker jag det är en skapelse. Ett schackparti kan ha ett estetisk värde.

Jag tycker också att man skapar när man spelar schack. Men min poäng är att man skapar tillsammans med sin motståndare.
Jag tycker också att ett schackparti kan liknas vid ett konstverk. Men glöm inte att det är två som skapar tillsammans.

Vikingur
Medlem
#321 Skrivet: 11 Aug 2015 12:59

Vi förstod första gången....

lubbeluring
Medlem
#322 Skrivet: 11 Aug 2015 14:34

Jag skulle nog säga att ett schackparti är mera
en evolution än en skapelse.

sture_lindberg
Medlem
#323 Skrivet: 11 Aug 2015 17:25

Jag liknar nog ett schackparti mera som en kamp mellan 2 viljor. Handlar ju mycket om psykologi i ett schackparti.

Därför är också Lasker min favorit bland de gamla mästarna.
Han var otroligt duktig på att kunna anpassa sitt spel efter sina motståndare.

Ursäkta stickspåret från ämnet Fischer

ChessDevil
Medlem
#324 Skrivet: 11 Aug 2015 17:43

Fischer var väl väldigt kompromisslös på det viset att han inte verkade anpassa sig efter motståndaren. Han spelade väl alltid positionen på brädet och förkastade psykologiska aspekter.

Vikingur
Medlem
#325 Skrivet: 11 Aug 2015 18:18

Citerar: ChessDevil, #324:
Han spelade väl alltid positionen på brädet och förkastade psykologiska aspekter.

Mycket sympatiskt men det gäller väl de flesta stora mästare, Kasparov t.ex.

ChessDevil
Medlem
#326 Skrivet: 11 Aug 2015 18:48

Det är väl sant, men Fischer förkastade uttryckligen de psykologiska aspekterna av spelet och sade rakt ut att han bara tror på bra drag. Det kanske han ändå är ensam om!? Inbillar mig att flera andra storheter ändå skulle medge att ett visst mått av andra faktorer, nervositet osv.

Kleimark
#327 Skrivet: 11 Aug 2015 18:50

Citerar: ChessDevil, #326:
Det kanske han ändå är ensam om!?

Nej, det är han inte.

LNO1
Medlem
#328 Skrivet: 11 Aug 2015 18:50

Vad anser ni om partiet jag länkade till där Fischer fick ordentlig med stryk?

Vikingur
Medlem
#329 Skrivet: 11 Aug 2015 18:56

Alla spelar dåligt ibland!

LNO1
Medlem
#330 Skrivet: 11 Aug 2015 18:59

Citerar: Vikingur, #329:
Alla spelar dåligt ibland!

Och Kortnoj lyckades ju spela ett och annat bra parti emellanåt...

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . 16 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.