Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Bobby Fischer
. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 9 Jul 2015 16:46

Att kverulera om vem som är den störste spelaren genom tiderna är kanske inte så intressant. En del säger Carlsen andra Kasparov och många säger Fischer. Det får väl vara hur det vill med det, tycker jag, eftersom sådana jämförelser är omöjliga att göra på ett rättvist sätt.

Min tanke med denna tråd är i stället att hedra Fischer som spelare och kanske även diskutera lite av hans minst sagt aparta åsikter om diverse saker. Bidra gärna med något snyggt Fischerparti också. Detta parti har väl nästan alla sett men vi börjar väl med det så är det gjort.

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10083 61

PeterTrsavec
Medlem
#2 Skrivet: 9 Jul 2015 17:41 - Redigerad av: PeterTrsavec

Finns många fina partier där han bemästrar de vita pjäser formidabelt, i Spanskt eller Sicilianskt. Det är intressant kring dessa spelare, som Du redan vet anser jag Kasparov är den största, studerat djupt hans partier, fattat och inte fattat vissa partier. Lärt mig oerhört mycket av att se Kasparov spela varianter i Spanskt, även lärt mig mycket av Fischer kring hur han spelade Lb3 i Najdorfvarianten. Som Du skriver, det är svårt att jämföra, tillhörde olika eror, men min personliga åsikt är Kasparov

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10443 66

PeterTrsavec
Medlem
#3 Skrivet: 9 Jul 2015 17:47

http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=10443 66

LNO1
Medlem
#4 Skrivet: 9 Jul 2015 18:17

1.c4 måste ha varit en total chock både för Spassky och hans team. Det var minst sagt ett genidrag.

olaloke
Medlem
#5 Skrivet: 9 Jul 2015 19:04

Det är alltid roligt om stora mästare delar med sig av sina kunskaper genom att skriva böcker. Aljechin har samlat sina bästa partier i tre volymer, där han går igenom alla dragen och jämför olika partier, varför han gjorde det draget i den ställningen osv. Max Euwe har likaledes lämnat en stor produktion böcker efter sig. Sånt uppskattar jag. Sen är det klart att man orkar inte ta till sig all kunskap. Det är ganska jobbigt att läsa schackböcker, men det var ett bra tips om Kasparovs böcker.

LNO1
Medlem
#6 Skrivet: 9 Jul 2015 19:57

Fischers My 60 memorable games är ju en klassiker.

LNO1
Medlem
#7 Skrivet: 9 Jul 2015 23:36

En fischer-historia har ni här som jag skrev i en annan tråd den är kanske inte så välkänd:

Bobby klagade till en nära vän att han var förföljd av FBI.
Vännen: - Är du inte lite väl paranoid nu, Bobby?
Bobby: - Ja, det vet jag väl, men jag kan väl ha rätt ändå?
Senare visade det sig att Bobby hade rätt i den frågan.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10321255. ab

http://www.aftonbladet.se/kultur/article10381290.a b

G_arvid
Medlem
#8 Skrivet: 10 Jul 2015 08:23

Fischers agerande på schackbrädet är värt all beundran. Vid sidan om framstår han för mig som en av de mest osympatiska schackspelare jag känner till. Detta framgår också delvis från Aftonbladets artiklar - om man inte ska tillskriva dessa uttalande att han blivit psykiskt sjuk.

Rätt ska vara rätt och man måste också erkänna att hans agerande tätt inpå och under VM-matchen var under all kritik.

I en annan tråd har vi sett hur sen ankomst kan psyka spelare och få dem ur balans och att man därför ska se till att komma i tid. Fischer kom konsekvent för sent i varje parti... I början hade han en stol att snurra i, men när Spasskij skaffade sig en egen stol protesterade han omedelbart.... Fischer förlorade det andra partiet genom uteblivande. Han förlorade en poäng, men vilken påverkan hade detta på Spasskij? Spasskij har själv sagt att han tror inte att han hade tur som fick en poäng eftersom alltsammans fick honom ur balans. Plötsligt visste han inte om matchen skulle fortsätta eller inte... Bevisligen var den andra delen av matchen mycket jämnare än den första. Detta kan förklaras med att Fischer slog av på takten och bevakade sin ledning även om det inte varit hans stil i kandidatmatcherna (8-0. 6-0, 6,5-2,5).

Så om det är frågan om att hedra Fischer som spelare så bugar jag mig djupt för det han åstadkom på brädet och kallar honom gärna för ett geni där. Men i det mesta utanför brädet skakar jag bara på huvudet åt honom - ömsom indignerat, ömsom medlidsamt. Och på slutet blev det ju bara tragiskt alltsammans.

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 10 Jul 2015 08:53 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #8:
Rätt ska vara rätt och man måste också erkänna att hans agerande tätt inpå och under VM-matchen var under all kritik.

Håller med dig fullständigt, Spassky kom i fruktansvärd psykologisk obalans under matchen och kunde inte göra sig själv rättvisa. Jag skulle dock inte vilja använda ordet osportslig om Fischer, det var nog enligt vittnesmål psykiska orsaker bakom Fischers beteende.

Hade den matchen utspelats idag så är jag övertygad om att Fischer blivit diskad. Ulf Andersson spelade ett tidningsparti mot honom, och vid ett tillfälle frågade jag honom hur Fischer var som person. Han var mycket vänlig var svaret jag fick. Det svaret indikerar nog att Bobby hade bra och dåliga dagar med sin hälsa.

Enligt vad jag läst, men ta det för vad det är nu, jag är ingen schackhistoriker, så var det för det mesta inga problem med Fischers uppförande vid brädet. Att spela en VM-match i schack är nog ingen bra idé om man har paranoida tendenser.

Citerar: G_arvid, #8:
Och på slutet blev det ju bara tragiskt alltsammans.

Ja, han vräkte ju ur sig fruktansvärda otidigheter efter world trade center. Detta var som jag ser det huvudanledningen till att han blev arresterad i Japan. Att han som amerikansk medborgare bröt embargot mot Jugoslavien kunde nog de amerikanska myndigheterna haft överseende med (de hade ju det vad gällde vissa vapenhandlare) men tydligen var dessa uttalanden för mycket. I den frågan tycker jag att USA som nation kunde ha visat storhet och lämnat en sjuk människa i fred.

Fischer dog för att han vägrade låta sig behandlas för sin njursjukdom om jag minns rätt. Kanske var det tragiskt, kanske en nåd.

G_arvid
Medlem
#10 Skrivet: 10 Jul 2015 10:08

Citerar: LNO1, #9:
Ulf Andersson spelade ett tidningsparti mot honom, och vid ett tillfälle frågade jag honom hur Fischer var som person. Han var mycket vänlig var svaret jag fick. Det svaret indikerar nog att Bobby hade bra och dåliga dagar med sin hälsa.
Det stämmer med vad jag också hört, att han i stort sett alltid uppförde sig korrekt mot sin motspelare. Han lär ha uppträtt störande i vm-matchen genom att gnida sig i ansiktet oavbrutet och snurra och vicka på sin stol, men det var nog inget uppsåt bakom. Men från partiet mot Ulf Andersson hörde jag en annan anekdot Arrangörerna hade ställt fram smörgåsar och dryck till spelarna. Fischer tog snabbt hand om både sina egna och Uffes mackor...
Citerar: LNO1, #9:
Att han som amerikansk medborgare bröt embargot mot Jugoslavien kunde nog de amerikanska myndigheterna haft överseende med (de hade ju det vad gällde vissa vapenhandlare) men tydligen var dessa uttalande för mycket. I den frågan tycker jag att USA som nation kunde ha visat storhet och lämnat en sjuk människa i fred.

Han blev ju uppmanad av presidenten att bryta matchen och vid presskonferensen läste han upp meddelandet och spottade på det...i vilket fall är det nog inte så man ska göra om man vill att någon ska visa välvilja. Det är svårt att säga vad som var excentricitet och vad som var sjukdom i det han gjorde. Vid matchen i Jugoslavien sa han ju också att han skulle ge ut en bok som bevisade att samtliga drag som spelats i alla vm-matcher mellan ryssar varit uppgjorda i förväg...

Kleimark
#11 Skrivet: 10 Jul 2015 10:17

Nej - Fischer var inte psykisk sjuk. Vad för sjukdom skulle det varit frågan om i så fall?

Syftet med den här tråden är knappast att samla massa amatörpsykologer, som inte har någon aning om Fischers mentala hälsa. Fischer var en väldigt bra schackspelare. Låt det framkomma i stället för en massa dravel.

G_arvid
Medlem
#12 Skrivet: 10 Jul 2015 10:28

Citerar: Kleimark, #11:
Nej - Fischer var inte psykisk sjuk.

Jag bara spekulerar och försöker hitta något som försvarar hans agerande. Om Fisher har rätt att hävda att han kan bevisa att alla drag i samtliga vm-matcher mellan ryssar har varit uppgjorda i förväg, så tycker jag har samma rätt att spekulera om hans psykiska hälsa. Ingen av oss har undersökt Fischer och i alla fall jag är ingen psykiater.
Citerar: Kleimark, #11:
Fischer var en väldigt bra schackspelare.

Om detta råder säkert konsensus. I övrigt vill jag hänvisa till mitt inlägg #8.

Kleimark
#13 Skrivet: 10 Jul 2015 10:51 - Redigerad av: Kleimark

Jag tycker att det är en viss skillnad. Skulle du vilja att folk såekulerade i din psykiska hälsa?

timmy
Medlem
#14 Skrivet: 10 Jul 2015 11:08

G_arvid är ingen offentlig person och hans psykiska hälsa är ingen stor massa intresserad av. Däremot offentliga personers hälsa och agerande är väl mer värt att diskutera, särskilt när de agerar och agerar märkligt på många sätt.

Är man offentlig person får man räkna med att det spekuleras kring ens person. De flesta vet detta och har oftast bra betalt för detta!

G_arvid
Medlem
#15 Skrivet: 10 Jul 2015 11:15

Citerar: Kleimark, #13:
Skulle du vilja att folk såekulerade i din psykiska hälsa?

Det kanske folk gör - hur ska jag veta det?

Kleimark
#16 Skrivet: 10 Jul 2015 11:17 - Redigerad av: Kleimark

Det är lika allvarligt, att förtala offentliga personer, som att förtala G_Arvid.

G_arvid
Medlem
#17 Skrivet: 10 Jul 2015 11:37

Ja är han helt igenom tillräknelig för sina uttalanden så cementeras mitt omdöme om en första klassens skitstövel. Jag har bara försökt hitta förmildrande omständigheter.
Citerar: Kleimark, #16:
Det är lika allvarligt, att förtala offentliga personer, som att förtala G_Arvid.

Jag vet dock inte om en tråd med rubriken "G_Arvid" skulle tilldra sig lika stort intresse som fischertråden, men vem vet...

timmy
Medlem
#18 Skrivet: 10 Jul 2015 11:40

Spekulationer jämfört med förtal är väl ändå en j-a skillnad?! Ska vi ha en 800-inläggsdiskussion till

timmy
Medlem
#19 Skrivet: 10 Jul 2015 11:41

Vi förtalar ju inte Fischer!

LNO1
Medlem
#20 Skrivet: 10 Jul 2015 11:50

Citerar: Kleimark, #16:
Det är lika allvarligt, att förtala offentliga personer

Kleimark!

För det första: Varför skulle det betraktas som förtal att påstå att en person är sjuk?

För det andra: Varför den otrevliga och fientliga tonen i dina inlägg?

För det tredje: Jag skapade tråden och du kan inte veta så mycket om mina syften med tråden.

Jag ber som trådskapare dig och alla andra att hålla en god ton i den här tråden. Det vore väl för sorgligt om vi inte ens kan diskutera Fischer utan att bli osams.

Kleimark
#21 Skrivet: 10 Jul 2015 11:55 - Redigerad av: Kleimark

För det första: förtal är allt som kan anses kränkande mot en person (sant eller ej sant).

För det andra: det är du som tolkar det så, men jag har försökt, att skriva så trevligt som möjligt, men det kan inte behaga alla.

ChessDevil
Medlem
#22 Skrivet: 10 Jul 2015 12:03

Personligen tror jag att det mesta tyder på att Fischer hade någon form av psykisk ohälsa och ser egentligen inget kontroversiellt i det. Psykisk sjukdom är något som kan drabba oss alla och ser det därför inte som förtal utan mer som en förklaring till hans irrationella beteende som blev allt värre genom åren. Borde väl vara ok att diskutera här så länge det sker på ett respektfullt sätt?

LNO1
Medlem
#23 Skrivet: 10 Jul 2015 12:04 - Redigerad av: LNO1

Citerar: G_arvid, #12:
Om Fisher har rätt att hävda att han kan bevisa att alla drag i samtliga vm-matcher mellan ryssar har varit uppgjorda i förväg, så tycker jag har samma rätt att spekulera om hans psykiska hälsa.

Bara det påståendet om uppgjorda drag i samtliga vm-matcher mellan ryssar indikerar ju att något inte stod rätt till.
Nåja, det uttalandet framstår ju som milt i jämförelse med vad han sagt om judar t.ex. Mitt syfte med detta då jag säger att han troligen var sjuk var ju precis som också ditt syfte var G_arvid, att hitta ett försvar för Fischers väldigt aparta åsikter i diverse frågor.

Jag har läst en del av Brady och andra författare som skrivit om Fischer, jag har hört offentliga uttalanden från personer som stod honom nära, och det har rått en stor samstämmighet om att något inte stod rätt till med Bobbys hälsa.

Jag behöver ju inte påpeka det för dig G_arvid, det vet jag, men att lida av psykisk ohälsa är inte ett dugg mer förnedrande för en människa än att lida av ryggont t.ex.

LNO1
Medlem
#24 Skrivet: 10 Jul 2015 12:05

Citerar: Kleimark, #21:
För det första: förtal är allt som kan anses kränkande mot en person (sant eller ej sant).

Håll dig till trådämnet istället.

LNO1
Medlem
#25 Skrivet: 10 Jul 2015 12:08

Citerar: G_arvid, #17:
Jag vet dock inte om en tråd med rubriken "G_Arvid" skulle tilldra sig lika stort intresse som fischertråden

Just här på SO finns det ju faktiskt chans att den skulle göra det ;)

Kleimark
#26 Skrivet: 10 Jul 2015 12:10

Det gör jag.

Den som hävdar, att Fischer var psykiskt sjuk har bevisbördan. Oavsett utgång, så är liknande uttalande likväl förtal.

LNO1
Medlem
#27 Skrivet: 10 Jul 2015 12:10 - Redigerad av: LNO1

Tillbaka till 1.c4. Tror ni att det skapade stor oro i det Sovjetiska lägret? Jag tror att det var den chocken som fick Spassky mest ur balans. Alla visste ju att Bobby spelade 1.e4 och mig veterligen var det första gången han spelade något annat i ett seriöst parti.

Kleimark
#28 Skrivet: 10 Jul 2015 12:12

Fischer har även spelat 1.b3.

LNO1
Medlem
#29 Skrivet: 10 Jul 2015 12:13

Citerar: Kleimark, #26:
Den som hävdar, att Fischer var psykiskt sjuk har bevisbördan

Ok ingen av oss kan bevisa det, så varför inte lämna det? Men ingen av oss , i alla fall inte jag, hade någon avsikt att förtala Fischer.

Frankiboy
Medlem
#30 Skrivet: 10 Jul 2015 12:14

.

Fischer - Kasparov

3 - 3

.

. 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 15 . 16 . >>
Detta ämne är stängt. Du kan inte skicka svar.