Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad är kutym inom schacket idag?
<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . 24 . 25 . >>
Författare Meddelande
gubbengrå
Medlem
#661 Skrivet: 7 Jul 2015 23:54

Citerar: sture_lindberg, #658:
Svara på detta så kanske någon kan ta dej på allvar

Jag får intrycket att du tar dig själv på stort allvar.

TBchess
Medlem
#662 Skrivet: 7 Jul 2015 23:55 - Redigerad av: TBchess

...

karinita
Medlem
#663 Skrivet: 7 Jul 2015 23:55

Oj nu börjar spöktimmen bäst jag kryper under täcket

sture_lindberg
Medlem
#664 Skrivet: 7 Jul 2015 23:56

Citerar: LNO1, #659:
Visa lite folkhyfs så kanske någon tar dig på allvar.

Ska DU säga detta Den klart roligaste kommentaren i dag.

LNO1
Medlem
#665 Skrivet: 8 Jul 2015 00:00

Jag tycker faktiskt att herr lindberg har överträtt flera anständighetsgränser i den här tråden. Nu har hans tjafsande, ursäkta om jag låter nedvärderande, dragit ner nivån åtskilligt på debatten, vi var ju för tillfället klara med det här ämnet och ämnade föra debatten vidare. Jag blir faktiskt å både min och andras vägnar minst sagt indignerad.

Gubbengrå!
Sture Lindberg representerar som du vet endast ca 0,2 promille av Sveriges schackspelare om jag räknat rätt i hastigheten. Sture Lindberg representerar bara sig själv, så stanna du tryggt kvar i klubben!

sture_lindberg
Medlem
#666 Skrivet: 8 Jul 2015 00:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #665:
Jag tycker faktiskt att herr lindberg har överträtt flera anständighetsgränser i den här tråden.

Och du med dina påhopp;du är förstås oskyldig ? Helt otroligt vad du försöker spela talesman för hela denna tråd

LNO1
Medlem
#667 Skrivet: 8 Jul 2015 00:11

Citerar: sture_lindberg, #666:
Och du med dina påhopp;du är förstås oskyldig ?

Jag förstår att du upplever det som om alla är emot dig här, och jag vet att jag varit tuff mot dig i debatterna.

Att då inta en försvarsposition blir ju ganska naturligt.

Men med din attityd så finner jag ingen anledning att mildra min kritik av hur du uttrycker dig här.

sture_lindberg
Medlem
#668 Skrivet: 8 Jul 2015 00:15

Citerar: LNO1, #667:
Men med din attityd så finner jag ingen anledning att mildra min kritik av hur du uttrycker dig här.

Jag struntar fullständigt i din så kallade kritik..Den visar bara på ett omoget beteende enligt min mening.

Så fortsätt med din kritik så mycket du vill ,den leder inte till något alls.

Jag går inte på personangrepp som du gör i alla fall:Så lågt sjunker inte jag.

karinita
Medlem
#669 Skrivet: 8 Jul 2015 00:22

Dialog mellan en hemtjänstpersonal och gammelmorfar:

- Jag ser att du tagit medicinen jag la fram på bordet
- Jag har inte tagit någon medicin
- Jo, det har du ju. Tabletterna är ju borta
- Nej, jag har inte tagit några tabletter
- Och vem skulle ha tagit tabletterna då, om det inte var du
- Då är det katten som tagit dem
- Men du har väl ingen katt
- Va, har jag ingen katt
- Nej, du har ingen katt
- Eftersom tabletterna är borta och jag inte tagit dem måste jag ha katt
fortsättning följer...

Förlåt, men jag kunde inte somna

LNO1
Medlem
#670 Skrivet: 8 Jul 2015 00:23 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #666:
Helt otroligt vad du försöker spela talesman för hela denna tråd

Nej jag bara sade vad jag tycker: att du överträtt flera anständighetsgränser i den här tråden och jag blir indignerad både å mina och andras vägnar som du också uttrycker dig vanvördigt och nedsättande om. Det har du gjort i många debatter tidigare också. Men i denna fråga är det centrala att du uttryckt dig nedvärderande om spelare vars enda "brott" är att de spelat ett parti schack enligt reglerna. Vi behöver inte ta det igen vad du sagt om dem , det vet du och alla andra lika bra som jag. Men så länge du gör det Sture så kommer jag inte hålla tyst i alla fall.

Undrar förresten vad de som spelat fram till matt mot dig tror att du tycker om dem? Hoppas du har tänkt på det också.

sture_lindberg
Medlem
#671 Skrivet: 8 Jul 2015 00:28

Citerar: LNO1, #670:
Undrar förresten vad de som spelat fram till matt mot dig tror att du tycker om dem? Hoppas du har tänkt på det också.

jag ger upp i tid så det händer inte speciellt ofta. Men jag tycker du ska vårda ditt språk nu.Och sluta med dina direkta påhopp mot mej.

LNO1
Medlem
#672 Skrivet: 8 Jul 2015 00:31

Citerar: sture_lindberg, #671:
jag ger upp i tid så det händer inte speciellt ofta.

I det fallet ja, men i det motsatta fallet , alltså de som spelat fram till matt mot dig, du har ju inte så höga tankar om dem eller hur?

sture_lindberg
Medlem
#673 Skrivet: 8 Jul 2015 00:35

Citerar: LNO1, #672:
I det fallet ja, men i det motsatta fallet , alltså de som spelat fram till matt mot dig, du har ju inte så höga tankar om dem eller hur?

Vad då vad vet du om mina tankar ?? Har du upphöjt dej till tankeläsare nu också?

De får väl ge upp när de vill. Vad har detta med en kutym att man BÖR ge upp i tid att göra ?

poesimannen
Medlem
#674 Skrivet: 8 Jul 2015 00:35

Man hälsar på sin motståndare. Man erbjuder remi när man själv är vid draget och då helst efter att man gjort sitt drag och innan man slår på klockan. Detta är förvisso regler men även kutym eller sed eller brukligt eller vad man nu vill kalla det. Det finns i sveriges schackförbunds regler en hel del om uppförande och ordning. Det står dock ingenting om när man bör ge upp där.

sture_lindberg
Medlem
#675 Skrivet: 8 Jul 2015 00:39

Citerar: poesimannen, #674:
Det står dock ingenting om när man bör ge upp där.

En oskriven regel,en kutym finns däremot om detta. Men jag har nog skrivet det några gånger ?

Micke70
Medlem
#676 Skrivet: 8 Jul 2015 02:49

Citerar: LNO1, #670:
Nej jag bara sade vad jag tycker: att du överträtt flera anständighetsgränser i den här tråden och jag blir indignerad både å mina och andras vägnar som du också uttrycker dig vanvördigt och nedsättande om. Det har du gjort i många debatter tidigare också. Men i denna fråga är det centrala att du uttryckt dig nedvärderande om spelare vars enda "brott" är att de spelat ett parti schack enligt reglerna. Vi behöver inte ta det igen vad du sagt om dem , det vet du och alla andra lika bra som jag. Men så länge du gör det Sture så kommer jag inte hålla tyst i alla fall.

sture_lindberg
Medlem
#677 Skrivet: 8 Jul 2015 03:31

rodel
Medlem
#678 Skrivet: 8 Jul 2015 07:32

Diskussionen börjar bli svår och det känns som ställningskrig i olika ståndpunkter. Närschack och spel på SO, har alldeles säkert olika kutymkrav. På SO som till stor del består av spelare som (ännu!) inte börjat i klubb, är det förståeligt att en större del av spelarna väljer att spela till matt. Vi som är med i klubbar, hjälps åt och gör vårt bästa för att nya förmågor ska tycka det är roligt och förhoppningsvis börja i klubb (gärna JHSK i Jönköping!).
Det är säkert väldigt olika hur allvarligt man tar spelet på SO, själv drar jag från höften och ser det endast som en stund avkoppling. Det är ju lite kul varje gång man får ett nytt drag att titta på. Ratingtalen ger ju en hint om vad en spelare kan ha för spelstyrka, men ambitionen spelar naturligtvis in till stor del också. Jag ser ju spelare som har 600 lägre i rating i LASK än mig som ligger jämnrankade här. När man spelar på SO så har man ju möjlighet att spela i turneringar med ratingtals intervaller - där är det läge att fundera på vad man vill. Anmäler sig till en turnering där det inte finns begränsningar, får man dels vara beredd att möta spelare som alltid spelar till matt och riktigt högrankade där i alla fall en del av dessa använder sin dator. Man gör alltså valet när man anmäler sig. Att som Don Quijote försöka ändra hur spelare agerar låter sig nog inte göras, och kanske inte heller är önskvärt? Bättre välja rätt ratingintervall tycker jag. Jag gillar att se att Karanita "orkar med oss gubbar" och är med i debatten.
När kommer vi upp i 800 inlägg?

G_arvid
Medlem
#679 Skrivet: 8 Jul 2015 08:11

Först ska vi komma upp i 700, men det ser vi ut att kunna klara...

Trots allt verkar det finna ett visst konsensus i att folk normalt ger upp när de ser situationen som hopplös och inte orkar eller kan kämpa längre. Jag har dock svårt att kalla detta för kutym. Det blir ungefär som om man skulle säga: "Om du kör omkull med cykeln så är det kutym att stiga upp igen, om du kan"...

timmy
Medlem
#680 Skrivet: 8 Jul 2015 08:36

Håller med G_arvid helt, tror det är där skon klämmer, att vi/någon inte håller med om begreppet kutym.

Gubbengrå: jag tror att du råkat blockera mig i meddelandefunktionen?!

vpaavola
Medlem
#681 Skrivet: 8 Jul 2015 08:47 - Redigerad av: vpaavola

Citerar: vpaavola, #652:
Om du påstår att du representerar alla Sveriges schackspelare utom 5-6 stycken ? Jaa. Det lutar nog åt det självgoda hållet. Eller vad skulle du kalla det själv?

Citerar: sture_lindberg, #654:
Fattningsförmåga...

Så om jag själv utnämner mig till representant för alla finländare i Sverige så innebär det att jag har fattningsförmåga??
Ibland är svenska språket svårt för oss stackars invandrare.

gubbengrå
Medlem
#682 Skrivet: 8 Jul 2015 08:59

I och för sig har jag hört något citat av en och annan alfa-hanne till världsmästare, som tog det som en förlämpningatt motståndaren höll ut för länge, enligt dem. Minns inte exakt hur det var, men det tycks mig rimligt att även världsmästare i schack kan bli yrkesskadade, och prestigesjukan är nog något som vem som helst kan få en släng av.

Det går nog inte heller att undvika att världsmästarnas förflugna ord kan tas på orimligt stort allvar och kan fungera som ledstjärnor för de okritiska, Människan är ändå ett djur som härmar.

Men om vi behåller perspektivet, så är det lätt att inse,att de allra flesta so-spelare befinner sig långt från världsmästerskapet. Vi spelar i en helt annan, mycket lägre division. Och det är också bra så, tycker jag. Låt oss då hellre glädjas åt spelets möjligheter som de glada amatörer vi är, än att sprida ängslan omkring oss med pretentiösa och trista kutymkrav!

lubbeluring
Medlem
#683 Skrivet: 8 Jul 2015 10:01 - Redigerad av: lubbeluring

Det är numera en outtalad sedvänja att titta in
och skriva i kutymtråden.

HSK_Andreas
Moderator
#684 Skrivet: 8 Jul 2015 10:09

Citerar: sture_lindberg, #634:
Och jag har pratat med andra som alla håller med mej. Det visste jag ju redan innan,men ändå..

Det vore intressant att få höra vad du frågade dem. Frågade du om det är kutym att ge upp när man ligger under rejält och är helt förlorad eller frågade du om de ansåg det vara osportsligt/okamratligt/ojuste att spela vidare i en hopplös ställning?

Om du inte ställde frågan om osportslig/ojuste/okamratlig så förstår jag att du får de svar du får. Folk tolkar kanske kutym som "vanligt beteende" och då håller vi nog alla med dig.

Jag förstår varför du inte namnger en enda person som håller med om din åsikt. Förra gången du namngav en person som hade samma åsikt som dig så kontaktade jag honom (då jag känner honom väl) och det visade sig att han inte alls höll med dig.

Citerar: sture_lindberg, #621:
Är 5-6 stycken här på SO en "stor majoritet" av Sveriges över 20000 spelare ??

Är EN spelare här på SO en "stor majoritet av Sveriges över 20000 spelare?

Citerar: sture_lindberg, #629:
Men tyck eller tänk precis vad du vill då-Vem bryr sej egentligen.
Jag har framlagt mina och de flestas åsikter i denna fråga bara..

Nu gör du det igen! Du påstår att alla som inte uttalar sig här tänker som du.
Om jag inte sett tråden och svarat att jag inte höll med dig så hade jag varit en av dessa "alla schackspelare" som tyckte som dig, enligt dig. det är ju helt tokigt. Ja är övertygad om att du har fel, men även om du skulle ha rätt så har du inte kommunicerat med de 20000 (din siffra) om frågan.

Citerar: sture_lindberg, #675:

En oskriven regel,en kutym finns däremot om detta. Men jag har nog skrivet det några gånger ?

Du skrev också att jag gjorde ett grovt fel när jag skrev om oskrivna regler. Problemet är att din logik inte hänger ihop.
Man ska ge upp när man är HELT slut -- Ligger man torn och pjäs under utan kompensation så är det inte helt slut...
Man ska ge upp när man är helt slut -- jag spelade vidare för att slippa vänta på mina vänner som jag delade bil med. Om motståndaren också samåkte med några och hans vänner var klara bryr jag mig inte om...
En kutym som alla klubbspelare känner till --- Inte en enda klubbspelare här inne håller med dig

timmy
Medlem
#685 Skrivet: 8 Jul 2015 10:11

timmy
Medlem
#686 Skrivet: 8 Jul 2015 10:15

Snart kommer:
"Jag rubbar inte min åsikt" och "JAG vet ju iallafall vad alla klubbspelare tycker".

Det skulle isåfall vara hans 15e inlägg av karaktären icke underbyggda påståenden...

rodel
Medlem
#687 Skrivet: 8 Jul 2015 10:44

Vad andra lever efter för schack kutym , spelar vanligen ingen roll för mig. Men hur jag själv agerar är viktigt för mig. ....
Håkan

LNO1
Medlem
#688 Skrivet: 8 Jul 2015 11:02

Citerar: G_arvid, #679:
"Om du kör omkull med cykeln så är det kutym att stiga upp igen, om du kan"

Tala om att pricka rätt! Bra G_arvid!

LNO1
Medlem
#689 Skrivet: 8 Jul 2015 11:21 - Redigerad av: LNO1

Citerar: rodel, #687:
Vad andra lever efter för schack kutym , spelar vanligen ingen roll för mig. Men hur jag själv agerar är viktigt för mig

Precis så tycker jag att man ska tackla den den här frågan. Jag skrev väl tidigare och berättade om att en av mina motståndare här råkade bli av med nästan alla sina pjäser och han spelade fram till matt! Jag tyckte förstås att det bara var trevligt att spela med honom precis som jag tycker att det är trevligt att spela mot någon som ger upp efter att ha förlorat en pjäs t.ex.

Jag tycker att jag vore en första rangens stropp om jag hade några speciella åsikter i den frågan, det skulle aldrig falla mig in att bedöma personer efter hur länge de kämpar på i schack.

Enda gången jag kan känna mig snopen i det här sammanhanget när jag spelar mot någon, är om motståndaren ger upp för tidigt, och hade jag vunnit ett parti på det sättet jag berättade om tidigare i historien om spelaren i Norrköping som hade gett upp i en vinstställning hade jag nog inte känt mig stolt över ettan i protokollet.Men det är en annan historia...

Tyvärr kommer nog inte Sture backa en tum i sin åsikt, men det är faktiskt hans eget problem. Han får väl gå omkring och reta sig på folk som inte förstår hans egna kutym-krav. Men han ska nog akta sig väldigt noga för att göra sig till talesman för samtliga sveriges klubbspelare då detta påstående inte bara är falskt, utan också som flera påpekat högmodigt.

Nesse
Medlem
#690 Skrivet: 8 Jul 2015 11:29

Citerar: LNO1, #689:
Tyvärr kommer nog inte Sture backa en tum i sin åsikt, men det är faktiskt hans eget problem. Han får väl gå omkring och reta sig på folk som inte förstår hans egna kutym-krav. Men han ska nog akta sig väldigt noga för att göra sig till talesman för samtliga sveriges klubbspelare då detta påstående inte bara är falskt, utan också som flera påpekat högmodigt.

"kutym-krav" handlar nog främst om att vi ska skapa en trivsel, både på klubbar och här på schack-online.

Då kan man ju upplysa om lite oskrivna regler som gäller för att bete sig sportsligt och på ett schysst sätt. Inget fel i det.

<< 1 ... 18 . 19 . 20 . 21 . 22 . 23 . 24 . 25 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!