Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackturnering på Hasselbacken?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
lubbeluring
Medlem
#181 Skrivet: 2 Maj 2016 18:00

Varför är Hasselbacken Chess Open av stort intresse?
Svaret är enkelt.
För att Sture är med så klart.
SOs egen Champion.

Heja Sture!

LuleErik
Medlem
#182 Skrivet: 2 Maj 2016 18:39

Heja Sture i Hasselbacken!
Är det någon fler ifrån schackonline med i Hasselbacken?

IvarBlå1
#183 Skrivet: 2 Maj 2016 19:36

Hasse Backe?

sture_lindberg
Medlem
#184 Skrivet: 2 Maj 2016 20:07

Fick remi mot en holländare i dag med 1976 i rating..Alltid något

Mikaelk
Medlem
#185 Skrivet: 2 Maj 2016 20:17

Redigt! lycka till i framtida partier

sture_lindberg
Medlem
#186 Skrivet: 2 Maj 2016 20:28

Tack !

IvarBlå1
#187 Skrivet: 2 Maj 2016 20:31

Ja, hoppas att du inte tog illa upp av mitt skämt. Han var ju som bekant Halmstadspelare och tränare. Jag vet inte vad din ranking är men du har nog spelat bättre än vad du förväntade. Fortsatt lycka till

sture_lindberg
Medlem
#188 Skrivet: 2 Maj 2016 20:35

Min Elorating är 1815
1a partiet remi mot en spelare på 2233
2 a partiet en förlust mot en spelare på 2230
3 dje partiet remi mot en spelare på 1976.

Jo så plus måste jag ju ha gått.

IvarBlå1
#189 Skrivet: 2 Maj 2016 20:38

Absolut!

TBchess
Medlem
#190 Skrivet: 2 Maj 2016 21:44

Citerar: sture_lindberg, #188:
Min Elorating är 1815
1a partiet remi mot en spelare på 2233
2 a partiet en förlust mot en spelare på 2230
3 dje partiet remi mot en spelare på 1976.

Jo så plus måste jag ju ha gått.

Om ditt K-värde är 20 har du gått 11 elo-poäng plus (+8,4, -1,6, +4,2).

sture_lindberg
Medlem
#191 Skrivet: 2 Maj 2016 22:06 - Redigerad av: sture_lindberg

I morgon möter jag ; Delaere Koen (1983 i rating ) från Belgien

Martin.Lokander
Medlem
#192 Skrivet: 2 Maj 2016 22:22

Citerar: lenal, #180:
Att ni orkar!Herregud!Farsan varnade mig om den här sidan!Fattar nu!

På dem bara, än så länge tycker jag du är vettigast i denna tråd.

gubbengrå
Medlem
#193 Skrivet: 2 Maj 2016 22:57

Martin Lokander #192
Förstår jag dig rätt, om jag antar att du drar alla som skriver I denna tråd över samma kam? (med undantag av lenal och dig själv, förstås)
Att du placerar alla dessa ovettiga så långt under din egen nivå, att det inte är värt besväret för dig, att förklara dig närmare?

jimpan
Moderator
#194 Skrivet: 2 Maj 2016 23:56

Vissa inlägg i denna tråd är inte bra. Håll er till ämnet o gläds åt Sture's framgångar i turneringen!

Falconetti
Medlem
#195 Skrivet: 3 Maj 2016 01:45 - Redigerad av: Falconetti

Vert
Medlem
#196 Skrivet: 3 Maj 2016 09:15

Shirov - Åkesson. Trevliga fyrverkerier!

gubbengrå
Medlem
#197 Skrivet: 3 Maj 2016 09:55

Instämmer med föregående skrivare. Det här partiet är dessutom lite extra intressant för mig eftersom förloraren spelar min egen favoritöppning. Framskjutningsvarianten börjar bli intressant!

sture_lindberg
Medlem
#198 Skrivet: 3 Maj 2016 09:55

Många andra toppartier som också livesänds

Vert
Medlem
#199 Skrivet: 3 Maj 2016 10:55

Ja, och bland dagens toppartier hittar man bäste svensk först på bord 10. Jag tänker därför sticka ut hakan och förutspå att dagens parti mellan Landa och Blomqvist är det tredje sista partiet för en svensk på något av de tio toppborden.

sture_lindberg
Medlem
#200 Skrivet: 3 Maj 2016 11:16

Citerar: Vert, #199:
r det tredje sista partiet för en svensk på något av de tio toppborden.

Varför är svenskar speciellt intressanta.

Vert
Medlem
#201 Skrivet: 3 Maj 2016 11:24

Citerar: sture_lindberg, #200:
Varför är svenskar speciellt intressanta.

Jag antar att frågan är bara delvis allvarligt menad, men svarar ändå. På samma sätt som jag

- håller på Sverige i fotboll, hockey, skidåkning osv.,
- tycker att det är roligare att titta på Sveriges matcher än andra länders matcher i t.ex. fotboll och
- gärna tittar på Sveriges fotbollsmatcher men knappast skulle kolla på Nederländerna-Lettland, Ungern-Ryssland eller USA-Israel (dagens tre toppmöten i Hasselbacken) i fotboll

anser jag att schack blir roligare med svenskinslag i toppstriden.

sture_lindberg
Medlem
#202 Skrivet: 3 Maj 2016 11:55

Så en VM-fight mellan norrmannen Magnus mot Karjakin är inget för dej..Ok då vet jag.

Jag trodde vi levde i en internationell verklighet och inte i en egen liten ankdamm.

Men titta bara där svenskar är med du..Alla får göra som de vill

IvarBlå1
#203 Skrivet: 3 Maj 2016 12:09

Finns det ingen svensk IM eller GM som har chansen. Har hänt förr att IM har vunnit GM- turneringar. Hade varit Vert att titta på.

sture_lindberg
Medlem
#204 Skrivet: 3 Maj 2016 12:12

Jo det finns flera svenskar som kan ha chans-Men det är ju ett ruskigt startfält .

Vert
Medlem
#205 Skrivet: 3 Maj 2016 12:20

Citerar: sture_lindberg, #202:
Så en VM-fight mellan norrmannen Magnus mot Karjakin är inget för dej..Ok då vet jag.

Feltolkat, men jag är inte förvånad.

Citerar: sture_lindberg, #202:
Jag trodde vi levde i en internationell verklighet och inte i en egen liten ankdamm.

Absolut. Jag antar att du höll lika mycket på Andreikin och Shirov som på Smith och Åkesson igår och håller på alla lag i sommarens fotbolls-EM? Men vad menar du med ankdamm?

Citerar: IvarBlå1, #203:
Finns det ingen svensk IM eller GM som har chansen. Har hänt förr att IM har vunnit GM- turneringar.

De bästa svenskarna, Erik Blomqvist och Axel Smith, är rankade som nummer 31 respektive 32, mer än 200 Elopoäng från den högst rankade, så om någon av dem tar hem turneringen vore det en riktig skräll.

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 3 Maj 2016 12:30

Citerar: Vert, #205:
Feltolkat, men jag är inte förvånad.

Det är ju bara när svenskar är med som det är intressant enligt din mening. Därav min korrekta tolkning av ditt svar.

Men vad menar du med ankdamm?

Att man troligen är lite insnöad och bara kan hålla på svenskar naturligtvis..Det gick väl inte att missförstå ?

Vert
Medlem
#207 Skrivet: 3 Maj 2016 12:43

Citerar: sture_lindberg, #206:
Det är ju bara när svenskar är med som det är intressant enligt din mening. Därav min korrekta tolkning av ditt svar.

Jag begriper inte varför jag svarar, men nej, du har fel. Jag har skrivit att det är roligare och mer intressant när svenskar är med. Du skriver att

[d]et är ju bara när svenskar är med som det är intressant enligt din mening

vilket alltså inte stämmer. Jag är ledsen, men det är din oförmåga att förstå att roligare/mer intressant och ointressant/inte intressant inte är motsatsord som gör att du feltolkar mig. Men jag noterat att i ett tidigare inlägg hade du uppfattat att jag menade att svenskar var "speciellt intressanta", då det kanske bara var slarv från din sida.

F.ö. har jag också - tidigare i tråden - skrivit att jag tycker att både schack i den yppersta världseliten och schack i Sverigeeliten är mest intressant att följa, så även det talar ju för att jag faktiskt är intresserad av att se Karjakin ge Carlsen en ordentlig match i höst.

Att man troligen är lite insnöad och bara kan hålla på svenskar naturligtvis..Det gick väl inte att missförstå ?

Så då håller du verkligen på alla? Och lika mycket på Andreikin och Shirov som på Smith och Åkesson?

lenal
Medlem
#208 Skrivet: 3 Maj 2016 13:19

att ni orkar!?och ni ska vara "vuxna"?

IvarBlå1
#209 Skrivet: 3 Maj 2016 13:22 - Redigerad av: IvarBlå1

De bästa svenskarna, Erik Blomqvist och Axel Smith, är rankade som nummer 31 respektive 32, mer än 200 Elopoäng från den högst rankade, så om någon av dem tar hem turneringen vore det en riktig skräll.

Jag har väl berättat för dig om 100-oddsaren Pär Larsson med 1900 som vann Malmö Open någon gång vid-80. Och där var naturligtvis åtskilliga spelare över 2300. Så om en spelare som ingen kan tänka sig som vinnare får en bra start och självförtroende är loppet inte kört. Och jag tycker inte att det är så osannolikt som du vill göra gällande.

Vert
Medlem
#210 Skrivet: 3 Maj 2016 13:49

Citerar: IvarBlå1, #209:
Jag har väl berättat för dig om 100-oddsaren Pär Larsson med 1900 som vann Malmö Open någon gång vid-80. Och där var naturligtvis åtskilliga spelare över 2300. Så om en spelare som ingen kan tänka sig som vinnare får en bra start och självförtroende är loppet inte kört. Och jag tycker inte att det är så osannolikt som du vill göra gällande.

Jag förstår din poäng, men jag är ändå tveksam. För att en spelare på 2500 ska vinna en tävling där ett flertal spelare har uppåt 2700 räcker det inte med att överträffa sig själv i ett parti, utan han/hon måste göra det två-tre gånger (utöver att han/hon inte får tappa poäng mot "sämre" spelare). Det kan naturligtvis hända - och händer då och då - men utgångspunkten måste nog vara att det är både osannolikt och otroligt.

Eftersom jag i första hand håller på de svenska spelarna skulle jag bli jätteglad om min dystra profetia inte infaller, men det säger någonting när ditt bästa exempel är så gammalt som från 1980!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!