Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackturnering på Hasselbacken?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#151 Skrivet: 1 Maj 2016 12:17

Citerar: Vert, #180:
en psykologisk förklaring.

Jo så är det nog..jag bjuder rätt ofta remi mot bättre spelare så de får lite extra press på sig. Kan aldrig skada .

Tack Vert !

Spedicken
Medlem
#152 Skrivet: 1 Maj 2016 16:46 - Redigerad av: Spedicken

Citerar: LNO1, #125:
Citerar: Vert, #124:
Jag måste säga att Hasselbacken Chess Open känns fruktansvärt ointressant.

Citerar: LNO1, #125:
Sett ur det åskådarperspektivet håller jag med dig, däremot kan det bli intressanta partier värda att studera, men detta blir ingen tävling jag följer live i alla fall. Men jag tror nog att alla som spelar erbjuds en fin och trevlig schackturnering och jag önskar naturligtvis arrangörerna all lycka med tävlingen.
¨

Alltid lärorikt att höra Ulf Andersson kommentera. Synd att en för övrigt bra Jonathan Westerberg tar för stort utrymme och avbryter Ulf hela tiden.

En hel del intressanta spelare med, så har jag tid, kommer jag kolla på sändningen.

sture_lindberg
Medlem
#153 Skrivet: 1 Maj 2016 17:58

I dag mötte jag en annan 2200-spelare ,Jörgen Eriksson.

Kämpade emot men förlorade efter 31 drag.

I morgon bör jag få en lite lättare lottning kan man tycka

sture_lindberg
Medlem
#154 Skrivet: 1 Maj 2016 21:42

Citerar: Vert, #124:
Jag måste säga att Hasselbacken Chess Open känns fruktansvärt ointressant.

Hur den turnering med mest GM någonsin i Sverige kan vara "fruktansvärt ointressant " förefaller vara ett mycket konstigt inlägg..

TBchess
Medlem
#155 Skrivet: 1 Maj 2016 21:53

Sture, vet du anledningen till att så många står som icke inlottade på chess-results? Något fel eller uteblev så många spelare?

sture_lindberg
Medlem
#156 Skrivet: 1 Maj 2016 22:00

Som jag fattat det så uteblev dom.

I morgon möter jag som vit : Bloem Mark MSc /Holland ,han har 1976 i rating .

Lite skillnad att möta än de 2200-spelarna jag hittills mött .

TBchess
Medlem
#157 Skrivet: 1 Maj 2016 22:18 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #156:
Som jag fattat det så uteblev dom.

I morgon möter jag som vit : Bloem Mark MSc /Holland ,han har 1976 i rating .

Lite skillnad att möta än de 2200-spelarna jag hittills mött .

Ibland säger rankingtalet inte allt...

Lycka till imorgon och meddela gärna arrangörerna att schackonlines användare önskar direktsändning av dina partier.

Trist att så många uteblev.

Martin.Lokander
Medlem
#158 Skrivet: 1 Maj 2016 23:13

Lycka till Sture!!

sture_lindberg
Medlem
#159 Skrivet: 1 Maj 2016 23:16

Tack TBchess och Martin.
ja i morgon får jag kavla upp ärmarna

Vert
Medlem
#160 Skrivet: 2 Maj 2016 00:07

Citerar: sture_lindberg, #154:
Hur den turnering med mest GM någonsin i Sverige kan vara "fruktansvärt ointressant " förefaller vara ett mycket konstigt inlägg..

Inte alls. Merparten av dessa stormästare är halv- eller helanonyma utländska stormästare som jag inte kan relatera till och inte har det minsta intresse av att följa.

Den svenska GP-serien, SM (och även Rilton, även om den tappat på senare år) är intressanta att följa därför att man känner till de spelare som gör upp om segern och kanske har någon personlig favorit.

Huruvida det blir en ryss, lett, ungrare eller kanske indier som vinner Hasselbacken intresserar mig däremot inte det allra minsta, inte därför att de är dåliga schackspelare utan därför att de - med få undantag - är fullständigt anonyma. En schackturnering blir helt enkelt inte intressant bara därför att man proppar den full med stormästare.

sture_lindberg
Medlem
#161 Skrivet: 2 Maj 2016 01:45

Citerar: Vert, #160:
Huruvida det blir en ryss, lett, ungrare eller kanske indier som vinner Hasselbacken intresserar mig däremot inte det allra minsta, inte därför att de är dåliga schackspelare utan därför att de - med få undantag - är fullständigt anonyma. En schackturnering blir helt enkelt inte intressant bara därför att man proppar den full med stormästare.

Att inte DU känner till dessa spelare har inte någon betydelse.
De flesta som spelar i Hasselbacken open känner till vilka de är. Och många andra gör också det.

Du får väl studera deras meriter lite närmare så lär du dej också snart vilka de är.
Men påstå inget bara för att inte just DU inte vet vilka dom är..

Vert
Medlem
#162 Skrivet: 2 Maj 2016 10:39

Citerar: sture_lindberg, #161:
Att inte DU känner till dessa spelare har inte någon betydelse.

Nej, just det. Huruvida jag tycker att turneringen är intressant påverkas inte av huruvida jag känner till spelarna och tycker att de är intressanta. Bra tänkt.

De flesta som spelar i Hasselbacken open känner till vilka de är. Och många andra gör också det.

Säkerligen. Jag skulle tro att om du tar fram bilder på de tio eller tjugo högst rankade i turneringen och låter folk - tävlingsdeltagare och andra - para ihop bilderna med namnen så skulle förmodligen "[d]e flesta som spelar i Hasselbacken open" och "många andra" klara att para ihop rätt namn med rätt bild. Själv skulle jag klara Andreikin och Shirov samt kanske Almasi, Sasikiran och Goganov. Möjligen någon till. Men du skulle såklart klara alla.

Du får väl studera deras meriter lite närmare så lär du dej också snart vilka de är.

Alltså, jag känner ju till spelarna. Jag vet att Shirov varit på väg att få spela en VM-match men blivit nekad av Kasparov, jag vet att Andreikin kommit tvåa i världscupen och fått spela en kandidatturnering och jag vet att Almasi och Sasikiran varit över 2700 i Elo. Jag tror mig veta att Berkes förr har spelat för SK Team Viking och jag vet att Landa anses vara en bra tränare. Jag vet att Rozentalis har spelat Rilton ett antal gånger och jag vet att Sevian anses vara en jättetalang. Jag vet vilka Tari och Urkedal är, samt känner till Blomqvist, Smith och Åkesson. Jag vet vem Bellon är.

Därmed har jag nämnt 14 stormästare som i bästa fall kan kallas halvanonyma, och då kvarstår såvitt jag kan bedöma ungefär 20 stycken som jag snarast vill beteckna som helanonyma. Det handlar inte om deras meriter, utan om att de - oberoende av hur bra de är, vilket jag skrev redan första gången - är tämligen anonyma för gemene schackspelare i Sverige.

Men påstå inget bara för att inte just DU inte vet vilka dom är..

Nej, du har rätt. Jag ska inte komma med mina egna, ogrundade åsikter när du finns här och kan tala om vad som gäller. Jag är övertygad om att du kan berätta allt om alla deltagande stormästare, Säkerligen vet du precis vilka Sandro Mareco och Axel Bachmann är och kan - utan att kolla upp saken - tala om vilka länder de representerar? Du kan säkert - med dina outtömliga kunskaper - också tala om vilka länder stormästarna Borki Predojevic, Fabien Libiszewski och Victor Mikhalevski representerar? Det tor jag förresten att alla deltagare i Hasselbacken och alla skribenter här på schackOnline kan.

sture_lindberg
Medlem
#163 Skrivet: 2 Maj 2016 10:50

Vi kan sammanfatta detta sålunda : Bara för att en person här på SO tycker att Hasselbacken Open är en helt ointressant turnering så är jag och många andra inte benägen att hålla med om detta.

Jag trodde att detta var en tråd där vi skulle FRAMHÅLLA Hasselbacken Open.Inte en tråd där någon ska sitta och nedvärdera turneringen som sådan.. Kanske du kan öppna en ny tråd där kan du spy galla över olika turneringar som inte faller dig på läppen ?

lenal
Medlem
#164 Skrivet: 2 Maj 2016 11:09

NÄR SKA NI VÄXA UPP?Gamla men som tjafsar om allt!Glöm inte skicka spydiga kommentarer nu!

Vert
Medlem
#165 Skrivet: 2 Maj 2016 11:09

Citerar: sture_lindberg, #163:
Bara för att en person här på SO tycker att Hasselbacken Open är en helt ointressant turnering så är jag och många andra inte benägen att hålla med om detta.

Absolut, och det står dig helt fritt likaväl som det står mig fritt att inte tycka så (och även yttra den åsikten).

Citerar: sture_lindberg, #163:
Jag trodde att detta var en tråd där vi skulle FRAMHÅLLA Hasselbacken Open.Inte en tråd där någon ska sitta och nedvärdera turneringen som sådan.. Kanske du kan öppna en ny tråd där kan du spy galla över olika turneringar som inte faller dig på läppen ?

Jag ser ingenstans att ämnet för tråden är att reservationslöst hylla turneringen, utan som jag tolkar tråden kan man diskutera turneringen här. Detta innefattar rimligtvis att också vara kritisk mot turneringen. För övrigt tycker jag inte att jag "spyr galla" över turneringen, och uppfattar man det så tycker jag att man är lite känslig.

sture_lindberg
Medlem
#166 Skrivet: 2 Maj 2016 11:22

Slutdiskuterat med dig i denna tråd.Däremot kommer jag fortsätta i tråden .

Lyd mitt råd nu och starta upp en ny tråd.
Sabba inte denna Hasselbackenopentråd är du snäll.

gubbengrå
Medlem
#167 Skrivet: 2 Maj 2016 11:22

Det är mycket svårt att tolka #1 som att det skulle vara ett villkor att man måste FRAMHÅLLA Hasselbacken
för att få skriva i tråden. Hur i hela fridens namn gör man en sådan tolkning?

sture_lindberg
Medlem
#168 Skrivet: 2 Maj 2016 11:26

Man får naturligtvis skriva vad man vill..Sabba ner turneringar får man också göra.

Ska du också gå i Verts fotspår ?

men jag trodde ju aldrig det skulle vara huvudändamålet med denna tråd..Kanske har jag missat något...

gubbengrå
Medlem
#169 Skrivet: 2 Maj 2016 11:34

Jag skulle snarare säga att du har lagt till något. Läs #1 och fundera på det.

lenal
Medlem
#170 Skrivet: 2 Maj 2016 12:09

Hänvisar till 163

malardalspurjon
Medlem
#171 Skrivet: 2 Maj 2016 12:27

Citerar: Vert, #162:
Nej, du har rätt. Jag ska inte komma med mina egna, ogrundade åsikter när du finns här och kan tala om vad som gäller

IvarBlå1
#172 Skrivet: 2 Maj 2016 12:38

Jag tycker att ni verkar vara avundsjuka på Sture som är Sveriges största sjukdom. Låt honom spela och vara glad om han kan slå någon GM

sture_lindberg
Medlem
#173 Skrivet: 2 Maj 2016 12:43

Jag spelar väl oavsett vad någon skriver i denna tråd i och för sig.
Vad menar du med när du skriver att jag är Sveriges största sjukdom ?

IvarBlå1
#174 Skrivet: 2 Maj 2016 12:47

Citerar: sture_lindberg, #173:
Vad menar du med när du skriver att jag är Sveriges största sjukdom ?

Jag menade att avundsjuka är Sveriges största sjukdom. Lycka till i resten av turneringen, Sture

malardalspurjon
Medlem
#175 Skrivet: 2 Maj 2016 12:47

Citerar: IvarBlå1, #172:
Jag tycker att ni verkar vara avundsjuka på Sture som är Sveriges största sjukdom

vilket påhopp!

gubbengrå
Medlem
#176 Skrivet: 2 Maj 2016 12:58 - Redigerad av: gubbengrå

Eller kanske snarare ett syftningsfel. Hur som helst skall vi väl inte förirra oss in i medicinska snårigheter?

sture_lindberg
Medlem
#177 Skrivet: 2 Maj 2016 12:58

Citerar: IvarBlå1, #174:
Jag menade att avundsjuka är Sveriges största sjukdom. Lycka till i resten av turneringen, Sture

Ok då fattar jag var du menar jag trodde först att du menade att jag var Sveriges största sjukdom

Tack jag ska göra mitt bästa IvarBlå

Vert
Medlem
#178 Skrivet: 2 Maj 2016 13:05

Det förhatliga syftningsfelet!

Vad jag menar är att jag tycker att arrangörens val av inbjudna stormästare är ointressant. För egen del tycker jag att två typer av turneringar är intressanta, nämligen turneringar med den absolut yppersta världseliten och turneringar med Sverigeeliten. Jag kan tänka mig - även om jag såklart inte vet säkert - att många delar den uppfattningen.

Detta innebär hur som helst att jag följer nästan uteslutande utländska storturneringar som Norway Chess m.fl. och svenska "storturneringar" som RIlton, GP-serien och Elitserien. I det förstnämnda fallet är det intressant därför att det är världens absolut bästa spelare som spelar, och i det andra fallet därför att jag vet vilka samtliga spelare är, hur de ser ut, vilka öppningar de brukar spela m.m..

Detta innebär i sin tur att jag följer turneringar där deltagarna har Elotal antingen över 2700 (och ofta uppemot 2800) eller under 2600 (och ofta under 2500). Om jag då erbjuds en turnering med en mängd utländska spelare som har Elotal på 2600-2700 - t.ex. Hasselbacken - så lockar det mig inte därför att (i) det inte är den yppersta världseliten (2700-2800) och (ii) det inte är den svenska eliten (2500-2600). Man kan naturligtvis tycka annorlunda, men såhär resonerar jag.

Jag kan tänka mig två alternativ som hade varit mer intressanta (för mig):

Alternativ 1
En liten, sluten turnering (à la Sigeman) med spelare ur den yppersta världseliten (och kanske Grandelius som utmanare till dessa). Man kan då också ha en separat IM- eller juniorturnering samt kanske därtill en öppen turnering (eller flera på samma sätt som under Rilton) så att alla erbjuds möjlighet att spela.

Alternativ 2
En stor, öppen turnering där man anstränger sig för att få med ett tiotal svenska stormästare (i st. f. de tre som deltar i Hasselbacken) och ett tiotal utländska stormästare i samma Elo-intervall (2500-2600) så att publiken är garanterad att de svenska stormästarna förekommer i livesändningen varje dag och är med och slåss om turneringssegern (på samma sätt som det tidigare har varit i Rilton men som nu är på väg att försvinna eftersom även Rilton lider av "åkomman" att bjuda in skickliga men ointressanta stormästare).

Min poäng är alltså i grund och botten att en spelare inte automatiskt blir mer intressant därför att han/hon har ett högre Elotal, och detta borde turneringsarrangörerna - enligt min åsikt - ta fasta på.

IvarBlå1
#179 Skrivet: 2 Maj 2016 13:20

När man har blivit stormästare har man bevisat att man är en mycket stark spelare, hur många finns här på so. Om de sedan är superstormästare eller svenska spelar inte någon större roll. Det står dig fritt att ha din åsikt men förstör nu inte turneringen för Sture

lenal
Medlem
#180 Skrivet: 2 Maj 2016 17:43

Att ni orkar!Herregud!Farsan varnade mig om den här sidan!Fattar nu!

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!