Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackturnering på Hasselbacken?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Författare Meddelande
lubbeluring
Medlem
#31 Skrivet: 19 Aug 2015 11:43

Vad trögt det går med anmälan.
Finns det så få tävlingssugna schackspelare?

Lidingöloppet o Vasaloppet blir fulltecknade
tämligen omgående.

TBchess
Medlem
#32 Skrivet: 19 Aug 2015 11:52

Schackspelare är generellt dåliga på att anmäla sig i god tid. När deadline närmar sig (och t.o.m. har passerat) kommer säkerligen massor med anmälningar.

Om man skall få spelare att anmäla sig tidigt så får man nog sluta upp med att (nästan) alltid ordna så att alla får spela. Inget ovanligt att se folk som inte anmält sig komma till spellokalen två minuter före tävlingsstart och ändå få deltaga.

uct2
Medlem
#33 Skrivet: 19 Aug 2015 11:58

Och de som deltar i Lidingö- eller Vasaloppet avsätter bara en helg. Ska man spela Hasselbacken kostar det en hel vecka. Men givetvis skulle en schackturnering aldrig kunna konkurrera med Vasaloppet eller de andra stora konditionsloppen ändå i antal deltagare; de har en helt annan status i Sverige.

karinita
Medlem
#34 Skrivet: 19 Aug 2015 13:13

Springa eller åka skidor kan ju nästan vem som helst göra, men spela schack är det inte många som kan..

HSK_Andreas
Moderator
#35 Skrivet: 19 Aug 2015 14:09

Citerar: TBchess, #32:
Om man skall få spelare att anmäla sig tidigt så får man nog sluta upp med att (nästan) alltid ordna så att alla får spela. Inget ovanligt att se folk som inte anmält sig komma till spellokalen två minuter före tävlingsstart och ändå få deltaga.

Jag tror du har rätt. Jag har sett många exempel på folk som kommer till lokalen strax före tävlingens start och som får spela. Ibland förstår jag det, ibland tycker jag det sänder fel signaler. Första ronden är ofta sen och det här är en av faktorerna. Just som man ska lotta (eller till och med har lottat) rond 1 så kommer det in någon till som skall med så får man göra om lottningen efter att först registrerat spelaren.

I den juniortävling vi anordnat i många år så valde vi de sista åren följande metod:
* Föranmäld och på plats senast 15 minuter spelstart så blir du inlottad
* Efteranmäld, eller föranmäld, med sen ankomst får spela i mån av plats (löstes alltid). Rond 1 parades ihop manuellt, dvs slumpmomentet var mer eller mindre eliminerat, men barnen fick spela.

TBchess
Medlem
#36 Skrivet: 20 Aug 2015 09:04

Självklart är det trevligt om det kan ordnas så alla får spela, men samtidigt är det lite bristande respekt mot arrangörerna att strunta i sista anmälningsdag och ändå förvänta sig att få spela.

Kleimark
#37 Skrivet: 20 Aug 2015 10:34

Jag tycker det är fel, att släppa in spelare som inte anmält sig i förväg. Många turneringar tillhandahåller listor över turneringens anmälda spelare, vilka man då kan förbereda sig mot. Kommer det in nya spelare strax före start, så har man inte den möjligheten. Därför borde det inte tillåtas.

Etelhem
Medlem
#38 Skrivet: 20 Aug 2015 11:30

Citerar: karinita, #34:
Springa eller åka skidor kan ju nästan vem som helst göra, men spela schack är det inte många som kan..

Inte jag iaf jag får vara glad om jag kan gå till postlådan pga min utslitna höft

karinita
Medlem
#39 Skrivet: 20 Aug 2015 12:51

Citerar: Etelhem, #38:
Inte jag iaf jag får vara glad om jag kan gå till postlådan pga min utslitna höft

Tråkigt med din höft Etelhem! Men spela schack kan du ju bevisligen göra..

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 20 Aug 2015 17:22 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: TBchess, #32:
Om man skall få spelare att anmäla sig tidigt så får man nog sluta upp med att (nästan) alltid ordna så att alla får spela.

Som jag skrivit förut så är det bara 250 som får deltaga i denna tävling .

Och det är därför man bör vara ute i god tid.Bara 125 platser kvar nu.

TBchess
Medlem
#41 Skrivet: 20 Aug 2015 23:07 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #40:
Som jag skrivit förut så är det bara 250 som får deltaga i denna tävling .

Och det är därför man bör vara ute i god tid.Bara 125 platser kvar nu.

Min poäng var snarast att folk är vana att anmäla sig i sista stund. Hade folk inte vant sig vid detta utan istället varit vana vid att bli utan plats om man väntade in i det sista så tror jag att ni hade varit fulltecknade redan nu.

Jag gissar att turneringen kommer vara full i god tid innan deadline, men att ni under tiden mellan att nr 250 anmäler sig och att första draget spelas kommer få en hel del förfrågningar om ni inte kan göra ett undantag, öka maxantalet etc.

Kleimark
#42 Skrivet: 20 Aug 2015 23:10

Det intressanta i detta fall är att det enligt inbjudan inte finns något maxtal. Det tycker i alla fall jag borde framgå där och inte något man ska behöva läsa sig till på annat håll.

TBchess
Medlem
#43 Skrivet: 20 Aug 2015 23:20 - Redigerad av: TBchess

Citerar: Kleimark, #42:
Det intressanta i detta fall är att det enligt inbjudan inte finns något maxtal. Det tycker i alla fall jag borde framgå där och inte något man ska behöva läsa sig till på annat håll.

Kleimark har en poäng...

sture_lindberg
Medlem
#44 Skrivet: 20 Aug 2015 23:22 - Redigerad av: sture_lindberg

Så här står det :
Citat /

Schackspelare strömmar in till Hasselbacken Chess Open. Över 120 spelare har redan anmält sig, och då återstår nio månader till turneringsstart. Knappt 130 platser finns kvar.

Slut citat /

Kleimark
#45 Skrivet: 20 Aug 2015 23:25 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: sture_lindberg, #44:
Schackspelare strömmar in till Hasselbacken Chess Open. Över 120 spelare har redan anmält sig, och då återstår nio månader till turneringsstart. Knappt 130 platser finns kvar.

Fast jag talar om turneringens inbjudan. Det är där jag vill ha information om detta. En sådan vital del skall jag inte behöva ta fram på annat håll.

TBchess
Medlem
#46 Skrivet: 20 Aug 2015 23:27

Det är dock inte på själva inbjudan. Antar att Kleimark avsåg följande:
http://hasselbackenchessopen.se/inbjudan-2/las-inb judan/
http://media.hasselbackenchessopen.se/2015/06/Inbj udanHasselbackenChessOpen161.pdf
http://media.hasselbackenchessopen.se/2015/07/invi teHasselbackenChessOpen2016.pdf

Kleimark
#47 Skrivet: 20 Aug 2015 23:28

Citerar: TBchess, #46:
Det är dock inte på själva inbjudan. Antar att Kleimark avsåg följande:

Precis!

sture_lindberg
Medlem
#48 Skrivet: 20 Aug 2015 23:32

Citerar: TBchess, #46:
Det är dock inte på själva inbjudan.

Spelar väl mindre roll. Nu vet ni i alla fall att det finns plats för 250 spelare och inte fler.Det var ju det som är huvudsaken att känna till.

Kleimark
#49 Skrivet: 20 Aug 2015 23:45

Citerar: sture_lindberg, #48:
Spelar väl mindre roll.

Jag tycker att det har stor betydelse. Mitt helhetsintryck för turneringen och dess tävlingsledning är mycket lägre nu, då jag förstår att allt inte framgår i inbjudan, utan man förväntas leta på Internet och kanske t.o.m darknet efter vitala fakta.

TBchess
Medlem
#50 Skrivet: 20 Aug 2015 23:46 - Redigerad av: TBchess

Citerar: sture_lindberg, #48:
Spelar väl mindre roll. Nu vet ni i alla fall att det finns plats för 250 spelare och inte fler.Det var ju det som är huvudsaken att känna till.

Vi vet ja...men de som bara läser inbjudan vet inte.

Ingen jättemiss, och lätt att åtgärda då ni ännu inte är nära att börja neka folk plats.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 20 Aug 2015 23:57

Citerar: TBchess, #50:
ni

Jag sitter inte i tävlingsledningen.

Däremot kan jag ju redan nu säga att detta kommer bli den starkaste turneringen i Sverige på mycket länge.
Och därför är ju det synd om ni skulle missa den.

De 250 första får alltså vara med ,sen är det för sent.Så vänta inte för länge om ni vill vara med.

karinita
Medlem
#52 Skrivet: 21 Aug 2015 13:39

Jag är mycket intresserad att deltaga men är inte ens klubbmedlem idag. Hur ska jag då göra?

Kleimark
#53 Skrivet: 21 Aug 2015 13:55

Du kan gå med i en klubb.

karinita
Medlem
#54 Skrivet: 21 Aug 2015 17:33

Citerar: Kleimark, #53:
Du kan gå med i en klubb.

Så där! nu har jag gått med i en golfklubb på orten. Vad ska jag göra nu?

Kleimark
#55 Skrivet: 21 Aug 2015 17:38

Citerar: karinita, #54:
Så där! nu har jag gått med i en golfklubb på orten. Vad ska jag göra nu?

Gå med i en schackklubb. Var jag tvungen att skriva det explicit?

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 21 Aug 2015 18:06

Citerar: Kleimark, #55:
Var jag tvungen att skriva det explicit?

Ibland behövs det Kleimark . Ibland

karinita
Medlem
#57 Skrivet: 21 Aug 2015 21:15

Citerar: sture_lindberg, #56:
Ibland behövs det Kleimark . Ibland

Vad menar du med den här kommentaren Sture? du försöker väl inte mellan raderna påstå att jag är dum på något sätt?

sture_lindberg
Medlem
#58 Skrivet: 21 Aug 2015 21:19

Upp till läsaren att tolka det som han /hon vill. Fri tolkning alltså.

karinita
Medlem
#59 Skrivet: 21 Aug 2015 21:22

Citerar: sture_lindberg, #58:
Upp till läsaren att tolka det som han /hon vill. Fri tolkning alltså.

Det var inte det jag frågade dig. Jag frågade vad som var DIN mening.

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 21 Aug 2015 21:30

Min mening är ju just vad jag skrev : Ibland behövs det explicit.

Kan det verkligen vara svårt att förstå min mening ?

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!