Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dopingkontroller
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
Lazaros
Medlem
#31 Skrivet: 28 Apr 2015 20:52

Citerar: Kleimark, #29:
Det är ju omöjligt. Ett beroende är i princip kroniskt.

Det är fullt möjligt att bli av med alla former av beroenden!

Kleimark
#32 Skrivet: 28 Apr 2015 20:54

Citerar: Lazaros, #31:
Det är fullt möjligt att bli av med alla former av beroenden!

Jag talar om kemiskt beroende, och det är som jag skrev tidigare i princip omöjligt att bli av med.

aljechinsson27
Medlem
#33 Skrivet: 28 Apr 2015 20:56

Citerar: Kleimark, #29:
Det är ju omöjligt. Ett beroende är i princip kroniskt.

Har du hört talas om Minnesotamodellen? Miljontals missbrukare har blivit av med sitt beroende.

Lazaros
Medlem
#34 Skrivet: 28 Apr 2015 20:56

Citerar: Kleimark, #32:
Jag talar om kemiskt beroende, och det är som jag skrev tidigare i princip omöjligt att bli av med.

Inte heller den formen av beroende är omöjligt att bli av med. Det finns alltid hopp..

aljechinsson27
Medlem
#35 Skrivet: 28 Apr 2015 20:58

Alkohol är väl en kemisk substans.

Kleimark
#36 Skrivet: 28 Apr 2015 20:58 - Redigerad av: Kleimark

Citerar: aljechinsson27, #33:
Har du hört talas om Minnesotamodellen? Miljontals missbrukare har blivit av med sitt beroende.

Nej, de går tillbaka till det statium som de var innan de började med drogen, men det är inte samma sak, som att de är av med beroendet. Det är ju därför som total avhållsamhet rekommenderas, för annars blir det samma sak igen.

Kleimark
#37 Skrivet: 28 Apr 2015 21:01

Citerar: aljechinsson27, #35:
Alkohol är väl en kemisk substans.

Det är kaffe också, men kaffe ger inte kemiskt beroende.

aljechinsson27
Medlem
#38 Skrivet: 28 Apr 2015 21:10

Du kan inte jämföra kaffe med alkohol. Vad jag vet är det ingen som blir beroende av kaffe.De behöver inte behandlas för det. Nu börjar provokationerna igen så jag lägger ner.

Kleimark
#39 Skrivet: 28 Apr 2015 21:16

Lägg ner själv! Man kan visst bli beroende av kaffe, om än inte kemiskt, men likväl beroende.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 28 Apr 2015 21:16 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: aljechinsson27, #38:

Vad jag vet är det ingen som blir beroende av kaffe.

Nja mer eller mindre va ? Jag kan bara tala för mej själv..men jag skulle inte vakna till på mornarna utan kaffe..beroende det med kanske...

G_arvid
Medlem
#41 Skrivet: 29 Apr 2015 08:23 - Redigerad av: G_arvid

Schack är väldigt beroende.
I Schacksnack har man citerat Frans G Bengtssons syn på saken:
"Ty bland alla allvarliga odlade förströelser, som kulturmänniskan under tidernas lopp funnit på för att förläna innehåll åt sin tillvaros fundamentala tomhet, torde det finnas mycket få, kanske ingen, med sådan alltuppslukande attraktion som schackspelet, för dem som en gång råkat in i dess magiska nät. En själslig motsvarighet skulle man möjligen kunna hitta hos fanatiska musikmänniskor, kanske också hos psykopatiska girigbukar, men svårligen på annat håll. I sina mer akuta former är schackspelet inte en förströelse eller ett vanligt intresse, utan en besatthet, och knappt en av de mindre bland sådana. Alkohol, morfin och opium ha namn om sig att vara ytterst envisa ting för dem som på allvar hemfallit åt dem; alkoholister kunna kureras och bringas till ett mått av patetisk trivsel med mjölk eller saft och vatten; och det finns vetenskapliga avvänjningskurser, låt vara besvärliga, för morfinister och likställda. Däremot kan ingen fullständigt avvänja sig från ett en gång utbildat intresse för schack, och ingen vetenskaplig kur finns i det fallet att tillgå."

aljechinsson27
Medlem
#42 Skrivet: 29 Apr 2015 12:18

Citerar: G_arvid, #41:
. Däremot kan ingen fullständigt avvänja sig från ett en gång utbildat intresse för schack, och ingen vetenskaplig kur finns i det fallet att tillgå."

Med all respekt, Garvid men jag känner många som har lagt ner schacket. Om de sedan fullständigt avvänjdes är det ingen av oss som kan vara säker på.

Kleimark
#43 Skrivet: 29 Apr 2015 12:33

Det finns ingen anledning, att sluta spela schack, ty det är inte på något vis skadligt för hälsan.

G_arvid
Medlem
#44 Skrivet: 29 Apr 2015 13:10

Citerar: aljechinsson27, #42:
Med all respekt, Garvid men jag känner många som har lagt ner schacket. Om de sedan fullständigt avvänjdes är det ingen av oss som kan vara säker på.

Jo, jag vet också flera. Men kanske inte så många som fullständigt lagt av med schacket så att de inte spelar på nätet, spelar lite blixt med kompisar eller med datorn, eller följer med vad som händer i schackvärlden och spelar igenom partier. Kanske har de heller aldrig varit riktigt bitna, vad vet jag. Tyvärr är Frans G Bengtsson död, så vi kan inte fråga honom...

aljechinsson27
Medlem
#45 Skrivet: 29 Apr 2015 13:14

Citerar: Kleimark, #43:
Det finns ingen anledning, att sluta spela schack, ty det är inte på något vis skadligt för hälsan

Ok, jag ska förtydliga mig. Jag säger i #43 att" jag känner många som har lagt ner schacket.Om de sedan avvänjdes fullständigt vet varken du, Kleimark, jag eller Garvid .Om det sedan är skadligt för hälsan har inget med Garvids eller mitt inlägg att göra. Man lägger nog ner schacket av helt andra orsaker.

Kleimark
#46 Skrivet: 29 Apr 2015 13:18

Citerar: aljechinsson27, #47:
Om det sedan är skadligt för hälsan har inget med Garvids eller mitt inlägg att göra.

Jo, det har det. Man talar inte om beroende, om det som åsyftas inte är skadligt för hälsan. Av den anledningen, så uppfyller inte schack de uppställda kriterier som gäller för ett beroende.

G_arvid
Medlem
#47 Skrivet: 29 Apr 2015 13:29

Citerar: Kleimark, #48:
Man talar inte om beroende, om det som åsyftas inte är skadligt för hälsan.

Spelberoende?

aljechinsson27
Medlem
#48 Skrivet: 29 Apr 2015 13:30

Men kaffe kan ju vara ett beroende, har vi kommit fram till som inte är skadligt för hälsan. SAY NO MORE

Kleimark
#49 Skrivet: 29 Apr 2015 13:33

Citerar: G_arvid, #49:
Spelberoende?

Ja, det är skadligt för hälsan.

Citerar: aljechinsson27, #50:
Men kaffe kan ju vara ett beroende, har vi kommit fram till som inte är skadligt för hälsan. SAY NO MORE

Hur vet du det?

sture_lindberg
Medlem
#50 Skrivet: 29 Apr 2015 14:25

Dricker man FÖR mycket kaffe kan det nog vara skadligt.

G_arvid
Medlem
#51 Skrivet: 29 Apr 2015 14:42

Citerar: Kleimark, #51:
Citerar: G_arvid, #49:
Spelberoende?

Ja, det är skadligt för hälsan.

Men då borde detta spelberoende också kunna drabba schackspelare om man så helt går upp i det att man försummar annat. Det var någon som sa att skicklighet i schack tyder på en förslösad ungdomstid och något ligger det kanske i det...

aljechinsson27
Medlem
#52 Skrivet: 29 Apr 2015 14:50 - Redigerad av: aljechinsson27

Som så mycket annat. Jag har en kompis vars mamma drack ihjäl sig på vatten. Nu är den här debatten på Schackdiskussionen slut för min del.

peking011
Medlem
#53 Skrivet: 29 Apr 2015 18:02

Jag är inte spelberoende. Det kan jag slå vad om.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#54 Skrivet: 29 Apr 2015 18:10

Citerar: peking011, #53:
Jag är inte spelberoende. Det kan jag slå vad om.

aljechinsson27
Medlem
#55 Skrivet: 29 Apr 2015 18:31

Jag är spelberoende. Det kan jag slå vad om så att jag får in snabb cash

lubbeluring
Medlem
#56 Skrivet: 29 Apr 2015 20:16

Det som kan se ut som ett beroende
är nog snarare ett behov.

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 29 Apr 2015 20:26

Citerar: lubbeluring, #56:
Det som kan se ut som ett beroende
är nog snarare ett behov.

Och vad ligger den stora skillnaden ?

Kleimark
#58 Skrivet: 29 Apr 2015 20:34

Ett beroende förändrar hjärnan, vilket inte sker vid ett behov.

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 29 Apr 2015 20:44

Kan inte ett behov leda till beroende ?

Skillnaden är alltså hårfin enligt min tolkning.

TBchess
Medlem
#60 Skrivet: 29 Apr 2015 20:45

Citerar: Kleimark, #58:
Ett beroende förändrar hjärnan, vilket inte sker vid ett behov.

Och om det är ett behov av att förändra hjärnan!?

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!