Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vad kan man göra för att få nybörjare att fortsätta spela klubb?
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#1 Skrivet: 19 Apr 2015 11:39

Det här är heller ingen debattråd. Jag tror på att ha instruktionskvällar med mindre bra spelare som lär. Jag tror också (som jag inte fått svar på ) efter ett vunnet parti mot en nybörjare säga några uppmuntrande ord typ: Du spelar bra för din ranking, och du kommer nog att bli bra.

aljechinsson27
Medlem
#2 Skrivet: 19 Apr 2015 12:01

Tycker också att nybörjare bara ska betala halva årsavgiften det första året.

Elrey
Medlem
#3 Skrivet: 19 Apr 2015 12:04

En fadder.

aljechinsson27
Medlem
#4 Skrivet: 19 Apr 2015 12:07

Citerar: Elrey, #3:
En fadder.

Ingen dum ide. Förutsätter dock att personkemin stämmer.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#5 Skrivet: 19 Apr 2015 12:23

Citerar: aljechinsson27, #2:
Tycker också att nybörjare bara ska betala halva årsavgiften det första året.

Det här kan säkert vara en bra idé. Schack är dock en ganska billig sysselsättning i alla fall om man jämför med golf, jakt eller träning på gym.

Personligen skulle jag nog betala betydligt högre avgift om det innebar att man befann sig i en bättre lokal (än de vanliga skolmatsalarna) med bättre stolar, trevligare belysning, renare toaletter och helst också ett bättre utbud av kaffe och tilltugg. Kanske möjligheten att ta en öl efter partiet. Fick jag drömma skulle det finnas ett rum där de senaste live-sändningarna spelades upp och man kunde tillsammans följa dem och diskutera dragen, medan man smuttade på sin Laphroig. Lite som en sportsbar, men också med seriös schack när man så önskade.

Det som klubbschacket har och kunde har mer av är ju att man träffar levande människor som verkligen heter vad de säger att de heter. Och det är roligt att också prata schack.

aljechinsson27
Medlem
#6 Skrivet: 19 Apr 2015 12:36

Citerar: Nisse_i_Högdalen, #5:
Fick jag drömma skulle det finnas ett rum där de senaste live-sändningarna spelades upp och man kunde tillsammans följa dem

Det är också en bra ide, men inte för nybörjarna. Där är nog en DVD mer instruktivt...

aljechinsson27
Medlem
#7 Skrivet: 19 Apr 2015 12:46

En annan ide är att ha en festkväll i veckan där det bjuds på landgångar m.m till subventionerade priser.

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 19 Apr 2015 13:09 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: aljechinsson27, #7:
En annan ide är att ha en festkväll i veckan där det bjuds på landgångar m.m till subventionerade priser.

Du måste logga in för att kunna posta!