Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Därför ska du gå med i en schackklubb!
<< . 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
greenberry
Medlem
#31 Skrivet: 7 Aug 2015 18:21

Så länge man inte slår till pjäsen med klubban............Då kan jag hålla med om att klubbschack är roligare.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 7 Aug 2015 18:26

Citerar: greenberry, #31:
Så länge man inte slår till pjäsen med klubban....

Ja lätt gjort att förväxla 2 sporter då kan man lätt blanda ihop dom båda.

Så enklast att bara hålla sej till schack

greenberry
Medlem
#33 Skrivet: 7 Aug 2015 18:26

Afrikan
Medlem
#34 Skrivet: 7 Aug 2015 20:34

Skulle gärna spela klubbschack, men är i långa perioder utomlands. Då blir aktivt deltagande i klubbens arrangemang i praktiken omöjliga. Men SoL är ett utmärkt alternativ!

peking011
Medlem
#35 Skrivet: 7 Aug 2015 21:40

Är man med i klubb så kan man ställa upp i tävlingar utomlands också. Kan varmt rekommenderas. Var på Kos i maj. Perfekt kombination med schack o sol och bad

Catweazle
Medlem
#36 Skrivet: 11 Aug 2015 12:08

Om man gillar schack så skall man väl vara med i en klubb (om inte annat så) för att hålla sporten levande? Om det bara spelas "nätschack", hur går det med schacket då? Har ni varit med i SM nån´ gång? Det är verkligen spännande och (som göteborgaren säger) sketskôj!!

Stahlbrand
Medlem
#37 Skrivet: 11 Aug 2015 21:24 - Redigerad av: Stahlbrand

Jag spelar både golf och schack i klubb och det är lika trevligt. Dessutom är dessa sporter en aning säsongsbetonade och kompletterar varandra bra.

Nätschack är också kul men det är inte samma som "the real thing". (Nätgolf...hm...)

Jag kan även varmt rekommendera att tävla vilket sätter lite spets på tillvaron (både golf och schack). Var med på schack-SM i Sunne detta år tillsammans med min son vilket var ett mycket bra och trevligt arrangemang.

sture_lindberg
Medlem
#38 Skrivet: 11 Aug 2015 22:36

Citerar: Stahlbrand, #37:
Jag kan även varmt rekommendera att tävla vilket sätter lite spets på tillvaron (både golf och schack). Var med på schack-SM i Sunne detta år tillsammans med min son vilket var ett mycket bra och trevligt arrangemang.

Jo klubbschack är helt klart det bästa

greenberry
Medlem
#39 Skrivet: 11 Aug 2015 23:01 - Redigerad av: greenberry

Citerar: sture_lindberg, #38:
Jo klubbschack är helt klart det bästa

Under förutsättning man låter pjäserna vara kvar på brädet...........och inte slår till dem med klubban. Det kan ju vara orsaken till att notation är obligatorisk när man spelar klubbschack.

sture_lindberg
Medlem
#40 Skrivet: 11 Aug 2015 23:08

Citerar: greenberry, #39:
Det kan ju vara orsaken till att notation är obligatorisk när man spelar klubbschack.

Så klart det är det

Kleimark
#41 Skrivet: 11 Aug 2015 23:11

Inte om man spelar blixt.

peace
Medlem
#42 Skrivet: 11 Aug 2015 23:42

Jag har tidigare varit medlem i Kristianstads schackklubb och har tanken att nu till hösten åter bli medlem.Det är ett intressant spel med otaliga varianter.Även lärorikt att analysera och få tips efter avslutat parti.Den sociala gemenskapen är givetvis också givande.Minns en blixtturnering när jag fick möta en erfaren blixtspelare.Han hade 7 min. och jag 23min beroende på olika ranking.Han lyckades matta mig med ca 5 sekunder kvar.Blixtspel kan vara trevligt som omväxling.

Catweazle
Medlem
#43 Skrivet: 12 Aug 2015 11:42

För att vara lite enveten!? Kan schacket verkligen överleva som sport om klubb efter klubb läggs ner och serie efter serie läggs ner därför att allt färre söker sig till klubbar? Hur blir det med det här? Ska det här underbara spelet gå till fanders eller är jag nojjad i onödan??

LNO1
Medlem
#44 Skrivet: 12 Aug 2015 11:57

Citerar: Catweazle, #43:
Ska det här underbara spelet gå till fanders eller är jag nojjad i onödan??

Schack som spel är jag inte alls oroad över, däremot ser det ju onekligen dystert ut vad gäller klubbschacket. I den klubben jag är med i var vi tvungna att tacka nej till seriespelet i år p.g.a av att klubbens ekonomi inte tillät att köpa in de nödvändiga digitala uren. Vi kämpar nu med att hitta vägar att få in pengar och vi hoppas att det ska gå vägen.

Catweazle
Medlem
#45 Skrivet: 12 Aug 2015 12:20 - Redigerad av: Catweazle

Citerar: LNO1, #44:
Schack som spel är jag inte alls oroad över, däremot ser det ju onekligen dystert ut vad gäller klubbschacket. I den klubben jag är med i var vi tvungna att tacka nej till seriespelet i år p.g.a av att klubbens ekonomi inte tillät att köpa in de nödvändiga digitala uren. Vi kämpar nu med att hitta vägar att få in pengar och vi hoppas att det ska gå vägen.

Ja, jo. Den svindyra kostnaden för digitalklockor är naturligtvis ett aber. I våran klubb har vi gudskelov lyckats lösa problemet men ibland kan jag undra om SSF verkligen har fattat att många klubbar skulle få problem med att hosta upp kulorna för digitalklockor? Dom (SSF) håller väl inte på med att motarbeta sitt eget syfte? Det är hur som helst trösterikt att höra att du har gott hopp om schackets framtid!!

HSK_Andreas
Moderator
#46 Skrivet: 12 Aug 2015 12:31

Jag har ett antal digitalklockor liggande hemma om någon klubb behöver. Priset kan bli rätt bra. Vet inte hur många jag har, men kanske 20 st.

Catweazle
Medlem
#47 Skrivet: 12 Aug 2015 12:40

Citerar: HSK_Andreas, #46:
Jag har ett antal digitalklockor liggande hemma om någon klubb behöver. Priset kan bli rätt bra. Vet inte hur många jag har, men kanske 20 st.

Yippie!! Hoppas att nån´klubb nappar!!

karinita
Medlem
#48 Skrivet: 12 Aug 2015 13:45

Försök få personer och småföretag att sponsra en klocka var. Och exponera deras namn på klockan.

LNO1
Medlem
#49 Skrivet: 12 Aug 2015 17:26

Tack för era konstruktiva förslag HSK_Andreas och Karinita.

uct2
Medlem
#50 Skrivet: 12 Aug 2015 19:53

Citerar: LNO1, #44:
I den klubben jag är med i var vi tvungna att tacka nej till seriespelet i år p.g.a av att klubbens ekonomi inte tillät att köpa in de nödvändiga digitala uren.

Sv Schackförbund har sagt att de kommer att acceptera "vanliga" klockor i flera år till just för att många klubbar inte kunnat fixa fram digitala ur. I alla fall gäller detta div 3 och trol div 2, så jag tycker ni gott kan försöka få med ett lag i Allsvenskan.

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 12 Aug 2015 19:55

Citerar: uct2, #50:
Sv Schackförbund har sagt att de kommer att acceptera "vanliga" klockor i flera år till just för att många klubbar inte kunnat fixa fram digitala ur. I alla fall gäller detta div 3 och trol div 2, så jag tycker ni gott kan försöka få med ett lag i Allsvenskan.

Så är det ja..

LNO1
Medlem
#52 Skrivet: 12 Aug 2015 20:57

Citerar: uct2, #50:

Nu hade inte jag direktkontakten med SSF, men enligt min sagesman så fick vi inget sådant erbjudande när han meddelade förbundet att vi inte hade råd att spela den här säsongen. Det hade ju i sådana fall varit ett utmärkt tillfälle att informera oss om detta.

sture_lindberg
Medlem
#53 Skrivet: 12 Aug 2015 21:05

Om ni hade uppgivet att det var just klockorna som varit problemet så hade ni fått spelat ändå

-Om ni talade om att ni inte hade "råd" och inte nämnde klockorna ...så förstår jag att ni inte blev med.

Kleimark
#54 Skrivet: 12 Aug 2015 21:06 - Redigerad av: Kleimark

Tidigare säsonger har följande gällt:
"Samma betänketid som i Elitserien och Superettan används nu också i division III, vilket medför krav på digitalklockor. Dispens från detta krav kan fås för division III-lag under maximalt en säsong. "

I reglerna för 2015/2016 finns ingen sådan möjlighet enligt reglerna.

sture_lindberg
Medlem
#55 Skrivet: 12 Aug 2015 21:09

Vad hittar du dom reglerna ?

Kleimark
#56 Skrivet: 12 Aug 2015 21:11

http://www.schack.se/pdf/allsvenskantb1516.pdf

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 12 Aug 2015 21:19

Finns ju hur mycket som helst där :kan du visa på vad som gäller med digitalklockor ?

LNO1
Medlem
#58 Skrivet: 12 Aug 2015 21:19

Citerar: sture_lindberg, #53:
Om ni talade om att ni inte hade "råd" och inte nämnde klockorna ...så förstår jag att ni inte blev med.

Som sagt var, det var inte jag som hade kontakten med förbundet, så jag vet ju inte vad som sades.

Kleimark
#59 Skrivet: 12 Aug 2015 21:30

Citerar: sture_lindberg, #57:
Finns ju hur mycket som helst där :kan du visa på vad som gäller med digitalklockor ?

§8.2 Speltiden är 40 drag på 90 minuter + 30 minuter för resten av partiet samt 30
sekunders tillägg per drag från drag 1.

sture_lindberg
Medlem
#60 Skrivet: 12 Aug 2015 21:38

Men där står ju inget att man inte kan få dispens från detta eller hur ?

<< . 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!