Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Därför ska du gå med i en schackklubb!
. 1 . 2 . 3 . >>
Författare Meddelande
LNO1
Medlem
#1 Skrivet: 19 Apr 2015 10:19 - Redigerad av: LNO1

På förekommen anledning kanske det är dags för en tråd där vi inte tar upp de eventuella problem som kan uppstå i klubb och lagschack.
Måhända har jag inte alltid uttryckt mig klart nog i mina inlägg i andra trådar eller så har min argumentation varit bristfällig, (nåja, ibland har man nog från vissa håll läst mina inlägg som en viss potentat läser bibeln som det heter) men jag är alltså en varm anhängare av klubbschack. Så varför inte starta en tråd där vi talar om fördelarna med att gå med i en klubb?

Mitt syfte med denna tråd är inte att vi främst ska argumentera här, utan verkligen belysa alla de fördelar som finns med klubbschacket.

På rak arm har jag några punkter som jag tycker talar för att du som inte är med i en klubb faktiskt ska googla och leta reda på din närmaste schackklubb (FSIK schack får snart en ny hemsida så ni kommer att hitta oss lätt om en vecka eller två.)

1. Du får möjlighet att delta i schacktävlingar i verkliga livet och uppleva den nerv och spänning som finns i att spela tävlingsschack.

2. Du får möjlighet att träffa starka schackspelare som kan ge dig tips om hur att förbättra ditt spel.

3. Du blir medlem i Sveriges schackförbund och får regelbundet deras mycket underhållande tidskrift TFS.

Sedan är det inte tu tal om att en klubb kan i vissa fall agera som stöd åt medlemmar som har en utsatt social situation. Detta speciellt om klubben har utvecklat en kultur där kamratskap går före inbördes tävlan. (Tolka nu inte detta som att jag har något emot inbördes tävlan per se.)

Kom igen nu och fyll på med punkter som ni tycker är anledningar att gå med i en schackklubb!

Kleimark
#2 Skrivet: 19 Apr 2015 10:49

Bra initiativ!

farbrorjo
Medlem
#3 Skrivet: 19 Apr 2015 11:00 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: LNO1, #1:
Mitt syfte med denna tråd är inte att vi främst ska argumentera här, utan verkligen belysa alla de fördelar som finns med klubbschacket.

På förekommen anledning repriseras härmed trådens syfte - har man inga fördelar att bidra med, har man heller inget att skriva om i just denna tråd (har rensat på några inlägg vid sidan om).

G_arvid
Medlem
#4 Skrivet: 19 Apr 2015 11:03

För min del väger punkterna 1-3 tungt, men till punkt 2 skulle jag vilja säga att du tränar din spelstyrka rent generellt genom att träna och tävla i klubben.
För min del är lagspelet det jag tycker är trevligast och som jag har alltid har hållit kvar även under tider när jag fått prioritera bort annan schack. Jag vet att det kan vara problem men för mig har fördelarna med råge uppvägt nackdelarna. Det tilltalar mig att få kämpa med andra för ett gemensamt mål. Givetvis måste man vara medveten om att ingen är mer än människa och att det kan drabba mig likväl som någon annan att sätta bort sig i vinstställning, glömma anteckna ett drag och förlora på tid eller något annat som kan upplevas "dumt och onödigt".
I min klubb använder vi klubbkvällen efter en lagmatch till att gemensamt analysera varandras partier, något jag också finner trevligt. Givetvis är det fullt frivilligt att visa sitt parti och givetvis försöker vi vara konstruktiva och uppmuntrande.
Och i största allmänhet tycker jag om den sociala samvaron. Att kunna träffas med olika social ställning, religion, politisk åskådning etc, men med schacket som gemensamt intresse vara goda kamrater. Jag vill inte förneka att jag genom åren då och då träffat på någon jag kan uppleva som "lite jobbig", men ytterst sällan i schackklubben!

poesimannen
Medlem
#5 Skrivet: 19 Apr 2015 11:11

När jag spelade i klubb så minns jag pensionärerna som var med. Att få spela mot äldre och efter partiet få beröm eller råd var ett trevligt inslag. Att få mötas över brädet och på sidan av var något jag uppskattade.

gubbengrå
Medlem
#6 Skrivet: 19 Apr 2015 11:18

Citerar: LNO1, #1:
Sedan är det inte tu tal om att en klubb kan i vissa fall agera som stöd åt medlemmar som har en utsatt social situation. Detta speciellt om klubben har utvecklat en kultur där kamratskap går före inbördes tävlan.

I den mån schacket är en egen subkultur. kan det hända att klubbens hierarki inte stämmer överens med den vanliga samhälleliga hierarkin, och detta kan kan ge uppfriskande effekter. Tänk bara: om polismästaren sitter och lyssnar andäktigt, när en klubbkamrat, som uppbär försörjningsstöd, förklarar finesserna i det löparslutspel de båda utkämpade i förra rondens KM.

LNO1
Medlem
#7 Skrivet: 19 Apr 2015 11:21

Citerar: gubbengrå, #13:
Tänk bara: om polismästaren sitter och lyssnar andäktigt, när en klubbkamrat, som uppbär försörjningsstöd, förklarar finesserna i det löparslutspel de båda utkämpade i förra rondens KM

Och detta kan hända och har hänt! Inte så många sporter där detta sker!

sture_lindberg
Medlem
#8 Skrivet: 19 Apr 2015 13:23

Tack för att denna tråd startade ! Bra initiativ

Jag vill speciellt framhålla den sociala biten att spela i en schackklubb.
Då man där träffar människor med samma intresse.

Och vill man sen spela långpartier så är det helt överlägset nätschack- Då man på en schackklubb SER vilken man möter och efter partiet kan analysera partiet tillsammans.

LNO1
Medlem
#9 Skrivet: 19 Apr 2015 15:31

Kostnaderna för att vara med i en klubb kan förstås variera men att spela schack i klubb är inte dyrt alls. Det är sällan jag hör årsavgifter på över 1000:-. Allt beror ju på hur man lyckats ordna det med lokaler o.s.v. FSIK schack har haft en årlig avgift på endast ett par hundralappar. Schack är en förhållandevis mycket billig sport.

sture_lindberg
Medlem
#10 Skrivet: 19 Apr 2015 15:37

Vi i Kristallen betalar 1000 om året..Men då ingår rabatter för våra egna turneringar,gratis hotell och flygresa om vi har långa avstånd vid bortamatcher osv.
Så jag anser det vara billigt att spela schack.

LNO1
Medlem
#11 Skrivet: 19 Apr 2015 16:02

Citerar: sture_lindberg, #10:
Men då ingår rabatter för våra egna turneringar,gratis hotell och flygresa om vi har långa avstånd vid bortamatcher

Det var inte dåligt!

sture_lindberg
Medlem
#12 Skrivet: 19 Apr 2015 16:34

Nej det är görbra som göteborgaren säger.

Dessutom har vi temakvällar där vi visar spelöppningar, slutspel,spännande partier osv

Och vi spelar årligen en 50-mannamatch mot Wasa sk. Där 35 seniorer och 15 juniorer deltager.

KM ,Snabb-KM , Blixt-KM ingår också i vårt program.

Sen har vi gemensam Julfest.

Vi kör även en sanktionerad vårturnering som är öppen för ALLA spelare.Alltså inte bara spelare från Kristallen är med där. Där kan man spela i mästarklass och klass1 till
4 ,i 8-mannagrupper.

Så man får faktiskt valuta för pengarna

olaloke
Medlem
#13 Skrivet: 19 Apr 2015 16:42

Intressant debatt. Tyvärr finns ingen schackklubb på Lidingö . Det är jobbigt att åka in till stan.

sture_lindberg
Medlem
#14 Skrivet: 19 Apr 2015 17:02

Kanske dags att starta en då ?

sture_lindberg
Medlem
#15 Skrivet: 19 Apr 2015 17:04 - Redigerad av: sture_lindberg

Wasa Schackklubb

Braxenvägen 8 181 30 LIDINGÖ

Wasa Schackklubb finns på Braxenvägen 8 i LIDINGÖ

Eller vad är detta ?

olaloke
Medlem
#16 Skrivet: 19 Apr 2015 17:20

Tack för tipset, men de hänvisar till Vasa schackklubb i stan. En gång i tiden fanns en schackklubb på Lidingö. Bo-Teddy Ladberg var med bl à. Det finns en ryss som har ett hotell här. Han har anordnat en turnering för några år sedan .

sture_lindberg
Medlem
#17 Skrivet: 19 Apr 2015 18:05

Annars så vimlar det ju av schackklubbar i Stockholm.

Men man får ju då göra sej lite besvär ja.
Men det kanske det kan vara värt

HSK_MickevB
Medlem
#18 Skrivet: 20 Apr 2015 08:45

En mycket rolig form av schack som flitigt används på de flesta schackklubbar är turneringar med tidshandikapp vilket inte är så vanligt (och ofta inte ens tekniskt genomförbart) på nätet. En spelare som du i princip alltid får stryk av får helt plötsligt det betydligt jobbigare att slå dig när hen t.ex. får 2 minuters betänketid mot dina 8.

Sådana turneringar blir mycket roliga och spännande när alla deltagare har en reell chans att vinna, den som spelar på toppen av sin förmåga på den dagen är den som avgår med segern.

sture_lindberg
Medlem
#19 Skrivet: 20 Apr 2015 18:40

Citerar: HSK_MickevB, #18:
Sådana turneringar blir mycket roliga och spännande när alla deltagare har en reell chans att vinna, den som spelar på toppen av sin förmåga på den dagen är den som avgår med segern.

Sådana handicapstävlingar har vi också så klart i vår klubb

rodel
Medlem
#20 Skrivet: 20 Apr 2015 18:43

Ja handikapp turneringar är roliga och ger alla en chans att vinna.

LNO1
Medlem
#21 Skrivet: 22 Apr 2015 19:59

Schack är en helt åldersoberoende sport, kan utövas åtminstone från 5 år och uppåt vilket gör att i en schackklubb kan generationer mötas. Ovärderligt.

sture_lindberg
Medlem
#22 Skrivet: 24 Apr 2015 18:16

Så vi kan nog ganska säkert konstatera att klubbschack är den helt bästa formen av schackutövande

Så har ni en schackklubb nära er så prova på att gå dit..Det kostar inget att prova på !

Den_sorte_slyngel
Medlem
#23 Skrivet: 24 Apr 2015 18:30

Ja man ska absolut spela i klubb! Apropå ålder är detta ett roligt klipp; https://www.youtube.com/watch?v=LMM2RV5-HVc

sture_lindberg
Medlem
#24 Skrivet: 20 Jun 2015 14:34

Och är man med i en schackklubb så kan man också vara med i nationella schacktävlingar och även internationella så klart. Arrangörerna kräver som oftast att man är med i en klubb.

greenberry
Medlem
#25 Skrivet: 7 Aug 2015 07:37 - Redigerad av: greenberry

poesimannen
Medlem
#26 Skrivet: 7 Aug 2015 12:09 - Redigerad av: poesimannen

Jag minns nu en händelse som utspelade sig för 30 år sen. Min mormor stod å tittade i min storebrors prishylla med plaketter o annat. På ett av priserna stod det ordet Handicap vilket hon fick syn på. Hon vände sig om och utbrast. Men Kjell är väll inte handikappad!?? Hon förstod inte att man i schack kunde spela med tidshandikapp.

greenberry
Medlem
#27 Skrivet: 7 Aug 2015 12:57

Citerar: poesimannen, #26:
tidshandikapp

Det spelar man bara med när man själv eller motståndaren är trögtänkt. Vid sådana tillfällen går domaren runt och häller bromsvätska i klockorna. Ganska ovanligt faktiskt och tur är väl det..........

karinita
Medlem
#28 Skrivet: 7 Aug 2015 13:04

De som spelar golf har det mycket värre, de har alla ett handikapp!

greenberry
Medlem
#29 Skrivet: 7 Aug 2015 18:04

Ja så är det...........och det är ett mycket bra argument för att gå med i en schacklubb och inte en golfklubb. Mycket billigare och man behöver inte vara handikappad heller. En golfklubba eller ett medlemskap i en golfklubb. Klubb eller klubba..........kostar väl minst ett par tusen ?

sture_lindberg
Medlem
#30 Skrivet: 7 Aug 2015 18:14

Ja nätschack är roligt absolut.
Men klubbschack är ännu roligare

. 1 . 2 . 3 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!