Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilket ansvar har vi klubbspelare här på SO?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 .
Författare Meddelande
Lazaros
Medlem
#241 Skrivet: 8 Maj 2015 23:24

Tack HSK_Andreas och gubbengrå för era intressanta inlägg.

LNO1
Medlem
#242 Skrivet: 9 Maj 2015 01:20

Citerar: Lazaros, #236:

Och jag är övertygad att de som på ett seriöst sätt vill dryfta alla möjliga aspekter gällande trådämnet inte låter sig stoppas av den typen av inlägg.

Så sant! Det var därför jag startade denna tråd, för jag tyckte att den seriösa debatten fick stå tillbaka för kverulerande och märkande av ord. Dessa personer respekterar vare sig de debattregler som finns här eller de med en avvikande åsikt. Med de senaste inläggen här på tråden har dock klassen på inläggen höjts ordentligt.

Trevligt med de olika tipsen från HSK_Andreas, för som jag berättat tidigare har vår lilla, nystartade klubb brottats med en hel del problem ( Inte konstigt eller uppseendeväckande alls som de flesta förstås förstår.) så alla tips i alla riktningar är varmt välkomna. Jag har försökt att i tidigare trådar redogöra för några av problemen men drabbats av påhopp i stil med: inte konstigt att ni har problem eftersom ni dryftat det och det på årsmötet. När jag redogjort öppenhjärtligt för min syn på min roll i laget har jag fått höra att jag skrivit att jag är en dålig lagspelare etc etc. All debattenergi går då åt att försöka hejda detta trams.

Nu tål jag väl detta och åtskilligt mer därtill (om ni bara visste hur tålig jag är), det är ju knappast så att en vuxen människa går och gräver ner sig bara p.g.a. sådant som är uppenbart utan hyfs och fason. Vissa tycks inte förstå att samma uppförandekod gäller här som ute i "verkliga" livet, vilket förstås är mest tragiskt för dem själva.

Men det som är riktigt illa i detta sammanhang är att det sitter en mängd potentiella klubbmedlemmar och läser vad som skrivs här. Som TesseS delgav (i en annan tråd tror jag det var), skulle hon aldrig sätta sin fot på en schackklubb p.g.a. det som ibland skrivits av klubbspelare här på SO. För den som älskar schacket och verkligen vill se en levande schackkultur var det mycket sorgligt att läsa. Nu fanns inte Internet när jag gick med i min första schackklubb, men jag vet att jag skulle ha tagit precis samma beslut som TesseS när jag sett den riktigt låga nivån på vissa replikskiften här. Jag är helt säker på att ni som vet med er att ni inte tillhör dem som håller på med detta, inte heller känner er träffade av detta jag nu skrivit.

Jag tänker i alla fall göra mitt bästa för att hålla mig själv seriös och korrekt här på forumen och inte låta mig ryckas med av affekt.

Det var egentligen det som var det verkliga syftet med tråden, att mana till artighet och korrekthet här på forumet, för som jag skrivit någon gång tidigare: som klubbspelare representerar man inte bara sig själv här när man uttalar sig i dessa frågor utan man representerar också sin klubb. Därmed inte sagt att man för klubbens talan på något vis eller ens att man är någon slags officiell representant för den klubben eller något sådant, utan det är helt enkelt så att om man säger sig spela i en klubb så blir det ofrånkomligen så att det man säger här mycket väl kan uppfattas som representativt för klubbspelare, för en utomstående. Så den klubbspelare här som inte bemödar sig om att föra sig med stil här tycker jag knappast är en värdig representant för alla toppenkillar och tjejer som finns runtom i vårt land ute på klubbarna.

gubbengrå
Medlem
#243 Skrivet: 9 Maj 2015 08:59 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: G_arvid, #222:
Men om man tappat intresset för schack eller att man inte har tid för tillfället så ser jag ingen poäng med att försöka övertala. Det brukar alldrig bli bra när någon egentligen inte vill göra något men inte kan stå emot övertalningen.

Det håller jag naturligtvis med om! Jag har faktiskt sett sådant förekomma på nära håll och det blev, helt naturligt, inget bra av det.

I den mån man ägnar sig åt pr eller propaganda för schacket, så tror jag mer på metoden att anknyta till något som redan finns hos mottagaren och att då försöka uppmuntra det, än att utifrån försöka inympa något som inte finns där från början.

Alltså: när man gör schackpropaganda bland barn, så matar man dem inte med käcka appeller, utan man anknyter till deras naturliga nyfikenhet, experimentlusta och deras benägenhet att prova nya lekar.

Och när man gör schackpropaganda bland de som redan bekantat sig med spelet och eventuellt har ett förflutet inom området, så övertalar man dem inte, utan man anknyter till den fascination de en gång känt. Man litar på att de en gång känt en sådan, och jobbar på att uppväcka den ur sin slummer. När den väl vaknat, går resten av sig självt.

poesimannen
Medlem
#244 Skrivet: 9 Maj 2015 09:10

Jag har haft möjlighet att på min arbetsplats få lära ut både schack o bridge. Trots att man inte är ansluten till en klubb kan man brinna för ett spel. Jag arbetar inom kommunal verksamhet och på sportlovet varje år har jag haft prova på schack vid min arbetsplats. Det har kommit både vuxna och barn som varit intresserade. I inbjudan till denna sportlovsaktivitet har det stått från 5 år och uppåt. Inbjudan har alltså riktat sig till i princip alla. Det har kommit från 5 personer upp till 15 personer varje år. Intresset har ökat då fler har kommit efter varje år detta hållits. Jag har hänvisat dem till en av de största klubbarna som finns här i Göteborgstrakten. Om någon gått vidare och besökt denna klubb vet jag inte. / Tomas

gubbengrå
Medlem
#245 Skrivet: 9 Maj 2015 09:18 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: poesimannen, #244:
Trots att man inte är ansluten till en klubb kan man brinna för ett spel.

På förekommen anledning tar jag mig friheten att lyfta fram detta citat till allmän begrundan.
Och inlägget i sin helhet var också upplyftande att läsa!

gubbengrå
Medlem
#246 Skrivet: 10 Maj 2015 13:33 - Redigerad av: gubbengrå

Citerar: tegelviken, #172:

Nu i LASK i Lund, mycket bättre.

Jag känner till den här klubben en aning, och har ett gott intryck av den. Det imponerar lite på mig, när en elitserieklub har en välkomnande attityd även till spelare som inte inte tillhör eliten. Jag är alltså inte särskilt förvånad över ditt goda betyg på mottagandet där. Men jag är ändå nyfiken på detaljerna.

Framför allt undrar jag om det har någon betydelse för din trivsel i klubben, att man där har en levande schackkultur, efter vad jag förstår, dvs, att bättre spelare delar med sig sig av sitt kunnande till de som efterfrågar det.

LNO1
Medlem
#247 Skrivet: 18 Maj 2015 21:27

Citerar: gubbengrå, #246:
Framför allt undrar jag om det har någon betydelse för din trivsel i klubben, att man där har en levande schackkultur, efter vad jag förstår, dvs, att bättre spelare delar med sig sig av sitt kunnande till de som efterfrågar det.

Men kan inte begreppet levande schackkultur innefatta så mycket mer än vad du nämnde? Jag ser det lika mycket som schackkultur när två jämngoda spelare analyserar ett parti tillsammans. Jag ser det också som schackkultur att man har analyskvällar tillsammans där spelare på alla nivåer får göra sina idéer och funderingar hörda. Schackkultur är väl också den mer eller mindre outtalade uppförandekod hur man ska bete sig vid brädet för att anses som en god sportsman.

Men något som enligt min erfarenhet nästan alltid kommer i skymundan när vi talar om schackkultur är att många spelare inte har sett ett enda parti av Morphy. De vet inget om de olika schackformer som har funnits i det förflutna. Innan Carlsen blev världsmästare så hade jag flera klubbkamrater som inte visste vem världsmästaren var. Att Steinitz var den förste världsmästaren hade de naturligtvis än mindre pejl på, än mindre hans bidrag till spelet, etc.

Jag förstår att jag slirar ordentligt nu vad gäller trådämnet, men man kan ju se det som en utvidgning av min frågeställning, då vi alla tycks vara överens om att hålla en bra ton i forumen framgent. Så det är väl bara att vi alla lever upp till det. Om moderatorn så äskar så kan jag starta en ny tråd med frågeställningen: Vilket ansvar har vi klubbspelare att värna om den allmänna schackkulturen?

Annars går det för min del bra att vi fortsätter med den frågeställningen här i denna tråd.

Lazaros
Medlem
#248 Skrivet: 18 Maj 2015 21:41

LN01, du är något väldigt intressant på spåret här! Jag lovar att komma med ett inlägg när jag orkar och har tid.

Lazaros
Medlem
#249 Skrivet: 20 Maj 2015 15:38

Jag lovade visst att komma med ett inlägg !
För närvarande kan jag bara säga att schack inte bara är ett spel, det är i högsta grad också en kulturyttring. Ett parti kan ibland vara som ett konstverk och schacket utövare konstnärer.
Schackkulturen i en klubb är enligt min mening avgörande för klubbens framgång och framtid. Den klubb som gör som LNO1 beskriver: klubbkvällar med gemensam analys, klubbkvällar med fokus på gamla schackmästare osv skulle attrahera mig mycket. Det är nog någonting åt det hållet som skulle få mig att ansluta till klubbschacket igen.
Att bara spela partier blir i längden för torftigt.

Napoli123
Medlem
#250 Skrivet: 20 Maj 2015 17:40

LNO1
Medlem
#251 Skrivet: 20 Maj 2015 18:39

Citerar: Lazaros, #249:
det är i högsta grad också en kulturyttring.

Ja det var just det ja.

klubbkvällar med fokus på gamla schackmästare osv skulle attrahera
mig mycket

Vilket är något jag också har saknat och saknar. Dessutom är det väldigt lärorikt för oss amatörer att studera några av dessa gamla mästarpartier, för att inte tala om hur roligt det är att t.ex se den fantastiske Nezmedtdinovs (med reservation för stavningen) kombinationer. En klubb som lägger fokus på detta i stället för spelkvällar med snabb och blixtpartier skulle för mig vara idealet. Nu när klubbschacket har så stor konkurrens av spelsajter på nätet så skulle detta kunna vara en framkomlig väg att hitta en nisch för live-klubben.

Att bara spela partier blir i längden för torftigt.

Torftigt var ordet ja.
Att bara lägga fokus på inbördes konkurrens stärker knappast lagmoralen heller. I vår lilla klubb vet vi nog ändå vem som är bäst i alla fall utan att behöva spela om det ideligen.

Tusen tack för ditt inlägg Lazaros!

HSK_Andreas
Moderator
#252 Skrivet: 21 Maj 2015 10:19

Intressant inlägg av Lazaros (och LNO1).
Jag håller föredrag ibland i klubben och ska ta till mig detta om de gamla mästarna.

Något som jag dock funderar på är varför det alltid måste vara spelarna med högst rankingtal som håller sådana här föredrag i klubbarna (jag gissar att det är så i de flesta klubbar). Vem som helst kan ju iallafall hålla ett föredrag om de gamla mästarna och visa på något parti eller två? Eller om man har en specialvariant i en öppning så kan man väl visa den, även om man inte tillhör de högst rankade i klubben? Eller visa ett eget parti. Det kan man ju ha analyserat med hjälp av dator för att kunna visa vad man borde spelat annorlunda, men det är ju intressant att höra spelarens egna tankar. "Här säger datorn att jag borde spelat Sd5 följt av .... som ger mig en bättre ställning. Jag såg inte den planen, utan tyckte trodde att mitt torn skulle bli starkt om jag ställde det på c1 i hopp om att kunna spela Tc2 och sen dubblera på c-linjen".

Ser det ut så i era klubbar också, att det oftast är den högst rankade (eller i vart fall någon av de högrankade) som håller i föredragen?

Jag förstår att alla inte gillar att hålla föredrag etc, men jag tycker att ett fint föredrag av någon "sämre" spelare är väl så underhållande som att lyssna på en stormästare ibland.

G_arvid
Medlem
#253 Skrivet: 21 Maj 2015 11:08 - Redigerad av: G_arvid

Citerar: HSK_Andreas, #252:
Ser det ut så i era klubbar också, att det oftast är den högst rankade (eller i vart fall någon av de högrankade) som håller i föredragen?

Nej, det vill jag inte påstå - och många av de högst rankade syns inte till på klubben utan bara i lagmatcherna...
Men även bland de som är med på klubbkvällarna vill jag påstå att det är den som känner sig manad som tar initiativ till olika aktiviteter. Föredrag om gamla mästare har vi inte haft, men däremot föredrag om någon specialvariant man har, problemlösningskvällar eller slutspelsturnering. Och efter varje lagspelssöndag har vi gemensam genomgång av spelade partier för de som vill eller vågar. Och ofta är det spelare i andra- och tredjelaget som vill och vågar.
Citerar: LNO1, #251:
Torftigt var ordet ja.
Att bara lägga fokus på inbördes konkurrens stärker knappast lagmoralen heller. I vår lilla klubb vet vi nog ändå vem som är bäst i alla fall utan att behöva spela om det ideligen.

Jag tror inte du riktigt menar det här - nog finns det väl mer i schackspelet och ett parti schack än bara att avgöra frågan om vem som är bäst? I annat fall behövde man inte spela några tävlingar överhuvud taget, eftersom alla har ratingtal?
Visst är det väl bra med lite aktiviteter för olika intresseriktningar och det ena behöver ju inte utesluta det andra...även om man tycker om att titta på de stora mästarnas konstverk kan det väl vara roligt att försöka åstadkomma något själv?
Jag tror det var författaren Åke Wassing som sa att ingen schackspelare är så usel att han eller hon inte kan känna glädje och tillfredsställelse över en hederligt hopkämpad seger?

Lazaros
Medlem
#254 Skrivet: 21 Maj 2015 11:37

Citerar: G_arvid, #253:
Visst är det väl bra med lite aktiviteter för olika intresseriktningar och det ena behöver ju inte utesluta det andra...även om man tycker om att titta på de stora mästarnas konstverk kan det väl vara roligt att försöka åstadkomma något själv?

Jag tror visst att du missar hela poängen med LNO1 och mitt inlägg G_arvid!

Jag har varit medlem i schackklubb i många år och klubbkvällarna alla dessa år har sett ut som följer: spela schack, spela schack, dricka kaffe, spela schack spela schack, spela schck, dricka kaffe, spela schack spela schack spela schack, spela schack, dricka kaffe, spela schack, spela schack... och så vidare

Ska jag attraheras av klubbschack igen efter många års uppehåll nöjer jag mig knappast med detta torftiga schema utan jag vill ha lite mer. Jag skulle också själv kunna bidra med både variantgenomgångar som historiska tillbakablickar trots att jag inte är någon elitspelare när det gäller närschack, så jag väntar mig inget dukat bord, men jag väntar mig att intresset finns.

G_arvid
Medlem
#255 Skrivet: 21 Maj 2015 13:23

Citerar: Lazaros, #254:
Jag tror visst att du missar hela poängen med LNO1 och mitt inlägg G_arvid!

Jag skrev ju bara att det ena behöver inte utesluta det andra. Är det något fel i det?

LNO1
Medlem
#256 Skrivet: 21 Maj 2015 13:25 - Redigerad av: LNO1

Härligt att debatten kommit igång igen på ett så konstruktivt sätt.

Jag tror inte du riktigt menar det här - nog finns det väl mer i schackspelet och ett parti schack än bara att avgöra frågan om vem som är bäst?

Jo jag menade det nog, men naturligtvis var min formulering alltför tillspetsad. Det är ju helt riktigt som du skriver, det finns ju många fler värden i ett schackparti än att avgöra vem som är bäst.

spela schack, spela schack, dricka kaffe, spela schack spela schack,

Det var ju det jag mest syftade på. Jag känner precis som du.
Naturligtvis ska man spela schack i en schackklubb, det hör ju så att säga till kärnverksamheten. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra. Jag håller på att "lobba" för fullt för att vi verkligen ska få till stånd analyskvällar på vår klubb, där de flesta tycks mer eller mindre vara besatta av att spela blixt och snabbschack när det inte spelas KM. Just blixt, som är det vanligaste, attraherar mig inte alls, utan jag skulle hellre se att vi tränar tillsammans, vilket är vad genomgång av egna och mästarpartier är. Jag anser också att detta arbete med den gemensamma analysen, preppen eller vad det nu är för något man tittar på, är det som verkligen kan stärka lagmoralen på det mest konstruktiva sättet. Jag spelar online i ett lag och det är inte sällan man preppar tillsammans med en lagkamrat mot en motståndare. Jag underlät att göra detta arbete förra säsongen vilket gjorde att jag blev helt sönderläst av motståndarna. Så det är effektivt även sett ur poängsynpunkt att träna aktivt. Man kan alltså se att jag menar att blixt inte är effektiv träning. Jag mottar gärna hugg och slag för denna min åsikt.

Ska jag attraheras av klubbschack igen efter många års uppehåll nöjer jag mig knappast med detta torftiga schema utan jag vill ha lite mer. Jag skulle också själv kunna bidra med både variantgenomgångar som historiska tillbakablickar trots att jag inte är någon elitspelare när det gäller närschack, så jag väntar mig inget dukat bord, men jag väntar mig att intresset finns.

Detta manar verkligen till eftertanke.

LNO1
Medlem
#257 Skrivet: 21 Maj 2015 13:28 - Redigerad av: LNO1

Citerar: HSK_Andreas, #252:
Jag håller föredrag ibland i klubben och ska ta till mig detta om de gamla mästarna.

Intressant inlägg, jag hoppas att jag snart ska kunna ge er en liten rapport om hur det gått för oss att genomföra analyskvällar och vad de gett för resultat.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 .
Du måste logga in för att kunna posta!