Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilket ansvar har vi klubbspelare här på SO?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
aljechinsson27
Medlem
#181 Skrivet: 27 Apr 2015 13:17 - Redigerad av: aljechinsson27

Utom om du är tjej och förbannat snygg. Har du också en attraktiv personlighet har du inga problem att hitta killar. Det är också min erfarenhet att tjejerna väljer nästan alltid en högrankad spelare att vara tillsamman med. Det har alltid varit ett mysterium för mig. Killen kan ju inte få något ut av det...

sture_lindberg
Medlem
#182 Skrivet: 27 Apr 2015 13:30

Citerar: aljechinsson27, #181:
Killen kan ju inte få något ut av det...

Nähä ?

Kleimark
#183 Skrivet: 27 Apr 2015 13:33

Citerar: aljechinsson27, #181:
Killen kan ju inte få något ut av det...

Det stämmer knappast.

aljechinsson27
Medlem
#184 Skrivet: 27 Apr 2015 13:36 - Redigerad av: aljechinsson27

Ja, det sexuella förstås men inte det schackliga. Det ska i så fall vara hanikapppblixt, men det hade iaf jag trötttnat på.Man kan ockå bli kär i nåoon men att få ut något av schacket? Inte jag iaf!

Kleimark
#185 Skrivet: 27 Apr 2015 13:48

Vem har sagt, att tjejen inte är bättre än killen. Löjligt att utgå från att killen skulle vara bättre.

aljechinsson27
Medlem
#186 Skrivet: 27 Apr 2015 13:57

Jag trodde att du förstod att jag utgick fån att tjejen var lågrankad. Det är inte det minsta löjligt eftersom vi nu har i ett antal inlägg hur man blir bemött om man kommer som ny till en klubb. Och förstår man att det inte finns så många kvinnliga elitspelare blir det ännu tydligare.

Kleimark
#187 Skrivet: 27 Apr 2015 14:00

Jo, jag anser, att man ska antaga att tjejen är lika bra som killen, när man inte har någon information. Det är bättre att vara förutsättningslös enligt mig.

aljechinsson27
Medlem
#188 Skrivet: 27 Apr 2015 14:08 - Redigerad av: aljechinsson27

Jag tänker inte tjafsa mer med dig, men jag står för vad jag skriver Så var det provocerandet slut.

Kleimark
#189 Skrivet: 27 Apr 2015 14:29

Det är inte att provocera, att verka för allas lika värde.

HSK_Andreas
Moderator
#190 Skrivet: 27 Apr 2015 14:56

Jag undrar hur många som valt sin partner för att få ut något schackligt från det.

Vill vi att klubbarna ska leva så ska man försöka ta hand om alla potentiella medlemmar, oavsett social förmåga och spelstyrka. Sen är det såklart lättare att språka med någon social individ, än med någon som är mindre social, men man måste försöka. Personen spelstyrka bryr iallafall inte jag mig ett dugg om.

En liten beskrivning av hur det kan fungera på ett annat ställe:
För ett år sedan sökte sig min bror till en schackklubb i USA. Första gången han var på klubben ville ingen spela mot honom, för ingen visste något om hans spelstyrka, så alla utgick ifrån att han var kass. En kass spelare ville ingen spela mot, således fick han inte spela. Till slut fick han spela mot någon och vann då lätt. Han fick sen prova mot några till och vann även dessa partier. Sen ville ingen spela mot honom för att han var för bra. . Här var de rejält fixerade vid spelstyrkan, men accepterade den inte helt ut för hans första lagmatch fick han spela på sistabordet. Han vann lätt och motståndarlaget överklagade att han var felplacerad då de hittade ett rankingtal på honom som låg högre än resten av laget (något han försökt förklara för lagledaren, men utan att nå fram)

Jag besökte min bror för ett antal år sen och vi besökte då schackklubben där min bror var bäst. Mottagandet var minst sagt ljumt. Klubbens eldskäl rusade fram för att hälsa på mästaren (min bror), men ingen annan var intresserad. Min bror försökte presentera mig och nämnde då att jag var en bättre schackspelare, men ingen hälsade (jag menar verkligen INGEN!). Till slut klämde eldskälen ur sig en fråga om vilket rankingtal jag hade (ingen fråga om namn eller något annat såklart) och sen var han eld och lågor. Någon så stark spelare hade de aldrig varit i närheten av (Högst rankade i delstaten var en IGM, nästa var min bror på cirka 1700...). Så kom då frågan om jag ville spela ett parti. Javisst, gärna det sa jag, men ingen ville spela mot mig för de ville inte förlora... Till slut kom det fram en kille och ville spela. Han var riktigt biten av schack och ville verkligen lära sig mer, så vi spelade några partier. Det kändes lite symptomatiskt att de USA-födda inte ville förlora så de ville inte spela mot mig, medan killen som flyttat till USA från Ukraina struntade i vinst eller förlust så länge han lärde sig något (självklart ville han vinna också)

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#191 Skrivet: 27 Apr 2015 18:20

Mycket bra historia!

gubbengrå
Medlem
#192 Skrivet: 6 Maj 2015 06:03

Citerar: HSK_Andreas, #197:
Det är rätt tydligt att det finns potential att ragga medlemmar här iallafall, även om självklart inte alla är suugna på att gå med i en klubb,

Detta inlägg postades i den pågående tråden för uppskattning av förhållandet klubbspelare/icke klubbspelare på so, och blev där, helt riktigt, underkänt av trådskaparen.

Men i den här tråden är det helt relevant, och aktualiserar då frågeställningen huruvida kända klubbspelare här på so har något ansvar för om de genom sitt beteende här eventuellt avskräcker potentiella proselyter.

Mitt eget bistra svar på den frågan är att folk i allmänhet och även klubbspelare på so , inte kan ha mer ansvar än vad de är förmögna att inse och fatta.
Dvs. om kända klubbspelare här på so beter sig allmänt otrevligt och därmed skapar en skev bild av klubbspel, så är detta någonting som vi andra klubbspelare får leva med, om nu dessa enstaka individer inte kan inse vad de håller på med.

Kleimark
#193 Skrivet: 6 Maj 2015 09:20

Citerar: gubbengrå, #192:
Dvs. om kända klubbspelare här på so beter sig allmänt otrevligt och därmed skapar en skev bild av klubbspel, så är detta någonting som vi andra klubbspelare får leva med, om nu dessa enstaka individer inte kan inse vad de håller på med.

Det är väldigt allvarligt, när man inte vill förstå, att det finns olika personligheter, och att det som du uppfattar som "otrevligt" i själva verket inte alls är det.

vpaavola
Medlem
#194 Skrivet: 6 Maj 2015 09:48

Citerar: Kleimark, #193:
Det är väldigt allvarligt, när man inte vill förstå, att det finns olika personligheter, och att det som du uppfattar som "otrevligt" i själva verket inte alls är det.

??????????

Kleimark
#195 Skrivet: 6 Maj 2015 09:56

Vad är det du inte förstår?

Lazaros
Medlem
#196 Skrivet: 6 Maj 2015 10:19

Kan du utveckla detta? Jag förstår, likt vpaavola, ingenting.

vpaavola
Medlem
#197 Skrivet: 6 Maj 2015 10:20 - Redigerad av: vpaavola

Uppfattningen vad som är trevligt eller otrevligt är högst individuell. Det som en uppfattar som högst normal ordväxling, får någon annan att skrika efter moderatorerna. Alltså individuell uppfattning, inte frågan om förståelse eller icke förståelse.

Kleimark
#198 Skrivet: 6 Maj 2015 10:26

Citerar: vpaavola, #197:
Alltså individuell uppfattning inte frågan om förståelse eller icke förståelse.

Nej, så är det naturligtvis inte, utan för att vara otrevlig krävs uppsåt att vara just så. I en envägskommunikation som denna går det därmed inte att avgöra huruvida någon var "otrevlig".

Lazaros
Medlem
#199 Skrivet: 6 Maj 2015 10:41

Citerar: Kleimark, #198:
för att vara otrevlig krävs uppsåt att vara just så

Så är det naturligtvis inte! Man kan vara otrevlig av många andra skäl än att man har som mål att vara det.

vpaavola
Medlem
#200 Skrivet: 6 Maj 2015 10:45

Citerar: Kleimark, #198:
Nej, så är det naturligtvis inte, utan för att vara otrevlig krävs uppsåt att vara just så.

Vi ser nog saken från olika perspektiv. Från sändarperspektiv är ju saken så som du säger men motagaren kan uppfatta saken som otrevligt oavsett om det finns uppsåt eller inte.
Som exempel; du möter en björn i skogen. Björn har ingen uppsåt att vara otrevlig men flesta av oss upplever situationen som otrevlig.

Kleimark
#201 Skrivet: 6 Maj 2015 10:54

Citerar: Lazaros, #199:
Så är det naturligtvis inte! Man kan vara otrevlig av många andra skäl än att man har som mål att vara det.

Enligt dig är det kanske så, men inte enligt mig.

Nisse_i_Högdalen
Medlem
#202 Skrivet: 6 Maj 2015 11:01

Citerar: Kleimark, #201:

Men Kleimark, det finns människor som av olika skäl har ett otrevligt sätt. De har ingen avsikt att vara otrevliga men sprider otrevnad omkring sig. Lär man känna dem närmare kan man förstå att det är så och man kanske inte bryr sig eller t.o.m. blir så nära vän med dem att man kan säga till dem att det och det upplevs som otrevligt. Men initialt upplever andra (vissa andra) att det är otrevligt.

Den som kommer till en schackklubb och möter en sådan människa har ju hellr ingen aning om det otrevliga är avsiktligt eller oavsiktligt. Så det kan göra att man vänder i dörren.

Vi är olika och det gör också att vi är olika i vad vi tycker är otrevligt. För att nu komplicera det ytterligare.

G_arvid
Medlem
#203 Skrivet: 6 Maj 2015 11:01

Ja, jag är rädd för att jag inte heller förstår riktigt vad du menar. Men rent allmänt är det ju en given sak att vad den ene uppfattar som otrevligt inte uppfattas likadant av den andre. Men jag menar nog att det är en subjektiv bedömning hos individen om någon är otrevlig, vilket inte har med uppsåt att göra. Den som mobbar och trakasserar kan ju tycka att det hela är jättekul och festligt, vilket inte offret uppfattar det som. Och i slutänden kan man komma i klammeri med samhällets lagar om man har svårt att förstå att man uppträder på ett sätt som omgivningen uppfattar som hotfullt, störande eller kränkande. I detta lägger jag inget nedsättande om de som kan råka illa ut på detta sätt.

Lazaros
Medlem
#204 Skrivet: 6 Maj 2015 13:09

Citerar: Kleimark, #201:

Så där "argumenterar" min femåriga sonson också!
Det skriver jag för att ge ett exempel och inte för att jag vill vara otrevlig. Men du har din fulla rätt att ändå anse att det jag skrev var otrevligt trots att det inte var min avsikt.
Förstår du?

Kleimark
#205 Skrivet: 6 Maj 2015 13:19

Jag skrev vad jag ansåg i inlägg #201. Det finns inget rätt eller fel angående detta.

sture_lindberg
Medlem
#206 Skrivet: 6 Maj 2015 13:24

Det går ju knappast att ha en diskussion i en sådan fråga vad som är otrevligt eller inte.
Allt beror ju på vilken person man är och vad man anser.

HSK_Andreas
Moderator
#207 Skrivet: 6 Maj 2015 14:04

Om jag söker mig till en ny förening och uppfattar de medlemmar jag träffar där som otrevliga, så är risken att jag inte kommer tillbaks rätt stor, oavsett om dessa personer avsåg att vara otrevliga eller inte.

Så har man en stil som man vet att många som man inte känner kan störa sig på, så kan man försöka tona ner den när det kommer nya potentiella medlemmar till klubben eller inte.

Jag tänker lite som G_arvid här. "Den som mobbar och trakasserar kan ju tycka att det hela är jättekul och festligt, vilket inte offret uppfattar det som.". Jag tycker nog det är högst tveksamt att låta avsändaren vara den enda som avgör om hen är otrevlig eller inte.

Lazaros
Medlem
#208 Skrivet: 6 Maj 2015 14:06

Citerar: sture_lindberg, #206:
Det går ju knappast att ha en diskussion i en sådan fråga vad som är otrevligt eller inte.
Allt beror ju på vilken person man är och vad man anser.

Just det, det är vad jag och fler anser. Det beror alltså inte, som Kleimark påstår, på uppsåt.

Kleimark
#209 Skrivet: 6 Maj 2015 14:12

Citerar: Lazaros, #208:
Just det, det är vad jag och fler anser. Det beror alltså inte, som Kleimark påstår, på uppsåt.

Det har ingen betydelse hur många som du får med dig. Det finns som sagt inget rätt eller fel i denna fråga, så jag har lika mycket rätt som du.

Kleimark
#210 Skrivet: 6 Maj 2015 14:14

Citerar: HSK_Andreas, #207:
"Den som mobbar och trakasserar kan ju tycka att det hela är jättekul och festligt, vilket inte offret uppfattar det som."

Det behöver inte vara otrevligt, men är ett kriminellt beteende och ska behandlas som sådant.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!