Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vilket ansvar har vi klubbspelare här på SO?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Författare Meddelande
Kleimark
#61 Skrivet: 18 Apr 2015 20:19

Citerar: Den_sorte_slyngel, #59:
Kleimark. Får du ut någonting av att spela mot någon som är antingen mycket bättre än du eller mycket sämre? Antar att du upplevt bådadera..

Svar: Ja, självklart.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#62 Skrivet: 18 Apr 2015 20:20

Men Sture; möter man en spelare som är "mycket bättre än vad man själv är" har man inte en chans.

Kleimark
#63 Skrivet: 18 Apr 2015 20:20

Citerar: Den_sorte_slyngel, #62:
Men Sture; möter man en spelare som är "mycket bättre än vad man själv är" har man inte en chans.

Med den inställningen så har du inte det, ja.

Den_sorte_slyngel
Medlem
#64 Skrivet: 18 Apr 2015 20:21

Vad får du ut av det Kleimark?

Den_sorte_slyngel
Medlem
#65 Skrivet: 18 Apr 2015 20:22

En defintionsfråga verkar det som.

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 18 Apr 2015 20:24 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Den_sorte_slyngel, #62:

Jo det har jag..Jag har 1770 i rating och har slagit spelare på nästan 2300.och inte bara en gång utan flera gånger. Och dom är väl "mycket bättre "än mej ?

Den_sorte_slyngel
Medlem
#67 Skrivet: 18 Apr 2015 20:27

Ja "mycket bättre" förblir just en definitionsfråga.. Hur lågrankade spelare har du förlorat mot då Sture?

Kleimark
#68 Skrivet: 18 Apr 2015 20:28

Citerar: Den_sorte_slyngel, #64:
Vad får du ut av det Kleimark?

Det beror väl på vad det är för parti? En i mitt tycke väldigt konstig fråga.

sture_lindberg
Medlem
#69 Skrivet: 18 Apr 2015 20:30

Det har hänt att jag förlorat mot spelare runt 1400..Tur det inte inträffar så ofta

Så man alltså inte säga att man är chanslös mot klart bättre spelare eller "måste" slå de som är klart lägre rankade..partierna ska ju spelas också..Och man kan ha en bra dag...Eller en dålig !

Den_sorte_slyngel
Medlem
#70 Skrivet: 18 Apr 2015 20:33

Roligt att retas lite.

aljechinsson27
Medlem
#71 Skrivet: 18 Apr 2015 20:35

Karpov sa en gång om en spelare som hade 100 poäng lägre i ranking: -Den dagen kunde han slagit mig med vilken öppning som. Psykologi är en viktig del av schacket som de flesta andra sporter.

sture_lindberg
Medlem
#72 Skrivet: 18 Apr 2015 20:36

Ja inte retar du upp mej..
Men roligt att få detta förklarat för dej

Så summa summarum..alla partier kan vara intressanta att spela..beror på vilken man möter och vad det gäller..

sture_lindberg
Medlem
#73 Skrivet: 18 Apr 2015 20:39

Citerar: aljechinsson27, #71:
Psykologi är en viktig del av schacket som de flesta andra sporter.

Så sant som det var sagt..Tror man sig vara chanslös mot en motståndare...så är man chanslös.

Man måste alltså tro på sej själv i schack. Gör man inte det..varför inte spela lite fia ??

rodel
Medlem
#74 Skrivet: 18 Apr 2015 21:02

Så sant. Sätter man sig och tror att man ska vinna och närmast bara ställer ut pjäserna, så spelar sina sämsta partier och kan förlora som en sjunkande sten. Gör man det i klubbens turneringar mot någon som har 500 till 600 lägre rating, så har man i alla fall fått en munter publik. Samma publik är inte lika munter om man gör det i en lagmatch. Då ångrar man sin slöa inställning.

aljechinsson27
Medlem
#75 Skrivet: 18 Apr 2015 21:09

Kan orsaka munterhet i lagmatcher också, leder man med 7-0 skrattar de nog gott

rodel
Medlem
#76 Skrivet: 18 Apr 2015 21:13

Nej, faktiskt inte. I lagmatcher är folk normalt lojala. Det är de förresten även i km, även om alltid sensationer i interna turneringar ger lite krydda åt anrättningen.

aljechinsson27
Medlem
#77 Skrivet: 18 Apr 2015 21:24

Jag tror att de flesta tycker att det är komiskt om man har 2000 och motståndaren 1400 och man står på lätt vinst och förlorar. De visar det kanske inte öppet.

G_arvid
Medlem
#78 Skrivet: 18 Apr 2015 22:27

Citerar: sture_lindberg, #52:
Har man bara tillräckligt med intresse så. Tror det mest handlar om det jag.

Jovisst, så kan man också se på det. Jag menade bara att förr fanns det inga alternativ. Ville man spela schack så var det klubben som gällde. Nu kan man sitta hemma och spela på nätet.Som en del föredrar.

aljechinsson27
Medlem
#79 Skrivet: 18 Apr 2015 22:36

Citerar: G_arvid, #78:
Jovisst, så kan man också se på det. Jag menade bara att förr fanns det inga alternativ. Ville man spela schack så var det klubben som gällde. Nu kan man sitta hemma och spela på nätet.Som en del föredrar.

Eller korr. Jag har spelat mot många som aldrig tänkt tanken att spela i klubb. Finns korr, förresten med alla eventuella fuskare?

sture_lindberg
Medlem
#80 Skrivet: 18 Apr 2015 22:45

Citerar: G_arvid, #78:

Förr spelade de som inte var med i någon klubb hemma vid köksbordet.

Menar du verkligen att det bara fanns sådana som spelade schack, att det var de som spelade i klubb förut ? Nej du...

sture_lindberg
Medlem
#81 Skrivet: 18 Apr 2015 22:47

Citerar: aljechinsson27, #79:
Finns korr, förresten med alla eventuella fuskare?

Det finns i princip inget som kallas för fusk i korr..Då alla hjälpmedel är tillåtna.

Kleimark
#82 Skrivet: 18 Apr 2015 22:47

Nej, precis. I korrschack går det normalt inte att fuska.

aljechinsson27
Medlem
#83 Skrivet: 18 Apr 2015 22:50

Jag kallar det fusk, ni kan kalla det något annat.

barr
Medlem
#84 Skrivet: 18 Apr 2015 22:52

Citerar: Kleimark, #82:
I korrschack går det normalt inte att fuska.

Försöker tänka ut ett sätt att fuska i korr. Hittar inget just nu. Känns svårt.

sture_lindberg
Medlem
#85 Skrivet: 18 Apr 2015 22:52

Citerar: aljechinsson27, #83:
Jag kallar det fusk, ni kan kalla det något annat.

Inte vi som kallar det något..Det är Sveriges Korrschackförbund som godkänt alla hjälpmedel.

LNO1
Medlem
#86 Skrivet: 18 Apr 2015 22:54

Nu är inte jag någon moderator precis, men är det någon förutom G_arvid som kommer ihåg vad trådämnet handlade om? Kanske är det så att känslorna lätt tar överhanden när man debatterar här på SO och man dras med i debattens sidospår och det ena leder till det andra? Om man nu låter diskussionen glida över på ett visst ämne så kommer tråden bara stängas ner utan vidare pardon , det vet vi ju i alla fall.

sture_lindberg
Medlem
#87 Skrivet: 18 Apr 2015 22:59

Ja för att återgå till ämnet : Jag tycker att vi som spelar i klubb ska tala mera om fördelarna att spela i klubb,än att sitta här och hålla med några som INTE spelar i klubb att det skulle vara så dåligt med klubbschack..

Höll jag mej till ämnet nu ? tror det ..

LNO1
Medlem
#88 Skrivet: 18 Apr 2015 23:05 - Redigerad av: LNO1

Citerar: sture_lindberg, #88:
Jag tycker att vi som spelar i klubb ska tala mera om fördelarna att spela i klubb

Helt riktigt!

Citerar: sture_lindberg, #88:
än att sitta här och hålla med några som INTE spelar i klubb att det skulle vara så dåligt med klubbschack

Vad vi däremot ska göra är att lyssna på vad de har att säga med ett öppet sinnelag. Är det tillräckligt många som har betänkligheter av vilket slag det än vara må, så vore det ju dumt av oss att inte lyssna eller hur?

Om vi inte lyssnar på dem så kan inte jag dra någon annan slutsats än att deras reservationer är fullt berättigade.

sture_lindberg
Medlem
#89 Skrivet: 18 Apr 2015 23:09 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: LNO1, #120:
Om vi inte lyssnar på dem så kan inte jag dra någon annan slutsats än att deras reservationer är fullt berättigade.

Ska vi lyssna även på dom som aldrig satt sin fot på en schackklubb ?

Vad vet dom om klubbschack menar du ? Det är ju vi som spelar i klubb som kan berätta hur det är där och vilka fördelar det kan ge i bästa fall.

Tänk om vi klubbspelare kunde berätta om dessa fördelar,då kanske,kanske det kunde locka några spelare här på SO att börja spela schack i klubb.

Men som jag märkt så är det vissa klubbspelare som bara nämner eventuella nackdelar..Hur jobbigt det är att ta sej till klubben, osv.. ..

LNO1
Medlem
#90 Skrivet: 18 Apr 2015 23:19

Citerar: sture_lindberg, #91:
Ska vi lyssna även på dom som aldrig satt sin fot på en schackklubb ?

Det är väl självklart att vi ska?

Citerar: sture_lindberg, #91:
Vad vet dom om klubbschack menar du ?

Ja de får ju ett visst intryck av oss klubbspelare här på forumet i alla fall, så lite vet de väl om klubbspelare, och f.ö. kan det ju tänkas att det finns en och annan klubblös spelare här som varit medlem i schackklubb som ser mer klart på saker och ting än vad du och jag gör tillsammans.Jag är i alla fall öppen för den möjligheten.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!